inom den vattenskadade delen av Porschefamiljen.

Om Doktor Jarlmark är familjens chassiguru i vått och torrt, så är
"Sweanders" vår stora bilfixare...
Först fixade han ju fram Annas bil - ett bra ex till bra pris och nu var det
min tur...
Fick ett samtal från Anders för någon vecka sedan, precis när Cabben blivit
såld. Han berättade att han hade blivit erbjuden en annan Porsche som
inbyte mot sin Turbo Cup. "Okeeej", sa jag slött - "Var det något kul?"
Förväntade mig ännu en illa skött lila Porsche 964 cab eller något annat
typiskt inbytesobjekt.
Men här var det alltså något helt annat:
-En fräsch och raceklar 944 turbo fusk-cup, baserat på en Svensksåld,
väldokumenterad, röd 944 Turbo -86, med 7100 garanterade mil på
mätaren.... Jag bestämde mig snabbt för att Anders inte skulle behöva ta
bilen i inbyte - jag ville ju ha den!
Bilens förrförra ägare - som hade raceambitioner, god smak och resurser -
ville under tidigt nittiotal bygga något som kom nära en Turbo Cup i
specifikationerna och nådde, med Sandéns hjälp, fram till följande:
Motor: Nyare blocket från 1989, totalrenoverad 1996-2000 (var avställd
då), infrästa spår i toppen, nya vattenpumpen, automatiska
kamkedjespännaren, nya grenrören med bälgar, större turbo KKK 27:80,
turbo Cupens chip, turbo Cupens tryckdosa för wastegaten, Pierburg taktventil.
Någonstans runt knappa 300 hästar ska detta recept ge - men dom
hästarna är svåra att hitta och ännu svårare att hålla i schack när man väl
fått fart på dom......

Chassie: Gula Koni coilovers runt om, inga fjäderstavar bak,
delrinbussningar, 968RS-vingen bak. Krängningshämmare från Turbo Cup:
30mm fram och 19 mm justerbar bak. Sandéns Camberplattor och
Fjäderbensstag.
Transmission: Nedväxlad. Ger vid 6500 varv på 1:an 57,3 Kph; 2:an 98 Kph;
3:an 143 Kph; 4:an 194 Kph och 5:an 243 Kph. (Bilen går att varva till
7000 varv) Lådan har dessutom extra oljekylning, samt förstärkt koppling
från turbo Cup och dessutom naturligtvis diffbroms 40%.
Övrigt: Full bur monterad, vagnbok, Recaro SPG på förarsidan, OMP på
passagerarsidan, Laptimer Unipro Racing.
Bilen är i ett kanonbra skick och är rena drömobjektet att bygga på.
Men: I ärlighetens namn så är ju både motor och chassi byggt på totalt
föråldrade idéer om det optimala.. Ska den bli konkurrenskraftig
krävs mycket jobb och en del pengar.
Jag kommer att sortera ut bilen under denna säsong och satsar på att
göra den till en vinnare i PCSR Klass 2 till nästa år:
Först och främst ska motorn mappas om, för bättre körbarhet, bättre
gasrespons och mindre effekt. Vill då ha 260 hk ungefär, för att
nå "idealvikten" för min klass: 1250 kilo i målgångsvikt. Under vintern
ska bilen också lättas lite, få nya spännande dämpare, få lite andra hjul etc.
(Ska däremot åka denna säsong med lite mer effekt, tänkte busa med lite
GT3-or, RS:ar och sånt.)
Ett kul projekt med andra ord. Lite lättare, lite snabbare..

Här kommer lite bilder från i eftermiddags, när jag förberedde den inför
banpremiär på Knutan i morgon.
