944 Turbo -90 | GTS-look....

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#76 Post by Dea »

Sådär, påställd och provkörd :D
Jag inbillar mig att den kändes lite vassare i acc kanske mådde den bra av den lite uppställda bränsletrycksregulatorn eller så funkade den gamla pumpen lite sämre innan den gav upp eller så är det bara att man inte är van.. :lol:

Testade inte PFC 01:orna särskilt mycket så jag får återkomma om hur dom känns.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#77 Post by Dea »

Ja just det, fick äntligen tag i ett par 9-tums Design 90 fälgar också, tack Björn C . Efter att ha letat i 1,5 år utan resultat dök det plötsligt upp flera till salu.
Det blev en riktigt ful-uppfräschning med ett par burkar antracit-fälglack från Motip (som inte var nått vidare, Biltemas är bättre men fanns inte i rätt färg...) men på lite avstånd se det nästan OK ut.
Måste hitta nån i Gbg-området som blästrar och pulverlackar fälgar till vettigt pris i vinter, några tips?

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#78 Post by bergodalvana »

http://www.blocket.se/vi/19927472.htm?ca=15_s

En kompis gjorde hos honom med grymt resultat.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#79 Post by Dea »

Så var första bankörningen avklarad, en riktigt bra dag på Knutstorp :D

Har tidigare varit lite kluven till Knutan men nu hittade jag lite mer fart och blev till sista passet uppflyttad till R2 :shock: .
Tror inte jag har varit så nervös nångång på banmötena som när det var dags att åka ut, en 944 Turbo till, en äldre 911 och sen nästan bara 997 och 996 GT3:or och Turbos. Första varven hade jag ena ögat klistrat i backspegeln för att inte vara i vägen men sen fick jag lite fart och lyckades med ett par omkörningar. Klart lärorikt att åka R2, alla körde ruskigt snyggt och det var ingen kökörning alls (av naturliga skäl....)

Vinterns fixar funkade också.
Nya pumpen löste problemen jag har haft senaste åren med att tanken måste vara nästan full vid banåka, så där sparade jag 30 kg , och nya beläggen och kylningen löste bromsproblemen.

Bilen går ruskigt fint och det finns mer att ta om jag bara vågade
:lol:

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#80 Post by Highway »

Dea wrote:Så var första bankörningen avklarad, en riktigt bra dag på Knutstorp :D

Har tidigare varit lite kluven till Knutan men nu hittade jag lite mer fart och blev till sista passet uppflyttad till R2 :shock: .
Tror inte jag har varit så nervös nångång på banmötena som när det var dags att åka ut, en 944 Turbo till, en äldre 911 och sen nästan bara 997 och 996 GT3:or och Turbos. Första varven hade jag ena ögat klistrat i backspegeln för att inte vara i vägen men sen fick jag lite fart och lyckades med ett par omkörningar. Klart lärorikt att åka R2, alla körde ruskigt snyggt och det var ingen kökörning alls (av naturliga skäl....)

Vinterns fixar funkade också.
Nya pumpen löste problemen jag har haft senaste åren med att tanken måste vara nästan full vid banåka, så där sparade jag 30 kg , och nya beläggen och kylningen löste bromsproblemen.

Bilen går ruskigt fint och det finns mer att ta om jag bara vågade
:lol:

/Dea
Härligt Andreas och grattis till uppflyttningen och det var inte så farligt väl för jag tycker att alla som kör i R2 visar mer respekt mot varandra än i tex R1 där det kan vara lite prestige och folk har svårt att släppa om en gammal bil..

Så nu måste ju nästa steg helt naturligt vara att köra funkiskörning med PCSR :mrgreen: ,, mycket körning och samma folk som i R2
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#81 Post by Robert Örebro »

Så nu måste ju nästa steg helt naturligt vara att köra funkiskörning med PCSR :mrgreen: ,, mycket körning och samma folk som i R2[/quote]


Eller tävla lite kanske...... :roll:
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#82 Post by Highway »

Robert Örebro wrote:Så nu måste ju nästa steg helt naturligt vara att köra funkiskörning med PCSR :mrgreen: ,, mycket körning och samma folk som i R2

Eller tävla lite kanske...... :roll:[/quote]

Why not :d=:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#83 Post by Dea »

Tackar, tackar, nu gäller det att hitta samma fart på Kinnekulle också.

