
968 -93 | Projekt brödraskapet - Såld
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tack för PM! Nyttig info! 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Intressant val av rubrik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6dr ... isation%29

- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
newkie wrote:Intressant val av rubrikhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6dr ... isation%29

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det går ju inte så fort framåt detta. 
Men nu är iaf ansökan om ursprungskontroll med alla papper som behövs (förhoppningsvis) inskickat till Transportstyrelsen. Betalning för prövningen har också gjorts.
Så nu är det bara att vänta några veckor och hoppas på ett positivt besked! Spännande minst sagt!

Men nu är iaf ansökan om ursprungskontroll med alla papper som behövs (förhoppningsvis) inskickat till Transportstyrelsen. Betalning för prövningen har också gjorts.
Så nu är det bara att vänta några veckor och hoppas på ett positivt besked! Spännande minst sagt!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Så nu var det ett paket med delar på väg från peter_mik på forumet. 
En sidoruta och en strålkastarlykta! Bara en lykta kvar att fixa så tror jag vi har alla delar som behövs för att kunna besikta bilen.
Håller tummarna för att ursprungskontrollen går bra så ska det bara vara lite meck (en helg drygt kanske?) och sen boka regbesiktning!

En sidoruta och en strålkastarlykta! Bara en lykta kvar att fixa så tror jag vi har alla delar som behövs för att kunna besikta bilen.
Håller tummarna för att ursprungskontrollen går bra så ska det bara vara lite meck (en helg drygt kanske?) och sen boka regbesiktning!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Attans... nu har vi stött på lite patrull med ursprungskontrollen. 
Transportstyrelsen vill inte godkänna att den är intagen för "eget bruk". Detta pga det på köpekontraktet framgår att jag köpt den i Sverige (Jönåker)...
Så de vill ändra till "Import för annat ändamål" och då är kraven hårdare vid regbesiktningen.
Jag kontaktade Bilprovningens tekniker och fick reda på att det behövs intyg från tillverkare/generalagent att bilen uppfyller europeiska krav för den årsmodellen (1992), dvs i princip att den inte avviker från en bil av samma modell såld i Europa.
Kontaktade därefter min kontakt på Volkswagen Group Sverige AB och ville höra om det går att få fram dessa intyg till denna bil. Han visste inte på rak arm så nu har jag mailat honom chassienumret så han kan kolla med fabriken. Om det går så kostar det så vitt jag förstått 2000kr att få alla intygen.
Ett alternativ är att ta med bilen till ett annat EU land (slipper tulla bilen igen om man håller sig inom EU) och där sälja den till någon och sen köpa tillbaka den, skicka in bevis (foton osv) på att jag köpt bilen utanför sverige och sen kunna få den godkänd som import för "eget bruk"... har läst om en kille med en Nissan från Japan som fick göra just det, hur löjligt som helst men det var faktiskt någon avdelningschef på Transportstyrelsen som talade om för honom att det var så han måste göra. En ny ursprungskontroll fick han betala då också. Vill ni läsa mer om hur ärendet med hans Nissan förlöpte så har ni länkar här nedan:
Hur det började: http://forum.alive.se/showthread.php?t=1973
Hur det slutade: http://forum.alive.se/showthread.php?t=2133
Blev tydligen en artikel skriven i Teknikens Värld nr 25 2009 om det ärendet. Har beställt det numret via tidningens hemsida.
Visst är det härligt med byråkrati

Transportstyrelsen vill inte godkänna att den är intagen för "eget bruk". Detta pga det på köpekontraktet framgår att jag köpt den i Sverige (Jönåker)...

