951 -88 | "drömmarnas uppfyllelse"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
maraschino
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2010-11-23 16:44:10
Bilmodell: 951
Contact:

951 -88 | "drömmarnas uppfyllelse"

#1 Post by maraschino »

Hej,

Ni har nu fått en ny medlem från Finland.

Jag förverkligade efter långt och noggrannt övervägande en av mina pojkdrömmar då jag för en månad sedan köpte en 951-88 (USA). Bilen var i så bra skick att det hade varit en synd att inte nappa på. Den är under 60 tusen miles medkörd och helt felfri. Motorrummet ser ut som om bilen var ny trots att bilen är 22 år och så vitt jag kan ser är bilen helt och hållet i originalskick:) Jag blir överlycklig bara av att gå ner i garaget och kolla på den (tänker inte köra på vintern).

Men det är vissa saker jag funderat på. För det första tycker jag att växellådan ibland känns lite trög (ettan till tvåan) vilket begränsar accelerationen:( Jag tyckte mig någonstans ha läst att felet kunde åtgärdas genom att dra åt någon skruv på utsidan av växellådan. Kan det stämma att det är så lätt? Samtidigt kan jag inte tro att en så lite medkörd bil kan ha slitage i växellådan. Speciellt då 951 borde ha en starkare låda en 944:n. Men en annan 951 jag provkörde i somras hade väldigt smidig växellåda även om bilen annars vara i mycket dåligt skick och över dubbelt mer medkörd.

Min bil har katalysator (USA-ursprung). Men jag tycker att avgaserna luktar som om den gick på väldigt rik blandning. Är detta en egenskap eller något jag borde åtgärda? Jag befarar problem vid årsbesiktningen.

Jag tycker också att styrkänslan inte är helt så bra som jag känt i andra 951or. Är det vanligt att framhjulsvinklarna behöver justeras eller är bilen känslig för däck/lufttryck?

Bilen är alltså en 951 (inte S) med luftkonditionering, dubbla airbags, vinröd metallic (därav maraschino...) och ljus halvläderinredning.

Tacksam för hjälp då jag nu tar mina första stapplande steg som Porscheägare:)
Last edited by maraschino on 2010-11-28 19:46:15, edited 2 times in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nybörjarfrågor 951

#2 Post by patand »

Välkommen in i Porscheträsket och framförallt välkommen till forumet! :D

Föreslår att denna tråden görs om till en "våra bilar" tråd då du verkar vilja ha svar på många frågor samtidigt. Jag kan flytta tråden dit om du vill så kan du bara uppdatera rubriken så den följer standarden för den forumdelen. :)

Alternativet är att skapa en tråd per fråga/fel under Teknik och Trim delen av forumet. Att samla alla frågor i en enda tråd brukar inte bli så bra nämligen... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

maraschino
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2010-11-23 16:44:10
Bilmodell: 951
Contact:

Re: Nybörjarfrågor 951

#3 Post by maraschino »

Hej, och tack för responsen. Det tar väl sin tid innan jag lär mig använda forumet effektivt:) Men flytta gärna tråden till "våra bilar" så ska vi se om jag börjar få svar. Om inte så kan jag senare försöka på Teknik och Trim.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -88 med nybörjarfrågor

#4 Post by patand »

Jag flyttade tråden och uppdaterade rubriken, gillar du inte rubriken så kan du själv ändra den genom att editera första inlägget i tråden. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

Re: 951 -88 med nybörjarfrågor

#5 Post by Olli951 »

Du kan få hjälp i Finland från http://www.9xxfin.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Olli
-88 951 3.0L 16V

maraschino
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2010-11-23 16:44:10
Bilmodell: 951
Contact:

Re: 951 -88 med nybörjarfrågor

#6 Post by maraschino »

Tack Olli för tipset. Bollplanket blir bara större :D

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -88 med nybörjarfrågor

#7 Post by firefish »

Styrkänslan kan du anpassa med hjulvinklar och däck/däckstryck i första hand och med byte av bussningar i andra hand.

Min växellåda, har iofs en 968, blev som ny (nåja) med ny olja. Olja slits både med tid och år och innan byte upplevde jag min låda som lite trög och ovillig. Värt ett försök iaf.
Magnus W
www.bike.se

maraschino
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2010-11-23 16:44:10
Bilmodell: 951
Contact:

Re: 951 -88 med nybörjarfrågor

#8 Post by maraschino »

Tack för tipsen :D

Lufttrycket var det första jag misstänkte och de facto var ena framdäckets tryck för lågt. Men det är ok nu. Men det ändrade inte nämnvärt på situationen :cry: Det känns också ibland som om bilen "vandrade" dvs drar emellanåt till höger men däremellan går den rakt. I något skede slog mig också tanken att det kanske delvis är en egenskap i o m att styrningen ju är känsligare än i moderna familjebilar där styrkänslan ofta försvinner genom överförstärkning. Kan t.ex vägens lutning påverka så starkt att bilen börjar dra mot dikesränen, eller borde bilen gå som på räls oberoende? Vad säger ni mera bevandrade?

Jag har ännu aldrig ställt hjulvinklar men man kan säkert få vinklarna kollade på någon verkstad. Under 22 år är det väl ganska sannolikt att någon smällt i en trottoarkant el dyl. Men några väldigt stora kast tror jag inte jag hittar, åtminstone är framdäcken inte ojämnt slitna. Var kan jag finna originalinställningarna att jämföra med?

Angående växellådan tänker jag höra mig för med den förra ägaren när oljan senast är bytt och vilken sort han i så fall använt. Kanske fel olja också kan förorsaka dylika problem.

The search goes on...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]