944 n/a '86 | Såld!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Du har rätt, så våldsamt motorbromsar jag aldrig. Du kan säkert lära dig att låta bli det du med, även i "stridens hetta".
Fick ändock lära mig en del nytt om varför det blev som det blev. Bra att vara medveten om att det kan hända om man våldar för mycket.
Stort tack för ett långt informativt inlägg!
Jättekul att du strax är på rull igen dessutom!
Fick ändock lära mig en del nytt om varför det blev som det blev. Bra att vara medveten om att det kan hända om man våldar för mycket.
Stort tack för ett långt informativt inlägg!
Jättekul att du strax är på rull igen dessutom!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Härligt att det rör på sig . Tycker själv jag är flitig på att motorbromsa men detta verkar extremt .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Gjorde setup på bilen och det blev nog okej, lyckades få till cross weight 50.0% enl vågarna faktiskt. Körde med 630mm fram och 635mm bak - den ser låg ut men jag tror faktiskt inte den är speciellt extrem. Har bytt till långa bärarmar fram men jag tycker de pekar rätt mycket uppåt faktiskt - och det är klart, med de korta armarna och 610mm hjul körde jag ju samma höjd till kanterna - dvs jag har "sänkt" bilen 15mm. Det är inte så att det pekar åt h-vete uppåt och jag vet ärligt talat inte hur stor nytta 35mm längre bärarmar gör men det är då åt rätt håll iaf.
Ska försöka ta mig till Sviestad den 5:e och testa. Gåsen verkar stängd just nu och det är ju lika långt till Linköping så det borde ju funka. Hoppas på väder! Ska tuna tändning och gasare innan.
Det stod att man skulle tänka på 95db gränsen - hur noga är det? Blir man kickad direkt eller får man tillsägelse och får köra färdigt kvällen? Är väldigt osäker på om hur jag ligger till, det kan gå, det kanske inte går... Nån som vet?
Ska försöka ta mig till Sviestad den 5:e och testa. Gåsen verkar stängd just nu och det är ju lika långt till Linköping så det borde ju funka. Hoppas på väder! Ska tuna tändning och gasare innan.
Det stod att man skulle tänka på 95db gränsen - hur noga är det? Blir man kickad direkt eller får man tillsägelse och får köra färdigt kvällen? Är väldigt osäker på om hur jag ligger till, det kan gå, det kanske inte går... Nån som vet?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Är det en gräns satt och man inte klarar den så vore det konstigt om man fick fortsätta köra innan man åtgärdat det. Men om det är så det går till kan jag inte säga, har inte tidigare sett eller hört talas om någon som fått avstå körning på Sviestad pga buller iaf (men de kan ju ha blivit hårdare till i år).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Blev förvånad för det stod med elaka röda bokstäver... Ja, nu menar jag alltså för bilar med vagnbok - vanliga prova på dagar vard et inget krav!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Såg också att det inte stod något om det på vanliga prova på. Dock tror jag de kommer ha en gräns där med och den borde vara densamma. Men de kanske anser risken mindre att det kommer gatbilar och låter för högt? Jag tror nog iof det kan vara tvärtom, har man vagnbok och sysslar med racing brukar man ha koll på reglerna medan Kepsnissen med sitt balla avgassystem vid korvmojjen kanske inte har det...
Du får prova och vara beredd på att dämpa bilen i all hast om det behövs.
Du får prova och vara beredd på att dämpa bilen i all hast om det behövs.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Puh! Varmt utomhus idag....och ännu varmare i garaget! Har spenderat dagen med att fine-tuna Webrarna och ställa tändning. Tog en stund, men nu verkar allt okej. Tomgång på 1100rpm med 4.5kg svänghjul och Weber 48:or - trodde inte det skulle gå! Visst, den tuffar lite och ibland nyser den till men på det stora hela så går den bra.
Lurar lite på om jag inte ska åka till Linköping Sviestad på Måndag och känna på den. Nu ska ju chassie och motor vara ok - svängjulet sitter fast och hjulen man svänger mer pekar åt rätt håll... Vad kan gå fel?
Lurar lite på om jag inte ska åka till Linköping Sviestad på Måndag och känna på den. Nu ska ju chassie och motor vara ok - svängjulet sitter fast och hjulen man svänger mer pekar åt rätt håll... Vad kan gå fel?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Webrar är såå coolt, insugningsljudet och gassvaret är underbart.
Sedan är ett par DCOE under huven rätt manligt också.
Ha det gött
Janne
Sedan är ett par DCOE under huven rätt manligt också.
Ha det gött
Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Sviestad igår. Ja kag vet inte. Jag tycker då inte det känns som att den är snabb. Hade tyvrr ingen transponder igång och jag vet inte varför. Hade ingen laptimer i bilen heller tyvärr. Jag vet inte riktigt vad jag håller på med känns det som.
På minus listan finns:
En läckande vevtätning (SUPERTÖNT bytte ju inte den när jag bytte svänghjul)
Urladdat batteri (klantarsle)
Icke fungerande kylfläkt (thermokontakten verkar ha sagt upp sig - skumt!)
Väldigt oroligt chassie i högfart (dåligt konstruerad krängare eller hjulvinklar??)
Oklar funktion på däcken (bra grepp men jag vet ju inte vilket tempo jag håller så det går ju inte att säga)
Ljud - i snabbläge 118dB (!!!) och i normalläge 98dB typ - Inte bra...inte bra alls...
