968 -92 | Grodan
- Blåtå
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
968 -92 | Grodan
Jaha, då blev #46 en Porsche. Tänk att jag ägt 45 bilar utan att äga en enda Porsche tidigare. Sent ska syndarn vakna, brukar det ju heta... Att det blev en Porsche var faktiskt lite otippat, och inte helt min förtjänst. Jag brukar mest köra omkring i franska missfoster från Renault och Peugeot. jag blev nämligen förstörd redan i tidig ålder, då Pappa köpte en R17 TS till min mor. Om ni inte vet vad en R17 TS var (past tense... finns knappast ngn kvar längre, lätt rostbenägna...) ids jag inte förklara. Senare hoppade jag av gymnasiet, och började jobba som bilmeck i Boden (på en Renault/Honda verkstad) (just det, svarta S2... jag är oxå därifrån, om än rätt länge sen...)
Hur det nu blev, så flyttade jag till Uppsala, pluggade till molekylärbiolog, gifte mig med min smartaste kursare, och hamnade som sälj och marknadschef i Biotechbranschen. Och så skulle #46 inköpas, eftersom vi behövde en dagiskälke då vi numer har 2 ungar. Min Honda VFR är väldigt praktisk, men jag kan bara ta en dagisunge på den. Jag tänkte, då kan jag ju köpa en lite opraktisk bil - en Peugeot 406 coupe... Jag visade några exemplar för hustrun som, med lätt ointresserad röst, sa: Den verkar lite tråkig. Skulle du inte köpa nåt kul? En Porsche eller så?
Sagt och gjort, 2 veckor senare står en grön 968 på gården.
Senare har jag lärt mig att den ägdes av torbjörn968 som är rättså aktiv här på forumet. kul att läsa lite om tidigare historik. Torbjörn verkar ha bytt både det ena och det andra på den, och efter 200 mil vinter går den fortfarande som en klocka.
Över till bilen:
32000 mil, ordentligt servad maskinellt, fina bromsar, läckande studsare runt om, Promax chip (tror jag, torbjörn?) Grön, väldigt "rolig" på vinterväg - speciellt om man släpper upp lite mitt i kurvan. Som gammal isracing fantast (BMW 2002) blir jag lite sugen på att tämja den gröne på en schysst sjöis. Kurvkombinationer på 3-4 kurvor där man tar nästa på returen känns nog så spännande. Jag skulle behöva träna lite tror jag (det var en stund sen jag körde bakhjulsdrivet, faktiskt). Men på 3:e eller 4:e svängen blir det lite spännande.
Efter en vecka med den gröne, besökte älskade hustru en gatsten med en sidokjol, pop sa det, så lossnade den delvis. jag beställde lite agraffer och skit och satte tillbaka den - no drama- men älskade hustru tog upp det igen:
(älskade hustru) "Jag råkade köra på en gatkant med sidan på bilen"
(Jag) "Jo, jag såg det, jag har beställt lite delar, (otaktiskt) man måste tänka sig lite för, när man kör en så pass låg bil"
(älskade hustru) " jäkla skitbil"
(Jag) (extremt otaktiskt, men med ett pietetsfullt uttryck i ansiktet) "Den oskicklige smeden klandrar järnet"
Jag lämnar resten åt fantasin.
Airbag: Ja, nån illgärnigsman har monterat en jäkla ärbäg på passagerarsidan, så jag inte kan sätta dit barnstolen (åsså väger det ju oxå...) Den plockade jag resolut bort på ett tidigt stadium. Motstånden (2 st) som ska sitta där istället ska vara på 2,2 ohm. Kom ihåg: sätt dit motstånden innan strömmen kopplas in igen, så behövs inte felkoden nollställas. Annars lyser den där jämra varningslampan hela tiden. Naturligtvis gjorde inte jag det på rätt sätt, utan fick åka till en bilelektriker som tog 500 spänn för att radera felkoderna!!!!
Oj, det blev visst lång det här. Vad är framtidsplanerna för bilen då? Tja, det beror välan på vad som går sönder härnäst... Men nya studsare lär behövas inom kort. Skulle tro att jag åker upp till Boden i sommar, så jag får tillgång till en riktig verkstad. Tänkte nog plocka ner fram och bakvagn och byta bussningar och sådant på samma veva. Annars så tänkte jag nog försöka ta mig till nån bana så man får lufta henne ordentligt i sommar.
