924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#76 Post by makkanftw »

Väntar på min xenonsats också, valde dock bi-xenon. Billigt ebay-kit för dig med? Återkom gärna med resultat efter lite provkörning :)
- Marcus

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#77 Post by Samuelf »

makkanftw wrote:Väntar på min xenonsats också, valde dock bi-xenon. Billigt ebay-kit för dig med? Återkom gärna med resultat efter lite provkörning :)
Kina-kit för mig också, ja... 35 eller 55 watt?

Bi-Xenon innebär en massa olika beroende på vem man beställer från. Vad innebär ditt kit? Xenon på både hel och halv?

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#78 Post by makkanftw »

55 watt xenon både hel och halv. Hoppas på stor förbättring :)

Såklart sugen på en extraljusbox á Bobo stil och xenon i dem också :roll:
- Marcus

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#79 Post by QV_ »

Har plocka en del med kina xenon till min sommar bil men (eftersom jag tillhör kagegorin surgubbe) är jag inte nöjd.

Visst får man en vitare punkt mitt framför bilen som är ljuare än det var innan men till priset att man har massor med ströljus som kommer att irretera mötande bilister.

"problemet" med de xenonljus jag har plockat med är att "ljusframstälningen" har skett i fel vinkel (90 grader fel) och det är mycket viktigt för ljusbilden att ljusframstälningen är exakt på rätt ställe.

Har vid tillfällen fått klagomål från besiktningen att min ljusbild är dålig (på div bilar) man tar då och byter H1,H3 eller H4 lampan från biltema till ett "bra" märke så försvinner klagomålet....

Eftersom mörkerseendet försämras med åren och man därmed blir mera irriterad av mötande ströljus så slår jag numera på helljuset några sekunder "för tidigt" när man möter kina konveterade xenonljusbilar eller bilar med "4" halvljus :evil: .

Det här med att köra med dimljusen tända är förövrigt rätt knäppt. Visst ger det mera ljus framför bilen. Man ser mycket bättre vad som händer precis framför bilen och därmed kan man som förare tro att man ser "Mer och bättre". Desvärre så är det inte så. Med mycket ljus framför bilen så ställer ögonen in sig efter "mycket ljus" och då tappar man seendet långt bort.... för långt bort är det mörkt och då behöver man ha storra pupiller. Mycket ljus framför bilen ger små puppiler. Men det verkar vara en modefråga att ha många ljus fram och då kommer inte folk att lyssna för "är de det snyggt så är det bra" . Så då har man kräkts över xenon ljus i fel reflektor och dimljus fram.Inte för att det har gjort någon skillnad på världsfreden. Gott nytt på Er

/Janne

Dåligt ljus på bilen åtgärdas lättast genom att köpa nya reflektorer.
Ciebe gör bra reflektorer (fastän de är grodätare)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#80 Post by emm »

QV_ wrote:Har plocka en del med kina xenon till min sommar bil men (eftersom jag tillhör kagegorin surgubbe) är jag inte nöjd.

Visst får man en vitare punkt mitt framför bilen som är ljuare än det var innan men till priset att man har massor med ströljus som kommer att irretera mötande bilister.

"problemet" med de xenonljus jag har plockat med är att "ljusframstälningen" har skett i fel vinkel (90 grader fel) och det är mycket viktigt för ljusbilden att ljusframstälningen är exakt på rätt ställe.

Har vid tillfällen fått klagomål från besiktningen att min ljusbild är dålig (på div bilar) man tar då och byter H1,H3 eller H4 lampan från biltema till ett "bra" märke så försvinner klagomålet....

Eftersom mörkerseendet försämras med åren och man därmed blir mera irriterad av mötande ströljus så slår jag numera på helljuset några sekunder "för tidigt" när man möter kina konveterade xenonljusbilar eller bilar med "4" halvljus :evil: .

Det här med att köra med dimljusen tända är förövrigt rätt knäppt. Visst ger det mera ljus framför bilen. Man ser mycket bättre vad som händer precis framför bilen och därmed kan man som förare tro att man ser "Mer och bättre". Desvärre så är det inte så. Med mycket ljus framför bilen så ställer ögonen in sig efter "mycket ljus" och då tappar man seendet långt bort.... för långt bort är det mörkt och då behöver man ha storra pupiller. Mycket ljus framför bilen ger små puppiler. Men det verkar vara en modefråga att ha många ljus fram och då kommer inte folk att lyssna för "är de det snyggt så är det bra" . Så då har man kräkts över xenon ljus i fel reflektor och dimljus fram.Inte för att det har gjort någon skillnad på världsfreden. Gott nytt på Er

/Janne

Dåligt ljus på bilen åtgärdas lättast genom att köpa nya reflektorer.
Ciebe gör bra reflektorer (fastän de är grodätare)

Hahaha, gott nytt själv!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#81 Post by Samuelf »

QV_ wrote:Har plocka en del med kina xenon till min sommar bil men (eftersom jag tillhör kagegorin surgubbe) är jag inte nöjd.

