944,-83 | EELändet

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

På mina hamnade spåret mitt i texten "KBA60838" har jag för mig... tyvärr tror jag inte jag har något foto på de modifierade beläggen. Men det kan ju ordnas vid något mektillfälle förståss. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#17 Post by Uffe L »

patand wrote:På mina hamnade spåret mitt i texten "KBA60838" har jag för mig... tyvärr tror jag inte jag har något foto på de modifierade beläggen. Men det kan ju ordnas vid något mektillfälle förståss. :)
Näe! Säg inte så! Då har jag ju sågat sönder oken i onödan. :D Minns det som att jag mätte mot orginalklossen och landade mitt i ena hålet. Jaja, gjort är gjort och kommer tillbaka först om jag köper ett nytt ok! ;)

/U

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#18 Post by Uffe L »

patand wrote:På mina hamnade spåret mitt i texten "KBA60838" har jag för mig... tyvärr tror jag inte jag har något foto på de modifierade beläggen. Men det kan ju ordnas vid något mektillfälle förståss. :)
Tjena!

nu har jag kollat bilder på mina ok. De var identiska med dina Patrik. Alltså finns det stor risk att jag slipade ner klacken på mina ok i onödan. :) Jaja, det ör inte någon stor match att modifera ett belägg att passa mina ok nu ändå så det kvittar lite.

M.v.h. Uffe

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#19 Post by Uffe L »

En uppdatering kan ju vara på sin plats också. Hann med en kortare session i går kväll och hann då komma en liten bit framåt med chassiet.

Jag håller på att bygga coilover av mina fjäderben. Vill att det ska se lite skapligt ut så att kapa bort orginaltallriken var självkklart för mig. Dessutom vill jag kunna ta loss gängan om den blir dålig och så ville jag helst inte svetsa i det gängade röret. Lösningen då är ju att göra en stödring att ställa röret på och för att undvika att röret vrider sig så skulle det vara en klack på ringen och ett spår i röret.

Eminente JERD fixade två ringar till mig enligt önskemål. Stort tack Jon för strålade service!!! :#pray: Igår fick jag ockås hjälp att svetsa på den ena ringen (Har aldrig svetsat och ville inte börja med denna) och det kommer att bli perfekt! Har gjort en liten ring av 1 mm-plåt att stoppa innanför det gängade röret för att fylla ut diameterskillnaden mellan fjäderbenets övre och mellersta del. Gängade röret sitter som gjutet på plats nu! Tror och hoppas at tdet ska förbli så! Nu ska det bara slipas till och målas så är det klart sedan! Återstår att få upp ett större hål i övre fjädertallrik.

Började även svetsa (Nu gjorde jag det själv och det gick hyggligt iaf) mina övre fästen till torsionstuben. Har tiggt till mig lite material från en stålfirma i stan och fick då en 40x40 mm vinkelprofil. Tyvärr 4 mm tjock, 3 hade räckt, men (se bild) etta var vad som fanns och den var gratis. Denna har jag kapat delar av som nu ska sättas ihop till ett fäste. Lär bli stabilt nog iaf... Kommer dock att strunta i de två trekantiga förstärkningarna på bilden. De behövs näppeligen. Det blir nog ingen viktbesparing men förhoppningsvis en flex-besparing!

M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Uffe L wrote:nu har jag kollat bilder på mina ok. De var identiska med dina Patrik. Alltså finns det stor risk att jag slipade ner klacken på mina ok i onödan. :) Jaja, det ör inte någon stor match att modifera ett belägg att passa mina ok nu ändå så det kvittar lite.
Jasså där ser man... hmmm måste ju kolla var det där spåret egentligen hamnade... ska komma ihåg det när jag mekar frambromsar nästa gång. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Snygg lösning på fjäderbenen! :) Men varför ville du inte svetsa det gängade röret direkt i fjäderbenet? Vad är fördelen med din lösning?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#22 Post by Uffe L »

patand wrote:Snygg lösning på fjäderbenen! :) Men varför ville du inte svetsa det gängade röret direkt i fjäderbenet? Vad är fördelen med din lösning?
Tack!

