931 -81

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Carrera
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

931 -81

#1 Post by Carrera »

Hej!

Hoppas det är helt OK för att skriva här, fast jag är en "extern medlem" från Finland. :wink:

Jag hade en "önskas köpa" annons här på forumet och fick ett par mycket intressanta offert. Det blev till sist så att jag köpte Henkas "reservdelsbil blev entusiastbil". Tack för affäret Henka!

Bilen är nu i garaget och väntar på våren.
Jag har inte planerat några större förändringar till bilen på vintern.
Vad jag kommer att göra före våren är åtminstone följande:
- nya däck runt om
- instrumentbräda överdrag
- ett par original nycklar
- försöka fixa några små bulor

Det skulle vara finnt att höra vilket däck storlek har ni som har 924/931 haft på 6x15 spider web fälgar. Original storlek är ju 185/70 /15. Jag tror att bara Fulda tilverkar däck i dessa storlek, men däcken är ganska dyra...
Kunde 195/65/15 passa?

... och ursäkta min inte så perfekt svenskan... :oops:
931 -81 & 996 Carrera4 Cabrio -99

944S -87 (såld)
Boxster S Techart -01 (såld)
931 -81 (Henkas ex. bil, såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
Cayenne V6 manual -05 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
911 Carrera 3.0 -77 (tyvärr såld)
944 -84 (såld)
PCF #526

xanlar
Turbo-Poster

#2 Post by xanlar »

Välkommen hit! Det är bara kul när bilarna stannar inom forumet =)

profilen på däcket är den procentuella höjden av bredden. Så höjden orginal är 185*0,7=129,5mm

195*0,65=126,5mm

skillnaden är inte så stor där så på höjden ska det borde funka fint. Men 195:or är i bredaste laget för 6" fälgar, så jag skulle hellre ta 185:or med en lägre standardprofil än orginal. hastighetsmätaren går att kalibrera ner ifall det blir för stor differens

Du skriver bättre svenska än många svenskar!
Andreas Larsen

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#3 Post by Cédric »

195 breda gatdäck är alldeles utmärkt, vanliga gatdäck är ofta ändå rätt smala. Har själv 195or på mina kryssekerfälgar. Jag hade nog valt lägre än 65profil, men det beror ju på vad du ska använda däcken till, vill du ha mer komfort är ju 65 dock bättre. Då får du ju mer motorvägslämplig utväxling och mindre stötighet. Annar är nog 55 eller 60 som funkar.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#4 Post by gegge »

Hej carrera, det var en imponerande längde av Porschar du haft. Får gratulera till en av de finaste orginal 931 jag sett. Har du likasinnade vänner är de mer än välkomna! Alltid bra då man kan utbyta av delar och kunskap.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Carrera
NA-Poster

#5 Post by Carrera »

Liten info vad har hänt och vad jag har tänkt efter bilen blev exporterad till Finland.

Bilen blev tvättad och tagit in i garagen. Tyvärr är mitt nuvarande garage så liten att det är svårt att göra mycket där på vintern… Jag också försökte rensa bilen lite in ifrån.

Efter att ha ägt bilen för lite mer än en vecka, här är några observeringar.
Bilen har en intressant historia och dokumentering, så på det sätt är alt i ordning. Den är helt original så den är en väldigt bra objekt som en kommande "museum" bil. 8)

Här är vad jag fått fram från Porsche gällande bilens optioner.

Color: M8U Platin Metallic (=U1U1 Pewter Metallic)
Interiör: JB = Leatherette brown, seatinlays berber-cloth beige-brown, carpet brown, roofliner brown
Motor: 3103XXXX
Växellåda: 0105XXX
Optioner:
- 261 = Electric mirror passengers side
- 398 = Electric mirror drivers side
- 440 = Manual antenna, 1 speaker in dash, 2 speakers in rear side panels, balance control, suppression
- 651 = Power windows

Efter monterade optioner:
- ??? = Sport stolar
- ??? = Bakrutetorkare

Överallt känns bilen att vara i ganska bra mekaniskt skick. Den startar bra, kopplingen och växellådan funkar helt bra, bromsarna känns bra och turbon borde vara i ordning. Den enda elektriska komponent som inte fungerar är höger fönsterhiss från förarsidan, den fungerar fint från den andra sidan. Vad måste kontrolleras på våren är styrning, fjädrar och stötdämpare. Det verkar så att det finns något skrammel från framdel av bilen när man svänger i långsam fart.

Kosmetiskt finns det lite mera att göra. :wink:

Den originellt brun interiör mattor är ny mest grå eller grön. Jag kommer att ta reda på hur man kunde färga tygen då den inte är så sliten att den måste bytas. Om någon har någon ide hur att färga inredningen det skulle vara fint att höra. Instrumentbrädan är också i en ganska hopplös ordning. Annars är inredningen hell och fint med TheKeffos f.d. fina sportstolar. Jag är inte säker om stolarna är just så som de var som original… det verkar så att de har lite mera konstläder i sidorna än vad de hade fräsch från fabriken. Jag har bara sett ett par andra sportstolar med samma tyg och de ser lite annorlunda ut.

