944 N/A -84 l Projekt 944:1 GTS-front => SÅLD

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#91 Post by Daniel E »

Undre justerringen låses med en insexskruv. Enkelt och billigt, man får vad man betalar för.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#92 Post by broberg »

Riktigt nice Daniel!


hur långt ifrån toppen satte du rören ungefär? (jag satte dem ca 45mm från toppen av fjäderbenet, tror det är för lite..)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#93 Post by Daniel E »

Tjena Broberg.

Jag har satt mina gängade rör så högt upp jag kunde. (Tror det framgår av några bilder på min tråd, annars kan jag fixa flera.) Det har funkat fint för mig. Fjädrar med Ø2,25” är oftast inte sådär jättelånga. Dessutom kommer de ofta högre upp om man samtidigt passar på att byta topplagringar. Nu tror jag inte att det kommer att vara några problem alls för dig då du fortfarande kommer att ha mycket justermån uppåt. Kollade nyss bilderna på din tråd.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#94 Post by broberg »

okej, jo jag kör ju med den bredare sortens fjädrar vilka ser ut att vara bra mycket längre än de du kör med :)

så är lite orolig över att själva coilover skruvarna gör så att tallricken kommer för högt upp och bilen blir för låg. Men förhoppningsvis blir det jättebra 8-)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#95 Post by Daniel E »

Efter en hel del quality time i garaget senaste tiden är det nu dags att uppdatera med senaste nytt.
Bakvagnen är på plats komplett med solida bussningar, stummonterade svärd och coil over. Här kommer lite närmare redogörelse på vad som är gjort. Bara årets uppdatering redogörs här, resten står tidigare i tråden.
Då jag tidigare har bytt alla bussningar i framvagnen hoppar jag även över det kapitlet, och går direkt över till bakvagnen.
Ni som kan eran bakvagn kommer att känna igen er på bilderna.
* Första bilden visar hur jag har kortat svärdet och svetsat fast det i fästet som Hasse Stålben har gjort åt mig. Fästet var monterat redan förra säsongen och funkade super. Nu kommer det att bli ännu bättre.
* Nu till det nya för i år. Bärarmens inre bussning såg inte rolig ut. Nu är det inte helt lätt att hitta eftermarknads lager till en vettig slant så det blev till att tillverka eget här också. Första steget var att pressa ur gamla lagret och ersätta det med en stålhylsa som pressas på plats. Ledlagret låses med seegerring och måttanpassade distanser ser till att bärarmarna hamnar axielt rätt. Passade även på att montera en smörjnippel i bärarmen så att stållagret kan få lite smörj inför varje säsong. Detta blir absolut stumt utan något glapp. Nu är samtliga bussningar i bilen ersatta med solida diton. :D
* Mina nya måttbeställda coil over skall på plats. Givetvis har de solida ledlager också. Som jag skrev tidigare behövde bärarmaran masseras om lite. Första bilden är på original nedre infästning för dämpare. Nästa bild är hur färdigmodifierad bärarm ser ut. Jag har kapat bort en bit av röret och ersatt det med en lätt böjd plåtbit för att vinna lite utrymme. Sen behöver kanterna ändras. Jag skar bort de och ersatte med kraftigare plattjärn som är kraftigt vinklat utåt. Ett hål togs också upp så att man kan komma åt att justera dämparen när den är monterad.
* Såhär bra blev det. Funderar dock på att komplettera med hjälpfjäder för att hålla det på plats när jag lyfter upp bilen. (Eller när den lyfter på ett hjul i kraftiga kurvor.)
* Första bilden på en smutsig bil utanför garaget. Jag är ganska nöjd med ride highten måste jag säga. Inte för låg, men ganska. 8)
Nu återstår dock det största jobbet, att justera in rätta sättningar fram och bak. Detta är något jag räknar med att det kommer att ta tid. I stort sett måste man pröva sig fram, så det blir till att försöka få mycket bantid framöver.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Daniel E on 2007-05-19 23:42:20, edited 1 time in total.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#96 Post by Eddie Varvstopp »

Det blev ju supernajs Daniel :d=:
Jag hade också funderingar på ledlager till mina bärarmar med liknande konstruktion, tyvärr blev det inte av för min del :( . Kul att du dokumenterar det här :D .

Du får återkomma med hur bilen käns efter premiärturen på bana :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#97 Post by patand »

Förutom att mekandet var imponerande så tycker jag att "ridehight" blev perfekt! Ser väldigt lika ut som min bil på den punkten! :D

Kommer du till Sviesta på måndag (kl. 17 - 20) och testar inställningarna Daniel?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#98 Post by Uffe L »

JÖSSES!!!! :shock: Vilket tempo och så fruktansvärt bra det blev!!! Ska bli jättekul att höra hur den känns på vägen och banan!!!

Lagret var verkligen stiligt löst! Hoppas det funakr lika bra som det ser ut att göra!

