951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

951 -87 | Bewerly

#1 Post by jockes »

Efter att ha hängt på forumet i 5 år tyckte jag det var dags att skaffa min egen Porsche. Drömmen har alltid varit en 930, men den här får duga så länge ;)

Bilen hämtade jag utanför Ludvika den 18/5 hos JP944 här på forumet. Mätaren stod då på ca 14570 mil, men utbytesmotorn ska ha gått 5000 mil mindre än det och ska ha renoverats i samband med bytet för ca 4000 mil sedan (om jag inte fått något om bakfoten). Servicebok saknades tyvärr men enligt historiken verkade den ha varit väl omhändertagen de senaste 10-11 åren. Bilen i sig gav ett väldigt bra intryck och kändes tight och fin, dessutom fanns det ju en hel del godis både i motor och som följde med som jag verkligen gillade :D

Lite fakta då...

Motor/drivlina/avgassystem:
91:ans motor
Turbo KKK 26/27
Portad topp
Mirafrästa specialsäten med fullradie
Slipade ventiler
Portat insug
Enem-kam
Ställbar bränsletrycksregulator (Malpassi)
Större bränslepump (Nu 044-kopia)
2 extra spridare (ej inkopplade) ifrån ett Mapfueler MF2-kit
STOR IC
HKS dumpventil (kopia)
Sandens wastegate-fjäder
Chip ifrån Superchips (Nu Revline-chip)
MBC
Öppet luftfilter
Stålomspunna bränsleslangar
88:ans växellåda med turbo cup-upphängning (LSD)
Tryckplatta med sinterlameller
3" ifrån turbon och lite grövre sista biten

Chassie:
Bilsteindämpare runt om (Nu ställbara Koni-coilovers fram)
Ventura fjädrar (Inte nu längre)
Aluminiumbussningar i bakvagnen
Hålborrade skivor
Ferodobelägg

Interiör:
Sportstolarna/skinn
Momo moccaratt.
Brandsläckare
GIK laddtrycksmätare
Smalbandslambda (Nu AEM Bredbandslambda)

Exteriör:
Smidda RUF Speedline 17x9 tum bak och 17x8 tum fram
R-däck på Cup 2 (Sålda, men nya Cup 2 busfälgar inköpta)
Vita fram- och sidoblinkers
Nospanel i plast med extra luftintag
Bortplockad bakre torkare + torkarmotor

Framtidsplaner
* Uppdatera vakuumsystemet -Check
* Felkodsläsare -Check
* Shift light -Check
* Kolfiberfoliera paneler -Check
* Sills (Instegslister) -Check
* Montera Paragon products 944SPEC-2 väghållningskit Framvagnen klar + krängare bak
* Montera splittern -Check
* Stag/Halvbur/Helbur
* Ny Porschedekal bak
* Ta reda på vad den dolda switchen gör
* Framrutestreamer (Röd text "Porsche" på genomskinlig bakgrund) -Check
* Växelspaksdamask i mocca -Check
* Knock counter -Check
* Bredbandslambda Check
* Bogserkrokar -Check
* Röda blinkers bak Inköpt
* Piggyback ECUMaster DET3 -Check
* Ford Lightning MAF Det blev en ifrån Lindsey istället -Check
* E85, 1000cc spridare -Check
* Rogue tuning MAP-baserat chip eller standalone
* 6-punktsbälten
* Sparco Rev Plus Inköpt
* EBC
* GTS-lyktor
* Lätt toning av rutorna
* Vinge
* Kolfiberpanel + 60mm laddtrycksmätare i air vent
* Fixa centrallåset

/Joakim

Uppdaterad 2017-07-12
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jockes on 2017-07-12 11:43:58, edited 41 times in total.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#2 Post by [Bobo] »

Riktigt snygg!
Ska se till att slå dig i puts till nästa gång vi ses!

Bobo

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1753
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#3 Post by Nahpets »

Kul! Redan klar för hårigare kurvtagningar. :)

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#4 Post by jockes »

[Bobo] wrote:Riktigt snygg!
Ska se till att slå dig i puts till nästa gång vi ses!

Bobo
Haha det får du gärna göra, jag hade ju bara tvättat min :wink:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#5 Post by nfrma »

Ser riktigt fin ut!!!! Lycka till :D

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#6 Post by watp »

:#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers:

Nice!

Mvh

/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#7 Post by jockes »

Tackar! :#cheers:

I söndags 29/5 blev det A-sprint på Hasslösa. Körde på gatdäck av billigare märke, men tyckte ändå det funkade hyfsat. Det tog ett par gånger innan jag förstod att 1:ans växel krävdes nere i vändningen, men väl efter det så fick man lite mer sprutt i maskineriet :D

Dock fick jag höra ifrån åskådande folk att det rök om bilen vid starten. Mycket riktigt så började den gå illa och bolma ut en hel del vit rök ett par km innan jag var hemma. Tempmätaren låg ändå bra till men det har försvunnit en hel del kylarvatten och jag hoppas att det bara är toppackningen som gått. Jag lyckades som tur var hyra in mig på en bilplats i vårt mc-mekgarage, så det blir till att bogsera dit bilen snart för att skruva isär den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#8 Post by [Bobo] »

Satan så trist!
Håller tummarna för att det är något enkelt.

Bobo

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#9 Post by jockes »

Nu står den i mekgaraget i väntan på att toppen ska av, vilket jag tänkte ta tag i på onsdag kväll. Kan ju meddela att det inte var det allra lättaste att få upp en så här låg bil utan bogserkrokar på en trailer.

Att göra: Fixa bogserkrokar!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#10 Post by jockes »

Vinterprojektet
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1162
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#11 Post by Peedster »

Trevligt paket!

Alltid kul att skruva dit nya prylar.

Vad är det för krängare samt var är det inköpt?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#12 Post by jockes »

Jo, ska bli spännande att se om jag får dit grejerna :shock:

Prylarna är inköpta ifrån Paragon products och krängarna är Weltmeister 28mm fram och 22mm bak.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#13 Post by jockes »

Har haft lite ont om mektid på sistone, men nu är i alla fall toppen av och prylar är beställda. Tänkte även passa på att byta alla remmar, löp- och spännrullar när man ändå är igång.

Toppackningen hade gett sig vid fyrans cylinder, vilket jag förstått inte är helt ovanligt. Är det någon som testat Lindsey's ventilationskit http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/STEAMVENT.html och kan uttala sig om det?

Tips på bra ställen där jag kan lämna in toppen för genomgång och planing i närheten av Norrköping mottages tacksamt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#14 Post by Bubby »

jag kör med lindseys steamventkit.. har inte märkt nåt negativt med det.. tvärtom.. några verkar till och med sätta dit fler nipplar i toppen..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3220
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#15 Post by DLS »

Du kan tillverka ditt eget steam vent kit med delar från hiflex i norrköping, det gjorde jag :)

Det finns även några topplocks renoverare i linköping vad jag vet.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]