944S-87

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

944S-87

#1 Post by Zep-924S »

Efter att ha varit Porschelös i ca. ett halvt år får jag säga att det är skönt att sitta bakom ratten på en igen. Hade börjat kolla på BMW som familjebil men ju flera jag testade desto mera märkte jag att Porsche är ett gift som aldrig går ur kroppen. Så jag sålde familjebilen (mazda 6) och köpte en billig familjebil åt frun (hon tycker bilar e det tråkigaste som finns så nu skall jag testa henne :) ) och för mellanskillnaden har jag nu införskaffat en 944S. Körd 19.8xx mil men i otroligt fint skick både utvändigt o invändigt. Förstår inte hur någon lyckats hålla en bil som snart e körd 20.000 mil i sånt skick.

Bilen har inte varit utannonserad utan jag köpte den av en man från Helsingfors som förra sommaren var intresserad av min 924S. Blev ingen affär med honom men jag följde lite med hans trådar på finska forum och såg att han senare köpt en 944S. Var lite intresserad av en sån så jag frågade vad han gett för den och hur den var jämfört med en vanlig 8 ventilare. En månad efteråt kontaktade han mig igen och frågade om jag var intresserad av hans bil, och det var jag ju förstås. Jag köpte bilen utan att ha kört eller ens sett den men jag var i kontakt med Sandén som servat bilen tidigare och fick en ganska god bild av bilens skick. I söndags var jag och hämtade bilen och måste säga att den var i ännu bättre skick än jag vågade hoppas på. Positivt är också att stolarna är bekvämare och körställningen bättre än 924S. Snabbare är den också men visst måste man hålla upp varvet för att det skall märkas. Noteras kan att det har brunnit i motorrummet men det blev släckt så snabbt att den inte hann göra någon större skada. Undrar om det inte kanske t.o.m. var bra för alla slangar och elledningar är bytta (måste vara värt ganska mycket pengar?).

Med bilen kom 15" telefonfälgar som lär vara ganska ovanliga. De är nämligen varken 924S eller 944 tel.fälgar utan verkar vara robustare för vinterbruk (annars samma hål som tel.fälgarna). Med sommmardäcken kom 17" Ruf speedlinefälgar i riktigt fint skick.

Jag vet att jag borde sätta ut bilder men det får ännu vänta lite tills jag vet hur man gör :?
Last edited by Zep-924S on 2012-03-14 19:13:30, edited 2 times in total.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

944S-87

#2 Post by Zep-924S »

Hittade en bild som skickats åt mig.

Bilen har ingen taklucka vilket inte är så vanligt och en luftkonditionering som borde fungera (vilket väl är ännu ovanligare?). Men allt är inte bara frid och fröjd. På vägen hem började bilen gå ojämnt. Det pågick i några minuter men sen började den fungera bra igen. Funderar att det har något med bränsletillförseln. Bilen har inte blivit körd så mycket de senaste åren så jag hoppas att det räcker att jag kör bilen för att den skall fungera bra igen :? Imorse var den också lite trög på tomgången innan den blev varm (stannade faktiskt en gång) och vill även varm falla lite för långt ner i varvregistret när man duttar på gasen. Min gamla 924S hade lite samma tendenser om jag minns rätt men 944S:en faller så långt ner i varv att jag ibland tror att den skall stanna. Sen har varvräknaren hoppat till några gånger när jag kört jämnt på 2:a eller 3:e växeln. Motorvarvet har inte stigit utan det e bara varvräknaren som rört sig. Vad kan det bero på? Det kommer heller ingen spolarvätska så jag får troligen försöka dra ut alla slangar och se att det inte är en massa skit där. Spolarväskebehållaren var full av gammal spolarvätska som var riktigt skummig och kändes oljig. Inget jätteoroväckande hoppas jag :? (som olja i kylarvästkan menar jag).

Annars har jag njutit otroligt mycket av att köra från och till jobbet idag. Ville inte alls stanna bilen och gå in när jag kom hem utan önskade att jag hade längre till jobbet :D .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Zep-924S on 2012-03-14 19:14:00, edited 2 times in total.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: The king is dead (924s), long live the king (944S)

#3 Post by patand »

Kul med ny bil! Får gratulera! :-)

Men uppdatera rubriken så den följer rätt standard är du snäll.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

944S-87

#4 Post by Zep-924S »

Har rättat till rubriken men vad är rätt standard :? ? Var min rubrik för lång?
Last edited by Zep-924S on 2012-03-14 19:14:32, edited 1 time in total.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Porscheägare igen

#5 Post by makkanftw »

Om du jämför lite med alla andra så ser du snart ;)

Modellnamn (utelämna Porsche, delen är ju liksom bara för Possar) och smeknamn/projektnamn whatnot.