Fördelen? Ehum... Tycker det ser snyggare ut så... :oops: Blir så hemmasvetsat om man svetsar i röret. Inte för att det hade gjort något på min bil när man tar med det yttre skicket i beräkningen men ändå. Dessutom så finns iaf. möjliheten att byta gängade röret om det blir rostigt eller så utan att behöva kapa och svetsa om (inte ett jättestarkt skäl). Men den stora anledningen är att det ser snyggast ut. Kommer att bli jättefint när jag målat fjäderbenet... :)

/U, fåfäng...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

Ja snyggt var det ju iaf som sagt... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#24 Post by Daniel E »

Snyggt jobbat Uffe. Dina mods liknar mina i stort. Till och med däcken är samma typ. Det verkar som om vi har samma filosofi. Roligt till rimlig peng. :D Har också gått på Utzons beläggrekomendationer och slipat mina OK. Lider dock av samma "svampiga" känsla som du och Patand beskriver. Kan däremot lugna dig med att de tar mycket bra, även vid hårdkörning med ej lättad bil.
Vad kommer du att köra för fjädrar fram, och blir det stavbyte eller annan lösning bak?
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#25 Post by Uffe L »

Daniel E wrote:Snyggt jobbat Uffe. Dina mods liknar mina i stort. Till och med däcken är samma typ. Det verkar som om vi har samma filosofi. Roligt till rimlig peng. :D Har också gått på Utzons beläggrekomendationer och slipat mina OK. Lider dock av samma "svampiga" känsla som du och Patand beskriver. Kan däremot lugna dig med att de tar mycket bra, även vid hårdkörning med ej lättad bil.
Vad kommer du att köra för fjädrar fram, och blir det stavbyte eller annan lösning bak?
Hehe, jo ambitionen är nog liknande för mitt bygge men tempot lägre! Men som sagt, mycket pang för pengen är mitt motto och kan man göra det snyggt samtidigt så är det ett plus. Det senare har dock fått stryka lite på foten för att jag alls ska komma framåt.

Gott att höra att även din bil klarar sig med de beläggen! Jag har bara kört på bana en gång med denna bil och då verkade det inte mattas, det var lika svampigt hela tiden s.a.s. Då åkte jag med R-däck, orginal fjädring och totalslut stötdämpare så det gick inte så fort.:)

Just nu har jag ett par 70 N/mm liggande som ska på fram. Vet dock inte om de räcker till, de är bara 7" långa. Blir på håret och lär kräva hjälpfjäder. Funderar på att skaffa längre (9" borde bli lagom) på runt 50 N/mm för att matcha mot turbostavarna jag sätter dit nu.

På sikt är dock min tanke att byta till 29 eller 30mm-stavar och matcha mot framfjädrarna och då är nog 70 N/mm fram mer lagom. Jag tänkte ta upp hål i bakskärmen för att kunna justera höjden med stavarna bak. Helst vill jag ju ha coilover men jag lockas inte av att svetsa i bakvagnen. Kan liksom inte sånt alls och då känns det säkrare att låta bli.

Det sura med att köpa feta stavar är (förutom att man låser sig vid en viss hårdhet på ett annat sätt än med coilover) att de kostar en god slant och att man måste betala frakt från USA (har inte hittat i Europa) och det blir ju lite tungt.

M.v.h. Uffe

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#26 Post by Daniel E »

Jag hade tidigare Turbo S:ens stavar (25,5mm) bak och fram 47N/mm (eller om det var 42N/mm :roll: ). På snäva banor, typ konbana eller slalom, var bilen väldigt understyrd. På vanlaga banor, typ Mantorp, gick det bättre. Du skall definitivt inte ha 70N/mm fjädrar med originla stavar.
Men jag skulle nog bespara mig besväret med grövre stavar. Mycket mera pyssel/jobb och inte blir det billigare heller. Det var därför jag byggde om min bakvagn denna vinter. Förra vinterna bytte jag bara stavarna.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#27 Post by Uffe L »

Daniel E wrote:Jag hade tidigare Turbo S:ens stavar (25,5mm) bak och fram 47N/mm (eller om det var 42N/mm :roll: ). På snäva banor, typ konbana eller slalom, var bilen väldigt understyrd. På vanlaga banor, typ Mantorp, gick det bättre. Du skall definitivt inte ha 70N/mm fjädrar med originla stavar.
Men jag skulle nog bespara mig besväret med grövre stavar. Mycket mera pyssel/jobb och inte blir det billigare heller. Det var därför jag byggde om min bakvagn denna vinter. Förra vinterna bytte jag bara stavarna.
Näe, 70 N/mm var tänkt att användas för bakvagn med 25,5 mm + dämpare med coilover, typ 951 M030 men jag har insett att så vill jag inte ha bakvagnen. Så länge får det bli mindre hårda fjädrar och 25,5 mm stavar.

Det jobbiga i det du skriver är att du har rätt i att det är lika dyrt/billigt att byta till coilover... :) Är bara så rädd för att rota i upphängningen men om jag tar grejerna till någon som verkligen kan svetsa så kanske det är ett alternativ. Ska kolla lite mer på din och Eddis tråd för att hämta lite kraft. :wink:

M.v.h. Uffe

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#28 Post by Uffe L »

Hej!

