924 -84
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Det var ju ett tag sedan sist men med småbarn i huset är tid en bristvara och därför har jag prioriterat biljobb framför att sitta vid datorn...
Till att börja med är växellådan svetsad och har fått nya icke-koniska pluggar monterade:
Sedan är det ju en massa andra delar som man ändå kommer åt så bra när man har ute växellådan, fästena var ju dessutom helt slut och är nyinförskaffade:
Avgasröret polerat:
och växellådan rengjort och målad innan montering:
Nu är allting på plats igen (bild kommer förhoppningsvis) och nästa punkt på listan är kamremsbyte.
\\ Kalle
Till att börja med är växellådan svetsad och har fått nya icke-koniska pluggar monterade:
Sedan är det ju en massa andra delar som man ändå kommer åt så bra när man har ute växellådan, fästena var ju dessutom helt slut och är nyinförskaffade:
Avgasröret polerat:
och växellådan rengjort och målad innan montering:
Nu är allting på plats igen (bild kommer förhoppningsvis) och nästa punkt på listan är kamremsbyte.
\\ Kalle
- Dirfors
- S-Poster
- Posts: 184
- Joined: 2010-02-22 20:12:31
- Telefon: 0767860514
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1984
- Location: Göteborg
- Contact:
924 -84
Det är något speciellt med att montera tillbaka fräscha delar
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;
Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;
Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Det har blivit ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden men tiden har inte riktigt räckt till och mekandet har prioriterats före datorjobb...
Kamremsbytet gick planenligt men sedan kom turen till bromsarna... Fram var det inga problem mer än att en bromsrenovering borde gjorts för länge sedan men bak visade det sig att det inte fanns några belägg kvar alls på ena sidan, ändå hade den gått igenom besiktningen. Efter inköp av nya backar och trummor från Utzon fick jag ihop allting tillsammans med stålomspunna slangar från Hel och med ATE Blue Racing bromsvätska hoppas jag att bromsarna skall vara redo för lite slalom och bankörning.
Medan jag väntade på bromsdelarna gav jag mig på framskärmarna och de tragiska resterna av framspoilern och efter mycket slipning, knackning och spackling tycker jag att resultatet är helt ok.
Med nya baklampor och dörrhögtalare från en 944 S2 köpta på Ebay från England var det dags för besiktning vilket gick strålande med blankt papper. Sista detaljen på plats innan säsongen var en Momo Prototiporatt och förra helgen var det premiär med besök i Borås på PCS mingel och marknad och till helgen blir det slalompremiär på Stora Holm...
Nu är planerna närmast att njuta av bilen och försöka hinna med några slalomkörningar och förhoppningsvis lite bana sedan med erfarenhet från det uppgradera chassit lite till vintern, nu sitter det orginalstötdämpare från -84 på den... Följer även med intresse diskussionerna (de vettiga) om lite sansat trim för att plocka ur några hästar till. Vi får se vad tiden och plånboken räcker till.
\\ Kalle
Kamremsbytet gick planenligt men sedan kom turen till bromsarna... Fram var det inga problem mer än att en bromsrenovering borde gjorts för länge sedan men bak visade det sig att det inte fanns några belägg kvar alls på ena sidan, ändå hade den gått igenom besiktningen. Efter inköp av nya backar och trummor från Utzon fick jag ihop allting tillsammans med stålomspunna slangar från Hel och med ATE Blue Racing bromsvätska hoppas jag att bromsarna skall vara redo för lite slalom och bankörning.
Medan jag väntade på bromsdelarna gav jag mig på framskärmarna och de tragiska resterna av framspoilern och efter mycket slipning, knackning och spackling tycker jag att resultatet är helt ok.
Med nya baklampor och dörrhögtalare från en 944 S2 köpta på Ebay från England var det dags för besiktning vilket gick strålande med blankt papper. Sista detaljen på plats innan säsongen var en Momo Prototiporatt och förra helgen var det premiär med besök i Borås på PCS mingel och marknad och till helgen blir det slalompremiär på Stora Holm...
Nu är planerna närmast att njuta av bilen och försöka hinna med några slalomkörningar och förhoppningsvis lite bana sedan med erfarenhet från det uppgradera chassit lite till vintern, nu sitter det orginalstötdämpare från -84 på den... Följer även med intresse diskussionerna (de vettiga) om lite sansat trim för att plocka ur några hästar till. Vi får se vad tiden och plånboken räcker till.
