944 N/A -84 l Projekt 944:1 GTS-front => SÅLD
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Undre justerringen låses med en insexskruv. Enkelt och billigt, man får vad man betalar för.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Tjena Broberg.
Jag har satt mina gängade rör så högt upp jag kunde. (Tror det framgår av några bilder på min tråd, annars kan jag fixa flera.) Det har funkat fint för mig. Fjädrar med Ø2,25” är oftast inte sådär jättelånga. Dessutom kommer de ofta högre upp om man samtidigt passar på att byta topplagringar. Nu tror jag inte att det kommer att vara några problem alls för dig då du fortfarande kommer att ha mycket justermån uppåt. Kollade nyss bilderna på din tråd.
Jag har satt mina gängade rör så högt upp jag kunde. (Tror det framgår av några bilder på min tråd, annars kan jag fixa flera.) Det har funkat fint för mig. Fjädrar med Ø2,25” är oftast inte sådär jättelånga. Dessutom kommer de ofta högre upp om man samtidigt passar på att byta topplagringar. Nu tror jag inte att det kommer att vara några problem alls för dig då du fortfarande kommer att ha mycket justermån uppåt. Kollade nyss bilderna på din tråd.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
okej, jo jag kör ju med den bredare sortens fjädrar vilka ser ut att vara bra mycket längre än de du kör med 
så är lite orolig över att själva coilover skruvarna gör så att tallricken kommer för högt upp och bilen blir för låg. Men förhoppningsvis blir det jättebra

så är lite orolig över att själva coilover skruvarna gör så att tallricken kommer för högt upp och bilen blir för låg. Men förhoppningsvis blir det jättebra

// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Efter en hel del quality time i garaget senaste tiden är det nu dags att uppdatera med senaste nytt.
Bakvagnen är på plats komplett med solida bussningar, stummonterade svärd och coil over. Här kommer lite närmare redogörelse på vad som är gjort. Bara årets uppdatering redogörs här, resten står tidigare i tråden.
Då jag tidigare har bytt alla bussningar i framvagnen hoppar jag även över det kapitlet, och går direkt över till bakvagnen.
Ni som kan eran bakvagn kommer att känna igen er på bilderna.
* Första bilden visar hur jag har kortat svärdet och svetsat fast det i fästet som Hasse Stålben har gjort åt mig. Fästet var monterat redan förra säsongen och funkade super. Nu kommer det att bli ännu bättre.
* Nu till det nya för i år. Bärarmens inre bussning såg inte rolig ut. Nu är det inte helt lätt att hitta eftermarknads lager till en vettig slant så det blev till att tillverka eget här också. Första steget var att pressa ur gamla lagret och ersätta det med en stålhylsa som pressas på plats. Ledlagret låses med seegerring och måttanpassade distanser ser till att bärarmarna hamnar axielt rätt. Passade även på att montera en smörjnippel i bärarmen så att stållagret kan få lite smörj inför varje säsong. Detta blir absolut stumt utan något glapp. Nu är samtliga bussningar i bilen ersatta med solida diton.
* Mina nya måttbeställda coil over skall på plats. Givetvis har de solida ledlager också. Som jag skrev tidigare behövde bärarmaran masseras om lite. Första bilden är på original nedre infästning för dämpare. Nästa bild är hur färdigmodifierad bärarm ser ut. Jag har kapat bort en bit av röret och ersatt det med en lätt böjd plåtbit för att vinna lite utrymme. Sen behöver kanterna ändras. Jag skar bort de och ersatte med kraftigare plattjärn som är kraftigt vinklat utåt. Ett hål togs också upp så att man kan komma åt att justera dämparen när den är monterad.
* Såhär bra blev det. Funderar dock på att komplettera med hjälpfjäder för att hålla det på plats när jag lyfter upp bilen. (Eller när den lyfter på ett hjul i kraftiga kurvor.)
* Första bilden på en smutsig bil utanför garaget. Jag är ganska nöjd med ride highten måste jag säga. Inte för låg, men ganska.
Nu återstår dock det största jobbet, att justera in rätta sättningar fram och bak. Detta är något jag räknar med att det kommer att ta tid. I stort sett måste man pröva sig fram, så det blir till att försöka få mycket bantid framöver.
Bakvagnen är på plats komplett med solida bussningar, stummonterade svärd och coil over. Här kommer lite närmare redogörelse på vad som är gjort. Bara årets uppdatering redogörs här, resten står tidigare i tråden.
Då jag tidigare har bytt alla bussningar i framvagnen hoppar jag även över det kapitlet, och går direkt över till bakvagnen.
Ni som kan eran bakvagn kommer att känna igen er på bilderna.
* Första bilden visar hur jag har kortat svärdet och svetsat fast det i fästet som Hasse Stålben har gjort åt mig. Fästet var monterat redan förra säsongen och funkade super. Nu kommer det att bli ännu bättre.
* Nu till det nya för i år. Bärarmens inre bussning såg inte rolig ut. Nu är det inte helt lätt att hitta eftermarknads lager till en vettig slant så det blev till att tillverka eget här också. Första steget var att pressa ur gamla lagret och ersätta det med en stålhylsa som pressas på plats. Ledlagret låses med seegerring och måttanpassade distanser ser till att bärarmarna hamnar axielt rätt. Passade även på att montera en smörjnippel i bärarmen så att stållagret kan få lite smörj inför varje säsong. Detta blir absolut stumt utan något glapp. Nu är samtliga bussningar i bilen ersatta med solida diton.