Fräsig bil! :#944burn:
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Porscheägare igen

#6 Post by patand »

Zep-924S wrote:Har rättat till rubriken men vad är rätt standard :? ? Var min rubrik för lång?
Det står längst upp i denna del av forumet, rubriken på denna tråd säger nog allt man behöver veta:

forum/viewtopic.php?f=17&t=6694" onclick="window.open(this.href);return false;

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: 944S-87

#7 Post by Zep-924S »

Trots att jag i mitt första inlägg lovordade bilen så finns det ju alltid saker som måste fixas :D
Det sprutar inge spolarvätska och det verkar bero på dåligt tryck. Har kollat slangar och de är rena och bra. Så jag undrar om det är motorn som är slö? Kommer nog vätska men trycket sjunker vartefter för att till slut nästan inte spruta nån vätska alls. Kan det vara motorn eller elledningarna till den som krånglar (tror nog själv att det är motorn men...?). Har någon annars en bra/billig spolarvätskemotor till salu kan det hända att jag är intresserad :) .

Edit: Var inne på utzon och såg en "torkarmotor" för 2995kr. Är det just spolarvätskemotorn som menas? Var överraskande dyr :(
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944S-87

#8 Post by patand »

Zep-924S wrote:Var inne på utzon och såg en "torkarmotor" för 2995kr. Är det just spolarvätskemotorn som menas? Var överraskande dyr :(
Nej det där är just torkarmotorn, dvs den som driver torkarmarna.

Spolarvätskemotor finns billigt på t.ex Biltema (vet inte om det finns i Finland). De är ofta väldigt "standard" och kan tas nästan från vilken bil som helst tror jag. T.ex såg motorerna på min Cheva och min Porsche likadana ut...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: 944S-87

#9 Post by Zep-924S »

Oj det låter bättre. Tyckte den såg väl simpel ut att kosta så mycket. Biltema finns nog i Finland men inte riktigt i närheten. Men ibland har jag vägarna förbi där också så bra att veta var jag kan hitta en.
patand wrote:
Zep-924S wrote:Var inne på utzon och såg en "torkarmotor" för 2995kr. Är det just spolarvätskemotorn som menas? Var överraskande dyr :(
Nej det där är just torkarmotorn, dvs den som driver torkarmarna.

Spolarvätskemotor finns billigt på t.ex Biltema (vet inte om det finns i Finland). De är ofta väldigt "standard" och kan tas nästan från vilken bil som helst tror jag. T.ex såg motorerna på min Cheva och min Porsche likadana ut...
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944S-87

#10 Post by emm »

Gillar dina fälgar!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: 944S-87

#11 Post by Zep-924S »

emm wrote:Gillar dina fälgar!
Man tackar så mycket.

Jo de passar mycket bra på bilen. T.o.m. bättre i verkligheten än på bild där man inte riktigt ser hur djupt inne ekrarna är på de bakre, 9" (255/40 17") breda fälgarna. Tillsammans med 8" (205/50 17") framfälgar fyller de precis lagom ut hjulhuset.

Upptäckte annars en sak som idag när jag bytte luftfilter som jag inte kan minnas att fanns på 924S. Det fanns en slang strax under luftintaget till luftmassemätaren (tror jag ialla fall att det är?) som också gick in till boxen för luftfiltret (kanske finns ett bättre namn :? ) som var lös men som jag tryckte fast igen. Vad har den för uppgift?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: 944S-87

#12 Post by Zep-924S »

Märkte idag när jag körde iväg efter att bilen stått nästan en vecka att varning för för lite olja lyste. Kollade oljenivån och den var mitt emellan min och max. Visst borde man ju ha max oljemängd men inte är det väl någon panik fastän det är "halvfullt"? Oljemängdsvarning brukar man väl ha när nästan all olja redan är slut eller blandar jag ihop oljemängd och tryck nu? Kanske inte det är så vanligt i bilar att ha givare för oljemängden :? Startade upp igen efter en timme och då lyste den inte mera men kör ialla fall inget förrän jag tankat mera olja imorgon.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users