Liten info vad har hänt och vad jag har tänkt efter bilen blev exporterad till Finland.
Bilen blev tvättad och tagit in i garagen. Tyvärr är mitt nuvarande garage så liten att det är svårt att göra mycket där på vintern… Jag också försökte rensa bilen lite in ifrån.
Efter att ha ägt bilen för lite mer än en vecka, här är några observeringar.
Bilen har en intressant historia och dokumentering, så på det sätt är alt i ordning. Den är helt original så den är en väldigt bra objekt som en kommande "museum" bil.
Här är vad jag fått fram från Porsche gällande bilens optioner.
Color: M8U Platin Metallic (=U1U1 Pewter Metallic)
Interiör: JB = Leatherette brown, seatinlays berber-cloth beige-brown, carpet brown, roofliner brown
Motor: 3103XXXX
Växellåda: 0105XXX
Optioner:
- 261 = Electric mirror passengers side
- 398 = Electric mirror drivers side
- 440 = Manual antenna, 1 speaker in dash, 2 speakers in rear side panels, balance control, suppression
- 651 = Power windows
Efter monterade optioner:
- ??? = Sport stolar
- ??? = Bakrutetorkare
Överallt känns bilen att vara i ganska bra mekaniskt skick. Den startar bra, kopplingen och växellådan funkar helt bra, bromsarna känns bra och turbon borde vara i ordning. Den enda elektriska komponent som inte fungerar är höger fönsterhiss från förarsidan, den fungerar fint från den andra sidan. Vad måste kontrolleras på våren är styrning, fjädrar och stötdämpare. Det verkar så att det finns något skrammel från framdel av bilen när man svänger i långsam fart.
Kosmetiskt finns det lite mera att göra.
Den originellt brun interiör mattor är ny mest grå eller grön. Jag kommer att ta reda på hur man kunde färga tygen då den inte är så sliten att den måste bytas. Om någon har någon ide hur att färga inredningen det skulle vara fint att höra. Instrumentbrädan är också i en ganska hopplös ordning. Annars är inredningen hell och fint med TheKeffos f.d. fina sportstolar. Jag är inte säker om stolarna är just så som de var som original… det verkar så att de har lite mera konstläder i sidorna än vad de hade fräsch från fabriken. Jag har bara sett ett par andra sportstolar med samma tyg och de ser lite annorlunda ut.
Utvändigt är lacken till huvuddelen i OK skick. Det finns ju ett par stenskot som måste åtgärdas och speglarna måste målas. Och sen finns det 4-5 bucklor som måste lagas.
Jag tror också att bilens bakände har varit krockad någon gång. Det original option dekal är inte på plats och nyckeln till bagage luckan är inte det samma som till dörrar och startlås. Bilen har också omlackats från bakänden då gummilistorna har lite mål på dem. Annars är plåtjob och målning väll gjort. Jag är också lite osäkert om stötdämparhållarens kanter i motor rum är i ”fabrikskick”. Det verkar så att också de har lagats någon gång…
Och sen till ”vinter hobbyn” dvs. köp av alla slags prylar till 931…
Några prylar som jag har redan köpt:
- 1981 924 / 924 Turbo Sales Brochure Tyska och Engelska (eBay USA & UK)
- 1981 924 Turbo Service Manual
- 1981 Autocar Porsche 924 Turbo Roadtest
- 1981 Porsche 924 / 924 Turbo Service Information Manual
- 2 original Porsche nycklar (eBay USA)
- Porsche original nyckelring i brunt läder (eBay Tyskland)
- Coverlay Dash Cover färgad brun (Automotion / Performance Parts USA)
- Lloyds fram mattor med Porsche text (Automotion / Performance Parts)
o Det finns ju -20 % Sale där till torsdag om någon vill köpa någonting “billigt”
Måste skaffa före våren:
- Porsche text och 924Turbo text (eBay UK)
Sen har jag också sökt efter en original radio. Min bill hade ingen radio från fabriken som ny så den behöver inte vara precis en som var option till bilen 1981, dvs. Blaupunkt Bamberg SQT eller Blaupunkt Coburg. Jag har en gammal Blaupunkt Stockholm från min pappas f.d. Audi 80 GLS som vi tror är ungefär samma årsmodell…
Jag söker också efter en original däckkompressor. Om någon har en bild hur den borde se ut på en -81 modell skulle den vara fint att se.
Efter att ha diskuterat med några experter har jag beslutat att däcken kommer att bli Pirelli P7 195/65 VR15.
Fortfarande att göra på våren är en komplett tekniskt översyn och årsservice till bilen.
Jag har också försökt ta reda på hur att enklast höja effekten utan att bryta bilen för mycket från original. Just nu tror jag att höjad laddtryck med en top monterad intercooler i Carrera GT still skulle vara lättast att installera. Den enda problem är att hur kommer man att rikta luften till coolern. Det kanske kräver en annan motorhuv med en CGT scoop…