StefanQ wrote:Hej,
Jag läste att du har ett skorrande ljud under motorbroms och jag är inte säker på att det är transaxellagret. Antagligen är det ett resonansfenomen som uppkommer när man kör med lättat svänghjul, Sandén påstår att dom flesta med Fidanza svänghjul har detta skorrande...inklusive mig själv. Det finns lite att läsa på 968forums i USA om det.
/Stefan
Jag har också detta ljud med lättat svänghjul och alutryckplatta.
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Efter ett något utdraget projekt att bygga öltapp kliver jag på med bilmeckandet igen.
Har just nu problemet att bilen inte startar. Soppapumpen går, jag har mycket bra gnista. Ser ut som att man svetsar näsatn. Samt att jag har soppatryck framme vid fulerailen.
Symptom. Vrider man på nyckeln går motorn runt och hostar till lite, men inte mer. Väntar man tio sekunder och provar igen hostar den till igen och så håller den på.
Diagnos. Gissar att spridarna inte öppnar som de ska. Hur spridarsignalen gradvis blev sämre och sämre vet jag inte. Återkommer med med mer info. Spåna gärna lite i tråden om vad som kan va tokigt..
Testade med original styrsystem. Samma resultat. Tog ur ett tändstift och vred om. Puffade upp ett moln av bränsle. Nu funderar jag på om jag i all hast råkat tanka etanol... Stämmer ju överens med den snabba gradvisa försämringen under två dagar efter att jag tankat också. Tömmer nog tanken på torsdag och häller i ny 98...
Har fortfarande inte mätt upp spridarna. Men jag har synat DME-relät väldigt noga. Och som allt annat ser det oförskämt bra ut, lödningarna har inte minsta tillstymmelse till spricka.
För mig låter det som att jag måste ha tankar fel bränsle. Vad kan det gå fel med som gradvis gör att bilen går sämre för att sen inte gå att starta? Över två dagar efter tankning dessutom.
Annars börjar jag bli rätt desperat. Har ett varmgarage som står och kostar pengar och inte minsta plan på vad jag ska göra och snart är det vår igen.
Bra idéer mottages. Även om det kostar 10 000. Bara bilen går. Så less börjar jag bli...
Töm tanken, byt filter, blås rent hela systemet från tank till fuelrail.
Du har troligen skit / stopp i ledningarna, alternativt skitbränsle som legat.
I vilket fall som helst hade jag rivit ner filtret och blåst ur all bränsle ur bilen... kostar inte 10 000...
Att bara titta på dme tror jag är svårt. Gör en bygel av två kabelstumpar och tre kabelskor för att vara säker.
Det har du säkert hemma, så då kostar det en bra bit under 10 000kr
Jag mätte upp ett DME-relä som inte gick i min blå. Enligt alla konstens regler jag hittade på http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Inga fel alla värden var rätt, alla lödningar ok. Var bara relät som inte förstod detta
Så jag har alltid en kabel som Henka beskriver i bilen om det skulle hända när man är ute och åker.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
newkie wrote:Vart kan jag få tag på ett 60-2 triggerhjul för montering fram på veven? Utan att det kostar $420 ?
Själva triggerhjulet går att hitta billigare om du vill bygga en egen lösning för montering av givaren.
Har ett "bolt-on" 60-2 triggerhjul om du behöver!
newkie wrote:Vart kan jag få tag på ett 60-2 triggerhjul för montering fram på veven? Utan att det kostar $420 ?
Du kan ju cad
rita upp ett hjul o lämna till nån lokal laser eller vattenskärare
annars kolla skrotarna, borde sitta original på nån saab eller vag tror jag.
Jo CAD kan jag. Problemet är att företaget jag sitter på uppdrag hos har outsourcat all sin plåthantering. En kollega hade dock kontakter på ett annat företag så han skulle fixa skärning.
Ionizer som hängde här tidigare hade en hallgivare till mycket föremånligt pris. Jag kollade dock på databladet idag och problemet var att den kräver ett tandgap på 10mm. Detta gör att hjulet måste bli 295mm i diameter, vilket är rätt så mycket för stort
Någon som har tips på en bra givare? Fäste för givaren fräser jag själv. Nått ska man ju ha den nyinköpta fräsen till också