931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

#1 Post by Joakim.S »

Hej!

Jag har varit Porscheägare några år och även varit på 944 forumet en tid men efter jag blivit ombedd att lägga upp en liten projekttråd så är det väl dags.

tekniska data

Motorn byggd av mig med grottis topp samt nya kolvar, stakar, oljemunstycken, 280 graders kam och bromsad 2003 hos motortjänst http://www.motortjanst.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Chassie bilstein stötdämpare fjädrar fram 53N/mm bak stavar 25,5 samt 30N/mm hjälpfjäder
K-hämmare fram 23mm bak 18mm Något överstyrt :lol:

Gatfälgar cup 1 kopior 7,5-9

Banfälgar Azev 8-10

Uppdateringar som kommer är nya k-hämmare, hårdare framfjädrar 80N/mm, ny databox en fungerande samt lägre utväxling.

Sen om jag lyckas skrapa ihop lite pengar så skall motorn bromsas med dom separata spjällen, det borde vara lite mer effekt men det får framtiden utvisa.

/Joakim :-|
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Joakim.S on 2016-11-06 21:15:48, edited 42 times in total.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#2 Post by gegge »

Såjå! Den har jag väntat på länge. Mycket trevligt och ser fram mot en spännade biltråd.

Definitionen av en ÄKTA sleeper 8)

Inga andra ändringar av motorn? Kommer du över 400hk denna gång?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#3 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Såjå! Den har jag väntat på länge. Mycket trevligt och ser fram mot en spännade biltråd.

Definitionen av en ÄKTA sleeper 8)

Inga andra ändringar av motorn? Kommer du över 400hk denna gång?
Jag har nog ändrat på allt i motorn utom vevaxel, svänghjul. den mest ensklida modifierade saken är nog toppen som är både flyttad, svetsad, portad samt större ventiler

400hk? jag vet inte riktigt det kan bara en bromsning avgöra men den går bättre i mellanregistret och vid motlut och 5:ans växel och fullgas så blir det ca 0,5bar övertryck vid 2600 rpm :? om jag inte missminner mig för att ge fullt laddtryck vid ca 3300rpm.

/Joakim
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Intressant med toppen. Jag delar ett projekt med ett gäng som går ut på att hitta den optimala toppen till motorn. Börjar med flödestest av orginal, portar den sedan i steg tills det inte ger mer, sedan reser vi kanalen på samma sätt som du gjort. Kanske större ventiler, eller tunnare skaft. De kommer nog åka med snälla kammar, jag med 268 graders. Gissar att orginal insug åker all världens väg på ett rätt tidigt stadium. Sedan är väl inte grenröret optimalt, men fungerar bevisligen till ordentliga effekter.

Förlåt, jag menade inga NYA ändringar förutom insuget?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#5 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Intressant med toppen. Jag delar ett projekt med ett gäng som går ut på att hitta den optimala toppen till motorn. Börjar med flödestest av orginal, portar den sedan i steg tills det inte ger mer, sedan reser vi kanalen på samma sätt som du gjort. Gissar att orginal insug åker all världens väg på ett rätt tidigt stadium. Sedan är väl inte grenröret optimalt, men fungerar bevisligen till ordentliga effekter.

Förlåt, jag menade inga NYA ändringar förutom insuget?
Jo även spridare men det skall inte spela någon roll på effekten då dom gamla räckte till, jag bytte även wg till en Tial 44mm.

Ventilskaften är 5/16" -7,86mm
Grenröret är portat och uppsvetsat samt bytt fläns till garret

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Kul att du äntligen fixat en tråd Jocke! :D Var nu inte blyg utan vräk på med bilder! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#7 Post by Joakim.S »

Jag hittade ett gammalt tummat effektprotokoll en körning utan wg-fjäder
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3532
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by gurra »

mmm separata spjäll mycket trevligt mycket trevligt..
hur mycket väger bilen?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#9 Post by Joakim.S »

gurra wrote:mmm separata spjäll mycket trevligt mycket trevligt..
hur mycket väger bilen?
Med mig i ca 1600kg :lol: jag vet inte riktigt men tjänstevikten är 1190 så den borde ligga någonstans kring 1100+förare

Du får se upp jag skall bara mappa lite när boxen kommer, samt att jag har lite små äckliga oljeläckage som skall åtgärdas sen så är det 2010.

/Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3532
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Mappa och oljeläckage varför känns det så bekannt...hmmmm :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#11 Post by gegge »

Hur ska man tolka effekt tabellen utan WG-fjäder? Laddar turbon ingenting eller bara lite? Över 130 kW och 0,3 bar är det riktigt? Motorn andas tveklöst bra om du kan dra den till 7500 utan att den tappar orken. Skulle fungerar bra även som N/A!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#12 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Hur ska man tolka effekt tabellen utan WG-fjäder? Laddar turbon ingenting eller bara lite? Över 130 kW och 0,3 bar är det riktigt? Motorn andas tveklöst bra om du kan dra den till 7500 utan att den tappar orken. Skulle fungerar bra även som N/A!
Turbon ger ett övertryck på ca 0,3 bar trots att WG är fullt öppen och ja det är riktigt med 138KW på 7300, den slutar och dra när man släpper gasen eller när varvstoppet går i vid 7800

N/A ja höjde man kompet till 11:1 samt sätter på ett extractorrör så blev det nog bra, det är faktiskt lite lockande men jag är lite svag för turbosuget så den får nog vara som den är.

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#13 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Mappa och oljeläckage varför känns det så bekannt...hmmmm :lol:
Jag har pyramidringar och det är alltid lite pyssel att få till höjderna på dom samt att jag efterdragit ca 6ggr därav ett litet oljeläckage mellan topp och block, men om den fungerar bra med nya boxen så blir det nog lite helgmeck ur med motorn och göra lite åtgärder( obs ej denna helg).

/Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3532
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by gurra »

Låter fint det. Tog själv ett ryck för ngn helg sedan och bytte packningar till turbo osv och byggde en ny variant på triggerlösningen så jag slipper ta fram pc'n varje gång :lol:
Vi får boka någon träff att åka på sen när du har bilen igång!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#15 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Låter fint det. Tog själv ett ryck för ngn helg sedan och bytte packningar till turbo osv och byggde en ny variant på triggerlösningen så jag slipper ta fram pc'n varje gång :lol:
Vi får boka någon träff att åka på sen när du har bilen igång!
Ja det skulle vara trevligt,själv funderar jag på lite slalomevents men det är aldrig kul att bli förnedrad av 944-968 så jag hoppas att man kan stå upp mot en del av dessa bilar.

/Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users