Utvändigt är lacken till huvuddelen i OK skick. Det finns ju ett par stenskot som måste åtgärdas och speglarna måste målas. Och sen finns det 4-5 bucklor som måste lagas.
Jag tror också att bilens bakände har varit krockad någon gång. Det original option dekal är inte på plats och nyckeln till bagage luckan är inte det samma som till dörrar och startlås. Bilen har också omlackats från bakänden då gummilistorna har lite mål på dem. Annars är plåtjob och målning väll gjort. Jag är också lite osäkert om stötdämparhållarens kanter i motor rum är i ”fabrikskick”. Det verkar så att också de har lagats någon gång…

Och sen till ”vinter hobbyn” dvs. köp av alla slags prylar till 931…

Några prylar som jag har redan köpt:
- 1981 924 / 924 Turbo Sales Brochure Tyska och Engelska (eBay USA & UK)
- 1981 924 Turbo Service Manual
- 1981 Autocar Porsche 924 Turbo Roadtest
- 1981 Porsche 924 / 924 Turbo Service Information Manual
- 2 original Porsche nycklar (eBay USA)
- Porsche original nyckelring i brunt läder (eBay Tyskland)
- Coverlay Dash Cover färgad brun (Automotion / Performance Parts USA)
- Lloyds fram mattor med Porsche text (Automotion / Performance Parts)
o Det finns ju -20 % Sale där till torsdag om någon vill köpa någonting “billigt”

Måste skaffa före våren:
- Porsche text och 924Turbo text (eBay UK)

Sen har jag också sökt efter en original radio. Min bill hade ingen radio från fabriken som ny så den behöver inte vara precis en som var option till bilen 1981, dvs. Blaupunkt Bamberg SQT eller Blaupunkt Coburg. Jag har en gammal Blaupunkt Stockholm från min pappas f.d. Audi 80 GLS som vi tror är ungefär samma årsmodell…

Jag söker också efter en original däckkompressor. Om någon har en bild hur den borde se ut på en -81 modell skulle den vara fint att se.

Efter att ha diskuterat med några experter har jag beslutat att däcken kommer att bli Pirelli P7 195/65 VR15.

Fortfarande att göra på våren är en komplett tekniskt översyn och årsservice till bilen.

Jag har också försökt ta reda på hur att enklast höja effekten utan att bryta bilen för mycket från original. Just nu tror jag att höjad laddtryck med en top monterad intercooler i Carrera GT still skulle vara lättast att installera. Den enda problem är att hur kommer man att rikta luften till coolern. Det kanske kräver en annan motorhuv med en CGT scoop… :roll:

944S -87 (såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
944 -84 (såld)
PCF #526

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#6 Post by patand »

:thisthread:

Kul med en 931a som skall vårdas väl!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

patand
Moderator & Raceputte

#7 Post by patand »

Carrera wrote:Just nu tror jag att höjad laddtryck med en top monterad intercooler i Carrera GT still skulle vara lättast att installera.
Tror det är enklare att montera en frontmonterad intercooler och dessutom är det effektivare. :)
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#8 Post by gegge »

Gissa vem som har en Platina huv till salu? En orginal Carrera GT med scoop...

GT intercoolern är RÄTT svår att få fatt på. Hittar du en kostar den mellan 10.000:- till 20.000:- vad jag har sett.

Bakluckan är bytt på din bil tror jag då 931 vingen var rätt dålig. Sitter väl en 944 på nu gissar jag? Jag har en 931 vinge du kan få, Henka var och tittade på den och jag trodde den var i bättre skick än vad den var. Det kan jag fixa till. Har en bättre brun instrumentbräda med, en spricka vad jag kommer ihåg.

410=sportseat left and right
425=rear wiper
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Henka
Addict

#9 Post by Henka »

Hej
Trevligt att se att bilen vårdas och får lite uppdateringar.

Vill du trimma så sitter gegge även på en orginal IC :wink:
Ge honom ett bra bud på Ic:n och huven så har du en bra start.

Angåenden om någon av de ägare jag pratat med sagt nåt om nån krockskada så har de inte nämnt nåt.

Olika nycklar mellan dörr och bakluckelås har jag haft på alla tre 931:or jag ägt så det kan vara så orginal.

Men att den blivit omlackad bak av nån anledning kan man misstänka genom att märkena är borta. Nya sådana kan du nog få ifrån http://www.dekaltrim.nu/

Runt fjädertornen i motorutrymmet har jag inte reagerat på att det skulle vara nåt konstigt. Visa gärna med bild så kanske vi är flera som kan bedömma.

Sen skrev gegge också att han har en vinge, och den ÄR i bra skick... men kanske inte bättre än den 931 vinge du har på som kommer från thekeffos bil. 8)
944 turbo -87 (Numera pensionären)

924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)

PCS 5266

Carrera
NA-Poster

#10 Post by Carrera »

Hej och tack för intresset!

