931 -79

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Malte
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

931 -79

#1 Post by Malte »

Köpte den 95 efter att ha letat ett bra tag efter en i bra skick, hittade denna i Linköping, skicket var väl inte helt hundra men optimist som man var (och fortfarnade är) så tänkte jag att det fixar jag själv till. Sakt och gjort jag körde bilen hem och jisses vilken bil den gick ju som ett skott bilen var "långt" från original vad det gällde motor, hade ju provat en del andra under mitt letande samt att en kompis hade en röd 931 -81 som Johnassons porsche service i Hbg hade byggt om till honom. Finns ju inga exakta siffror på HK men enlig Bosse Johnasson så skulle han ha ca 250 i sin och han var alltid i min backspegel. Och han som jag köpe av sa att det skulle vara 300 i min, men det e kanske som med fiskare...min var SÅ HÖR STOR :P . Ni har säkert bättre koll på vad man kan plocka ur dessa maskiner än jag väl hemma så var det ju dags att at itu med sakerna att göra på bilen. Visade sig vara både det ena och det andra att fixa till inga stora saker men små irriterande :evil: så som torkar motor, cupe fläkt, hjul lager etc etc. Jag betade av listan allt efter som och till sist var den i "perfekt" skick. Också en dag när jag körde hem från jobbet så började det låta lite mysko från motor, stanna vid väg kanten och gick för att kolla kunde inte se något som var fel, fortsatte min resa hemåt i 20 km/tim. Väl hemma så skruvade jag bort remskyddet och såg att kamaxel hjulet satt med EN skruv som var halvt utgängad :shock: men tack porsche för ett "trångt" motor utrymme alla skruvarna låg kvar :P . Fixade till detta samt kollade så den inte hade kuggat över. Allting lugnt ett par veckor sedan så på tändes olje lampan typ 2 sek innan jag skulle stanna bilen. For ut som en raket och kollade..såg inget till en början men sen forsade ojan ur bilen FAEN :( trodde allting var kaput, visade sig att det var oljeröret till turbon som åkt av (inte så ball när man är 3 vånplan under jorden i ett trångt j*vla parkerings hus med nada chans att skruva ihop det). Det fick bli bärgnings bil till Johnassons i Hbg (Han finns dock inte kvar i Hbg längre). Sen när det väl var fixat så gick bilen som den skulle allting frid och fröjd i ngr mån tills någon s*tans j*vla pundar idiot som inte kan skilja på ditt och mitt bestämde sig för att sno bilen :( . Bilen var borta i 2 veckor innan dom hittade den. Och fyfasiken som den såg ut, lister borta, repad, bägge dörrarna kass i handtag och lås, inredning sönderbräckt osv osv. Allting fixades till dock av försäkringsbolaget :? Men sen började *elvetet allting som kunde gå sönder gick sönder efter det :( Kan ju inte tänka mig att han som snodde bilen varmkörde, stod på tomgång efter han kört och kollade olja och sånt. Så med andra ord den var slut körd. Och det hade typ gått för länge (1 mån typ) för att man skulle få ngt på försäkringen, så det var att ta från egen ficka och fixa efter hand. sen när olje trycket sjönk så fick både börsen och jag nog, den blev stående :oops: . Har haft ambitionen att laga den men anadra saker kommit i mellan samt inget bra garage att mecka i, MEN nu så ska den fixas till igen blir dock inte förrän tills hösten. Så hjälp och support uppskattas :lol: när det beger sig. Lägger upp lite bilder på den för den som är intresserad (ska ta andra till våren när jag kan ta ut den ur "garaget" är en massa saker ivägen)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#2 Post by Pehr Johnsson »

Bosse gick ihop med Jaan Tolli och startade GT Motorsport i Gantofta utanför Helsngborg.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Malte
S2-Poster

#3 Post by Malte »

Japp jag vet att han gick ihop med Jann kom dock inte på att det heter GT motorsport. Tack för infon :D

Malte
S2-Poster

#4 Post by Malte »