Var i garaget igår en liten stund och hann med lite småpyssel.

Började med att svetsa ihop mitt ena torsionsfäste, det övre. Det gamla var i visst behov av utbyte. Blev nöjd med resultatet rent visuellt iaf. Återstår att se om det håller också (Hoppas det... :? ). Är inte så orolig att det inte ska göra det dock med tanke på hur orginal ser ut och att det trots det håller ihop. Ska stänka på lite färg på det och fräsa ihop ett till.

Har även fått dit bussningarna från Jon och Utzon i ändstycket till torsionstuben. Det senare rengjordes f.ö. med stålborste och Lahegas fälgrent. Lahegas fälgrent är hysteriskt bra! Inget annt jag testat (vilket iofs inte är så himla mycket) kommer ens nästan nära. Den tar ju t.o.m. bort svår oxid! Tycker att det sammantaget verkar bli lovande detta! Tror att baken kommer att kännas mycket fastare efter denna träningskur. :)

Dessutom fick jag leverans av Jons växelkors i går så det tog jag med och började byta. Klockan hann dock i fatt mig och jag fick ge upp innan jag var klar. Har en mutter kvar att lossa. Ska bli intressant! Korset ser väldigt bra ut! Räknar med att få bort kanske hälften av spelet i spaken med lite tur.

Återstår en hel del men nu går det åt rätt håll! Har fortfarande en torsionsstav som sitter fast i svärdet och som inget hittills bitit på, inte krypolja, inte slägga, inte avdragare och inte värme. Ej heller kombination av ovanstående. Ser lite ut som att det är köpa "nytt" som återstår. :(

M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#29 Post by Jon80 »

Klockrent fäste Uffe! Mer komplicerat behöver man inte göra det hela. *ger hela tummen upp!*
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#30 Post by Uffe L »

Hej!

Har verkligen inte varit flitig på att uppdatera denna tråden, tyvärr inte heller på att greja med bilen. Passade på att bli pappa i augusti, andra barnet, så fokus har varit på annat håll. Nu när tråden rörde på sig så kanske det kunde passa med en uppdatering iaf.

Jons växelkors kom på plats. Blev riktigt tight och bra, det enda var väl att det blev lite trångt att klämma i gummitätningarna som sitter vid korset så det kärvar lite men det kommer att lossa vartefter tror jag. Det är hursom helst värt det för ökningen i känsla!

Fick hjälp att glasblästra fjäderbenen och har lackat dem. De kommer att bli ruskigt fina! Har även kört alla delar som jag tog loss från bakaxeln i ett elekrolysbad med batteriladdare och målarsoda. Tar bort ALL rost och kan till och med backa ytrost till järn igen enligt kemisterna. Se före/efterbilden på en del av oket. Badad i badet och borstad med stålborste. Gjorde även det samma på bakre oken, de blev som nya. Nu är de röda och fina! De ska även slipas upp och honas enligt samma recept som framoken (se sid 1).

Sedan var det ju det lite tråkiga. Hade ett rostangrepp på bilen som jag tvingades göra något åt. Det fann ett hål framför vänster bakhjul. Var ganska nervös när jag började ta bort bodyn. Det normala är ju att det är MYCKET mer rost än det verkar vara. Lyckligtvis var det inte så i detta fallet (mest beroende på att jag genom ventilen i dörröppningen sett att det var ILLA så jag var beredd) men det blev än rätt rejäl bit plåt som fick bytas. Sparplåt finns ju inte så jag fick göra så gott jag kunde. Tog en två bitar byggplyfa och sågade ut den så att de fick samma krökning som skärmen. Lade en plåt som fått lite slitsar där kröken skulle knackas till mellan mina träbitar och skruvade ihop hela klabbet och började banka. Blev en helt OK sparplåt! Lyckades med hjälp av en garagekompis att svetsa dit den kant i kant med karossen och är RIKTIGT nöjd med resultatet för att vara av en total novis på plåtlagning. Fick även skära bort lite rost på insidan av skärmen och byta men den gick att göra av en plan plåt.

Nu har jag spacklat igen lite ojämnheter runt svetsskarven samt svetsat igen lite skruvhål efter ett bodykit som suttit med plåtskruv... :evil: och ska lägga body över hela tröskeln (det är ju body där från fabrik). Känns riktigt bra att skärmen är hel igen! Det var inte snyggt innan. :( Ska spraya insidan med något kletigt och bra rostskydd (tios emottages!)

Så nu börjar återmontering av bakaxel. Delarna börjar komma på plats så det är nära lyftet upp till karossen igen nu! Tyvärr blir det bara någon timme per vecka i garaget så det går sakta men, nu har jag ju vintern på mig, säsongen 2007 är ju redan missad...

M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users