Känns som jag har en bit kvar till PCSRs funkiskörnigar (även om jag inte har koll på om R2-tempo räcker där??) fast jag är faktiskt PCSR medlem (måste ju stödja rejs-gänget) men tävla.... nja det tror jag inte kommer hända.

Hur går det med dina tävlingsplaner Magnus?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#84 Post by Dea »

Sådär, då är bilen corner-weightad och besiktigad med blankt papper :D
Jag vet inte om jag har tur varje år men jag får bara beröm för bilens skick och aldrig nått gnäll på stolarna, halvburen eller dämparna :D

Corner-weightningen visar på problemet med Turbosarna om man har AC och annat kvar, dom är tyvärr lite framtunga. Med bara förare blir det lite vänster-tungt också.
Det gick iallafall att få till en bra cross-fördelning men helst skulle man lätta en 25 kg fram och kanske lägga till lite vikt höger bak...

Vad finns det för lättningstips fram och vad ger dom? (huv, GTS-lyktor,...)
ACn får vara kvar, är helt säker på att jag är snabbare av att det är bra klimat i bilen på banan än att den väger nåra kilon mindre :D

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#85 Post by patand »

Flytta batteriet från framändan till baljan höger bak kanske kan fixa en del av viktfördelningen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#86 Post by Highway »

Dea wrote:Tackar, tackar, nu gäller det att hitta samma fart på Kinnekulle också.

Känns som jag har en bit kvar till PCSRs funkiskörnigar (även om jag inte har koll på om R2-tempo räcker där??) fast jag är faktiskt PCSR medlem (måste ju stödja rejs-gänget) men tävla.... nja det tror jag inte kommer hända.

Hur går det med dina tävlingsplaner Magnus?

/Dea
Jag tror inte att det är några problem för dig att köra funkiskörning med PCSR för det är ingen skillnad på tempot i R2 mot funkiskörningen,, bara att hålla koll i backspegeln..

Om du har licens så har PCSR open pitlane hela dagen på Gelleråsen 4 juli http://www.pcsracing.nu/nyheter/index.a ... jer&ID=515 och det borde väl vara en lysande debut,,, och på söndagen kan man köra med PCS

Jag har nog lagt mina tävlingsplaner på is för jag är för feg för att ta steget men vi får se när det blir mer plast i karossen

Gjorde du corner-weight själv eller kan du rekommendera någon?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#87 Post by Dea »

Batteriflytt är en bra ide men jag sitter fast i "fällan" att bilen är en lågmilare i väldigt bra skick (och dom har ju börjat gå upp i pris i Tyskland) så det blir inga större icke-reversibla ingrepp karossmässigt, det var nog jobbigt att borra ett litet hål till 6-pkt bältets ena fäste.... :?

GTS-lyktor och plasthuv skulle kunna vara en väg framåt, undrar vad man sparar i vikt?

Gelleråsen har jag bara kört en gång för länge sen så den är nog inte att tänka på. Men nästa år kanske man kan våga sig iväg på en funkiskörning på Knutan eller Kullen.

Jag corner-weightade hos Sandén, funkade bra.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#88 Post by Dea »

Så var nya banåkafälgar på plats.
Planen var billiga halvdana 17x9 men istället blev det nyrenoverade OZ Futura split :D

Valde att köra ET50 med tanke på att det skulle på 255:or men det blev ändå tajt mot yttre skärmkant, R888 däcken verkar vara relativt breda jmf med andra 255:or så det är bara att hålla tummarna för att frigången räcker....

Nått jag inte tänkt på var att man även bör speca ekrarnas axiella läge på splitfälgar, dvs förhållande mellan yttre och inte fälgbana för ett och samma ET. Såg först ut att gå illa och ta i bromsoken men när allt var på plats var det 3-4mm tillgodo.
Nån som vet vad måttet mellan innersta punkten på ekrarna och anliggningsyta mot navet brukar kallas?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#89 Post by Rikard »

Mycket snyggt -GRATTIS!!!


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#90 Post by JBlom »

Snyggt, mycket snyggt, Han fixar fina fälgar Jörgen. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users