944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#196 Post by newkie »

Erol wrote:
newkie wrote:Hur som haver identifierade jag ett underligt beteende. Gasar jag upp bilen till ungefär
2500 v/min och håller pedalen stilla. Då märker man tydligare att bilen puffar sporadiskt, viket den även
gör på tomgång bara mindre. Vid varje puff sjunker varvtalet och allt som allt kan varvtalet under
puffandet falla 1000 varv, fortfarande med pedalen på samma ställe, för att sen återhämta sig och börja
om på samma linje igen.

Under puffarna hoppar AFM från mellan 14 och 15 till 17. För mig känns det som problem med spridarna.

Har ni några ideer hur tokiga dom än är så skriv ett inlägg.
Har ett liknade fenomen med min bil, iofs. med Nira som styrsystem, men då du bytt kam och till Maf så
finns det en sak som som skulle kunna stämma in även på din bil, jag citerar från Nira´s manual.
Nira wrote:Om man får ryckningar (misständningar) vid väldigt låg last såsom tomgång och låg fart på hög växel
trots att lambda står rätt, kan det vara "Injection Stop to TDC" (Top Dead Center) som står för sent. Då
kommer insugsventilen ibland hinna stänga före allt bränsle kommit in i cylindern och det blir plötsligt för
snål bränsle-luft blandning. Prova å att höja "Injection Stop to TDC" med minst 100 grader från t ex. 300
till 400 CSD (Crank Sfhaft Degrees).
Nu vet jag inte hur mycket du kan justera själv, men om inte annat kan du höra med Tomas om detta kan
vara ett möjligt problem för dig. Killen som gjorde min första mappning trodde att jag hade ett triggerfel
alt. att en av spridarna inte öppnade som den skulle då det såg ut att motorn gick magert, enligt
lambdaloggen, när det misstände.


/ Erol
Finns tyvärr ingen sådan funktion enligt Tomas...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#197 Post by DLS »

förstår hur du känner dig, riktigt tråkigt :(
har du bytt tillbaka allt till original nu?
lmm, kam m.m?
fast du kör med den portade toppen med hårdare fjädrar o större ventiler eller?
Kör du med lambda sond, isåfall har du bytt den??
hur är kompressionen i motorn?
vilka tändstift kör du o har du testat att byta tändspole, tändkablar, rotor, fördelare?
det finns ingen bra motortrim firma där uppe som kan ta en koll på den, ibland så kan man missa saker som andra ser direkt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#198 Post by newkie »

Alla tänddelar är bytta, stiften har inte gått fem mil.

Kör den setup jag vill ha som slutsetup, Tomas MAF-mätare, Lambdan är väll snart det enda jag inte bytt ut :)

Närmaste motortrimfirman är troligen Motornord i sundsvall. Men dom håller på med BMW om jag inte missminner mig...

Kände för övrigt på skruvarna till toppen. Den jag satt coil i verkar jävlas igen, Men det kan väll knappast ha någon betydlese redan på tomgång?!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#199 Post by DLS »

okej, trodde du gått tillbaka till original igen för att se om den gick som den skulle då?
eftersom den startar o går bra till en början så är det endera värmerelaterat eller så är det fel när den går över från start mappen till vanliga mappen.
testa o blås med typ kylspray på olika komponenter när bilen går o se om den går bättre
alt tvärt om, kör med värmeblås precis i början när den går bra
förresten, efter att den börjat gå illa o dött, går den illa från start då eller går den bra i nån minut igen då?
Verkar ju vara värme relaterat.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#200 Post by newkie »

Den startar nästan innan man vrider på nyckeln. Men går fortfarande kasst när man startar den varm...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4337
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#201 Post by Erol »

newkie wrote:Den startar nästan innan man vrider på nyckeln. Men går fortfarande kasst när man startar den varm...
Provat att byta tempgivaren till sprutet? (samma som sitter på volvo 740,
borde finnas på meca, mekonomen osv.) kanske är den som inte funkar
vilket gör att bilen går på kallstart helatiden.

