924 -83 | Lekbil

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

924 -83 | Lekbil

#1 Post by Mokko »

Hejsan, har hittat hit till forumet efter lite sökning efter info om 924.

Råkade ramla över en 924 -83 till en väldigt liten summa så att det vart svårt att hålla fingrarna i styr, så nu står jag med en bil med väldigt lite motor och en massa frågetecken i huvudet som jag hoppas på att kunna reda ut.
Kan ju kanske börja med att nämna att jag har väldigt mycket tidigare erfarenheter om bilar, men dock inte några tyskar eftersom att jag håller på nästan enbart med saabar så att jag är helt grön när det kommer till denna bil.

Sen så kan jag väl vara lite snäll och bjuda till på några bilder när jag ändå är igång =)

Så här såg den ut vid inköp, vet inte om det syns på bilden men det är lite diverse dåliga spacklingar i övergånger från fronten till skärmarna osv.
Image

Kastade på några andra färlgar som jag hade liggandes.
Image
Image
Image

En ny lack ska den få i vinter eller till våren, vet dock inte vad för färg än.

Men nu till lite frågor!
Visst sitter det 944 frontspoiler på den?
Vad sitter det för vinge på den?
Sitter det glasfiberskärmar runtom orginal?
Sitter det glasfibertarga orginal?
Sitter det dörrar som är i glasfiber på utsidan orginal men inte på insidan?
Sitter det dämpare med riktigt grova kolvar orginal (ca 2-2,5cm)?
Sitter det diverse mätare orginal? Typ oljetryck, laddning, klocka.
Sen verkar det onekligen som om att det sitter någon diff i den med (ej öppen), den vill diffa hela tiden på alla underlag och när man har ena hjulet i luften så går det inte att snurra på hjulet som är i luften (ingen växel i), har förstått att det verkar vara väldigt ovanligt.

Det är väl ungefär det jag funderar över, mätarna kan jag mycket väl tänka mig att dom sitter orginal, men alla plastgrejerna är jag lite fundersam över, har även för mig att trösklarna är i plast, dock inte säker på det just nu eftersom jag var så förvirrad över alla grejer, tar reda på detta imorgon istället.

Effekten ska väl ordnas en smula med, dock får den fortsätta gå som sugmotor eftersom jag inte orkar byta grejer inför varje besiktning.
Sen får man se vad som händer med bilen, känner mig lite osäker över vad jag igentligen ska ha den till i nuläget, köpte den enbart tack vare priset så :)

MVH// Mokko
Last edited by Mokko on 2008-08-26 23:07:04, edited 1 time in total.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Diverse frågor om 924 -83

#2 Post by Karl Birgander »

Mokko wrote:Hejsan, har hittat hit till forumet efter lite sökning efter info om 924.

Kan ju kanske börja med att nämna att jag har väldigt mycket tidigare erfarenheter om bilar, men dock inte några tyskar eftersom att jag håller på nästan enbart med saabar så att jag är helt grön när det kommer till denna bil.

Effekten ska väl ordnas en smula med, dock får den fortsätta gå som sugmotor eftersom jag inte orkar byta grejer inför varje besiktning.
Välkommen hit!
Har du bara pysslat med saab innan så får jag väl även välkomna dig till bilkörningsvärlden! ;) ;) :D :D

Svarar det jag vet:
Vad sitter det för vinge på den? orignal till 924turbo, tillval på andra.
Sitter det glasfiberskärmar runtom orginal? Nej.
Sitter det glasfibertarga orginal? Nej.
Sitter det dörrar som är i glasfiber på utsidan orginal men inte på insidan? Nej.
Sitter det dämpare med riktigt grova kolvar orginal (ca 2-2,5cm)? Nej, Fota!
Sitter det diverse mätare orginal? Typ oljetryck, laddning, klocka. Ja.
Sen verkar det onekligen som om att det sitter någon diff i den med (ej öppen), den vill diffa hela tiden på alla underlag och när man har ena hjulet i luften så går det inte att snurra på hjulet som är i luften (ingen växel i), har förstått att det verkar vara väldigt ovanligt.
Lyft båda hjulen och snurra på ena sidan och se om andra sidan snurrar åt samma hål eller åt andra hållet.