/Peter
Hur det nu blev, så flyttade jag till Uppsala, pluggade till molekylärbiolog, gifte mig med min smartaste kursare, och hamnade som sälj och marknadschef i Biotechbranschen. Och så skulle #46 inköpas, eftersom vi behövde en dagiskälke då vi numer har 2 ungar. Min Honda VFR är väldigt praktisk, men jag kan bara ta en dagisunge på den. Jag tänkte, då kan jag ju köpa en lite opraktisk bil - en Peugeot 406 coupe... Jag visade några exemplar för hustrun som, med lätt ointresserad röst, sa: Den verkar lite tråkig. Skulle du inte köpa nåt kul? En Porsche eller så?
Sagt och gjort, 2 veckor senare står en grön 968 på gården.
Senare har jag lärt mig att den ägdes av torbjörn968 som är rättså aktiv här på forumet. kul att läsa lite om tidigare historik. Torbjörn verkar ha bytt både det ena och det andra på den, och efter 200 mil vinter går den fortfarande som en klocka.
Över till bilen:
32000 mil, ordentligt servad maskinellt, fina bromsar, läckande studsare runt om, Promax chip (tror jag, torbjörn?) Grön, väldigt "rolig" på vinterväg - speciellt om man släpper upp lite mitt i kurvan. Som gammal isracing fantast (BMW 2002) blir jag lite sugen på att tämja den gröne på en schysst sjöis. Kurvkombinationer på 3-4 kurvor där man tar nästa på returen känns nog så spännande. Jag skulle behöva träna lite tror jag (det var en stund sen jag körde bakhjulsdrivet, faktiskt). Men på 3:e eller 4:e svängen blir det lite spännande.
Efter en vecka med den gröne, besökte älskade hustru en gatsten med en sidokjol, pop sa det, så lossnade den delvis. jag beställde lite agraffer och skit och satte tillbaka den - no drama- men älskade hustru tog upp det igen:
(älskade hustru) "Jag råkade köra på en gatkant med sidan på bilen"
(Jag) "Jo, jag såg det, jag har beställt lite delar, (otaktiskt) man måste tänka sig lite för, när man kör en så pass låg bil"
(älskade hustru) " jäkla skitbil"
(Jag) (extremt otaktiskt, men med ett pietetsfullt uttryck i ansiktet) "Den oskicklige smeden klandrar järnet"
Jag lämnar resten åt fantasin.
Airbag: Ja, nån illgärnigsman har monterat en jäkla ärbäg på passagerarsidan, så jag inte kan sätta dit barnstolen (åsså väger det ju oxå...) Den plockade jag resolut bort på ett tidigt stadium. Motstånden (2 st) som ska sitta där istället ska vara på 2,2 ohm. Kom ihåg: sätt dit motstånden innan strömmen kopplas in igen, så behövs inte felkoden nollställas. Annars lyser den där jämra varningslampan hela tiden. Naturligtvis gjorde inte jag det på rätt sätt, utan fick åka till en bilelektriker som tog 500 spänn för att radera felkoderna!!!!
Oj, det blev visst lång det här. Vad är framtidsplanerna för bilen då? Tja, det beror välan på vad som går sönder härnäst... Men nya studsare lär behövas inom kort. Skulle tro att jag åker upp till Boden i sommar, så jag får tillgång till en riktig verkstad. Tänkte nog plocka ner fram och bakvagn och byta bussningar och sådant på samma veva. Annars så tänkte jag nog försöka ta mig till nån bana så man får lufta henne ordentligt i sommar.
/Peter
Last edited by Blåtå on 2011-03-12 10:09:17, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
Kul att den gröne lever och har hälsan. Verkar ha hamnat i ett gott hem dessutom! 
Jag har fakiskt haft äran att få åka med i denna bil några varv runt Sviestabanan med Torbjörn som chaufför. Jag försökte ge lite tips om spårval, bilen gick iaf bra på bana precis som det anstår en Porsche!
Hoppas vi ses på någon banträff i sommar då Peter!