Svaret på din fråga Gegge är ja. När 31an var helt frisk så gick den bättre än 51an. Även bättre än min brors GT shark till ca 120-130 sen vart det bara hans baklyse man såg. Vad som är gjort med bilen är inget jag vet exakt då detta BARA är info från förra ägaren (vet bättre till höst när den ska renoveras) Höjt laddtryck(givetvis),större turbo, sänkt komp i form av moddifierad topp samt större topppackning större ic än vad dom brukar konv om dessa med, annan bränsle pump den andre gick i sönder så jag raggade tag på en orginalpump vilket resulterade i att bränslet inte räckte till när väl turbon började ladda fult. Detta är bara vad jag vet från förra ägaren, sen vad som är sant lr ej vet jag inte då det inte finns några pappaer på motor effekt och jag inte är så himla hej på att trimma motorer samt vad man kan göra och så på dessa, men jag vet att den går (gick) väldigt bra. Tror dock inte att det skulle vara omöjligt med 300. Porsche plockade ju ut lite till ur GTR modellen även om dom var upp borrade till 2027 lr vad det var. Du får ta en provrunda nästa sommar och se när jag fått ihop den igen:D Går kanske som en fiat uno när jag är klar med den.

notetoself
Addict
Bilmodell: Porschelös

#5 Post by notetoself »

Malte wrote:... annan bränsle pump den andre gick i sönder så jag raggade tag på en orginalpump vilket resulterade i att bränslet inte räckte till när väl turbon började ladda fult.
Vad är det för insprutning? Std K-jet?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#6 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Vad är det för insprutning? Std K-jet?
På bilden ser det iaf ut som standard K-jet.

Den sägs räcka till absolut max 250hk sägs det. Men det kan ju varit någon där och ändrat inne i bränslehuvudet osv så att det kan leverera mer soppa. Det ska ju gå att "gnista" K-jet för att kunna räcka till mer hästkrafter sägs det, jag har dock ingen aning om vad det innebär.

Du som gammal SAAB trimmare kanske har koll på hur det går till Mattias?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Malte
S2-Poster

#7 Post by Malte »

Bra fråga mattias, enligt mitt icke så tränade öga så verkar det som om det är k-jet och om det bara klarar 250 hk så är det säkert så detta har ni way bättre koll på än jag. Det kan säkert vara så som jag sa i presentationen av bilen att det kanske är som med fiskare...."Den var så här stor". Det ända jag vet att den gick väldigt bra. Motorn ska vara byggd av en firma i anslutning till Mantorp Park. Är 14 år sedan jag köpte den så kommer tyvärr inte ihåg namnet på firman. Porschen ska även ha varit med på en del banmöten i porsche klubben med förra ägarn. Kanske kan kolla det på något sätt? Kanske bara är 170 som orginal men då e dom väldigt glada :)

patand
Moderator & Raceputte

#8 Post by patand »

Mer än 170 lär det ju vara. Bara man sätter dit en intercooler så får man ju 15-20hk till och intercooler sitter det ju på den! :)
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

notetoself
Addict

#9 Post by notetoself »

patand wrote: Du som gammal SAAB trimmare kanske har koll på hur det går till Mattias?
Haha, eh ja just det. Nej, jag har dödskoll på hur man får ett K-jet att fungera som avsett och när man kommit dit brukar man vara rätt nöjd. :roll:

Men jag vet att Racing/Jesper hade moddat sitt K-jet rätt hårt och fått ut en del bränsle... Så det går uppenbarligen.

Upplevelsen av många hästar förstärks ju av att bilen är väldigt lätt vilket man kanske bör ha i åtanke när man jämför med t.ex. 928.

Om inte annat är den EXTREMT lik min 931a för tre månader sen! :D

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#10 Post by Pehr Johnsson »

Går det att jämföra K-Jet mellan olika modller och bilmärke på det viset? Eller är det EXAKT samma prylar i SAABen och Porschen?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

notetoself
Addict

#11 Post by notetoself »

Pehr Johnsson wrote:Går det att jämföra K-Jet mellan olika modller och bilmärke på det viset? Eller är det EXAKT samma prylar i SAABen och Porschen?
Nej det gör det inte. 99 EMS har samma som 924, 931 är nog säkert lite speziale. Det är alltså bränslehuvud vi pratar om nu. Racing åkte dock 931 och hängde här ibland förr.