Bara en fundering.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#202 Post by newkie »

Erol wrote:
newkie wrote:Den startar nästan innan man vrider på nyckeln. Men går fortfarande kasst när man startar den varm...
Provat att byta tempgivaren till sprutet? (samma som sitter på volvo 740,
borde finnas på meca, mekonomen osv.) kanske är den som inte funkar
vilket gör att bilen går på kallstart helatiden.

Bara en fundering.


/ Erol
Jag har bytt den, Verkar inte vara fet gång som är problemet heller.. Lambdan visar ju bra blandning,

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#203 Post by newkie »

Här kommer ett klipp som visar puffandet...

http://www.youtube.com/watch?v=Y0b92rvfXyY" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#204 Post by DLS »

hm

Tror min står o småputtrar lite min med om jag försöker hålla den på jämt varv.
är väl som Chris säger på rennlist, ett tänd fel.
annars tror jag att det är våra stora spridare som gör det, kanske inte går att få det bättre med maf-kitet o stora spridare. + dina stora ventiler i toppen.
fast min dör ju i allafall inte som din verkar göra, dock fick man inte se det på filmen.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#205 Post by newkie »

Det har hänt en del igen. Vill väll inte kalla det säkert men en teori har bildats i alla fall. Jag hade tidigare dåliga tändkablar. Vi snackar alltså stor blåa gnistor när jag väl upptäkte det. Vet inte hur länge det vart så. Men troligen ett bra tag.

Jag bytte naturligtvis kablar ett tag tillbaka. Hur som haver. Överslag, speciellt stora sådana tenderar att slita på spolen. Ibland ganska ordentligt.

Tittar man sen på nestående rulle där imobilizern är aktiv, först hör man en summer sen kliver jag ur bilen och då hör man, ett sporadiskt klickande från spridarna. Men man hör även ett sprakande från antingen spolen eller fördelaren. Alternativt både och. Lyssnar man sen på klippet från tidigare verkar puffandet och sprakandet ha väldigt lika "takt" eller vad man kan kalla det.

http://www.youtube.com/watch?v=8Vbd05Eu32I" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänker man sig sen att lambdan visar fet blandning vid puffarna kan man nästan tänka sig (Som Chris White på rennlist föreslog) att det tänder dåligt och därför blir en massa luft över som åker förbi lambdan som i sin tur visar fet blandning.

Teorin är alltså en dålig spole (internal arcing). Spolen har helt enkelt bränd bort isoleringen mellan lindningarna, alternativt mellan lindningarna och kärnan. Vad tror panelen?

Någon som vet vart man kan köpa en billig spole? :D delar vi den med någon annan bil?

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#206 Post by DLS »

tror nån har testat biltemas hög effekts tändspole, dom är ju inte dyra.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#207 Post by newkie »

Bytt spole, ingen skillnad... Nu ska jag ge mig på larmet... nått står inte rätt till där...

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#208 Post by newkie »

Här kommer lite bilder på en lös kabel och en fundering på vad det är den sitter i egentligen? Vart går kabeln?

Det ser ut som ett vanligt kontaktdon som sitter bakom datorerna i bilen. Men det går in kablar i ena kontakten, däremot går inga kablar ut från den andra...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#209 Post by newkie »

Eftersom att hastigetsmätarn får spatt när startspärren är aktiv utgår jag från att ena sensorn på svänghjulet (den som fortfarande inte är bytt) lätt tar upp störningar, vilket troligen ger signal att jorda spolen och därför ger överslag i fördelaren när motorn inte går.

Hur det är kopplat till att spridarna också rör sig, ja det vet jag inte. Vet att kabeln är lite skadad till sagd sensor i alla fall. Skaffade mig en volvo-sensor :-)

Vart ska jordflätorna sitta? Tror jag har två på blocket och en till karossen. Fick för mig att en ska sitta i toppen?

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

#210 Post by DLS »

jag har ingen jordfläta till toppen i allafall.
spänningsmät mellan batteriet o alla jordpunkter på motorn så ser du om du har dålig jord nånstans.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users