Jag har fakiskt haft äran att få åka med i denna bil några varv runt Sviestabanan med Torbjörn som chaufför. Jag försökte ge lite tips om spårval, bilen gick iaf bra på bana precis som det anstår en Porsche!

Hoppas vi ses på någon banträff i sommar då Peter!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
Blåtå skrev:
Bara så att du vet.. Har oxå kikat på Torbjörns bil, men visste inte riktigt
hur jag skulle ro iland detta inköp.. Villen inte sälja 944an och funderade
på ett lån. Men nä.
Tur det för annars kanske inte du landat i Porschetokeriet?..
Världens bästa bilar..
Du skrev oxå:
bra på att utdela det samma..
Fasen va kul.. Vilken årgång är du..bilmeck i Boden (på en Renault/Honda verkstad) (just det, svarta S2... jag är oxå därifrån, om än rätt länge sen...)
Bara så att du vet.. Har oxå kikat på Torbjörns bil, men visste inte riktigt
hur jag skulle ro iland detta inköp.. Villen inte sälja 944an och funderade
på ett lån. Men nä.
Tur det för annars kanske inte du landat i Porschetokeriet?..

Världens bästa bilar..

Du skrev oxå:
Man får faktiskt ge sin älskade en känga ibland.. För dom kan vara riktigtDen oskicklige smeden klandrar järnet.
bra på att utdela det samma..

Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
/Janne fd PCS #9425
- Blåtå
- S-Poster
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
Blåtå skrev:
Flyttade med mor, far o syskon till Boden (Trångfors).. 1975
1986 flyttade vi mot Lule (N:a sunderbyn och gick nian och
gymnasiet i Lule. Flyttade tillbaks till Boden 2002.
För att hålla mig ontopic..
Tror ändå att du gjorde ett bra val ang 968an.. Ser ganska mkt modernare
ut än 944 modellerna. Hoppas att man får en chans att se den i sommar.
Själv är jag av 70 års modell och född i Degerfors. (Där Jon80 bor)Jag är av årgång 68 och flyttade från stan 91.
Flyttade med mor, far o syskon till Boden (Trångfors).. 1975
1986 flyttade vi mot Lule (N:a sunderbyn och gick nian och
gymnasiet i Lule. Flyttade tillbaks till Boden 2002.
För att hålla mig ontopic..

Tror ändå att du gjorde ett bra val ang 968an.. Ser ganska mkt modernare
ut än 944 modellerna. Hoppas att man får en chans att se den i sommar.

/Janne fd PCS #9425
/Janne fd PCS #9425
- Blåtå
- S-Poster
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
Blåta skrev:
Skrev oxå:
Jag bytte både fram o bak.. Gula koni fram/ begade bilstein CS bak.
Gula Koni till 968.
www.koni.se
968, ej M030 fjädring, Fram, 8641-1414Sport 2 1608,00 =3216,00
968, ej M030 fjädring, Bak, 8040-1035Sport 2 1386,00 =2772,00
Totalt 5988,00 + inom Sverige, inkl postförskottsavgift (217.00 kr)
www.Utzon.se säljer oxå Gula koni..
Fram ställbar hårdhet.. 1590kr/st = 3180kr
Bak ställbar.. 1390kr/st = 2780kr
Summa = 5960kr +99kr i frakt.
Eller så gör du en prisförfrågan på http://www.stotdamparexperten.se/
Jag köpte mina framdämpare därifrån.. Skriv om du är medlem i PCS eller
ev att det kan funka om man är medlem på forumet..
Jajemensan.. Gick på korpen tom 8an.(Trångforsarna gick välan på Korpen).
Skrev oxå:
Dämpare behöver inte bli så dyrt..Jag lär göra nåt åt stötdämperiet innan det packar ihop. Läckagen ser trista ut.
Jag bytte både fram o bak.. Gula koni fram/ begade bilstein CS bak.
Gula Koni till 968.
www.koni.se
968, ej M030 fjädring, Fram, 8641-1414Sport 2 1608,00 =3216,00
968, ej M030 fjädring, Bak, 8040-1035Sport 2 1386,00 =2772,00
Totalt 5988,00 + inom Sverige, inkl postförskottsavgift (217.00 kr)
www.Utzon.se säljer oxå Gula koni..
Fram ställbar hårdhet.. 1590kr/st = 3180kr
Bak ställbar.. 1390kr/st = 2780kr
Summa = 5960kr +99kr i frakt.
Eller så gör du en prisförfrågan på http://www.stotdamparexperten.se/
Jag köpte mina framdämpare därifrån.. Skriv om du är medlem i PCS eller
ev att det kan funka om man är medlem på forumet..
/Janne fd PCS #9425
/Janne fd PCS #9425
- Fredrik C
- Addict
Hallå Peter
Trevlig bil du köpt! Jag gillar verkligen färgen på den.
Nu måste du ju köpa en sån här oxå
!
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9649
Trevlig bil du köpt! Jag gillar verkligen färgen på den.
Nu måste du ju köpa en sån här oxå

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9649
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Blåtå
- S-Poster
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
Jag gav ju dig några tips ang dämpare.. Tänkte kanske inte riktigt på om du ens var intresserad av dämpare alá standard-hållet..
Men du kan ju använda denna info som guide.
Stötdämparexpperten tar 6100kr för en uppsättning dämpare, dvs fram o bak.. Gula koni ställbara. Och det med klubbrabatt.
Billigast att köpa av Utzon i detta fallet.
Sandén har bilstein..
Men du kan ju använda denna info som guide.

Stötdämparexpperten tar 6100kr för en uppsättning dämpare, dvs fram o bak.. Gula koni ställbara. Och det med klubbrabatt.
Billigast att köpa av Utzon i detta fallet.
Sandén har bilstein..
Stötdämparsats Bilstein
Satsen omfattar 2 fjäderben fram + 2 bakstötdämpare.
Monteringskostnad inkl justering hjulvinklar och sänkning
2.600:- Bytespris!
Pris: 7000:-
/Janne fd PCS #9425
/Janne fd PCS #9425
- Blåtå
- S-Poster
Kollade på Paragon Products i US. Där går 2 fjäderben fram, 2 studsare bag, coil over kit inklusive hypercoil fjädrar + lite bultsatser och annat på strax under 7 000 kr med nuvarande dollarkurs. Eftesom jag ska över till Los Angeles i April (jobb) så plockar jag upp grejorna där.
Mitt problem är då, att jag måste välja fjäderhårdhet... (alla dessa val...) Vad kan vara vettigt för (mycket sportig) dagishämtning, några banträffar, inga större komfortkrav? Runt 60 N/mm?
Mitt problem är då, att jag måste välja fjäderhårdhet... (alla dessa val...) Vad kan vara vettigt för (mycket sportig) dagishämtning, några banträffar, inga större komfortkrav? Runt 60 N/mm?
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
Blåta skrev:
7000pix för ett coilover.. Slå till.
Det var inte lite bra kurs det.. Bara köpa när du ändå är där..
Kollade på Paragon Products i US. Där går 2 fjäderben fram, 2 studsare bag, coil over kit inklusive hypercoil fjädrar + lite bultsatser och annat på strax under 7 000 kr med nuvarande dollarkurs. Eftesom jag ska över till Los Angeles i April (jobb) så plockar jag upp grejorna där.
7000pix för ett coilover.. Slå till.

/Janne fd PCS #9425
/Janne fd PCS #9425
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Vad för dämpare var det i kittet?
Jag skulle nog köra på en bit hårdare fjädrar än så. Kanske 100/140?
Jag tänkte köra med ca 60-80 på min bil med originalprylar till att börja med.
Grattis till en trevlig bil!
Den har jag både jagat och jagats av!
Jag skulle nog köra på en bit hårdare fjädrar än så. Kanske 100/140?
Jag tänkte köra med ca 60-80 på min bil med originalprylar till att börja med.
Grattis till en trevlig bil!
Den har jag både jagat och jagats av!

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Blåtå
- S-Poster
- Blåtå
- S-Poster
Ja då har snart ett år gått. Den gröne har fått sig några uppdateringar. Det blev gula koni + paragons S2/968 progressiva fjäder (33-40 N/mm) fram, begade M030 koni med hjälpfjäder bak, M030 krängare runt om. Har fixat lite smågrejer som t. ex. handskfackluckan som inte faller upp längre, och även mittarmstödet.
Bilen känns aningen soft fram, men det går förstås att skruva på dämparen. Skulle dock vilja sänka lite mer framtill, så det blir nog en coilover från paragon när jag öker över till usa i december. När tid och lust samtidigt infaller kommer jag även att modda luftboxen och hänga dit KN filtret jag köpte.
Sugen är man på RS barns grenrör + avgasningssystem nu när dollarn är så billig... vi får se när jag åker över till USA i mars nästa gång. Hmm.
Annars går pärlan problemfritt efter 33000 mil. Inga fastrostade skruvar någonstans. Funkar perfekt som andrabil med barnvagn och allt. Fick tom agera förstabil när familjetrucken stod på verkstan i 3 veckor. Sommarstugepackning för en långhelg, 2 vuxna 2 barn + barnvagn gick utmärkt (stugan är 12 mil bort).
Das was...
Bilen känns aningen soft fram, men det går förstås att skruva på dämparen. Skulle dock vilja sänka lite mer framtill, så det blir nog en coilover från paragon när jag öker över till usa i december. När tid och lust samtidigt infaller kommer jag även att modda luftboxen och hänga dit KN filtret jag köpte.
Sugen är man på RS barns grenrör + avgasningssystem nu när dollarn är så billig... vi får se när jag åker över till USA i mars nästa gång. Hmm.
Annars går pärlan problemfritt efter 33000 mil. Inga fastrostade skruvar någonstans. Funkar perfekt som andrabil med barnvagn och allt. Fick tom agera förstabil när familjetrucken stod på verkstan i 3 veckor. Sommarstugepackning för en långhelg, 2 vuxna 2 barn + barnvagn gick utmärkt (stugan är 12 mil bort).
Das was...