944 S2 1991 | Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#121 Post by Mattias 924 »

Lilja wrote: Either way. Nått bra tips för att få lite bättre styrning ut ur kurvor? Känns som min bil hade haft betydligt mer att ge om man hade fått lite mer framhjulsgrepp ur kurvor.
Mjukare krängningshämmare fram.
Det eller mjukare fjädrar fram borde vara enklast att testa.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#122 Post by patand »

Vad har du för däcksbredd fram respektive bak? Du kanske skrivit det i tråden redan iof...

Om du har lika breda däck fram som bak så är det inte där skillnaden ligger.

Då behöver du mjuka upp framändan eller göra bakändan hårdare för att få mer grepp fram i förhållande till bak. Det går att göra genom att ändra kränghämmare eller fjädrar/dämpare. Prova t.ex att ställa dämparen fram mjukare nästa gång.

Sen tycker jag det låter helgalet med 4 grader negativ camber bak och bara 2 grader fram... oftast har man ställt mer camber fram än bak. Men jag tror inte det är det som är orsaken till att det understyr ut ur kurvorna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#123 Post by Lilja »

Har 225/45 R17 fram och 255/40 R17 bak. Kränghämmare än orginal, dvs 27 mm fram och 19 mm bak

Anledningen till varför jag har så mycket camber bak är egentligen för att den är så låg där bak, det blir ju ett direkt resultat. Dock så tycker jag att den är för låg som den är nu så ska höja den 1-2 cm bak och då reducerar man ju cambern lite också.
Ville inte ha mer än 2 grader camber fram för att jag även kör med bilen på gata och det spårar ordentligt med mycket camber och sliter däcken snett. Därför funderat lite på att skaffa ställbar fjäderbenslagringar.

Satte dämparna bak på 15 som sagt, kanske kan höja dom till 20 eller 25 då samtidigt som jag höjer bilen en aning bak också.
Eventuellt senare skaffa en tunnare kränghämmare också, fram iallafall, kan ju i värsta fall sno den från turbon sålänge och prova.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#124 Post by Lilja »

Btw, enligt clarks garage ska den där muttern dras med 500 Nm!?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#125 Post by patand »

Lilja wrote:Btw, enligt clarks garage ska den där muttern dras med 500 Nm!?
Antagligen drog du inte i närheten av det när du monterade förra gången...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#126 Post by patand »

Lilja wrote:Har 225/45 R17 fram och 255/40 R17 bak.
Där har du nog en stor del av förklaringen till din understyrning. Men det får du trolla bort så gott det går med krängare osv som redan nämnts.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#127 Post by Mattias 924 »

Lilja wrote:Btw, enligt clarks garage ska den där muttern dras med 500 Nm!?
36mm blocknyckel som en lagom tjock man i sina bästa år står och gungar lite på är väldigt nära 500Nm.

EDIT: Om man använder Biltemas blocknyckel så ska mannen i sina bästa år väga 113.26 kg för att vara lagom tjock. Väger man mindre så får man hoppa/gunga lite på blocknyckeln när man drar åt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#128 Post by Lilja »

Hade bilen inne på jobb idag och höjde den 1.5 cm eller så, var lite för låg där bak, sen spännde jag stötdämparna bak ytterligare lite, till 20 klick. Inte världens bästa komfort åk just för tillfället men skitsamma :mrgreen:
Drog även navbultarna med vår muttermaskin som är betydligt starkare än den jag har hemma, drog så hårt det gick och satte lite loctite på gängorna också så ifall den skruvar ut sig så släpper den inte bara.

Hade tänkt köra ut till Sturup snart, är visst sista träningen på säsongen idag, mår dock inte riktigt bra så vi får se om jag orkar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#129 Post by Lilja »

Kom precis hem från Sturup nu. Tyckte bilen gick väldigt fint, kännde denna gången verkligen att det var jag som behövde träna och inte bilen, tyvärr var 3*20 minuter lite kort och nu är det sista träningsdagen på året på Sturup :cry:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#130 Post by Lilja »

Imorron blir det att ta bilen till jobb och eventuellt plocka bort värmeplåtarna en gång för alla då jag börjar bli redigt trött på skramlandet. Tänkte även dra tillbaka dämparna några hack till runt 10 fram och bak så man kan köra med den lite iallafall.
Hade varit skönt att få tag på några fälgar också så man slapp slita upp R däcken på gatan. Har däck liggande behöver bara fälgar som passar som klarar 225/45 R17 fram och 255/40 R17 bak, har någon något liggande får ni gärna höra av er!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#131 Post by Anton N »

De här fälgarna bör väl passa som handen i handsken, ruskigt billiga dessutom. forum/viewtopic.php?f=6&t=26826" onclick="window.open(this.href);return false;
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#132 Post by Lilja »

Misstänksamt billigt :?

För övrigt plockade jag bort värmeplåten till katten idag på jobb, fick rycka och vålda lite för att slippa plocka ner avgassystemet men det gick. ÄNTLIGEN för första gången sedan jag köpte bilen går den rakt fram utan skak och utan missljud. Så sjukt skönt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#133 Post by Lilja »

Hade bilen på jobb förra veckan och laddade batteriet, körde med den i måndags till jobb och då visade batteriet 11.5 volt i bilens mätare. Sen körde jag med "Dafen" i tisdags och idag skulle jag ta påffen och då visade batteriet knappt 11 volt och va precis att den startade. 2 mil till jobb sen när jag stannade bilen på jobb visade den knappt 12 volt, runt 11.6-7 kanske.
Jag vet visserligen att batteriet inte är helt hundra och att bilen antagligen drar lite tjuvström från antingen larmet eller en väldigt hemmakopplad stereo (tidigare ägare). Men när motorn är igång, ska den inte ligga närmare 13 volt då på generatorn? Alltså i bilens laddmätare. För den ligger exakt i mitten och ibland även lägre när man kört en stund, och då visar den 12.5 och som sagt ibland under det. Är detta normalt? Den har aldrig i min ägo varit uppe på 13 volt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#134 Post by [Bobo] »

Min ligger på stabila 13...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#135 Post by Lilja »

Kanske dags att investera i en ny generator då
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users