951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

951 -87 | Bewerly

#1 Inlägg av jockes » 2011-05-27 22:04:31

Efter att ha hängt på forumet i 5 år tyckte jag det var dags att skaffa min egen Porsche. Drömmen har alltid varit en 930, men den här får duga så länge ;)

Bilen hämtade jag utanför Ludvika den 18/5 hos JP944 här på forumet. Mätaren stod då på ca 14570 mil, men utbytesmotorn ska ha gått 5000 mil mindre än det och ska ha renoverats i samband med bytet för ca 4000 mil sedan (om jag inte fått något om bakfoten). Servicebok saknades tyvärr men enligt historiken verkade den ha varit väl omhändertagen de senaste 10-11 åren. Bilen i sig gav ett väldigt bra intryck och kändes tight och fin, dessutom fanns det ju en hel del godis både i motor och som följde med som jag verkligen gillade :D

Lite fakta då...

Motor/drivlina/avgassystem:
91:ans motor
Turbo KKK 26/27
Portad topp
Mirafrästa specialsäten med fullradie
Slipade ventiler
Portat insug
Enem-kam
Ställbar bränsletrycksregulator (Malpassi)
Större bränslepump (Nu 044-kopia)
2 extra spridare (ej inkopplade) ifrån ett Mapfueler MF2-kit
STOR IC
HKS dumpventil (kopia)
Sandens wastegate-fjäder
Chip ifrån Superchips (Nu Revline-chip)
MBC
Öppet luftfilter
Stålomspunna bränsleslangar
88:ans växellåda med turbo cup-upphängning (LSD)
Tryckplatta med sinterlameller
3" ifrån turbon och lite grövre sista biten

Chassie:
Bilsteindämpare runt om (Nu ställbara Koni-coilovers fram)
Ventura fjädrar (Inte nu längre)
Aluminiumbussningar i bakvagnen
Hålborrade skivor
Ferodobelägg

Interiör:
Sportstolarna/skinn
Momo moccaratt.
Brandsläckare
GIK laddtrycksmätare
Smalbandslambda (Nu AEM Bredbandslambda)

Exteriör:
Smidda RUF Speedline 17x9 tum bak och 17x8 tum fram
R-däck på Cup 2 (Sålda, men nya Cup 2 busfälgar inköpta)
Vita fram- och sidoblinkers
Nospanel i plast med extra luftintag
Bortplockad bakre torkare + torkarmotor

Framtidsplaner
* Uppdatera vakuumsystemet -Check
* Felkodsläsare -Check
* Shift light -Check
* Kolfiberfoliera paneler -Check
* Sills (Instegslister) -Check
* Montera Paragon products 944SPEC-2 väghållningskit Framvagnen klar + krängare bak
* Montera splittern -Check
* Stag/Halvbur/Helbur
* Ny Porschedekal bak
* Ta reda på vad den dolda switchen gör
* Framrutestreamer (Röd text "Porsche" på genomskinlig bakgrund) -Check
* Växelspaksdamask i mocca -Check
* Knock counter -Check
* Bredbandslambda Check
* Bogserkrokar -Check
* Röda blinkers bak Inköpt
* Piggyback ECUMaster DET3 -Check
* Ford Lightning MAF Det blev en ifrån Lindsey istället -Check
* E85, 1000cc spridare -Check
* Rogue tuning MAP-baserat chip eller standalone
* 6-punktsbälten
* Sparco Rev Plus Inköpt
* EBC
* GTS-lyktor
* Lätt toning av rutorna
* Vinge
* Kolfiberpanel + 60mm laddtrycksmätare i air vent
* Fixa centrallåset

/Joakim

Uppdaterad 2017-07-12
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 41 jockes, redigerad totalt 2017 gång.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3808
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#2 Inlägg av [Bobo] » 2011-05-27 22:38:24

Riktigt snygg!
Ska se till att slå dig i puts till nästa gång vi ses!