patand
Moderator & Raceputte

#12 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:
Pehr Johnsson wrote:Går det att jämföra K-Jet mellan olika modller och bilmärke på det viset? Eller är det EXAKT samma prylar i SAABen och Porschen?
Nej det gör det inte. 99 EMS har samma som 924, 931 är nog säkert lite speziale. Det är alltså bränslehuvud vi pratar om nu.
931 har ett helt annat bränslehuvud än 924 (och 99 EMS uppenbarligen), b.la kan man ställa bränslemängden per cylinder på 931ans huvud vilket man inte kan på 924. Dock är ju principen detsamma hos alla K-jet och därmed borde ett förfarande för att öka bränslemängden mer än vad originalet klarar vara snarlikt även om det inte är exakt detsamma. :)

924 GTS körde med 928ans bränslehuvud med dubbla bränsleledningar som gick ihop till en ledning till varje spridare. Spännande lösning för att få mer soppa tillgängligt. :)
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

notetoself
Addict

#13 Post by notetoself »

patand wrote: 931 har ett helt annat bränslehuvud än 924 (och 99 EMS uppenbarligen), b.la kan man ställa bränslemängden per cylinder på 931ans huvud vilket man inte kan på 924. Dock är ju principen detsamma hos alla K-jet och därmed borde ett förfarande för att öka bränslemängden mer än vad originalet klarar vara snarlikt även om det inte är exakt detsamma. :)

924 GTS körde med 928ans bränslehuvud med dubbla bränsleledningar som gick ihop till en ledning till varje spridare. Spännande lösning för att få mer soppa tillgängligt. :)
Det här är den mest intressanta diskussionen på flera år. Lite synd att den är i en snubbes biltråd men what-e-heck.

Ja givetvis är principen samma även om de olika bränslehuvudena skiljer MARGINELLT. Det faktum att man kan ställa spridarna individuellt på 931an måste bara ses som ett rent misslyckande. Om allt fungerar så har man ju samma tryck ut... ;)

Det faktum att man körde med 928ans bränslehuvud är väldigt intressant vilket innebär att det måste varit andra spridare också! Man inser ju ganska snabbt att trycket inte förändras för att man har dubbla ledningar, utan man måste haft ett större hål (K-faktor) i spridarna enligt devisen Q=k*sqr(p). Alltså flödet är lika med k-faktorn gånger roten ur trycket.

Det är väl dock en sanning med modifikation eftersom ett högre flöde resulterar i ett högre tryckfall i ledningen vilket man undviker genom att halvera det med en extra slang, men jag gissar att det är ganska försumbart i sammanhanget.

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#14 Post by Cédric »

det finns jättemycket om cis i ett annat forum:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... x&start=45

Dock drar alltid diskussionerna iväg i EFI vs CIS så det blir lite tradigt :)

För att citera sista inlägget:
"I had my 924 Gt replica dynoe din about 1991 and it was running 1.2 bar boost, 80 psi fuel pressure and the dyno guy stated the car was putting out close to 260 hp at the flywheel - this figure depended upon the conversion from rear wheel hp to flywheel - but when we ran the car at standard GT boost the calculation came out to showing flywheel hp at 205 hp so was close enough to near enough for my purposes.

Also a friend had genuine GTS at the same time and that thing with the boost wound up to 1.2 /1.3 bar used to put out 270 hp - so the injectors are definitely capable of coping with 250 to 270 hp."

Så nog finns det möjligheter för en hel del pulver i din 931a. Hoppas verkligen du får den ut på gatan igen !

Malte
S2-Poster

#15 Post by Malte »

Läste lite om detta med K-jet tror det var på ett SAAb forum.Stod att problemet med ett "gnistat" (för att använda patands ord) k-jet var att det skulle vara svårt att få den att gå "rent" på alla cylindrar på lägre varv samt att bensinförbrukningen skulle vara väldigt mycke högre. Högre blir den ju så klart ändå men i relation till vad man vinner på det samt att det skulle vara väldigt svårt att ställa in med co och allt. Och detta är precist som bilen var när den väl gick, så om detta stämmer vilket jag inte vet så är det ju inte helt omöjligt att det skulle vara "gnistat"

Post Reply