931-79 Vinteridé och ev uppdatering.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO Växellådsfästen custom made
Lite bilder från bromsbänken, bakbromsar och en blästrad framvagnsbalk
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix
Några pulls ännu? 

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix
Joda men som du ser på första bilden så är avgasröret lindat, varför kan man fråga sig jo när avgastemperaturen var 1000¤C så blev det lite rött, blixten tog tyvärr bort det fina blodröda under värmeduken.gurra wrote:Några pulls ännu?
Jag har inte kommit upp i samma effekt som det var 2003 men som sagt vi kör av motorn för att sedan justera, jag tyckte förra säsongen att det inte riktigt var samma klipp med den nya insprutningsboxen, ett fel var att triggern stod 2¤ fel i programmet mot senare tändning vilket höjde avgastempen med 70-100¤
Jag förstår inte att den höll på Mantorp men den kändes lite matt i slutet på rakan, just nu 235HK på 4000Rpm.
/Joakim
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix
Kan 2° graders senare tändning höja tempen med 100°? Kan det inte vara att du satt in betydligt vassare kammar som släpper ut en hel del avgaser tidigare?
Annars tycker jag att 235hk vid 4000 varv är rätt ok. Borde innebära en bra bit över 400Nm och då har motorn inte ens vaknat!
EDIT: Aha! Spridarna öppnade 2° senare. Det gick inte magert gissar jag? Fattar inte den store temphöjninen. 1000° är lite väl varmt!
Annars tycker jag att 235hk vid 4000 varv är rätt ok. Borde innebära en bra bit över 400Nm och då har motorn inte ens vaknat!
EDIT: Aha! Spridarna öppnade 2° senare. Det gick inte magert gissar jag? Fattar inte den store temphöjninen. 1000° är lite väl varmt!
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix
Den är i princip lika som förut fast med separata spjäl och annan box med överflyttade mappar, men jag har inte bytt kamaxel vad du nu fått det ifrån
(Kan det vara någon i nacka) men efter avbromsningen så finns det möjlighet att prova den andra kammen så får vi se om det blir bätte eller sämre.
Avgastempen är som sagt lite för hög, men lite tidigare tändning gjorde att tempen sjönk men uppgifterna som jag säger nu är inte det defenetiva utan det kommer sedan då motorn är färdig.
Ett annat problem är att laddtrycket flukturerar 0,3-0,4bar så det måste ordnas först.
Förra gången så var det 253hk vid 4000RPM
/Joakim

Avgastempen är som sagt lite för hög, men lite tidigare tändning gjorde att tempen sjönk men uppgifterna som jag säger nu är inte det defenetiva utan det kommer sedan då motorn är färdig.
Ett annat problem är att laddtrycket flukturerar 0,3-0,4bar så det måste ordnas först.
Förra gången så var det 253hk vid 4000RPM

/Joakim
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO Kort bromsbänk och lite fix
Jaha då har man mekat och kommit lite framåt och lite bakåt.
Monterade den nymålade framvagsnbalken med servostången med adapters som passade perfekt
Satte dit styrstagen som såg lite korta ut om man inte kan åka 40mm toe in
Mina bumpsteer kompenseringar var även dom för långa och måste svarvas bort en 10-15 mm för att fungera
sen så väntar jag på mina adapters till framoken, spindelledsförlängning och en liten motor som skulle behövas för framdriften, jag hoppas att det finns längre stag att få tag i jag är inte så förtjust i att svetsa i dom.
/Joakim
Monterade den nymålade framvagsnbalken med servostången med adapters som passade perfekt
Satte dit styrstagen som såg lite korta ut om man inte kan åka 40mm toe in
Mina bumpsteer kompenseringar var även dom för långa och måste svarvas bort en 10-15 mm för att fungera
sen så väntar jag på mina adapters till framoken, spindelledsförlängning och en liten motor som skulle behövas för framdriften, jag hoppas att det finns längre stag att få tag i jag är inte så förtjust i att svetsa i dom.
/Joakim
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO med/motgång
Motorn bromsad:
Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk
7000 Rpm 340 Hk
I och för sig ett hekto lägre laddtryck, men vi får se om den kommer upp i fornstora dagar efter lite mappning som då var 374Hk
/Joakim
Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk
7000 Rpm 340 Hk
I och för sig ett hekto lägre laddtryck, men vi får se om den kommer upp i fornstora dagar efter lite mappning som då var 374Hk
/Joakim
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 HO med/motgång
170Hk * 2 = 340Hk... ja den måste ju verkligen kännas trött...Joakim.S wrote:Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk

Hoppas dock du hittar den saknade hästarna iaf!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 HO med/motgång
Det låter riktigt märkligt, nya insuget borde väl vara bättre eller?Joakim.S wrote:Motorn bromsad:
Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk
7000 Rpm 340 Hk
I och för sig ett hekto lägre laddtryck, men vi får se om den kommer upp i fornstora dagar efter lite mappning som då var 374Hk
/Joakim
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO med/motgång
Cédric wrote:Det låter riktigt märkligt, nya insuget borde väl vara bättre eller?Joakim.S wrote:Motorn bromsad:
Jag tyckte som sagt att den var lite trött den lämnade vid
6000 Rpm 340 Hk
7000 Rpm 340 Hk
I och för sig ett hekto lägre laddtryck, men vi får se om den kommer upp i fornstora dagar efter lite mappning som då var 374Hk
/Joakim
Ja man blir lite irriterad när man tror att man gjort någoting bra men samtidigt inte förvånad, den kändes bättre än förut med nya insuget fram till boxbytet, det blev kanske något fel vid överföringen av tändkurvor från hexa decimalt till den nya boxen, det verkade vara minst sagt vara ett pyssligt jobb.
/Joakim
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 HO Motorn Bromsad
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja fråga lite om insugen, både det nya och det gamla.
Hur långa runners, vilken diameter vid trattarna och toppen samt storlek på plenumet?
Med tanke på att du kör med öppna spjäll spelar det inte någon större roll och du har ett stort enkel eller fyra separata gissar jag.
Efter att ha lekt lite med PIPEMAX har jag kommit fram till att orginalinsuget räcker rätt långt, men det skulle vara kul att bygga ett nytt men med vettigare design.
Hur långa runners, vilken diameter vid trattarna och toppen samt storlek på plenumet?
Med tanke på att du kör med öppna spjäll spelar det inte någon större roll och du har ett stort enkel eller fyra separata gissar jag.
Efter att ha lekt lite med PIPEMAX har jag kommit fram till att orginalinsuget räcker rätt långt, men det skulle vara kul att bygga ett nytt men med vettigare design.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO Motorn Bromsad
Ca 37cm långa runners 39mm ingång i toppen koniska 4*44mm spjäll ca 80mm i trattöppning plenum 6 litergegge wrote:Av ren nyfikenhet skulle jag vilja fråga lite om insugen, både det nya och det gamla.
Hur långa runners, vilken diameter vid trattarna och toppen samt storlek på plenumet?
Med tanke på att du kör med öppna spjäll spelar det inte någon större roll och du har ett stort enkel eller fyra separata gissar jag.
Efter att ha lekt lite med PIPEMAX har jag kommit fram till att orginalinsuget räcker rätt långt, men det skulle vara kul att bygga ett nytt men med vettigare design.
/Joakim
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 HO Motorn Bromsad
Hoppas det trillar in en påse hästar nu med nya monsterkammen, jag vet hur gärna du vill sätta mr B på plats 

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO Motorn Bromsad
Mr:B är ett kapitel för sig som skulle vara kul att få bläddra/köra förbi, men just nu är jag nog mest glad om jag får ihop den till träffen, men givetvis skulle det vara kul att vara med och slåss lite med gammelbilen.gurra wrote:Hoppas det trillar in en påse hästar nu med nya monsterkammen, jag vet hur gärna du vill sätta mr B på plats
/Joakim
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 HO Motorn Bromsad
Lite dagsaktuell information om min motor som hittat gammal god form, fast den verkar tycka om smörjmedlet lite bättre, vridmomentet blev sämre med nya kammen men lite mer toppeffekt än var det var när jag lämnade in den.
Jag kommer att få motorn på måndag så då borde jag hinna till vårträffen med rätt bil denna gång
Fast jag får nog ta 1-2 dagars ledigt om jag skall hinna, förresten ett bra tips till Gurra som får ta hela veckan ledigt om han ska komma med rätt bil
/Joakim
Jag kommer att få motorn på måndag så då borde jag hinna till vårträffen med rätt bil denna gång

Fast jag får nog ta 1-2 dagars ledigt om jag skall hinna, förresten ett bra tips till Gurra som får ta hela veckan ledigt om han ska komma med rätt bil

/Joakim
Who is online
Users browsing this forum: No registered users