M.v.h. Uffe

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#99 Post by Daniel E »

Eddie Varvstopp wrote:Det blev ju supernajs Daniel :d=:
Jag hade också funderingar på ledlager till mina bärarmar med liknande konstruktion, tyvärr blev det inte av för min del :( . Kul att du dokumenterar det här :D .

Du får återkomma med hur bilen käns efter premiärturen på bana :wink: :D .
Klart att du skall skaffa ledlager bak. Det går snabbare bara man vet att de sitter där. Ungefär som dekaltrimning. 8)
Såklart att jag kommer med rapporter när jag har börjat prova ut det. Ett mödosamt men kul jobb. :D
patand wrote:Förutom att mekandet var imponerande så tycker jag att "ridehight" blev perfekt! Ser väldigt lika ut som min bil på den punkten!

Kommer du till Sviesta på måndag (kl. 17 - 20) och testar inställningarna Daniel?
Nej, tyvär inte. Dels visste jag inte att det är körning då = inte inplanerat. Sen har jag inte fått mitt verktyg för att ställa toe och camber (bak) från PC så jag har inte ens bokat tid hos min däcksgubbe. Men det kommer.
Jag skulle kunna få henne mycket lägre om det inte vore för en liten knnäck vid infarten till garaget. Risken att jag fastnar om jag sänker mer är överhängande. :wink:
Uffe L wrote:JÖSSES!!!! :shock: Vilket tempo och så fruktansvärt bra det blev!!! Ska bli jättekul att höra hur den känns på vägen och banan!!!

Lagret var verkligen stiligt löst! Hoppas det funakr lika bra som det ser ut att göra!

M.v.h. Uffe
Man kan säga så att jag vara tvungen att använda bilen. Ganska bra anledning till att skynda på lite. Sen får vi se om allt håller som det skall? :roll: Och som sagt. Rapporter kommer. Hur går det förresten med ditt bygge?
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#100 Post by patand »

Daniel E wrote:Nej, tyvär inte.
Attans det var synd. Men du och Hasse måste ju haka på ner till Sviesta vid något tillfälle i sommar iaf hoppas jag. Det är en kul bana! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#101 Post by Uffe L »

Daniel E wrote: Man kan säga så att jag vara tvungen att använda bilen. Ganska bra anledning till att skynda på lite. Sen får vi se om allt håller som det skall? :roll: Och som sagt. Rapporter kommer. Hur går det förresten med ditt bygge?
Tja, jo, det är ju en god anledning i sig men allt man gör tar ju ändå en hel massa tid och funderande och det tycks ha trillat på bra. Smart förresten att kapa svärdet istf att försökas mosa in de nua dämparna ändå. Blir ju gärna lite trångt där annars. Nog tror jag att det kommer att hålla. Kanske inte i 15000 mil men du lär nog hålla koll på det tätare än så skulle jag tro. :D

Jo tack, min bil står på sina 4 pallbockar och ser nog ut att kvarstanna på platsen en tid till. Framvagnen är inte så långt i från klar nu, bakvagnen lite längre bort och min mektid är runt 2h/vecka just nu. Blir mest att plocka fram och plocka undan på den tiden :(.

M.v.h. Uffe

Ps. hade visst rört till ditt användarnamn till "Danne E" i någon annan tråd. Beklagar... :)

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#102 Post by Daniel E »

Nu närmar sig bansäsongen med stormsteg. Sista finputsningen är på gång. Igår bytte jag kamrem och idag gjordes en ordentlig 4-hjuls inställning med baninspirerade vinklar. Har inte kunnat prova hur bilen känns ännu, då alla vägar jag har kört idag har varit blockerade av lagliga och duktiga "slöfockar". :wink:
Det som är kvar nu är oljeservice och bromsvätskebyte plus lite småfix. Det hinner jag lätt fixa under helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#103 Post by Daniel E »

Bilen är nu klar för säsongens första banmöte. Tog mig tid för lite meckande i helgen. Den ägnades åt att byta kränghämmare fram, från 20mm till 21,5 mm. Nu tror jag inte att jag kommer att märka någon skillnad på så liten ändring i diameter, men när det ändå låg en på hyllan kunde jag lika gärna montera den.
Som sagt, det blir körning på Mantorp i dag. Få se om bilen håller som det är tänkt. Ganska mycket är ju ändrat i hjulupphängningen. Framförallt i bakvagnen. Rapport kommer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#104 Post by Cédric »

Annars borde det ligga 23 mm krängare i drivor. Det är standard på mina båda åk om jag minns rätt.

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#105 Post by Hassestålben »

Hej Daniel.
Tack för en trevlig dag på Mantorp.
Sorry att jag slog dig i slalom, med din bil! :oops:
Du får en bild som kompensaton.
Bilen blev kanon i chassiet. :d=:
Hasse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users