Så de vill ändra till "Import för annat ändamål" och då är kraven hårdare vid regbesiktningen.
Jag kontaktade Bilprovningens tekniker och fick reda på att det behövs intyg från tillverkare/generalagent att bilen uppfyller europeiska krav för den årsmodellen (1992), dvs i princip att den inte avviker från en bil av samma modell såld i Europa.
Kontaktade därefter min kontakt på Volkswagen Group Sverige AB och ville höra om det går att få fram dessa intyg till denna bil. Han visste inte på rak arm så nu har jag mailat honom chassienumret så han kan kolla med fabriken. Om det går så kostar det så vitt jag förstått 2000kr att få alla intygen.
Ett alternativ är att ta med bilen till ett annat EU land (slipper tulla bilen igen om man håller sig inom EU) och där sälja den till någon och sen köpa tillbaka den, skicka in bevis (foton osv) på att jag köpt bilen utanför sverige och sen kunna få den godkänd som import för "eget bruk"... har läst om en kille med en Nissan från Japan som fick göra just det, hur löjligt som helst men det var faktiskt någon avdelningschef på Transportstyrelsen som talade om för honom att det var så han måste göra. En ny ursprungskontroll fick han betala då också. Vill ni läsa mer om hur ärendet med hans Nissan förlöpte så har ni länkar här nedan:
Hur det började: http://forum.alive.se/showthread.php?t=1973
Hur det slutade: http://forum.alive.se/showthread.php?t=2133
Blev tydligen en artikel skriven i Teknikens Värld nr 25 2009 om det ärendet. Har beställt det numret via tidningens hemsida.
Visst är det härligt med byråkrati

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu börjar det ljusna igen på 968 himlen! 
Har fått besked från VAG att det går att få intyg till bilen för att registrera den för "annat ändamål"!
Svaret jag fick löd: "Bilen överensstämmer med Europaversionen. Det går att utfärda intyg även för "annat ändamål"."
Vilket iof innebär att det kostar 2000kr att få intygen men det innebär också att vi inte bör behöva krångla med att ta ut bilen ur landet igen osv.
Nu ska bara ansökan om intyg skickas in och ursprungskontrollen ska väl bara byta till "annat ändamål" så bör det bara vara besiktning som återstår av den administrativa biten?!

Har fått besked från VAG att det går att få intyg till bilen för att registrera den för "annat ändamål"!

Svaret jag fick löd: "Bilen överensstämmer med Europaversionen. Det går att utfärda intyg även för "annat ändamål"."
Vilket iof innebär att det kostar 2000kr att få intygen men det innebär också att vi inte bör behöva krångla med att ta ut bilen ur landet igen osv.
Nu ska bara ansökan om intyg skickas in och ursprungskontrollen ska väl bara byta till "annat ändamål" så bör det bara vara besiktning som återstår av den administrativa biten?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Synd bara att denna "riktiga" bilen är så mycket långsammare än "låtsasbilen" på bana...SebStein wrote:Kul att du har en riktig bil åxå
Vad är planen för 968:an då?

Planen för 968an har nog beskrivits tidigare i tråden. Men kortfattat så är det först och främst att få den inreggad och körklar. Sen ha lite kul med den ett tag tillsammans med kompisen, kanske en ringenresa (Gotland eller Nürburg eller båda) och sen blir det nog att kränga den och hoppas på att få tillbaka pengarna eller mer.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Förstår inte vad ni pratar ompatand wrote:Synd bara att denna "riktiga" bilen är så mycket långsammare än "låtsasbilen" på bana...SebStein wrote:Kul att du har en riktig bil åxå
Vad är planen för 968:an då?
Planen för 968an har nog beskrivits tidigare i tråden. Men kortfattat så är det först och främst att få den inreggad och körklar. Sen ha lite kul med den ett tag tillsammans med kompisen, kanske en ringenresa (Gotland eller Nürburg eller båda) och sen blir det nog att kränga den och hoppas på att få tillbaka pengarna eller mer.



Volkswagen osv..
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Spånet wrote:Förstår inte vad ni pratar om, riktiga bilar har motorn bak.
![]()
![]()
Volkswagen osv..

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Jag som tänkte låta dig köra cupen på "ringen" i sommar för att se vad den går för. men då är du inte intresseradSebStein wrote:Att köra "riktiga bilar" på bana är som att kasta dartpilar baklänges.



//Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
Jag har inte sagt att jag inte gillar att kasta dart baklänges, bara att det är såSpånet wrote:Jag som tänkte låta dig köra cupen på "ringen" i sommar för att se vad den går för. men då är du inte intresseradSebStein wrote:Att köra "riktiga bilar" på bana är som att kasta dartpilar baklänges.![]()
![]()
![]()
//Lasse

Har kört GT3 RS och Turbosar runt ringen, meddelar bara min uppfattning om kombon herrejösseskraft + baktung

968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Med lockelser kan man få även den mest hängivna av frontmotoranhängare att ändra åsikt...Spånet wrote:Jag som tänkte låta dig köra cupen på "ringen" i sommar för att se vad den går för. men då är du inte intresserad![]()
![]()
![]()

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users