Effekten är mer än väl för att ha mycket kul. 924 är riktigt roliga i std-skick.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

#3 Post by Mokko »

Oj jävlar vad fort det gick med svar här då :D
Bilkörning har jag då gott om med min 99 T16 som precis är nybyggd (hemskt mycket roligare än Porschen faktiskt) ;)

Ojsan, det var visst lite mera eftermarknadsgrejer på den än beräknat på den måste jag då säga, verkar onekligen som om att jag har sprungit på ett riktigt fynd här!
Dom vill snurra åt samma håll vad jag har märkt så att det torde tyda på att det sitter någon rolig diff på plats då =)

Ska fixa någon bild på dämparna imorgon om jag inte orkar mig ut ikväll redan förståss, bilen känns då grymt stum och fin runtom och väghållningen är grymt mycket bättre än vad jag hade kunnat räkna på.

Nja, 125hk är enligt mig inte tillräckligt, vill kunna hålla den på bredsida på tvåan utan att den går tillbaka så fort, har mycket kontakter och erfarenheter inom sugmotortrim så att det är inga som helst problem att ordna nästan gratis ;)

MVH// Mokko

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Diverse frågor om 924 -83

#4 Post by Maxx »

Mokko wrote:Visst sitter det 944 frontspoiler på den?
Nej, det är en 924 Carrera GT-front (kopia). 944 fick en liknande front med skillnaden att stötfångaren är separerad precis som på 924/924 turbo. Men karossen är smal där bak? Inga breddare över bakhjulen? Är det bredare framskärmar? Syns dåligt på bilderna.

Sitter det glasfibertarga orginal?
Njae ... den är i någon typ av termoplast och jag gissar att den är armerad med något, skulle kunna vara glasfiber. Men det är inte härdplast laminerat med glasfiber.

Sen verkar det onekligen som om att det sitter någon diff i den med (ej öppen), den vill diffa hela tiden på alla underlag och när man har ena hjulet i luften så går det inte att snurra på hjulet som är i luften (ingen växel i), har förstått att det verkar vara väldigt ovanligt.
Extremt ovanligt till och med. Ingen som varit framme med svetsen?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Mokko wrote:Oj jävlar vad fort det gick med svar här då :D
Bilkörning har jag då gott om med min 99 T16 som precis är nybyggd (hemskt mycket roligare än Porschen faktiskt) ;)

Ojsan, det var visst lite mera eftermarknadsgrejer på den än beräknat på den måste jag då säga, verkar onekligen som om att jag har sprungit på ett riktigt fynd här!
Dom vill snurra åt samma håll vad jag har märkt så att det torde tyda på att det sitter någon rolig diff på plats då =)

Ska fixa någon bild på dämparna imorgon om jag inte orkar mig ut ikväll redan förståss, bilen känns då grymt stum och fin runtom och väghållningen är grymt mycket bättre än vad jag hade kunnat räkna på.

Nja, 125hk är enligt mig inte tillräckligt, vill kunna hålla den på bredsida på tvåan utan att den går tillbaka så fort, har mycket kontakter och erfarenheter inom sugmotortrim så att det är inga som helst problem att ordna nästan gratis ;)

MVH// Mokko
Ah! Har du sån saab så tar jag tillbaka meningen. Det är riktiga saker!

Ja, det är sannolikt att du har en diffbroms. MYCKET ovanligt på en 924.

Sugmotortrim är en väg, men bättre är att sätta i en vettig saabmotor och trimma den i så fall.
Det finns inte mycket erfarenhet av rejält sugtrimmande av 924-motorn.


