944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#91 Post by gurra »

Bygget går vidare. Kör i princip 2-3 timmar varje dag :?
Får bli en större uppdatering efter helgen men tills vidare en bild på hela kylsystemet med kylare, intercooler och oljekylare på plats.

Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#92 Post by patand »

OJ! Den blir framtung den där. ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#93 Post by gurra »

patand wrote:OJ! Den blir framtung den där. ;)
Du menar att jag ska ha kylarna bakom framaxeln :? :lol:
Är grymt nöjd med hela främre delen på bilen, blir lättmeckat och lättåtkomligt och fick dit rejäla kylare och det kommer gå att bygga bra luftscoop senare.
Men det lättaste hade helt klart varit att köra helt kylarlöst :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#94 Post by patand »

gurra wrote:Du menar att jag ska ha kylarna bakom framaxeln :? :lol:
Ja det är väl klart! ;)

Näe jag menar inte att du gör något fel alls, snarare helt rätt. Biffiga kylare av alla sorter. Borgar för en motor som inte överhettar så lätt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#95 Post by Joakim.S »

Bra jobbat Gurra
Håller du tidsplanen eller är det som alla andra:-)
Med vänlig hälsning, Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#96 Post by gurra »

Joakim.S wrote:Bra jobbat Gurra
Håller du tidsplanen eller är det som alla andra:-)
Med vänlig hälsning, Joakim
Jag håller tidsplanen men inte tidsuppskattningen :lol:
Som alla erfarna projektledare vet så är det 3 ledande faktorer man kan prioritera projektet efter: kalendertid, resursåtgång (tid & pengar) och kvalitet.
Det går att prioritera ett område, men då blir de andra två lidande. I mitt fall är kalendertid prio 1, om bilen tex blir klar i oktober istället för september är det kört att testa i år.
Och jag ville inte tumma på kvaliteten heller... så det innebär att det kostar mig väldigt mycket tid och pengar just nu :lol: Har lagt ca 20h/vecka sedan ett bra tag tillbaka på att göra bilen färdig.

Med hårt jobb och utan oförutsedda missöden kan det bli test på bana under september.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#97 Post by Joakim.S »

gurra wrote:
Joakim.S wrote:Bra jobbat Gurra
Håller du tidsplanen eller är det som alla andra:-)
Med vänlig hälsning, Joakim
Jag håller tidsplanen men inte tidsuppskattningen :lol:
Som alla erfarna projektledare vet så är det 3 ledande faktorer man kan prioritera projektet efter: kalendertid, resursåtgång (tid & pengar) och kvalitet.
Det går att prioritera ett område, men då blir de andra två lidande. I mitt fall är kalendertid prio 1, om bilen tex blir klar i oktober istället för september är det kört att testa i år.
Och jag ville inte tumma på kvaliteten heller... så det innebär att det kostar mig väldigt mycket tid och pengar just nu :lol: Har lagt ca 20h/vecka sedan ett bra tag tillbaka på att göra bilen färdig.

Med hårt jobb och utan oförutsedda missöden kan det bli test på bana under september.
Kul, själv jag tänkte prova imorgon :?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#98 Post by gurra »

Här kommer lite mer bilder om vad som hänt sista tiden. Mycket tidskrävande småpyssel när man inte bara "bultar" ihop. Hade varit skönt om något var bolt-on :)

Här ser man hur tight det är mot kränghämmaren. Passade på att kapa av fästörat för servopumpen då det är elektrisk servo på bilen.
Image

Har fått dit en lite mindre och modernare generator från Nissan. Skaffade ett remhjul som skulle funka med Porschemotorn men det gjorde det givetvis inte så det fick lämnas in för ytterligare bearbetning. Sen fick jag gå lös på själva generatorn för att få remhjulet att snurra fritt och att drevet skulle linjeras rakt mot vevaxelns drev. Fick därefter shimsa upp insidan av infästningen.
Image
Image

