Så här ser den ut idag (07-10-24):

944 Nr 3803 av 3921st tillverkade år 1982.
Såld i Düsseldorf, Tyskland. Importerad till Sverige 1987.
Jag köpte den av en yngre herre i Rimforsa på hösten 2003, trots div. vibrationer i framvagnen och en något sliten inredning så kändes det rätt att köpa just denna bil. Och roligare bil har jag aldrig haft äran att köra!
Ångrar mig inte för fem öre.
Då det var höst så hade jag inte mycket tid att köra på, så hade den bara igång ett litet tag på höstkanten, sen blev det vinterförvaring.
Våren 2004 var det dags, äntligen fick man köra lite!
Hade lite bekymmer på bilprovningen iom för höga co-värden, tjuvluft tänkte man, så bytte en ganska torr gummibälg till insuget, som jag ett tag trodde hjälpte, men efter att konstaterat att den fortfarande går på tok för fett så kollade jag upp LMMen, hittade inga fel alls såg jättebra ut.
Monterade tillbaka allting och upptäckte då att kontakten till LMMen glappade en hel del! Så efter lite mecklande så satt kontakten fast ordentligt. Bara ner till bilprovningen igen och åka därifrån med ett rent papper

Ett visst tickande hade jag hört när jag köpte den, men efter en service med lite nya filter, olja och nya stift så försvann tickandet nästan helt och bilen kändes mycket piggare!
Samma sommar så tog Gotland Ring min ban-oskuld tillsammans med PCS, vilket var en riktig höjdare! Trots att man då insåg att bilen var långt ifrån i toppskick när det gällde väghållningen. Bilen var kraftigt överstyrd och baken ville hela tiden släppa i de skarpare kurvorna vilket gjorde att jag inte vågade trycka på ett dugg. (PCS tycker nog inte det är kul när man sladdar runt kurvorna).

Hursomhelst så var detta hur kul som helst! Och jag vill verkligen ge mig på det igen, men sa till mig själv att jag måste fixa nya fjädrar och dämpare innan jag ger mig på det igen, och det har medfört att jag har inte kört nu sen 2004.
Sensommaren 2004 så blev jag inbjuden av John (den ena av de två som drog igång 944 Sverige) att delta på lite slalom ute på Öland! Visst sa jag, det vore kul. Så jag o Joakim (den andra av de två) satte os i min vita pärla och drog oss ut på den "lilla" resan från Åtvidaberg ner till Kalmar och sen vidare ut på Öland!
Det var ett kompisgäng med ganska varierande bilar (Volvo s40, Porsche 964, Golf 3 GTI, Subaru Impreza, Audi kombi 4wd, Bmw M5). Vägen ut var snäppet värre än vad vägen ut till gotland ring var, men väl värt mödan!

Helt underbart väder, riktigt trevligt folk. Och körningen gick väl så bra som den kunde med tanke på bilen kändes det som. (körde bättre än m5:an iaf

Blev även en däcksparkar-träff under sommaren 2004.

Tiden flyger, inte bara när man har roligt.
2005 till 2007 blev ganska döda (bilen har gått ca 20mil på tre år) pga mycket annat. Men till störst del för att jag inte fått tummen ur och arbetat så mycket på bilen men det som har blivit gjort hittils (2007-10-24) är :
Framvagn :
Fjäderben ombyggda så de är ställbara. (ombyggnadskit från Utzon)
Nya bussningar till bärarmarna i Uretan. (Utzon)
Nya fjädrar, 250lbs. (Weltmeister)
Nya dämpare, Gula Koni justerbara. (Utzon)
Ny hastighetsmätarvajer efter lite klumpigt förfarande. (PCS)
Nya bromsok, Röda 4-kolvsok från Brembo (Utzon)
Nya bromsskivor, Sebro 300*28mm skivor. (Utzon)
Nya bromsbelägg givetvis. (Utzon)
Bromsarna fram är det färdiga "BIG RED"-kittet som Utzon säljer. (Rekommenderas!)
Bakvagn :
Nya bussningar till torssionstuben och svärden i polygrafit. (Weltmeister)
Nya torssionsstavar, 28,5mm Ihåliga (motsvarar 27mm solida). (Weltmeister)
Nya bromsskivor, Sebro. (Utzon)
Nya bromsbelägg. (Utzon)
Nya gummin till upphäningen av växellådan. (PCS)
Nya stötdämpare, Gula Koni justerbara. (Utzon)
Nya fästen till torssionstuben. (Utzon)
Nya drivknutar, alla fyra utbytta. (Utzon)
Motor :
Nya tändkablar, aningen grövre än orginal. Tändkabelstats från Utzon.
Ny bakre ljuddämpare (apple dämpare) med nytt slutrör (simons universal, brett o flådigt)
Hjul :
Fälgarna är omlackerade i färgen pacificblau (En porsche-färg såklart.)
Kaross :
Vita blinkers är monterade
Ny Ribbkjol monterad, dock ej lackerad vit.
Kommande moment är :
Motor :
Byte av balansrem samt kamrem
Oljebyte
Stift byte
Byte av motorkuddar
Det blir även kompressor så småningom, men det är bland det sista jag ger mig på av allt i min lista.
Chassi :
Byte av gummipuckar till avgas-systemet.
Omsvetsning av fjäderbenen fram. (flytta ner röret)
Fyrhjulsinställning
Balansering av däck
Inredning :
Klä om innertak
Ny Golvmatta
Renovera passagerarstolen
Bygga om baksätet till något mer praktiskt
ALL EL ska kontrolleras och repareras
Central-lås och nytt larm ska monteras
El öppning av backluckan ska monteras
Bygga in en GPS i konsolen
Bygga färdigt högtalar-paneler till sittbrunnarna
Montera in stereo och dra kablar riktigt ordentligt
Kaross :
En custom läpp till fronten ska tillverkas.
Handtagen ska slipas ner o lackeras.
Lister ska bytas ut efter omlackering, samtliga lister.
Hela bilen ska få ny lack. Troligen samma färg, men man vet aldrig!