968 -92 | Grodan

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

968 -92 | Grodan

#1 Post by Blåtå »

Jaha, då blev #46 en Porsche. Tänk att jag ägt 45 bilar utan att äga en enda Porsche tidigare. Sent ska syndarn vakna, brukar det ju heta... Att det blev en Porsche var faktiskt lite otippat, och inte helt min förtjänst. Jag brukar mest köra omkring i franska missfoster från Renault och Peugeot. jag blev nämligen förstörd redan i tidig ålder, då Pappa köpte en R17 TS till min mor. Om ni inte vet vad en R17 TS var (past tense... finns knappast ngn kvar längre, lätt rostbenägna...) ids jag inte förklara. Senare hoppade jag av gymnasiet, och började jobba som bilmeck i Boden (på en Renault/Honda verkstad) (just det, svarta S2... jag är oxå därifrån, om än rätt länge sen...)

Hur det nu blev, så flyttade jag till Uppsala, pluggade till molekylärbiolog, gifte mig med min smartaste kursare, och hamnade som sälj och marknadschef i Biotechbranschen. Och så skulle #46 inköpas, eftersom vi behövde en dagiskälke då vi numer har 2 ungar. Min Honda VFR är väldigt praktisk, men jag kan bara ta en dagisunge på den. Jag tänkte, då kan jag ju köpa en lite opraktisk bil - en Peugeot 406 coupe... Jag visade några exemplar för hustrun som, med lätt ointresserad röst, sa: Den verkar lite tråkig. Skulle du inte köpa nåt kul? En Porsche eller så?
Sagt och gjort, 2 veckor senare står en grön 968 på gården.

Senare har jag lärt mig att den ägdes av torbjörn968 som är rättså aktiv här på forumet. kul att läsa lite om tidigare historik. Torbjörn verkar ha bytt både det ena och det andra på den, och efter 200 mil vinter går den fortfarande som en klocka.

Över till bilen:
32000 mil, ordentligt servad maskinellt, fina bromsar, läckande studsare runt om, Promax chip (tror jag, torbjörn?) Grön, väldigt "rolig" på vinterväg - speciellt om man släpper upp lite mitt i kurvan. Som gammal isracing fantast (BMW 2002) blir jag lite sugen på att tämja den gröne på en schysst sjöis. Kurvkombinationer på 3-4 kurvor där man tar nästa på returen känns nog så spännande. Jag skulle behöva träna lite tror jag (det var en stund sen jag körde bakhjulsdrivet, faktiskt). Men på 3:e eller 4:e svängen blir det lite spännande.

Efter en vecka med den gröne, besökte älskade hustru en gatsten med en sidokjol, pop sa det, så lossnade den delvis. jag beställde lite agraffer och skit och satte tillbaka den - no drama- men älskade hustru tog upp det igen:
(älskade hustru) "Jag råkade köra på en gatkant med sidan på bilen"
(Jag) "Jo, jag såg det, jag har beställt lite delar, (otaktiskt) man måste tänka sig lite för, när man kör en så pass låg bil"
(älskade hustru) " jäkla skitbil"
(Jag) (extremt otaktiskt, men med ett pietetsfullt uttryck i ansiktet) "Den oskicklige smeden klandrar järnet"
Jag lämnar resten åt fantasin.

Airbag: Ja, nån illgärnigsman har monterat en jäkla ärbäg på passagerarsidan, så jag inte kan sätta dit barnstolen (åsså väger det ju oxå...) Den plockade jag resolut bort på ett tidigt stadium. Motstånden (2 st) som ska sitta där istället ska vara på 2,2 ohm. Kom ihåg: sätt dit motstånden innan strömmen kopplas in igen, så behövs inte felkoden nollställas. Annars lyser den där jämra varningslampan hela tiden. Naturligtvis gjorde inte jag det på rätt sätt, utan fick åka till en bilelektriker som tog 500 spänn för att radera felkoderna!!!!