Visst får man en vitare punkt mitt framför bilen som är ljuare än det var innan men till priset att man har massor med ströljus som kommer att irretera mötande bilister.

"problemet" med de xenonljus jag har plockat med är att "ljusframstälningen" har skett i fel vinkel (90 grader fel) och det är mycket viktigt för ljusbilden att ljusframstälningen är exakt på rätt ställe.

Har vid tillfällen fått klagomål från besiktningen att min ljusbild är dålig (på div bilar) man tar då och byter H1,H3 eller H4 lampan från biltema till ett "bra" märke så försvinner klagomålet....

Eftersom mörkerseendet försämras med åren och man därmed blir mera irriterad av mötande ströljus så slår jag numera på helljuset några sekunder "för tidigt" när man möter kina konveterade xenonljusbilar eller bilar med "4" halvljus :evil: .

Det här med att köra med dimljusen tända är förövrigt rätt knäppt. Visst ger det mera ljus framför bilen. Man ser mycket bättre vad som händer precis framför bilen och därmed kan man som förare tro att man ser "Mer och bättre". Desvärre så är det inte så. Med mycket ljus framför bilen så ställer ögonen in sig efter "mycket ljus" och då tappar man seendet långt bort.... för långt bort är det mörkt och då behöver man ha storra pupiller. Mycket ljus framför bilen ger små puppiler. Men det verkar vara en modefråga att ha många ljus fram och då kommer inte folk att lyssna för "är de det snyggt så är det bra" . Så då har man kräkts över xenon ljus i fel reflektor och dimljus fram.Inte för att det har gjort någon skillnad på världsfreden. Gott nytt på Er

/Janne

Dåligt ljus på bilen åtgärdas lättast genom att köpa nya reflektorer.
Ciebe gör bra reflektorer (fastän de är grodätare)
Fast nu låter det nog som att du menar folk som konverterar halvljuset också, något som jag varken gör själv eller rekommenderar nån annan att göra. Dels för att det irriterar och dels för att det faktiskt är olagligt. Därmed inte sagt att jag följer resten av trafiklagarna. ;) Jag har iaf bara konverterat helljuset och är helnöjd med ljusbild, färgtemperatur, form på ljuskägla etc. på just helljuset. Halvljuset kör jag fortfarande halogen.

Jag stör mig dock precis lika mycket på bilar med xenon original, eftersom jag upplever att det där med automatisk nivåreglering inte alls verkar funka så som det är tänkt. Det flimrar och vippar upp och ner när man möter en bil med sån högteknologi, tycker jag. =)

Och det där med dimljusen håller jag med om rakt av. Flertalet av mina kompisar åker antingen med både halv+dimljus på eller med enbart dimljusen på... "För att det är snyggare!" Say what? =D

Ah, och gott nytt år på dig också, surgubbe! ;)

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#82 Post by Samuelf »

Samuelf wrote:
QV_ wrote:Har plocka en del med kina xenon till min sommar bil men (eftersom jag tillhör kagegorin surgubbe) är jag inte nöjd.

Visst får man en vitare punkt mitt framför bilen som är ljuare än det var innan men till priset att man har massor med ströljus som kommer att irretera mötande bilister.

"problemet" med de xenonljus jag har plockat med är att "ljusframstälningen" har skett i fel vinkel (90 grader fel) och det är mycket viktigt för ljusbilden att ljusframstälningen är exakt på rätt ställe.

Har vid tillfällen fått klagomål från besiktningen att min ljusbild är dålig (på div bilar) man tar då och byter H1,H3 eller H4 lampan från biltema till ett "bra" märke så försvinner klagomålet....

Eftersom mörkerseendet försämras med åren och man därmed blir mera irriterad av mötande ströljus så slår jag numera på helljuset några sekunder "för tidigt" när man möter kina konveterade xenonljusbilar eller bilar med "4" halvljus :evil: .

