924 -84
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -84
Vad tjusigt det blir!
Någon gång i livet ska jag snygga till min bil undertill också...
Någon gång i livet ska jag snygga till min bil undertill också...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Det har stått lite still i garaget sista veckan, jag har jobbat en del på att få ihop den nya kopplingen men jag behöver en ny packbox till nållagret innan jag kan bulta ihop det för gott. Förhoppningsvis kommer det en sådan under dagen.
Mina nya däck har kommit:
Borde vara ett lyft på slalombanan jämfört med Michelin Energy...
Igår monterade jag en ny bakluckelist köpt på Swedol efter tips från forumet. Den verkar passa perfekt och med nya injusterade låspinnar känns det som att det finns stora möjligheter att luckan blir tät.
Mina nya däck har kommit:
Borde vara ett lyft på slalombanan jämfört med Michelin Energy...
Igår monterade jag en ny bakluckelist köpt på Swedol efter tips från forumet. Den verkar passa perfekt och med nya injusterade låspinnar känns det som att det finns stora möjligheter att luckan blir tät.
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Med ny packbox till nållagret på plats gjorde jag ett nytt försök med kopplingen och efter lite justerande av motorns vinkel fick jag till slut ihop allting igen. Nu återstår bara att montera växellådan innan jag kan lyfta ner bilen och kontrollera om höjden blivit rätt...
Brev från räddaren i nöden.
Fälgarna till de nya däcken är lackade och kanterna polerade
Brev från räddaren i nöden.
Fälgarna till de nya däcken är lackade och kanterna polerade
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -84
Finns ju en hel del justermån med eccenterskruven, följde du 944spec guiden för att pricka rätt höjd?
Kommer bli sjukt bra det här, följer tråden med spänning!
Kommer bli sjukt bra det här, följer tråden med spänning!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Ja, jag följde guiden så förhoppningsvis skall det stämma. Jag hängde på växellådan lite provisoriskt ikväll så till helgen hoppas kunna lyfta ner bilen och kolla höjden.
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -84
Så snygg!
Hittade just en annan vit med Compomotive:
http://retrorides.proboards.com/index.c ... ead=111306" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicporscheblog.com/retro ... orsche-924" onclick="window.open(this.href);return false;
(Har just köpt en 924 och den råkar ha likadana fälgar även om den inte är i samma fina skick som din bil)
Hittade just en annan vit med Compomotive:
http://retrorides.proboards.com/index.c ... ead=111306" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.classicporscheblog.com/retro ... orsche-924" onclick="window.open(this.href);return false;
(Har just köpt en 924 och den råkar ha likadana fälgar även om den inte är i samma fina skick som din bil)
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Tack för all uppmuntran, det behövs ibland!
Bilen i länken är riktigt fin men lite för mycket showbil och lite för lite praktiskt användbar för min smak...
Mina fälgar är MSW-fälgar från OZ Racing, valde länge mellan svart och guld innan jag lackade dem. Krysseker-stuket känns helt rätt på en 924:a.
Bilen i länken är riktigt fin men lite för mycket showbil och lite för lite praktiskt användbar för min smak...
Mina fälgar är MSW-fälgar från OZ Racing, valde länge mellan svart och guld innan jag lackade dem. Krysseker-stuket känns helt rätt på en 924:a.
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Det börjar ju närma sig lite känns det som så jag skulle behöva lite tips och förslag på hjulvinklar.
Bilen har nu enligt Cédrics recept 43N/mm fjädrar fram, 25,5 mm stavar bak, ställbara Gaz-dämpare samt orginal krängningshämmare fram och ingen bak. Däcken är Kumho Ecsta XS KU36 205/50 15 vilket skall vara så nära R-däck man kan komma utan att vara det.
Den kommer att användas uppskattningsvis hälften till landsvägskörning och resten till bana och slalom.
Det jag sökt mig fram till är max caster fram, och max camber fram (är det för mycket)? Vad tror ni om toe och vad skall jag har för inställningar bak?