Det var på håret att det gick.
Image

Det var för trångt för att få på ett oljefilter så jag skaffade ett flytt-kitt. Men inte heller den adaptern gick på. Irriterande att upptäcka det när motorn var monterad.. Lyckades kapa ur plåten för främre balken med ett tiopack dremel-skivor... Får svetsa på ny plåt nästa gång motorn är ur. Till slut gick det i alla fall att få dit adaptern för oljefilterförflyttaren osv.
Image
Image

Ville ha dit AN-anslutningar för anslutningarna till oljekylaren mot blocket så jag kapade och svetsade dit nya anslutningar
Image
Image

Ny SPAL-fläkt. Tror tyvärr inte den kommer räcka, men den får duga för några kyliga höstdagar.
Image

Nya slangar drogs till vevhus- och kamhusventilationen som får bo i det här utrymmet tillsvidare.
Image

Inga marginaler vad gäller utrymme med de kylare jag valt.
Image

Ihopkop med kylslangar för att lira med hur jag har monterat kylare.
Image

Det blev förhållandevis komplicerade intercooler-rör. Mitt primära mål var att bygga dem så de inkräktar minimalt på utsläppet från kylare och ic. Är nöjd med resultatet.
Image
Image
Image
Image
Image

I övrigt så är hela kylsystemet och oljesystemet färdigt.
Lite eljobb och bränslesystemet som återstår innan uppstart. Ca 12-16 timmar.
MEN DOCK :bang2: så fungerar inte anslutningen mellan Link och AIM. Dvs jag har ingen instrumentering... Måste vara fel på någon av boxarna. Vore förjäkligt om det är det här som ska stoppa höstens shakedowns. Arbetet fortsätter, over and out.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#99 Post by TTM »

Wasn't it Corleone who had insufficient cooling with some aftermarket F-n(s) and subsequently returned to the stock fans?

The devil is in the details, especially when things aren't plug & play anymore.
This is all looking very promising, looking foward to seeing a start up video :d=:

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#100 Post by gurra »

TTM wrote:Wasn't it Corleone who had insufficient cooling with some aftermarket F-n(s) and subsequently returned to the stock fans?

The devil is in the details, especially when things aren't plug & play anymore.
This is all looking very promising, looking foward to seeing a start up video :d=:
Yes. The stock fans are great! But heavy and bulky. This car won't be subjected to stop and go traffic though so the fans are not as critical as on a street car. Nevertheless, I still want the car to be able to keep it's coolant temp under control at standstill at idle with the hood closed. We'll see! This is a low profile Spal F-n that only outputs about 1500 CFM. If it doesn't work I'll get a heavy duty Spal F-n (3x the cost though..) that outputs about 2700 CFM.

Thanks, yes it's a lot of details to sort out when it's not plug & play...!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#101 Post by patand »

Den blir det monster vi färväntade oss! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#102 Post by gurra »

Beväpnad med en medhjälpare, rejäla mängder koffeinhaltiga drycker och snabb energi avverkades ett nattpass igår och ett dagspass idag. Motorn är uppstartad och bränslesystem, oljesystem och kylsystem fungerar fint. Fläkten överraskade med att klara av att hålla kyltempen på 80 grader på tomgång.
Enda smolket är triggerproblem över 4000 rpm. Och vis av erfarenhet kan den typen av fel ta precis hur lång tid som helst att åtgärda.

Saknar mitt 4" avgassystem... med 3" och stor ljuddämpare låter bilen som en Ford Fiesta.. :cry:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#103 Post by patand »

Den måste väl ändock låta som en SNABB Ford Fiesta? ;)

Kul att den är uppstartad! Suveränt jobbat! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#104 Post by Joakim.S »

Det var väldigt vad du har jobbat!

Jag vet vilken tid det tar när det nästan passar, för att sedan få bygga om en tredje gång då inte allt var monterat när man provade :?

Kör på så är du snart på banorna :)

MVH Joakim

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.0l 16v Turbo

#105 Post by gurra »

Joakim.S wrote:Det var väldigt vad du har jobbat!

Jag vet vilken tid det tar när det nästan passar, för att sedan få bygga om en tredje gång då inte allt var monterat när man provade :?

Kör på så är du snart på banorna :)

MVH Joakim
Hehe precis. Hur går det själv, har du kommit iväg på någon banträff?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users