Oj, det blev visst lång det här. Vad är framtidsplanerna för bilen då? Tja, det beror välan på vad som går sönder härnäst... Men nya studsare lär behövas inom kort. Skulle tro att jag åker upp till Boden i sommar, så jag får tillgång till en riktig verkstad. Tänkte nog plocka ner fram och bakvagn och byta bussningar och sådant på samma veva. Annars så tänkte jag nog försöka ta mig till nån bana så man får lufta henne ordentligt i sommar.

/Peter
Last edited by Blåtå on 2011-03-12 10:09:17, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Kul att den gröne lever och har hälsan. Verkar ha hamnat i ett gott hem dessutom! :)

Jag har fakiskt haft äran att få åka med i denna bil några varv runt Sviestabanan med Torbjörn som chaufför. Jag försökte ge lite tips om spårval, bilen gick iaf bra på bana precis som det anstår en Porsche! :D

Hoppas vi ses på någon banträff i sommar då Peter! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Blåtå skrev:
bilmeck i Boden (på en Renault/Honda verkstad) (just det, svarta S2... jag är oxå därifrån, om än rätt länge sen...)
Fasen va kul.. Vilken årgång är du..
Bara så att du vet.. Har oxå kikat på Torbjörns bil, men visste inte riktigt
hur jag skulle ro iland detta inköp.. Villen inte sälja 944an och funderade
på ett lån. Men nä.

Tur det för annars kanske inte du landat i Porschetokeriet?.. :lol:
Världens bästa bilar.. :D

Du skrev oxå:
Den oskicklige smeden klandrar järnet.
Man får faktiskt ge sin älskade en känga ibland.. För dom kan vara riktigt
bra på att utdela det samma.. :lol:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#4 Post by Blåtå »

Jag är av årgång 68 och flyttade från stan 91. Vad gäller porschetokeriet, hade det nog blivit en s2:a annars. 951orna slirar så jobbigt på vinterväg... (hmm... jag tror nog den grönes bakhjul har snurrat 3 gånger så långt som framhjulen sista tiden, så det hade man kanske lärt sig leva med oxå...)

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Blåtå skrev:
Jag är av årgång 68 och flyttade från stan 91.
Själv är jag av 70 års modell och född i Degerfors. (Där Jon80 bor)
Flyttade med mor, far o syskon till Boden (Trångfors).. 1975
1986 flyttade vi mot Lule (N:a sunderbyn och gick nian och
gymnasiet i Lule. Flyttade tillbaks till Boden 2002.

För att hålla mig ontopic.. :roll:
Tror ändå att du gjorde ett bra val ang 968an.. Ser ganska mkt modernare
ut än 944 modellerna. Hoppas att man får en chans att se den i sommar. :D
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#6 Post by Blåtå »

aha... då gick vi i samma plugg skulle ja tro, när du gick i 7an gick jag i nian. (Trångforsarna gick välan på Korpen).

Jag tar nog den gröne upp till Boden under sommarn. Jag lär göra nåt åt stötdämperiet innan det packar ihop. Läckagen ser trista ut.

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Blåta skrev:
(Trångforsarna gick välan på Korpen).
Jajemensan.. Gick på korpen tom 8an.


Skrev oxå:
Jag lär göra nåt åt stötdämperiet innan det packar ihop. Läckagen ser trista ut.
Dämpare behöver inte bli så dyrt..
Jag bytte både fram o bak.. Gula koni fram/ begade bilstein CS bak.

Gula Koni till 968.
www.koni.se

968, ej M030 fjädring, Fram, 8641-1414Sport 2 1608,00 =3216,00
968, ej M030 fjädring, Bak, 8040-1035Sport 2 1386,00 =2772,00
Totalt 5988,00 + inom Sverige, inkl postförskottsavgift (217.00 kr)

www.Utzon.se säljer oxå Gula koni..
Fram ställbar hårdhet.. 1590kr/st = 3180kr
Bak ställbar.. 1390kr/st = 2780kr
Summa = 5960kr +99kr i frakt.