Bilen har nu enligt Cédrics recept 43N/mm fjädrar fram, 25,5 mm stavar bak, ställbara Gaz-dämpare samt orginal krängningshämmare fram och ingen bak. Däcken är Kumho Ecsta XS KU36 205/50 15 vilket skall vara så nära R-däck man kan komma utan att vara det.
Den kommer att användas uppskattningsvis hälften till landsvägskörning och resten till bana och slalom.
Det jag sökt mig fram till är max caster fram, och max camber fram (är det för mycket)? Vad tror ni om toe och vad skall jag har för inställningar bak?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -84
missade att du inte hade något krängare bak, kan vara nåt att titta när du ändå fipplar med bakvagnen, för att få fin balans. En standard 14mm går nog nästan få gratis.
Jag har kört max camber på mina bilar, även min na 924, den hade nog behövt ännu mer med tanke på kräng i kombination med rdäck. Bäst att du googlar lite så kanske du får en uppfattning av hur mycket camber just dom däcken uppskattar. Jag tror inte att max är för mycket, enligt mina erfarenheter kommer det röra sig om -2,5 -> -3 grader, max caster hamnar kring 3 grader har jag för mig. Jag brukar köra kring 0 toe, det har funkat utan att slita nämnvärt med däck på gata. Kanske funkar med något lite ut för instyrningen, men jag är nöjd som det är.
Har inte bakvagnsprotokollet nära(var lat och lämnade in bilen för att fixa bakvagnen, rätt dryg att ställa vinklar med, även om det går ). Men jag tror jag landade på nånting mellan -1.8 och -2, minns inte riktigt. Toe får någon annan fylla på med, minns inte hur mycket jag valde till slut. En lagom snutt toe in..
Jag har kört max camber på mina bilar, även min na 924, den hade nog behövt ännu mer med tanke på kräng i kombination med rdäck. Bäst att du googlar lite så kanske du får en uppfattning av hur mycket camber just dom däcken uppskattar. Jag tror inte att max är för mycket, enligt mina erfarenheter kommer det röra sig om -2,5 -> -3 grader, max caster hamnar kring 3 grader har jag för mig. Jag brukar köra kring 0 toe, det har funkat utan att slita nämnvärt med däck på gata. Kanske funkar med något lite ut för instyrningen, men jag är nöjd som det är.
Har inte bakvagnsprotokollet nära(var lat och lämnade in bilen för att fixa bakvagnen, rätt dryg att ställa vinklar med, även om det går ). Men jag tror jag landade på nånting mellan -1.8 och -2, minns inte riktigt. Toe får någon annan fylla på med, minns inte hur mycket jag valde till slut. En lagom snutt toe in..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -84
Jag har också kört max camber fram, max caster fram och toe har jag kört original (vad det nu är, var på firman som ställde enligt specen i maskin). Bak ca -2 grader camber och toe även där original. Min bil är hård, men trots det behövde jag öka från -2,5 grad camber fram till max (3-3,5?) när det började gå fort för mig i böjjarna.
Riktigt snygga fälgar förresten!
Riktigt snygga fälgar förresten!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -84
Sweet, blir fint! . Sen i framtiden är ju 19mm m030 bolt on.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924 -84
Ser bra ut!
Snyggt med lite puts under bilen oxå.
Vi ses säkert under sommaren.
Janne
Snyggt med lite puts under bilen oxå.
Vi ses säkert under sommaren.
Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
En del jobb återstår men den har i alla fall varit nere på hjulen i helgen, uppstartad och rullat för egen maskin.
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: 924 -84
En 924 som var jäkligt snygg redan förra året har fått sig en rejäl genomgång.
Jag ser fram emot att få se den med de nya hjulen och fasar för vad den kommer att göra på slalombanan i classicgruppen iår...
Bra kämpat!
Mvh Pontus
Jag ser fram emot att få se den med de nya hjulen och fasar för vad den kommer att göra på slalombanan i classicgruppen iår...
Bra kämpat!
Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users