Lilja wrote:
Either way. Nått bra tips för att få lite bättre styrning ut ur kurvor? Känns som min bil hade haft betydligt mer att ge om man hade fått lite mer framhjulsgrepp ur kurvor.
Mjukare krängningshämmare fram.
Det eller mjukare fjädrar fram borde vara enklast att testa.
Vad har du för däcksbredd fram respektive bak? Du kanske skrivit det i tråden redan iof...
Om du har lika breda däck fram som bak så är det inte där skillnaden ligger.
Då behöver du mjuka upp framändan eller göra bakändan hårdare för att få mer grepp fram i förhållande till bak. Det går att göra genom att ändra kränghämmare eller fjädrar/dämpare. Prova t.ex att ställa dämparen fram mjukare nästa gång.
Sen tycker jag det låter helgalet med 4 grader negativ camber bak och bara 2 grader fram... oftast har man ställt mer camber fram än bak. Men jag tror inte det är det som är orsaken till att det understyr ut ur kurvorna.
Har 225/45 R17 fram och 255/40 R17 bak. Kränghämmare än orginal, dvs 27 mm fram och 19 mm bak
Anledningen till varför jag har så mycket camber bak är egentligen för att den är så låg där bak, det blir ju ett direkt resultat. Dock så tycker jag att den är för låg som den är nu så ska höja den 1-2 cm bak och då reducerar man ju cambern lite också.
Ville inte ha mer än 2 grader camber fram för att jag även kör med bilen på gata och det spårar ordentligt med mycket camber och sliter däcken snett. Därför funderat lite på att skaffa ställbar fjäderbenslagringar.
Satte dämparna bak på 15 som sagt, kanske kan höja dom till 20 eller 25 då samtidigt som jag höjer bilen en aning bak också.
Eventuellt senare skaffa en tunnare kränghämmare också, fram iallafall, kan ju i värsta fall sno den från turbon sålänge och prova.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Btw, enligt clarks garage ska den där muttern dras med 500 Nm!?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Lilja wrote:Btw, enligt clarks garage ska den där muttern dras med 500 Nm!?
36mm blocknyckel som en lagom tjock man i sina bästa år står och gungar lite på är väldigt nära 500Nm.
EDIT: Om man använder Biltemas blocknyckel så ska mannen i sina bästa år väga 113.26 kg för att vara lagom tjock. Väger man mindre så får man hoppa/gunga lite på blocknyckeln när man drar åt.
Hade bilen inne på jobb idag och höjde den 1.5 cm eller så, var lite för låg där bak, sen spännde jag stötdämparna bak ytterligare lite, till 20 klick. Inte världens bästa komfort åk just för tillfället men skitsamma
Drog även navbultarna med vår muttermaskin som är betydligt starkare än den jag har hemma, drog så hårt det gick och satte lite loctite på gängorna också så ifall den skruvar ut sig så släpper den inte bara.
Hade tänkt köra ut till Sturup snart, är visst sista träningen på säsongen idag, mår dock inte riktigt bra så vi får se om jag orkar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Kom precis hem från Sturup nu. Tyckte bilen gick väldigt fint, kännde denna gången verkligen att det var jag som behövde träna och inte bilen, tyvärr var 3*20 minuter lite kort och nu är det sista träningsdagen på året på Sturup
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Imorron blir det att ta bilen till jobb och eventuellt plocka bort värmeplåtarna en gång för alla då jag börjar bli redigt trött på skramlandet. Tänkte även dra tillbaka dämparna några hack till runt 10 fram och bak så man kan köra med den lite iallafall.
Hade varit skönt att få tag på några fälgar också så man slapp slita upp R däcken på gatan. Har däck liggande behöver bara fälgar som passar som klarar 225/45 R17 fram och 255/40 R17 bak, har någon något liggande får ni gärna höra av er!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
De här fälgarna bör väl passa som handen i handsken, ruskigt billiga dessutom. forum/viewtopic.php?f=6&t=26826" onclick="window.open(this.href);return false;
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
För övrigt plockade jag bort värmeplåten till katten idag på jobb, fick rycka och vålda lite för att slippa plocka ner avgassystemet men det gick. ÄNTLIGEN för första gången sedan jag köpte bilen går den rakt fram utan skak och utan missljud. Så sjukt skönt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Hade bilen på jobb förra veckan och laddade batteriet, körde med den i måndags till jobb och då visade batteriet 11.5 volt i bilens mätare. Sen körde jag med "Dafen" i tisdags och idag skulle jag ta påffen och då visade batteriet knappt 11 volt och va precis att den startade. 2 mil till jobb sen när jag stannade bilen på jobb visade den knappt 12 volt, runt 11.6-7 kanske.
Jag vet visserligen att batteriet inte är helt hundra och att bilen antagligen drar lite tjuvström från antingen larmet eller en väldigt hemmakopplad stereo (tidigare ägare). Men när motorn är igång, ska den inte ligga närmare 13 volt då på generatorn? Alltså i bilens laddmätare. För den ligger exakt i mitten och ibland även lägre när man kört en stund, och då visar den 12.5 och som sagt ibland under det. Är detta normalt? Den har aldrig i min ägo varit uppe på 13 volt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil