924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jag har haft bekymmer att uppdatera tråden via min dator. Gick inte helt enkelt. Har laddat upp bilder på Ventilen i min biltråd där.
Nu testar jag med en iPad istället.
Vägde bilen här om dagen och blev positivt överraskad. Bilen är tom, inga verktyg, inget reservhjul, ingen förare och 1/2 soppatank.
Nu testar jag med en iPad istället.
Vägde bilen här om dagen och blev positivt överraskad. Bilen är tom, inga verktyg, inget reservhjul, ingen förare och 1/2 soppatank.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Ragnar Joensen on 2013-06-18 14:23:24, edited 1 time in total.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Funkar inte att logga en bild från ett annat forum som är lösenordsskyddat 

-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Fixat !
Tack för påminnelsen. Jag tar några semesterdagar just nu, och fick helt enkelt ta mig till jobbet för att fixa bilden i inlägget. Men nu är det gjort.
Tack för påminnelsen. Jag tar några semesterdagar just nu, och fick helt enkelt ta mig till jobbet för att fixa bilden i inlägget. Men nu är det gjort.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Hej Ragnar! Jag vägde min 924S på två olika vågar i veckan, 1080 Kg i båda fallen.
Min bil borde vara lättare än din, om du har möjlighet att väga din bil på en annan våg skulle det vara intressant
att se om du får samma resultat.
Jag ska till Copenhagen klassik i helgen ska du dit? kanske ses vi där?
Hasse

Min bil borde vara lättare än din, om du har möjlighet att väga din bil på en annan våg skulle det vara intressant
att se om du får samma resultat.

Jag ska till Copenhagen klassik i helgen ska du dit? kanske ses vi där?