\\ Kalle
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Jag vill även passa på att tacka alla här på forumet som hjälpt till och svarat på frågor under vintern, ingen nämnd, ingen glömd!
\\ Kalle
\\ Kalle
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Ratten köpte jag på tillbilen.se men det var ganska mycket strul från deras sida och många telefonsamtal innan den dök upp. Det är ju dock en Momoratt så jag antar att de flesta som säljer Momo kan ta hem den.
\\ Kalle
\\ Kalle
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -84
Vad glad jag blir när jag ser en orginal 924 med så fin inredning. Bilden på ratten och varvräknaren i centrum är en ren fröjd
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -84
Instämmer till 100%!gegge wrote:Vad glad jag blir när jag ser en orginal 924 med så fin inredning. Bilden på ratten och varvräknaren i centrum är en ren fröjd
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -84
Riktigt stiligt, fortsätt såhär ! Prototipon sitter perfekt, och den snygga radion
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Så har jag och sannolikt även bilen gjort slalompremiär med PCS på Stora Holm i helgen vilket var fantastiskt roligt . Det är ju första gången jag haft chansen att pressa bilen lite mot sina gränser och jag är verkligen imponerad, den är ju fortfarande helt orginal men ändå riktigt körbar i sådana samanhang. Lite överraskande blev resultatet en 7:e plats bland 27 bilar utan klassindelning med bl.a. en klase GT3:or, GT2:or och turbobilar bakom mig.
Det här gav helt klart mersmak och det skulle vara intressant att se hur den går med lite styvare chassi och vassare däck... Tips på lämpliga val av komponenter och inställningar från er som redan testat er fram lite mottages tacksamt. Tanken är att ha en bil med en hel del vardagskomfort kvar så att det går att använda den till annat än slalom och bankörning men ändå styva upp den lite. Hur hög (eller låg) är lämpligt? Lite markfrigång skadar ju inte... Hur hårda fjädrar och torsionsstavar funkar för vanlig landsvägskörning och är det orginalbussningar som gäller ellr funkar det med något hårdare?
Det finns ju säkert en massa åsikter om detta men lite tips från er som redan provat vore intressant!
\\ Kalle
Det här gav helt klart mersmak och det skulle vara intressant att se hur den går med lite styvare chassi och vassare däck... Tips på lämpliga val av komponenter och inställningar från er som redan testat er fram lite mottages tacksamt. Tanken är att ha en bil med en hel del vardagskomfort kvar så att det går att använda den till annat än slalom och bankörning men ändå styva upp den lite. Hur hög (eller låg) är lämpligt? Lite markfrigång skadar ju inte... Hur hårda fjädrar och torsionsstavar funkar för vanlig landsvägskörning och är det orginalbussningar som gäller ellr funkar det med något hårdare?
Det finns ju säkert en massa åsikter om detta men lite tips från er som redan provat vore intressant!
\\ Kalle
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -84
Skitkul att du har fått prova gasa på riktigt, det är verkligen sjutk skoj att pressa bilen ! Grattis för gott resultat!
Vore jag dig skulle jag kolla på ErikD s 924 här på forumet, han är iof usel på att uppdatera sin tråd men har ganska vettigt uppgraderad bil, den är svinskoj att köra i konbana!
Det prisvärda receptet lyder:
25.5mm torsionsstavar bak (finns att köpa överallt på forumen, från 968)
43N/mm - 250lb/inch fjädrar fram (om jag minns rätt) + "coil over" kit från rally-design.co.uk
GAZ justerbara dämpare runt om, köpta från rally-design.co.uk
Nya bussnignar (jag själv har hårdare bussnignar från superflex, kostar nästan gratis)
Ultralätta aluminiumfälgar(plåtfälgar) från citroen i 15", finns på skroten, väger luft
På bana är Rdäck överlägset vad gäller styrsel och hållbarhet, för konbana är det knepigt för då hamnar du R-klassen, där är ett gäng riktigt vassa "sportdäck" att föredra, men då måste du nästan till 15" för att kunna hitta bra grejer. MEn Erik kör nåt falken däck på sina 14" för konbana och dom är faktiskt rätt skapliga.
Justera in lite mer sportiga hjulvinklar, mer negativ camber helt enkelt. Hur mycket beroende på vilka däck du kommer ha.
Vill du jobba vidare så kan tex ett set krängare från en 968 vara trevligt (men då krävs lite ombyggnad fram). Med detta kit ovan kommer bilen kännas väldigt alert, även fast det inte är hårt i rejsbilssammanhang. Bilen blir fortfarande trevlig på landsväg, beroende på hur du justerat in dämparna såklart.