* Mina nya måttbeställda coil over skall på plats. Givetvis har de solida ledlager också. Som jag skrev tidigare behövde bärarmaran masseras om lite. Första bilden är på original nedre infästning för dämpare. Nästa bild är hur färdigmodifierad bärarm ser ut. Jag har kapat bort en bit av röret och ersatt det med en lätt böjd plåtbit för att vinna lite utrymme. Sen behöver kanterna ändras. Jag skar bort de och ersatte med kraftigare plattjärn som är kraftigt vinklat utåt. Ett hål togs också upp så att man kan komma åt att justera dämparen när den är monterad.
* Såhär bra blev det. Funderar dock på att komplettera med hjälpfjäder för att hålla det på plats när jag lyfter upp bilen. (Eller när den lyfter på ett hjul i kraftiga kurvor.)
* Första bilden på en smutsig bil utanför garaget. Jag är ganska nöjd med ride highten måste jag säga. Inte för låg, men ganska.

Nu återstår dock det största jobbet, att justera in rätta sättningar fram och bak. Detta är något jag räknar med att det kommer att ta tid. I stort sett måste man pröva sig fram, så det blir till att försöka få mycket bantid framöver.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Daniel E on 2007-05-19 23:42:20, edited 1 time in total.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Det blev ju supernajs Daniel
Jag hade också funderingar på ledlager till mina bärarmar med liknande konstruktion, tyvärr blev det inte av för min del
. Kul att du dokumenterar det här
.
Du får återkomma med hur bilen käns efter premiärturen på bana
.

Jag hade också funderingar på ledlager till mina bärarmar med liknande konstruktion, tyvärr blev det inte av för min del


Du får återkomma med hur bilen käns efter premiärturen på bana


Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Förutom att mekandet var imponerande så tycker jag att "ridehight" blev perfekt! Ser väldigt lika ut som min bil på den punkten! 
Kommer du till Sviesta på måndag (kl. 17 - 20) och testar inställningarna Daniel?

Kommer du till Sviesta på måndag (kl. 17 - 20) och testar inställningarna Daniel?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Klart att du skall skaffa ledlager bak. Det går snabbare bara man vet att de sitter där. Ungefär som dekaltrimning.Eddie Varvstopp wrote:Det blev ju supernajs Daniel![]()
Jag hade också funderingar på ledlager till mina bärarmar med liknande konstruktion, tyvärr blev det inte av för min del. Kul att du dokumenterar det här
.
Du får återkomma med hur bilen käns efter premiärturen på bana![]()
.