Plus listan:
Väldigt grymma bromsar. Tycker jag stod på endel iaf och de är väldigt sköna bromsar. VÄLDIGT sköna. Ska lufta igenom dem bara för att få ut ny olja men det är ett väldigt sug i dem och de förefaller vara välbalanserade. När man inte trodde det skulle gå att trampa mer på pedalen så gick det att lägga på lite mer tryck. Väldans lättdoserade också. Går att låsa slicks på bana - dvs rätt dimensionerade. Har ju dömt ut det här pedalstället inför alla som kommenterat det men jag får nog krypa till korset och säga att det är rätt bra ändå.
Koppling - fattar inte vad folk snackar om... 4.5kg svänghjul, motor som är DÖD under 3k, 4-puck sinter och tilton tryckplatta - asså... Slira på kopplingen när man kör upp bilen på släpet eller rangerar i depån - inga problem. Funkar väldigt bra.
Bilen känns bra i i kurvorna, den liksom drar bra hela tiden, det finns alltid en växel att åka på, bromsarna är grymma, bra svar i motorn.... Men jag tycker den känns långsam. Jag tycker att jag hade svårt att haka på de andra som var där. Har kört på sviestad en gång tidigare men det var så tidigt i "karriären" så jag kan inte riktigt säga att jag tycker att det räknas - jag hittar inte runt där. Vet inte vad jag körde för tider, men jag tycker det kändes "o" liksom - obekvämt, oharmoniskt, osnabbt och oproffsigt.
Så, nytt avgassystem, riva ur motor och plocka sv hjulet (IGEN!) och byta tätning, kolla diverse el prylar och kanske ny kränghämmare.... Krängaren känns väldigt tråkig. Helst hade jag bara plockat dit en 30mm M030 men hitta en sån nu... Kanske går att återanvända skräpet jag byggt själv och montera det i bärarmarna igen... Eller montera en 27mm - men det blir nog vekt... Ah jag vet inte. *könsord*
På minus listan finns:
En läckande vevtätning (SUPERTÖNT bytte ju inte den när jag bytte svänghjul)
Urladdat batteri (klantarsle)
Icke fungerande kylfläkt (thermokontakten verkar ha sagt upp sig - skumt!)
Väldigt oroligt chassie i högfart (dåligt konstruerad krängare eller hjulvinklar??)
Oklar funktion på däcken (bra grepp men jag vet ju inte vilket tempo jag håller så det går ju inte att säga)
Ljud - i snabbläge 118dB (!!!) och i normalläge 98dB typ - Inte bra...inte bra alls...
Plus listan:
Väldigt grymma bromsar. Tycker jag stod på endel iaf och de är väldigt sköna bromsar. VÄLDIGT sköna. Ska lufta igenom dem bara för att få ut ny olja men det är ett väldigt sug i dem och de förefaller vara välbalanserade. När man inte trodde det skulle gå att trampa mer på pedalen så gick det att lägga på lite mer tryck. Väldans lättdoserade också. Går att låsa slicks på bana - dvs rätt dimensionerade. Har ju dömt ut det här pedalstället inför alla som kommenterat det men jag får nog krypa till korset och säga att det är rätt bra ändå.
Koppling - fattar inte vad folk snackar om... 4.5kg svänghjul, motor som är DÖD under 3k, 4-puck sinter och tilton tryckplatta - asså... Slira på kopplingen när man kör upp bilen på släpet eller rangerar i depån - inga problem. Funkar väldigt bra.
Bilen känns bra i i kurvorna, den liksom drar bra hela tiden, det finns alltid en växel att åka på, bromsarna är grymma, bra svar i motorn.... Men jag tycker den känns långsam. Jag tycker att jag hade svårt att haka på de andra som var där. Har kört på sviestad en gång tidigare men det var så tidigt i "karriären" så jag kan inte riktigt säga att jag tycker att det räknas - jag hittar inte runt där. Vet inte vad jag körde för tider, men jag tycker det kändes "o" liksom - obekvämt, oharmoniskt, osnabbt och oproffsigt.
Så, nytt avgassystem, riva ur motor och plocka sv hjulet (IGEN!) och byta tätning, kolla diverse el prylar och kanske ny kränghämmare.... Krängaren känns väldigt tråkig. Helst hade jag bara plockat dit en 30mm M030 men hitta en sån nu... Kanske går att återanvända skräpet jag byggt själv och montera det i bärarmarna igen... Eller montera en 27mm - men det blir nog vekt... Ah jag vet inte. *könsord*
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Oj... lite upp och ner kan man säga! Hoppas du får ordning på det du inte gillade och det som inte fungerade så du får en harmonisk känsla i bilen igen.
Vill du ha hjälp att hitta runt Sviestad så säg till så försöker vi ordna så vi kan vara där samtidigt.
Vill du ha hjälp att hitta runt Sviestad så säg till så försöker vi ordna så vi kan vara där samtidigt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Inte sådär himla konstigt att det bestående minnet är att bilen gick långsammare och långsammare och att det kändes segt på Sviestad - stopp skruven till pedalstället hade ju rallat upp sig så jag fick ju knappt halvgas på slutet.... Dessutom hade stopp-skruven till kopplingen också lossat men den hade nog inte skruvats in så mycket. Den kanske går ganska bra ändå den här bilen? Jaja, får komma ihåg att kolla sånt här bättre!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Hehe, det var ju lite roligt fel. Men det är väl det som inkörningsperioden är till för, hitta småsaker! Skönt att det inte var värre än så dessutom.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Anmäld till Anderstorp nu.... Spännande...
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Henka_E wrote:Anmäld till Anderstorp nu.... Spännande...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 n/a '86 | SevenEight | Sub 1000kg!
Då ses vi IRLHenka_E wrote:Anmäld till Anderstorp nu.... Spännande...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: No registered users