Det här med att köra med dimljusen tända är förövrigt rätt knäppt. Visst ger det mera ljus framför bilen. Man ser mycket bättre vad som händer precis framför bilen och därmed kan man som förare tro att man ser "Mer och bättre". Desvärre så är det inte så. Med mycket ljus framför bilen så ställer ögonen in sig efter "mycket ljus" och då tappar man seendet långt bort.... för långt bort är det mörkt och då behöver man ha storra pupiller. Mycket ljus framför bilen ger små puppiler. Men det verkar vara en modefråga att ha många ljus fram och då kommer inte folk att lyssna för "är de det snyggt så är det bra" . Så då har man kräkts över xenon ljus i fel reflektor och dimljus fram.Inte för att det har gjort någon skillnad på världsfreden. Gott nytt på Er

/Janne

Dåligt ljus på bilen åtgärdas lättast genom att köpa nya reflektorer.
Ciebe gör bra reflektorer (fastän de är grodätare)
Fast nu låter det nog som att du menar folk som konverterar halvljuset också, något som jag varken gör själv eller rekommenderar nån annan att göra. Dels för att det irriterar och dels för att det faktiskt är olagligt. (Bäst att helgardera och nämna att det är lagligt om man bygger in godkänd automatisk nivåreglering samt högtrycksspolning. ;)) Därmed inte sagt att jag följer resten av trafiklagarna. ;) Jag har iaf bara konverterat helljuset och är helnöjd med ljusbild, färgtemperatur, form på ljuskägla etc. på just helljuset. Halvljuset kör jag fortfarande halogen.

Jag stör mig dock precis lika mycket på bilar med xenon original, eftersom jag upplever att det där med automatisk nivåreglering inte alls verkar funka så som det är tänkt. Det flimrar och vippar upp och ner när man möter en bil med sån högteknologi, tycker jag. =)

Och det där med dimljusen håller jag med om rakt av. Flertalet av mina kompisar åker antingen med både halv+dimljus på eller med enbart dimljusen på... "För att det är snyggare!" Say what? =D

Ah, och gott nytt år på dig också, surgubbe! ;)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#83 Post by QV_ »

Jag såg och förstog att du bara monterade xenon på helljuset. Det var nog nästa inläg som bi-xenon som triggade...

En av de stora "fördelarna" med xenon och att det blir "mycket ljus" vid varje installation. De omvandlar 12 volten till högspänning när de driver lampan. Så det spelar ingen roll (för ljusutbytet) om drivdonet får 12 volt eller 10 volt. Xenon lampan lyser med samma sken iallafall. Däremot drar drivdonet mera ström vid lägre spänning. Så har man en gammal harv till bil med massor med spänningsfall på grund av oxid så kommer xenonkittet göra stor skillnad. Det är dock inte säkert att det blir bättre än nya reflektorer, grövre kablar och ett ljusreläkit samt en H4 lampa i rätt kvalite.

Xenon lampor har ju högre blingfaktor än vad nya Ciebe reflektorer har.....

Har själv xenon (originalmonterat) på vintersläden och det är ett grymt ljus.
När man åker in i Skånes kvällsdimma efter 40 mils körning är det guld värt.

/Janne

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#84 Post by Samuelf »

Tyvärr är jag nu porschelös. :( Jag fick en Peugeot i ryggen medan jag stod och väntade på att få svänga vänster för tre veckor sedan... Båda bilarna blev skrot. :(

Så vi får väl se varthän det barkar efter det här.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#85 Post by patand »

Fy vad trist!

Men hur mår du då? Du har väl kollat nacken hoppas jag! Även en lättare smäll bakifrån kan tyvärr ge whiplashskador (vet av egen erfarenhet).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#86 Post by Samuelf »

Jodå, det gör väl lite halvont fortfarande men jag har fått både nacke och ryggrad röntgade och det ser bra ut. Inga synliga skador, så om det slutar göra ont inom de två månader som de sa att det kunde ta så är jag nöjd med det. Ett lite snöpligt slut på mitt porscheägande...




...för den här gången! ;)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#87 Post by patand »

Låter hoppfullt. Men glöm inte att göra återbesök om typ 1 år och se om du har någon bestående minskad rörlighet. Kan ge några slantar från försäkringen iaf. Inte för att det gör det lättare om man fått whiplash men man kan ju iaf göra något kul med lite extra slantar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#88 Post by Samuelf »

patand wrote:... man kan ju iaf göra något kul med lite extra slantar. :)
Apropå det törs jag nog inte säga vad jag fick ut för 924:an från försäkringsbolaget... ;)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users