Bobo

Användarvisningsbild
Nahpets
Addict
Inlägg: 1753
Blev medlem: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#3 Inlägg av Nahpets » 2011-05-28 07:58:16

Kul! Redan klar för hårigare kurvtagningar. :)

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#4 Inlägg av jockes » 2011-05-28 08:01:08

[Bobo] skrev:Riktigt snygg!
Ska se till att slå dig i puts till nästa gång vi ses!

Bobo
Haha det får du gärna göra, jag hade ju bara tvättat min :wink:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
nfrma
NA-Poster
Inlägg: 40
Blev medlem: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#5 Inlägg av nfrma » 2011-05-31 14:41:39

Ser riktigt fin ut!!!! Lycka till :D

watp
Turbo-Poster
Inlägg: 669
Blev medlem: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Ort: Hyssna / Katrineholm
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#6 Inlägg av watp » 2011-05-31 19:38:21

:#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers: :#cheers:

Nice!

Mvh

/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#7 Inlägg av jockes » 2011-06-01 20:19:55

Tackar! :#cheers:

I söndags 29/5 blev det A-sprint på Hasslösa. Körde på gatdäck av billigare märke, men tyckte ändå det funkade hyfsat. Det tog ett par gånger innan jag förstod att 1:ans växel krävdes nere i vändningen, men väl efter det så fick man lite mer sprutt i maskineriet :D

Dock fick jag höra ifrån åskådande folk att det rök om bilen vid starten. Mycket riktigt så började den gå illa och bolma ut en hel del vit rök ett par km innan jag var hemma. Tempmätaren låg ändå bra till men det har försvunnit en hel del kylarvatten och jag hoppas att det bara är toppackningen som gått. Jag lyckades som tur var hyra in mig på en bilplats i vårt mc-mekgarage, så det blir till att bogsera dit bilen snart för att skruva isär den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3808
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#8 Inlägg av [Bobo] » 2011-06-01 20:53:09

Satan så trist!
Håller tummarna för att det är något enkelt.

Bobo

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#9 Inlägg av jockes » 2011-06-06 20:51:29

Nu står den i mekgaraget i väntan på att toppen ska av, vilket jag tänkte ta tag i på onsdag kväll. Kan ju meddela att det inte var det allra lättaste att få upp en så här låg bil utan bogserkrokar på en trailer.

Att göra: Fixa bogserkrokar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#10 Inlägg av jockes » 2011-06-18 11:13:56

Vinterprojektet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
Peedster
Addict
Inlägg: 1113
Blev medlem: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: Porsche 968
Årsmodell: 1992
Ort: Stockholm/Solna
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#11 Inlägg av Peedster » 2011-06-19 11:13:21

Trevligt paket!

Alltid kul att skruva dit nya prylar.

Vad är det för krängare samt var är det inköpt?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#12 Inlägg av jockes » 2011-06-19 13:50:25

Jo, ska bli spännande att se om jag får dit grejerna :shock:

Prylarna är inköpta ifrån Paragon products och krängarna är Weltmeister 28mm fram och 22mm bak.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#13 Inlägg av jockes » 2011-06-29 14:36:09

Har haft lite ont om mektid på sistone, men nu är i alla fall toppen av och prylar är beställda. Tänkte även passa på att byta alla remmar, löp- och spännrullar när man ändå är igång.

Toppackningen hade gett sig vid fyrans cylinder, vilket jag förstått inte är helt ovanligt. Är det någon som testat Lindsey's ventilationskit http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/STEAMVENT.html och kan uttala sig om det?

Tips på bra ställen där jag kan lämna in toppen för genomgång och planing i närheten av Norrköping mottages tacksamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
Bubby
Turbo-Poster
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#14 Inlägg av Bubby » 2011-06-29 21:33:40

jag kör med lindseys steamventkit.. har inte märkt nåt negativt med det.. tvärtom.. några verkar till och med sätta dit fler nipplar i toppen..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951 -87 | Min

#15 Inlägg av DLS » 2011-06-29 21:54:36

Du kan tillverka ditt eget steam vent kit med delar från hiflex i norrköping, det gjorde jag :)

Det finns även några topplocks renoverare i linköping vad jag vet.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot]