944 S2 1991 | Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#106 Post by patand »

Lilja wrote:Får väl också be om ursäkt lite för att jag aggrar ibland men man blir lite trött när man aldrig kan njuta av en rolig åktur utan problem. Har jag fortfarande aldrig upplevt i en 944 så skulle vara skönt att för en gångs skull känna hur bilen känns utan att hela tiden oroa sig för att något ska hända.
Det är fullt förståeligt när motgångarna kommer efter varandra!

Vi håller alla tummar för att du ska kunna få ordning på en av bilarna denna sommar och hinna åka åtminstone några problemfria mil!

Jag tror de flesta på forumet kan intyga att dessa bilar normalt sett (när de är i bra skick) ger många problemfria mil mellan mekstunderna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#107 Post by Lilja »

Jo det är väl så, det är ju egentligen inte bilarnas fel, bilarna är bra byggda från början. Problemen har väl varit dåliga leveranstider, människor som skruvat på bilarna tidigare samt dålig skötsel av tidigare ägare.
Därför är det väl bättre att istället för att sälja bilarna att fortsätta bygga vidare på dom och fixa felen på dom tillslut är det inte mer som kan gå sönder rent logiskt. Det största problemet dock är att jag nu gjort så mycket på S2an och fixat till den att jag inte längre vill använda den som ren bruksbil, speciellt inte på vintern och jag har bara garageplats för en bil. Skulle behöva ett bra ställe att ställa bilen på över vintern.

Annars så mailade jag Utzon idag och bad han skicka alla grejer han hade. Ska ringa Sandén imorron om jag hinner och kolla om han har fjädersvärdsbussningarna i vanligt orginalgummi istället och eventuell det ena hjullagret som Utzon inte hade.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#108 Post by Lilja »

Nu har jag äntligen fått alla grejer till bilen så nu gäller det bara att cp mecka ihopa den så jag kan vara med på knutstorp på lördag!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#109 Post by Lilja »

ÄNTLIGEN ÄR DEN IHOPA.
Var precis ute och körde en sväng med den också efter att den stått stilla så länge nu, lite missljud här och där och motorn tickade en del i början men försvann igen när den blir varm, antar att det är lyftarna.
Sen har jag typ 4 graders camber på båda framhjulen med torra sommardäck så det går inte att ta en rondell utan däckskrik och släpp :mrgreen:

Skitsamma iallafall. Jisses vilken bil alltså, jag har varit borta alldeles för länge från 944or och legat och kört runt med en skruttig volvo 360 i flera månader nu.

Nu är det hjulinställning som gäller, ska även se över så den står rakt i dämparna eftersom min garageuppfart kanske inte är idealet i att ställa höjden på. Sen på fredag ska jag smälla över R däcken från Turbon och sen blir det Knutan på lördag, GÖTT.
forumbild.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#110 Post by patand »

Grattis! :D Känner igen känslan lite grann från när man vintertid åker Audi diesel i flera månader och sen fösta gången på våren sätter sig i 931an. Dj-vlar vad den går! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#111 Post by Lilja »

Hjulinställningen klar. 2 graders camber fram blev det och 4 grader bak, blev lite mycket bak men annars hade jag fått en massa toe istället.
Skitsamma, körde hem iallafall nu men skramlade en hel del bakifrån när jag körde iväg men såg när jag kom hem att värmeplåten till ljuddämparen där bak låg väldigt nära så bockade upp den så mycket jag kunde med handen, nu kan den inte ta i iallafall så hoppas det var det som låter.

Annars går den riktigt fint nu på alla sätt och vis, så imorron åker jag bort till fredde och monterar över mina R däck från Turbon till S2an. Sen blir det oskulden med S2an på knutstorp på lördag.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#112 Post by Lilja »

Det värsta skramlandet försvann men det är fortfarande lite kvar och körde bilen över smörjen på jobb så jag kunde kolla under och katten ligger extremt nära värmeplåten ovanför den, vet dock inte riktigt hur jag ska få den därifrån? Skitsamma annars det är inte lika irriterande som när ljuddämparen tog i.

