944 1985 | Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#16 Post by Lilja »

Tack, visst är det något roligt med första generationens 944?

Någon som vet hur man plockar bort panelen med oljetryck/klocka/batteri? Skulle behöva byta glödlampan till klockan men kan inte figurera ut hur man gör :?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#17 Post by [Bobo] »

Lilja wrote:Tack, visst är det något roligt med första generationens 944?

Någon som vet hur man plockar bort panelen med oljetryck/klocka/batteri? Skulle behöva byta glödlampan till klockan men kan inte figurera ut hur man gör :?
Du plockar bort hela konsollen...
Den sitter skruvad i mattan från sidorna och eventuellt med en jätteliten skruv under fläktreglaget.
Ta bort alla knoppar och vred från fläktreglaget och dra/lyft ut hela paketet. Den sitter i två "spår" i överkant som du måste förbi innan du kan lyfta den.

Var inte räddatt ta i! Det brukar sitta som berget även när skruvarna är lossade...
Mätarna sitter fast i frontstycket, så de följer med när du drar loss konsolen.

Lycka till! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#18 Post by Lilja »

Hmm. Sitter två skruvar i framkanten precis ovanför mätarna. Sen sitter det en skruv på vardera sida under mattan fast verkar inte direkt som dom håller fast själva panelen eftersom jag kan rucka en del på panelen med skruvarna i framkant loss.
Under fläktpanelen dock sitter det två skruvar som ser ut som någon form av hex skruvar underifrån, men kan inte komma till att skruva att dom pga radion är ivägen men har inget verktyg att dra ut radion med.
Hade varit bättre med någon mer beskrivande bild men hittar inte, man vill ju inte bruka våld förrän man är säker på att man lossat allt som behöver lossas.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#19 Post by [Bobo] »

Lilja wrote:Hmm. Sitter två skruvar i framkanten precis ovanför mätarna. Sen sitter det en skruv på vardera sida under mattan fast verkar inte direkt som dom håller fast själva panelen eftersom jag kan rucka en del på panelen med skruvarna i framkant loss.
Under fläktpanelen dock sitter det två skruvar som ser ut som någon form av hex skruvar underifrån, men kan inte komma till att skruva att dom pga radion är ivägen men har inget verktyg att dra ut radion med.
Hade varit bättre med någon mer beskrivande bild men hittar inte, man vill ju inte bruka våld förrän man är säker på att man lossat allt som behöver lossas.
Tror att du har hittat allt...
Har för mig att jag var tvungen att lossa dom som satt under mattan,
men jag kanske gjorde det i onödan... :?
Knivigt om stereon är ivägen...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#20 Post by Lilja »

Ska försöka leta upp ett verktyg att plocka av stereon med så jag kan lossa fläktpanelen.
Skulle vilja kolla på kabeldragningen till stereon också, det är en nyare stereo med Mp3 spelare etc men bara en högtalare fungerar på bilen, den i förardörren. Samt att det sprakar till i högtalarna när man öppnar dörren fullt och när man kör med speglarna eller vindrutespolningen sprakar det också i radion. Känns som det blir störningar på något sätt.

Image

Drog ut gummimattorna idag, var fuktigt på golvet på förarsidan så ska lägga lite tidningspapper så det torkar upp.
Limmade även fast växelspaksknoppen som hela tiden ramlade av. Tog lite silikon längst upp så att den går att dra av om man vill men den ramlar inte av av sig själv eller snurrar runt.

Skulle egentligen byta kamrem och hjullager igår men min pappa kom över och det var så fint väder så vi körde en långrunda med bilen istället :)
Första turen som ingenting gick sönder på, dock gnisslar det en del från bakbromsarna när man bromsar så ska nog kolla om det ens finns nått belägg kvar på innsidan, för på utsidan är det gott om det för det går att se genom fälgen. Antagligen är bara beläggen torra dock, men det låter lite metalliskt.

Men jag är riktigt nöjd med bilen änsålänge, känns som det var denna bilen jag skulle köpt istället för S2an när jag försökte ha den som brukis. Dock ångrar jag inte längre att jag köpte den heller. Den funkar riktigt bra som trackday bil undertiden jag bygger på Turbon :)
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#21 Post by taxiande »