Eller så gör du en prisförfrågan på http://www.stotdamparexperten.se/
Jag köpte mina framdämpare därifrån.. Skriv om du är medlem i PCS eller
ev att det kan funka om man är medlem på forumet..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#8 Post by Fredrik C »

Hallå Peter
Trevlig bil du köpt! Jag gillar verkligen färgen på den.

Nu måste du ju köpa en sån här oxå :D !
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9649
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#9 Post by Blåtå »

Jodå, grön är ju en klassisk sportbilsfärg (men man tänker väl iofs inte på tyska bilar, främst).

Jag passar nog på en luftplog för tillfället... men rätt vad det är så får man väl för sig att uppdatera kärran...

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Jag gav ju dig några tips ang dämpare.. Tänkte kanske inte riktigt på om du ens var intresserad av dämpare alá standard-hållet..

Men du kan ju använda denna info som guide. :wink:

Stötdämparexpperten tar 6100kr för en uppsättning dämpare, dvs fram o bak.. Gula koni ställbara. Och det med klubbrabatt.

Billigast att köpa av Utzon i detta fallet.

Sandén har bilstein..
Stötdämparsats Bilstein
Satsen omfattar 2 fjäderben fram + 2 bakstötdämpare.
Monteringskostnad inkl justering hjulvinklar och sänkning
2.600:- Bytespris!

Pris: 7000:-
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#11 Post by Blåtå »

Kollade på Paragon Products i US. Där går 2 fjäderben fram, 2 studsare bag, coil over kit inklusive hypercoil fjädrar + lite bultsatser och annat på strax under 7 000 kr med nuvarande dollarkurs. Eftesom jag ska över till Los Angeles i April (jobb) så plockar jag upp grejorna där.

Mitt problem är då, att jag måste välja fjäderhårdhet... (alla dessa val...) Vad kan vara vettigt för (mycket sportig) dagishämtning, några banträffar, inga större komfortkrav? Runt 60 N/mm?

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Blåta skrev:

Kollade på Paragon Products i US. Där går 2 fjäderben fram, 2 studsare bag, coil over kit inklusive hypercoil fjädrar + lite bultsatser och annat på strax under 7 000 kr med nuvarande dollarkurs. Eftesom jag ska över till Los Angeles i April (jobb) så plockar jag upp grejorna där.
Det var inte lite bra kurs det.. Bara köpa när du ändå är där..
7000pix för ett coilover.. Slå till. :D
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#13 Post by Karl Birgander »

Vad för dämpare var det i kittet?
Jag skulle nog köra på en bit hårdare fjädrar än så. Kanske 100/140?
Jag tänkte köra med ca 60-80 på min bil med originalprylar till att börja med.


Grattis till en trevlig bil!
Den har jag både jagat och jagats av! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#14 Post by Blåtå »

Det är gula, ställbara koni.

Är det nås som vet vad 968:an har för hårdhet fram original? Runt 30 N/mm har jag fått för mig.

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#15 Post by Blåtå »

Ja då har snart ett år gått. Den gröne har fått sig några uppdateringar. Det blev gula koni + paragons S2/968 progressiva fjäder (33-40 N/mm) fram, begade M030 koni med hjälpfjäder bak, M030 krängare runt om. Har fixat lite smågrejer som t. ex. handskfackluckan som inte faller upp längre, och även mittarmstödet.

Bilen känns aningen soft fram, men det går förstås att skruva på dämparen. Skulle dock vilja sänka lite mer framtill, så det blir nog en coilover från paragon när jag öker över till usa i december. När tid och lust samtidigt infaller kommer jag även att modda luftboxen och hänga dit KN filtret jag köpte.

Sugen är man på RS barns grenrör + avgasningssystem nu när dollarn är så billig... vi får se när jag åker över till USA i mars nästa gång. Hmm.

Annars går pärlan problemfritt efter 33000 mil. Inga fastrostade skruvar någonstans. Funkar perfekt som andrabil med barnvagn och allt. Fick tom agera förstabil när familjetrucken stod på verkstan i 3 veckor. Sommarstugepackning för en långhelg, 2 vuxna 2 barn + barnvagn gick utmärkt (stugan är 12 mil bort).

Das was...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users