Mit största tips är dock att fortsätt ett tag till med orginalbil och försök lära dig att maxa bilens gränser, då kommer du uppskatta uppgraderingarna mycket mer (och så har du tid på dig att köpa på dig grejer). Ett set bra däck er en bra början.
Vore jag dig skulle jag kolla på ErikD s 924 här på forumet, han är iof usel på att uppdatera sin tråd men har ganska vettigt uppgraderad bil, den är svinskoj att köra i konbana!
Det prisvärda receptet lyder:
25.5mm torsionsstavar bak (finns att köpa överallt på forumen, från 968)
43N/mm - 250lb/inch fjädrar fram (om jag minns rätt) + "coil over" kit från rally-design.co.uk
GAZ justerbara dämpare runt om, köpta från rally-design.co.uk
Nya bussnignar (jag själv har hårdare bussnignar från superflex, kostar nästan gratis)
Ultralätta aluminiumfälgar(plåtfälgar) från citroen i 15", finns på skroten, väger luft
På bana är Rdäck överlägset vad gäller styrsel och hållbarhet, för konbana är det knepigt för då hamnar du R-klassen, där är ett gäng riktigt vassa "sportdäck" att föredra, men då måste du nästan till 15" för att kunna hitta bra grejer. MEn Erik kör nåt falken däck på sina 14" för konbana och dom är faktiskt rätt skapliga.
Justera in lite mer sportiga hjulvinklar, mer negativ camber helt enkelt. Hur mycket beroende på vilka däck du kommer ha.
Vill du jobba vidare så kan tex ett set krängare från en 968 vara trevligt (men då krävs lite ombyggnad fram). Med detta kit ovan kommer bilen kännas väldigt alert, även fast det inte är hårt i rejsbilssammanhang. Bilen blir fortfarande trevlig på landsväg, beroende på hur du justerat in dämparna såklart.
Mit största tips är dock att fortsätt ett tag till med orginalbil och försök lära dig att maxa bilens gränser, då kommer du uppskatta uppgraderingarna mycket mer (och så har du tid på dig att köpa på dig grejer). Ett set bra däck er en bra början.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Lite bilder från i lördags:
Fotograf: Petter Lilled
Fotograf: Petter Lilled
Fotograf: Petter Lilled
Fotograf: Fredrik Nystedt
\\ Kalle
Fotograf: Petter Lilled
Fotograf: Petter Lilled
Fotograf: Petter Lilled
Fotograf: Fredrik Nystedt
\\ Kalle
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Jag fick ett paket från england för ett par dagar sedan...
(Torsionsstavarna hörde inte till det paketet men fick vara med på bild ändå...)
(Torsionsstavarna hörde inte till det paketet men fick vara med på bild ändå...)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -84
sweet!! Det där kommer bli riktigt trevligt. Är det något kolvstångsskydd på framdämparna?
Kan fö rekomendera flång nya topplagringar från porsche center, sist jag köpte ett gäng kostade dom 128:-!!! Men dom måste kompletteras med en liten svarvad hylsa av någon förklarlig anledning, saknas jämfört med orginalbitarna.
Kan fö rekomendera flång nya topplagringar från porsche center, sist jag köpte ett gäng kostade dom 128:-!!! Men dom måste kompletteras med en liten svarvad hylsa av någon förklarlig anledning, saknas jämfört med orginalbitarna.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
Re: 924 -84
Det sitter ingen gummidamask på framdämparna, bara de vita genomslagsskydden som syns på bilden. Om det är samma diameter på stången som orginal borde man ju i och för sig kunna flytta över damaskerna...
Jag blir inte riktigt klok på topplagringarna; Utzons bild stämmer ju med Haynes och är bara själva lagret:
Söker jag på artikelnumret får jag hela delen inklusive gummit för betydligt mer pengar:
Vad är det du har bytt och hur ser det ut egentligen, jag tycker inte att bilden i PET och i Haynes stämmer riktigt överens?
Jag blir inte riktigt klok på topplagringarna; Utzons bild stämmer ju med Haynes och är bara själva lagret:
Söker jag på artikelnumret får jag hela delen inklusive gummit för betydligt mer pengar:
Vad är det du har bytt och hur ser det ut egentligen, jag tycker inte att bilden i PET och i Haynes stämmer riktigt överens?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users