Såklart att jag kommer med rapporter när jag har börjat prova ut det. Ett mödosamt men kul jobb.

Nej, tyvär inte. Dels visste jag inte att det är körning då = inte inplanerat. Sen har jag inte fått mitt verktyg för att ställa toe och camber (bak) från PC så jag har inte ens bokat tid hos min däcksgubbe. Men det kommer.patand wrote:Förutom att mekandet var imponerande så tycker jag att "ridehight" blev perfekt! Ser väldigt lika ut som min bil på den punkten!
Kommer du till Sviesta på måndag (kl. 17 - 20) och testar inställningarna Daniel?
Jag skulle kunna få henne mycket lägre om det inte vore för en liten knnäck vid infarten till garaget. Risken att jag fastnar om jag sänker mer är överhängande.

Man kan säga så att jag vara tvungen att använda bilen. Ganska bra anledning till att skynda på lite. Sen får vi se om allt håller som det skall?Uffe L wrote:JÖSSES!!!!Vilket tempo och så fruktansvärt bra det blev!!! Ska bli jättekul att höra hur den känns på vägen och banan!!!
Lagret var verkligen stiligt löst! Hoppas det funakr lika bra som det ser ut att göra!
M.v.h. Uffe

// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Attans det var synd. Men du och Hasse måste ju haka på ner till Sviesta vid något tillfälle i sommar iaf hoppas jag. Det är en kul bana!Daniel E wrote:Nej, tyvär inte.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Tja, jo, det är ju en god anledning i sig men allt man gör tar ju ändå en hel massa tid och funderande och det tycks ha trillat på bra. Smart förresten att kapa svärdet istf att försökas mosa in de nua dämparna ändå. Blir ju gärna lite trångt där annars. Nog tror jag att det kommer att hålla. Kanske inte i 15000 mil men du lär nog hålla koll på det tätare än så skulle jag tro.Daniel E wrote: Man kan säga så att jag vara tvungen att använda bilen. Ganska bra anledning till att skynda på lite. Sen får vi se om allt håller som det skall?Och som sagt. Rapporter kommer. Hur går det förresten med ditt bygge?

Jo tack, min bil står på sina 4 pallbockar och ser nog ut att kvarstanna på platsen en tid till. Framvagnen är inte så långt i från klar nu, bakvagnen lite längre bort och min mektid är runt 2h/vecka just nu. Blir mest att plocka fram och plocka undan på den tiden

M.v.h. Uffe
Ps. hade visst rört till ditt användarnamn till "Danne E" i någon annan tråd. Beklagar...

- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Nu närmar sig bansäsongen med stormsteg. Sista finputsningen är på gång. Igår bytte jag kamrem och idag gjordes en ordentlig 4-hjuls inställning med baninspirerade vinklar. Har inte kunnat prova hur bilen känns ännu, då alla vägar jag har kört idag har varit blockerade av lagliga och duktiga "slöfockar".
Det som är kvar nu är oljeservice och bromsvätskebyte plus lite småfix. Det hinner jag lätt fixa under helgen.

Det som är kvar nu är oljeservice och bromsvätskebyte plus lite småfix. Det hinner jag lätt fixa under helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Bilen är nu klar för säsongens första banmöte. Tog mig tid för lite meckande i helgen. Den ägnades åt att byta kränghämmare fram, från 20mm till 21,5 mm. Nu tror jag inte att jag kommer att märka någon skillnad på så liten ändring i diameter, men när det ändå låg en på hyllan kunde jag lika gärna montera den.
Som sagt, det blir körning på Mantorp i dag. Få se om bilen håller som det är tänkt. Ganska mycket är ju ändrat i hjulupphängningen. Framförallt i bakvagnen. Rapport kommer.
Som sagt, det blir körning på Mantorp i dag. Få se om bilen håller som det är tänkt. Ganska mycket är ju ändrat i hjulupphängningen. Framförallt i bakvagnen. Rapport kommer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Annars borde det ligga 23 mm krängare i drivor. Det är standard på mina båda åk om jag minns rätt.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2005-10-17 14:18:58
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users