Tänkte lägga upp lite info om bilen. Den har stått i en lada i 4-5 år så det är på tiden att den kommer ut på vägarna igen. Egentligen hade jag ingen tanke på en 924 men det slog mig hur mycket man får för pengarna. Om man vill ha en enkel, bakhjulsdriven bil som dessutom är snygg så är alternativen få. Det skulle vara en Alfa GTV men Alfor har jag redan
Jag har inte hämtat hem den ännu men snart så. Det som ska göras är att gå igenom elen, fräscha upp inredningen (rätt unken efter vistelsen i ladan) och sedan förhoppningsvis bara njuta i sommar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by mirafiori on 2011-03-03 09:24:23, edited 1 time in total.
Tyvärr är lacken rätt sliten med repor och så är höger framskärm lite bucklad. Jag återkommer med bilder på det. Jag tänkte försöka rikta den så gott jag kan och polera resten, eventuell omlack får vänta.
Inredningen är som sagt rätt muggig men jag hoppas den går att rädda. Ett klassiskt fel är hastighetsmätare ur funktion. Sedan går inte lysena upp och torkarna saknar intervallfunktion. Det är vad jag känner till nu men mer lär säkert dyka upp
mirafiori wrote:Inredningen är som sagt rätt muggig men jag hoppas den går att rädda. Ett klassiskt fel är hastighetsmätare ur funktion.
Det ser ut som Vollederausstattung, så då är det värt att rädda!
Min hastighetsmätare har lagt av varje gång jag kört på Knutstorp och senast kom den sig inte igen - men det är inte hela världen så länge varvräknaren funkar
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Nu har bilen äntligen kommit in i värmen. Hemresan (ca 5 mil) gick för egen maskin utan problem. Nu funkar dessutom lysena och tutan som dom ska
Angående inredningen så är den inte orginal. Då orginalen var slut bytte föregående ägare ut dem mot svart skinn från en 944. Bra för mig... Annars verkar mycket vara gjort innan avställning, alla vätskor bytta, ny tank, nyrenoverade alu-fälgar osv. Förhoppningsvis ska denna gå smärtfritt att få igenom besiktning. Jag antar att hastighetsmätarwiren är av, annars är det inte mycket som behövs för bes.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tjena och roligt med porsche.. Vajern går rakt igen centrum och sitter på utsidan med en låsbricka. Sån som man trycker dit i ett spår på själva vajern. Kan vara så att de var ett lock man tar bort först. var ett tag sen jag hade 924.. men de är samma på tidiga 44:or. Lycka till!
Hur är denna hastighetsmätarwire konstruerad? Som en moppewire? Då kanske det är höljet som expanderat någonstans så att ändpluggen kasar ur... kan vara en förklaring att min havererat flera ggr och börjat funka igen efter ett tag.
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Nu är wiren bytt och hastighetsmätaren funkar igen. Bytte plats på den och varvräknaren också. Passade på att gå igenom bromsarna och allt är som nytt. Inga kanter på skivorna och beläggen har en cm kvar Bytte också de trasiga dörrstoppen och låspinnarna till bakluckan. Inredningen har jag fått rätt bra ordning på också, har rengjort och kört med ozongenerator men det luktar tyvärr fortfarande lite unket. Blir kanske bättre när den får komma ut.
Har beställt besiktningstid den 4:e maj. Wish me luck!
Var hittar jag färgkoden på bilen? Har kollat runt men inte hittat nåt än.
På sambons 80á står det på en klisterlapp
Den sitter på vänster sida, kan ha varit inne i akvariet (bakom bromsservot) men ställ dig vid vänster framskärm och kolla där.