Lilja wrote:
patand wrote: Lager brukar sällan gnissla är min erfarenhet. Troligare att bromsskiva/klostsar går emot så det gnisslar lite vid sväng. Hade det fenomenet på min Audi ibland när oket höger bak kärvade lite. :)
Tror du man vågar strunta i att byta lagrena bak då? Vill helst inte lägga ut mer än nödvändigt men vill heller inte bli stående någonstans.
Vet inte om det är inpressade lager i bak,men att byta ut lagerfett
På en bil som stått stilla länge kan inte vara fel. Alla vätskor åldras...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#22 Post by patand »

taxiande wrote:Vet inte om det är inpressade lager i bak,men att byta ut lagerfett
På en bil som stått stilla länge kan inte vara fel. Alla vätskor åldras...
Det är helkapslade inpressade hjullager bak. Dvs inget fett att byta ut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#23 Post by Lilja »

patand wrote:
taxiande wrote:Vet inte om det är inpressade lager i bak,men att byta ut lagerfett
På en bil som stått stilla länge kan inte vara fel. Alla vätskor åldras...
Det är helkapslade inpressade hjullager bak. Dvs inget fett att byta ut.

Det är det väl inte på de gamla 944orna med stålbärarmar? Är det inte samma typ som bak på dom?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#24 Post by patand »

Lilja wrote:Det är det väl inte på de gamla 944orna med stålbärarmar? Är det inte samma typ som bak på dom?
Det är helkapslade lager bak på 924or med stålbärarmar, antar att det är likadant på 944orna. Fram är det öppna lager.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#25 Post by Lilja »

patand wrote:
Lilja wrote:Det är det väl inte på de gamla 944orna med stålbärarmar? Är det inte samma typ som bak på dom?
Det är helkapslade lager bak på 924or med stålbärarmar, antar att det är likadant på 944orna. Fram är det öppna lager.
Okej hade bara för mig en kompis hade bytat där bak och sa att det var samma typ som fram. Skitsamma dock!

Tänkte fråga en annan grej. De senaste gångerna jag kört till jobb på morronen så har bilen startat precis som den ska och gått jämnt och fint på tomgång, men så fort jag backat ut från uppfarten så har tomgången i princip försvunnit. Gasar jag inte till så dör den. Så fort jag släpper gasen då så dör den. Räcker dock med att bilen varit igång i typ 30 sekunder sen går den på tomgång igen dock väldigt högt, runt 1000 varv ligger den på varm.
Märk väl detta händer bara på morronen av någon anledning.
Har kollat med startgas och sprutat överallt vid insug och vakuumslangar etc för att se så det inte läcker någonstans men verkar inte göra det.
Någon som har någon idé om vad det kan vara? Det stör mig inte så jättemycket men är det lätt att fixa så kan de vara bra.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#26 Post by Anton N »

Kallstartventil, tomgångsmotor? Har du kollat den böjda slangen till tomgångsmotorn så den inte är sprucken?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#27 Post by Lilja »

Anton N wrote:Kallstartventil, tomgångsmotor? Har du kollat den böjda slangen till tomgångsmotorn så den inte är sprucken?
Har inte skrivit något för att bilen faktiskt funkat den senaste tiden men i början på denna veckan har den varit väldigt bråkig. Stannat flera gånger när man släpper gasen bara, fram tills den är varm då bara sen går den hur bra som helst.
Det märkliga är att den startar och går fint när man startat den, men efter några sekunder börjar den hoppa upp och ner på tomgången och sen stannar den tillslut. Den går dock aldrig ojämnt, den missar inte eller hostar eller bluddrar utan den går jämnt men är precis som den stryps, så någon luftventil låter troligast.
Kan väl också säga att jag tycker den ligger väldigt högt på tomgång när den är varm sen, runt 1000-1100 varv?

Det sitter ju så vitt jag kan se på diagrammen på datorn två ventiler, en som dom kallar "electric valve" och en som dom kallar "auxillary valve". Någon som vet hur man felsöker/kollar dessa ventilers funktion?

EDIT: Läste troubleshooting på Clarks Garage precis och där står det antingen spruckna vacuum slangar eller temperatursensorn till DME styrenheten. Står även hur man mäter upp den så ska kolla på det imorrn!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#28 Post by Lilja »

Halloj.
Idag har jag börjat byta vattenpump och grejer samt skivor och klotsar runt om. Tror även jag hittat var all bromsvätska tar vägen, men mer om det imorron.

Har fått erbjudande om garageplats, eller ja faktiskt en hel hall. Hade passat mig perfekt för alla bilar och grejer då jag har ena bilen på jobb nu och folk börjar klaga. Dock är hyran 2400 kr i månaden, så det blir ganska dyrt ensam.
Ska snacka med killen som hyr ut på måndag men tänkte bara kolla om det är någon här som har lust att dela garageplats?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#29 Post by gtBen »

Hej
Fin bil 8)
Lilja wrote:Någon som vet hur man plockar bort panelen med oljetryck/klocka/batteri? Skulle behöva byta glödlampan till klockan men kan inte figurera ut hur man gör :?
Jag lossade de skruvarna jag hittade och tog i lite mer än man borde och då först får man loss den lilla panelen med mätarna. Det är trångt att få tillbaka det och då åker belysningen till mitten-instrumentet ur, se till att det sitter rätt när du sätter tillbaka - på min var det så och det är nog det som har hänt på din också.