Annars måste jag säga mein gut in himmel vilken skillnad det här har gjort, har aldrig kört en 944 som beter sig såhär på vägen och kan inte tänka mig hur någon bil kan kännas bättre i styrning och dämpare. Tror dom där GAZ dämparna gjorde underverk.
Dessutom, inga skakningar eller vibrationer i ratten och inga missljud vid sväng, den går fint och lugnt hela vägen upp till 120-130 km/h.

Till det tråkiga så har den börjat läcka lite olja i framkant på motorn, det är inte så det droppar, bara fuktar, kommer en droppe lite då och då men det är än sålänge väldigt lite. Hoppas verkligen inte det är sumppackningen dock, ser dock ut som det är packboxen till vevaxeln. Får väl byta den i samma veva som kamremmen senare, men blir inte förrän nästa år om det inte blir värre.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#113 Post by Lilja »

Kom precis tillbaka och har varit och satt på mina R däck. En fråga dock, är det meningen att R däck ska låta mer när man kör på typ motorväg och sådär? Har aldrig kört en bil med och utan R däck förr så har aldrig tänkt på det men när jag körde dit så var bilen tyst men när jag körde hem så hördes ett hastighetsrelaterat vinande. Har kollat så inget däck legat emot skärmkanten eller så eftersom det är väldigt nära där bak. Man blir lite nervös för sånna där ljud nu med tanke på hur mycket problem man haft med hjullagerna.

Tog en bild med däcken på också, jämfört med brukisen framför haha
R-däck.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#114 Post by patand »

R-däck låter mer än gatdäck helt klart. Dessutom drar de upp grus på ett helt annat sät än gatdäck, de är ju betydligt mjukare, speciellt om de blivit lite varma, så det rasslar rejält om man åker genom lite grus. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#115 Post by Lilja »

Jo det måste vara i däcken som det låter, jag bryr mig inte så mycket om det sålänge jag vet vad det beror på.
Dock börjar jag störa mig ganska mycket på rasslandet och skramlandet från avgassystemet, eller rättare sagt vad jag tror är värmeplåten ovanför katten som ligger och slår mot katten. Vågar man plocka bort plåten tro? Eller blir katten för varm för det ska vara smart? Det är ju dock orginalavgassystem så det borde funka, och jag hade inte dessa problemen innan jag plockade ner systemet när jag började mecka med bakvagnen, så det är lite skumt faktiskt men hur jag än verkar göra så ligger det helt enkelt för nära och ljudet måste komma därifrån.

Tänkte även när tid ges att jag skulle dissikera de gamla naven. Eftersom både skakningar i ratten och missljud vid svängar etc, dvs alla mina gamla problem nu är helt eliminerade så misstänker jag att felen har varit som följer.

Missljudet har antagligen berott på att jag spännt lagrena alldeles för hårt vilket förmodligen ätit upp lagerbanorna och orsakat gropar eller hål i lagerbanorna som orsakade ljudet vid belastning, varför det bara hänt på en sida kan jag dock inte svara på.

Skakningarna i ratten var nog helt enkelt ett resultat av ocentrerade bromsskivor och sneda spindlar. Alltså allting var i så dåligt skick, antingen var det sönderärgat eller så var det snett och vingt. Helt enkelt oprecision i grejorna.

Hehe det roliga är att denna bilen har tagit så mycket tid och energi att jag i princip inte gjort någonting på Turbon på väldigt länge, den känns lite bortglömd i garaget. Får nog se om jag kan mecka ihopa mittkonsollen i helgen iallafall med ny laddtrycksmätare, strömbrytare och pysventil iallafall :P
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#116 Post by Lilja »

Så nu är jag hemma från knutan.
Sammanfattning så kan jag väl säga att visst är jag ganska novis, men tycker bilen går väldigt bra om än lite för understyrt, dock tror jag att man hade fått dra på mer camber isåfall och det vill jag inte, så den går bra nog för mig än sålänge iallafall.
Inga problem heller under hela dagen, inte förrän jag skulle köra hem, då började det väsnas och skramlas och hålla på bakifrån, trodde först att det var däcken som låg emot karossen men det slutade då och då. Struntade i det och körde vidare, tillslut lät det hela tiden och när jag körde väldigt sakta så lät det fruktansvärt mycket och riktigt skramlade och skrapade. Bromspedalen började dessutom ta otroligt långt ner första trycket. Man fick nästan pumpa två gånger för den skulle ta högt upp varje gång man fick bromsa.

Kom hem iallafall och hissade upp bilen på den sidan ljudet kom ifrån och hela hjulet och navet var helt löst. Muttern i mitten hade lossnat så skivan låg mot oket, skivan syns det inga större skador på, ser inget på oket heller, spännde bara muttern igen sen slutade det glappa. Har beställt två muttrar från Utzon nu så får jag dra dom med moment sen och hoppas att inget annat tagit skada.
Har inte provkört bilen sen dess men antar att det har varit skivan som tryckt tillbaka klotsarna så därför dom tagit långt nere.


EDIT: har varit ute och provkört den nu och nu går den som den ska igen. Ska ta den till jobb i veckan och få bukt med mitt skramlande avgassystem sen får jag hoppas att den håller sig bra :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#117 Post by patand »

Vad menar du människa! Vilken mutter var det som släppt och hur kan du köra flera mil med ett nav som är helt löst! :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#118 Post by Lilja »

patand wrote:Vad menar du människa! Vilken mutter var det som släppt och hur kan du köra flera mil med ett nav som är helt löst! :shock:
Haha, den stora muttern bak på drivaxeln, som håller drivaxeln i hjullagret.
Konstigt nog känndes det inte speciellt mycket på hur bilen betedde sig, nu körde jag dock inte mycket snabbare än hastighetsbegränsningarna påvägen tillbaka, men den var inte heller helt utskruvad, den var bara inte spännd i botten vilket gjorde att där var ganska mycket glapp, så skivan låg emot oket. Tur jag inte hann renovera oket än iallafall :mrgreen:

Någon som vet vilket moment de ska spännas med? Tänkte dra dom med moment när jag får dom nya så de inte lossnar igen.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#119 Post by patand »

Lilja wrote:Någon som vet vilket moment de ska spännas med? Tänkte dra dom med moment när jag får dom nya så de inte lossnar igen.
Vet tyvärr inte momentet på de senare bilarna men på tidiga bilar med plåtbärarmar så är det ca 350Nm det ska dras åt med... därför blir man ju väldans förvånad över att din mutter har släppt! :shock:

På de äldre bilarna är det en kronmutter som man låser men en låssprint, de lossnar inte. De senare (din t.ex) har väl en vanlig mutter som på något sätt skall vara självlåsande har jag för mig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#120 Post by Lilja »

Då är jag inte speciellt förvånad över att den släppte haha. Därför jag har haft av dom ett antal gånger och bara spännt dom så hårt det gått med min mutterknackare, tror inte den spänner i närheten av 350 Nm.

Either way. Nått bra tips för att få lite bättre styrning ut ur kurvor? Känns som min bil hade haft betydligt mer att ge om man hade fått lite mer framhjulsgrepp ur kurvor.
Funderade på om det kunde vara skit bakom spakarna så provade dra ner den i en lägre växel och liksom gasa mig ur så jag försökte få baken med mig istället, blev väl lite bättre kanske men känndes så himla aggressivt.
Har ju ställbara GAZ dämpare bak och fram samt Toyo R888. Vad jag kan minnas nu tror jag att jag ställde dämparna fram på 20 klick och bak 15 klick. Har 2 graders camber fram och 4 grader bak resten orginal. Som det är nu är det helt omöjligt att få baken att släppa under några omständigheter så där är det inga problem, är fram man skulle haft lite mer grepp.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users