Hasse
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Hej Hasse,
Förlåt det sena svaret - av någon konstig anledning kan jag inte skriva på 944sverige.com på min jobdator, när jag är hemma. Konstigt och frustrerande.
Jag är inte säker på att vågen som jag använde är 100% tilförlitlig och är också sugen att se en vägningen på en annan våg. Finns dock inte så många i mina trakter - mottar gärna tips om vågar i Malmö - Lund - Landskrona området.
Jag var inte till Copenhagen Klassik, inte Falsterbo heller och ingen annan rolig grej för den delen. Renoverar kök och lägger golv, etc. Lagom syssla, när tempen ligger på 30 grader och man är ledig. Men familjen reste på semester för ett par veckor sedan, och vile ha nytt kök, när de kom hem. "Passar ju perfekt att göra jobbet, när ändå ingen är hemma och tränger köket !".
Ja, just det !
Förlåt det sena svaret - av någon konstig anledning kan jag inte skriva på 944sverige.com på min jobdator, när jag är hemma. Konstigt och frustrerande.
Jag är inte säker på att vågen som jag använde är 100% tilförlitlig och är också sugen att se en vägningen på en annan våg. Finns dock inte så många i mina trakter - mottar gärna tips om vågar i Malmö - Lund - Landskrona området.
Jag var inte till Copenhagen Klassik, inte Falsterbo heller och ingen annan rolig grej för den delen. Renoverar kök och lägger golv, etc. Lagom syssla, när tempen ligger på 30 grader och man är ledig. Men familjen reste på semester för ett par veckor sedan, och vile ha nytt kök, när de kom hem. "Passar ju perfekt att göra jobbet, när ändå ingen är hemma och tränger köket !".
Ja, just det !
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Finns en våg utmed motorvägen i höjd med Helsingborg södra, den brukar vara öppen i norrgående riktning. Är iofs inte i dom trakterna du nämde men inte allt för långt från Landskrona.
MvH Mattias
MvH Mattias
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Den vägningen, som jag gjort tidigare var vid samma ställe, dock i Södergående riktning. Skall testa den i norrgående riktning vid tillfälle - tackar för tipset.
Vad jag uppfattat, så är dessa vågar till vägning av lastbilar på typ 20 - 40 ton, och kan därför ha en viss oprecision vid våra låga vikter. Därför hade något, som liknade mer en besiktningsvåg varit perfekt.
Vad jag uppfattat, så är dessa vågar till vägning av lastbilar på typ 20 - 40 ton, och kan därför ha en viss oprecision vid våra låga vikter. Därför hade något, som liknade mer en besiktningsvåg varit perfekt.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Hej Ragnar. Hoppas familjen blir glada för det nya köket.
Angående vågarna på trafik kontroll platserna så är dom ju inte så exakta, hoppar i 20 kg steg.
Angående vågarna på trafik kontroll platserna så är dom ju inte så exakta, hoppar i 20 kg steg.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Tror nog att dom vågarna är ganska exakta då dom brukar stoppa "spritsmugglarna" och husbilar på dom vågarna också, men aldrig fel att kolla på flera ställen.
MvH Mattias
MvH Mattias
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
I går kväll körde jag på Falkenberg för första gång. Riktigt rolig bana, som i vissa partier kräver lite rutin. Särskilt Nyhemskurvan skall jag slipa på. Precis innan man kommer över krönet i den kurvan, upplever jag bilen understyrd - enda gång jag upplevt det.
Annars är det bara att gasa. Jag tror till och med att det skulle gå att hålla stumt från utgången från Nyhemskurvan enda till Ginstkurvan. Upplevde bilen riktigt säker och förlåtande genom Esset, till och med om jag låg mitt på banan eller till och med åt höger, när jag passereade krönet i Nyhemskurvan. Högfartaren vara bara att välja idealspåret och gasa.
Dagen avslutade med en 180 graders vid slutet av rakan efter att jag bromsade på mig. Och hade Hasse med sin 924S kommandes rakt mott mig, dock med kontrollerad fart.
Annars är det bara att gasa. Jag tror till och med att det skulle gå att hålla stumt från utgången från Nyhemskurvan enda till Ginstkurvan. Upplevde bilen riktigt säker och förlåtande genom Esset, till och med om jag låg mitt på banan eller till och med åt höger, när jag passereade krönet i Nyhemskurvan. Högfartaren vara bara att välja idealspåret och gasa.
Dagen avslutade med en 180 graders vid slutet av rakan efter att jag bromsade på mig. Och hade Hasse med sin 924S kommandes rakt mott mig, dock med kontrollerad fart.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Hasse
- S2-Poster
- Posts: 237
- Joined: 2008-06-24 21:22:47
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Frillesås
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Oj vad kul vi hade igår, min bil kändes helt neutral i balansen över allt på banan men du pressade på
lite mer en mig så jag kanske också hade fått lite över eller understyrning om jag tagit i mer.
Jag tror också att det går att hålla stumt hela baksidan med våra bilar när man blir lite mer rutinerad
på banan.
Ja det var helt lugnt i från min sida när du snurra framför mig, jag hade börjat bromsa innan dig
så jag var bered på att väja om det hade behövts.
lite mer en mig så jag kanske också hade fått lite över eller understyrning om jag tagit i mer.
Jag tror också att det går att hålla stumt hela baksidan med våra bilar när man blir lite mer rutinerad
på banan.
Ja det var helt lugnt i från min sida när du snurra framför mig, jag hade börjat bromsa innan dig
så jag var bered på att väja om det hade behövts.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Jag undrar om den helt nya asfalten i Nyhemskurvan kan ha lett till att min bil betedde sig så.
Som sagt har jag aldrig upplevt det tidigare.
Men vist var det skoj - Kinnekulle nästa
Som sagt har jag aldrig upplevt det tidigare.
Men vist var det skoj - Kinnekulle nästa

Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Du har rätt angående den nya asfalten som gjorde att greppet var betydligt bättre än tidigare. Jag som brukar bromsa lätt innan insväng behövde bara släppa gasen och sedan svänga in som vanligt med hjälp av lite motorbroms. Innebär att det blir mer belastning på vänster framhjul och kan då orsaka understyrningstendenser.Ragnar Joensen wrote:Jag undrar om den helt nya asfalten i Nyhemskurvan kan ha lett till att min bil betedde sig så.
Som sagt har jag aldrig upplevt det tidigare.
Men vist var det skoj - Kinnekulle nästa
Jag tycker att du körde bra i fredags!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
Tack, Rickard 
Bilen känns trygg i spåret och förlåtande om man inte ligger precis rätt - bara att korrigera lite.

Bilen känns trygg i spåret och förlåtande om man inte ligger precis rätt - bara att korrigera lite.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche
En filmsnutt från Klassik gruppens körpass på Kinnekulle. Många frontmotorer.
Tack till Hasse och Janne för trevligt sällskap på banan
https://www.youtube.com/watch?v=_2ChYRa1lt8" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till Hasse och Janne för trevligt sällskap på banan

https://www.youtube.com/watch?v=_2ChYRa1lt8" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
Who is online
Users browsing this forum: No registered users