När jag jämför din bil med min 924S så är de väldigt lika förutom att min har inte käkat några anabola :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#30 Post by Lilja »

gtBen wrote:Hej
Fin bil 8)
Lilja wrote:Någon som vet hur man plockar bort panelen med oljetryck/klocka/batteri? Skulle behöva byta glödlampan till klockan men kan inte figurera ut hur man gör :?
Jag lossade de skruvarna jag hittade och tog i lite mer än man borde och då först får man loss den lilla panelen med mätarna. Det är trångt att få tillbaka det och då åker belysningen till mitten-instrumentet ur, se till att det sitter rätt när du sätter tillbaka - på min var det så och det är nog det som har hänt på din också.

När jag jämför din bil med min 924S så är de väldigt lika förutom att min har inte käkat några anabola :mrgreen:

Bengt
Ska försöka fixa det så småningom. Ska även försöka byta alla säkringar imorron om det inte blir snöstorm då mina popup lampor fortfarande bara funkar när de själv känner för det. Dvs de vill inte gå ner. Ibland går de inte ner alls ibland går de ner när man trycker knappen upp och ner och ibland går de bara ner till hälften. Knackar man på lampmotorn samtidigt så hör man hur reläet surrar och sen går de ner. Har dock bytat reläet 3 gånger nu och det blir samma sak igen efter bara någon dag. Misstänker att säkringarna har börjat bli dåliga, mjuka i metallen så de leder ström dåligt, hade nämligen det problemet med halvljuset för ett tag sen.

För övrigt har jag spenderat två dagar på jobb nu och fixat till lite saker. Bland annat så har jag bytat vattenpump och alla remhjul. Vattenpumpen verkar otroligt nog ha suttit där sedan bilen var ny och behövdes därmed byggas om till den nya typen. Var dock inga problem fick med mallar av Sandén som beskrev hur man gjorde extra hål i plastkåpan.
Dock var packningen jag fick med sönder, och eftersom jag inte kunde låta bilen stå på jobb och gå hem så fick jag limma dit den trasiga packningen med permatex packningsklister.
Varit ganska nervös för det ska läcka då det inte är så kul att plocka ner allt igen men de verkar tätt. Dock hade jag problem att få den tät vid den stora slangen som går ner till kylaren. Fick flytta slangklämman flera gånger och efterspänna för att få det tätt.
Får väl köra några dagar och se om det försvinner kylvätska.

Gick sedan på bromsarna. Har haft två problem med bromsarna. Dels det att bromsarna känns väldigt svampiga och att både pedalen gick upp och ner vid inbromsning och hela bilen liksom skakade.
Beställde skivor och klotsar runt om men blev lite snål när jag höll på så skruvade av alla hjul och satte en indikatorklocka på en pallbock och sedan mot skivan och snurrade på hjulen. Visade sig att skivan höger bak var rejält skev men de andra skivorna var bra så jag beslöt mig för att endast byta skivorna bak. Visade sig också att klotsarna var nästan nya så även fast jag ALLTID brukar byta både klotsar och skivor samtidigt tyckte jag det känndes onödigt att kasta nästan nya klotsar. Så kan lämna tillbaka de andra grejerna och spara 2400 kr.
Passade även på att byta bromsvätska när jag höll på.
Nu är dock bromsarna som nya, vilken skillnad! Pedalen tar direkt och ända upp utan några skakningar eller så. Skönt!

Så saker som jag hade tänkt fixa eller göra på bilen är då som följer

* Fortfarande hitta en bra ratt som är lite roligare, helst en riktig sportratt med metall ekrar och ett Porsche märke i mitten
* Byta huvdämpare då huven ramlar ner av sig själv
* Byta glödlampan till klockan fortfarande :D
* Byta samtliga säkringar som sagt och hoppas att det löser problemet med popup lamporna som driver mig till vansinne dagligen
* Byta ena blinkersglaset och eventuellt glasen till baklamporna då de är väldigt spruckna och läcker in vatten
* Till sommaren hade jag tänkt att fixa till lacken, eventuellt lämna in på nån reckond eller lackfirma och se om de kan fixa där de flagnat av och polera upp den då den är väldigt sträv. Sen hade jag tänkt fixa på martini deklaer och lacka om stötfångaren röd för att matcha martini stuket!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users