EDIT: PATAND: Kanske bygga om till biltråd?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Diverse frågor om 924 -83

#6 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Svarar det jag vet:
Vad sitter det för vinge på den? orignal till 924turbo, tillval på andra.
Försökte hålla mig... men kan inte låta bli att säga: Det sitter ingen vinge på den. Det ser ut som en original 924 Turbo SPOILER... en vinge tillåter att luften går både över och under vingplanet, så det som många kallar vinge på 924 Turbo och 944 är faktiskt en spoiler och ingen vinge. :)

Spoilern till 924 Turbo gick också så vitt jag vet att köpa som tillval till vanliga 924. Kanske att det t.om blev standard på senare 924or som t.ex din 83:a.

För övrigt, varmt välkommen till forumet! Jag tror oavsett vilken SAAB du har att du kommer att upptäcka att balansen och bakhjulsdriften i 924an gör den riktigt rolig och var inte rädd för att ta ut den på bana även i originalskick! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

#7 Post by Mokko »

Sjösgärd: Nej den är inte breddad varken fram eller bak men glasfiber är då skärmarna både fram och bak, eller ja dom är i någon sorts plast åtminstånde.
Okej okej, då är väl den orginal då, är någon sorts plast den är tillverkad i.
Nej den är inte svetsad, är mjuk och fin att svänga med på asfalt och inget krängande eller hackande alls (har haft några svetsdiffade bilar före).

Karl: Haha, ja den är faktiskt riktigt rolig, en -75 helt orginal vit på utsidan men med hjulupphängning, bromsar, motor, låda osv från 900 T16 :)
Det låter ju trevligt måste jag säga!
Jo jo det spåret har jag faktiskt redan varit inne på, har till och med en vässad 16v sugmotor över till saab. Någon jättetrimning är det inte på kartan utan "bara" runt 150-170hk kanske, vet inte hur topparna ser ut eller flödar så att det är lite svårt att bara säga rätt upp och ner vad som an kan göra, jag drar då mig verkligen inte för att vara testkanin åtminstånde, något ras kan jag då dra på mig utan att börja grina ;)

MVH// Mokko

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Karl Birgander wrote:EDIT: PATAND: Kanske bygga om till biltråd?
Självklart! :)

Ber härmed Mokko att uppdatera rubriken så att den passar in i denna del av forumet. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

Re: Diverse frågor om 924 -83

#9 Post by Mokko »

patand wrote:
Karl Birgander wrote:Svarar det jag vet:
Vad sitter det för vinge på den? orignal till 924turbo, tillval på andra.
Försökte hålla mig... men kan inte låta bli att säga: Det sitter ingen vinge på den. Det ser ut som en original 924 Turbo SPOILER... en vinge tillåter att luften går både över och under vingplanet, så det som många kallar vinge på 924 Turbo och 944 är faktiskt en spoiler och ingen vinge. :)

Spoilern till 924 Turbo gick också så vitt jag vet att köpa som tillval till vanliga 924. Kanske att det t.om blev standard på senare 924or som t.ex din 83:a.

För övrigt, varmt välkommen till forumet! Jag tror oavsett vilken SAAB du har att du kommer att upptäcka att balansen och bakhjulsdriften i 924an gör den riktigt rolig och var inte rädd för att ta ut den på bana även i originalskick! :)
Ja det har du faktiskt alldeles rätt i, får skylla ifrån mig på att klockan är mycket ;)
Nja den sitter inte orginalmonterad, syns klart och tydligt att någon har trollar ihop denna front själv, därav jag funderade om det var 944, den svänger ut ganska mycket nere vid skärmarna så, dock svårt att säga om den är ihopplastad mot kofångaren eftersom att jag inte har tittat så noggrant än.