Patand, bilderna kommer lite senare...
Jag kommer att resa till USA i Februari så instrumentbräda överdrag och mattorna har jag inte ännu sett :wink:

Gegge, du får snart email gällande motorhuv och lite annat 8)
... min bill har redan 931 luckan. Henka var så snäll at han skaffade den från TheKeffo tillsammans med sportstolar... 8)
Det stämmer att original CGT intercoolern kostar en massa pengar, om man hittar en. Jag tror att nån duktig Turbo-shop bygger en cooler i samma still för 3.000-4.000... ?
OK, så den är rätt svårt att installera en CGT liknande cooler... Frontmonterad betyder ju att man måste klippa motorrummet och det tror jag inte att kommer att göra... vi får se. :roll:

Här är en annons från Finland av en äkta CGT. Liknande min bil är den också originat en Tysk bil som var först importerad till Sverige, satt stilla för 10 år och blev exporterad till Finland :)
Tyvärr är den på finska... men bilderna är ju fina :D

http://www.elferklassik.com/cars/924,cgt.html

Henka, jag är ju inte säker själv att bilen har blivit krockad. Den har ju blivit omlackad från bakdelen... De fins mål på stötfångarens gummilista och gummin i hål där backluckan låsas är målad... kommer kanske aldrig veta varför...
Jag ska ta et par bilder i morgon runt fjädertornen i motorrummet så ni kan säja vad ni tycker om det. Det var bara en 931 kille här i Finland som märkte att de inte ser ut som fabrikstil... jag hade inte själv påmärkt nånting specielt...

944S -87 (såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
944 -84 (såld)
PCF #526

patand
Moderator & Raceputte

#11 Post by patand »

Carrera wrote:OK, så den är rätt svårt att installera en CGT liknande cooler...
Nej det är pissenkelt!

Däremot är det nog en av de sämsta ställena att sätta en intercooler. Rätt ovanför värmen från turbo och avgasystem kan ju inte vara optimalt om man vill KYLA luften.

Iof med ett CGT scoop så trycker man ju ner kall luft genom intercoolern när man kör men står man stilla med bilen så värms insugsluften upp och ger man då full gass direkt från stillastående kan man råka ut för rejäla spikningar. Det är nog vad som hände Pär Hylander på ett race med hans gamla guling då motorn rasade...
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Carrera
NA-Poster

#12 Post by Carrera »

Carrera skrev:
OK, så den är rätt svårt att installera en CGT liknande cooler...

Nej det är pissenkelt!
Förlåt... jag läste lite för snabb och missföstod :oops:
Jag ska ta et par bilder i morgon runt fjädertornen i motorrummet så ni kan säja vad ni tycker om det. Det var bara en 931 kille här i Finland som märkte att de inte ser ut som fabrikstil... jag hade inte själv påmärkt nånting specielt...
Så här kommer bilderna... Är det helt normalt eller... ?

Image

Image

Image

944S -87 (såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)
944 Turbo -86 (såld)
944 -84 (såld)
PCF #526

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#13 Post by makkanftw »

Ser likadant ut i min, men om det ska vara så vet jag ej ;)
- Marcus

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#14 Post by Cédric »

Samma i min.

Ett tips, porsche center har nya behållare för kylarvätskan, helt vit och fin. Lyfter verkligen motorrummet. Kostade 400kr nånting när jag köpte den i somras.

Carrera
NA-Poster

#15 Post by Carrera »

makkanftw wrote:Ser likadant ut i min, men om det ska vara så vet jag ej ;)
Cédric wrote:Samma i min.

Ett tips, porsche center har nya behållare för kylarvätskan, helt vit och fin. Lyfter verkligen motorrummet. Kostade 400kr nånting när jag köpte den i somras.
Tack så mycket!
Finnt att höra att det är normalt :o

Tack för tippset Cédric. Detaljering har redan på börjat... :wink:

Jag tog i dag min pappas gammal Blaupunkt Stockholm till den äldsta bilradio firma i Helsingfors som jobbar på och säljer gamla bilradio. Vi får se om den är värt att fixa. Annars finns det ganska många renoverade alternativ rund 500-1.000kr...

Fick i går också nycklarna (2) från California. Nycklarna är i en Porsche påse och kostade $21,25 inklusive post.

Putsade också inredningen lite i går med Korrek putsmedel. Den ser nu mycket bättr ut. Åtminstone är det nu nästan samma färg... även om den inte är brun utan mer som grön... :wink:
Har försökt hitta färg för att laga dem. VHT vinyl dye skulle ha varit bra men de tillverkar inte längre mörk brun färg... en annan alternativ är Leathermagic: http://www.leathermagic.com/Pages/carpetdyekit.htm
Före och efter bilder följer senare på våren :wink:

944S -87 (såld)
996 Carrera4 -99 (såld)
964 Carrera4 -92 (såld)
928 automat -78 (såld)
Boxster -97 (såld)
911SC -83 (såld)
944 -86 (såld)