Tack så mycket för välkommnadet!
Jo det har du alldeles rätt i, väghållningen och bakhjulsdriften uppskattas verkligen av mig :)

MVH// Mokko

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

#10 Post by Mokko »

patand wrote:
Karl Birgander wrote:EDIT: PATAND: Kanske bygga om till biltråd?
Självklart! :)

Ber härmed Mokko att uppdatera rubriken så att den passar in i denna del av forumet. :)
Ojsan hamnade den här nu, läser regler och ändrar snart ;)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Mokko wrote:Någon jättetrimning är det inte på kartan utan "bara" runt 150-170hk kanske, vet inte hur topparna ser ut eller flödar så att det är lite svårt att bara säga rätt upp och ner vad som an kan göra, jag drar då mig verkligen inte för att vara testkanin åtminstånde, något ras kan jag då dra på mig utan att börja grina ;)
Flödesporta toppen, extraktorgrenrör, bättre flödande avgassystem och du har ca 150hk i den. :)

Toppen är det som är begränsningen i 924 motorer. Innan flödet i den förbättras kan du göra hur mycket som helst annat och ändå inte få något nämnvärt resultat. Så ska du trimma är det nog flödet i toppen du ska börja med.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Diverse frågor om 924 -83

#12 Post by patand »

Mokko wrote:Nja den sitter inte orginalmonterad, syns klart och tydligt att någon har trollar ihop denna front själv, därav jag funderade om det var 944, den svänger ut ganska mycket nere vid skärmarna så, dock svårt att säga om den är ihopplastad mot kofångaren eftersom att jag inte har tittat så noggrant än.
Nu var det ju spoilern på bakluckan jag pratade om som eventuellt originalmonterad... fronten är definitivt INTE det! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

#13 Post by Mokko »

patand wrote:Flödesporta toppen, extraktorgrenrör, bättre flödande avgassystem och du har ca 150hk i den. :)

Toppen är det som är begränsningen i 924 motorer. Innan flödet i den förbättras kan du göra hur mycket som helst annat och ändå inte få något nämnvärt resultat. Så ska du trimma är det nog flödet i toppen du ska börja med.
Ahh, men se där!
Ungefär det jag kände på mig faktiskt, en fruktansvärd tur för min del då att det finns mycket erfarenheter om just toppar i min bekantskap och att mirafräs osv finns till hands i en väns garage ;)
Finns det plats för större ventiler än orginal och vet någon vad det är för storlek in och ut orginal?
Extraktor kan snickras på egen hand, flänsar osv är inga som helst problem att få tillskuret då jag har kontakter även här ;)

MVH// Mokko

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

Re: Diverse frågor om 924 -83

#14 Post by Mokko »

patand wrote:
Mokko wrote:Nja den sitter inte orginalmonterad, syns klart och tydligt att någon har trollar ihop denna front själv, därav jag funderade om det var 944, den svänger ut ganska mycket nere vid skärmarna så, dock svårt att säga om den är ihopplastad mot kofångaren eftersom att jag inte har tittat så noggrant än.
Nu var det ju spoilern på bakluckan jag pratade om som eventuellt originalmonterad... fronten är definitivt INTE det! :)
Ojsan, får åter igen skylla ifrån mig på klockan då :oops:

Spoilern ser ut att kunna sitta orginal därimot ;D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Mokko wrote:Ahh, men se där!
Ungefär det jag kände på mig faktiskt, en fruktansvärd tur för min del då att det finns mycket erfarenheter om just toppar i min bekantskap och att mirafräs osv finns till hands i en väns garage ;)
Finns det plats för större ventiler än orginal och vet någon vad det är för storlek in och ut orginal?
Extraktor kan snickras på egen hand, flänsar osv är inga som helst problem att få tillskuret då jag har kontakter även här ;)
Låter ju kanon! :) Original är ju faktiskt 924 motorn lite tråkig, utan spets liksom. 924 Turbo däremot, där har man en kul motor! :D Tror en 924 motorn med lite mer klös och karraktär med spetsigare effektkurvar kan bli riktigt kul!

Vet tyvärr inte originalstorlek på ventil osv. Men om du kikar in på min hemsida (www.patandracing.se) så hittar du b.la porsches verkstadshandböcker för 924. Står säkert en del nyttigt där. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]