Idag fick jag äntligen hjälp med bromsrören.

Efter att ha slitit lite för mycket i "T:et" som rören sitter i under bilen, blev vi tvugna att byta ett av rören som går från bromscylindern också...
Samuel kände att han behövde rörtillverkarverktyg (bra ord!

), så jag köpte rör på rulle och gjorde egna...
Det blev i slutändan billigare än att köpa färdiga längder, mest p.g.a att vi behövde byta 3 för istället för 2, och att jag slapp köpa verktygen..
När vi hade luftat systemet gav jag mig på vindrutespolaren en gång till... Tyckte inte att det kändes helt hundra att chansa på att det skulle funka på ombesiktningen... Jag försökte fixa kontakten med allt monterat på rattstången, men det gick sådär...
Därefter monterades "ringen" med armarna bort och blecken böjdes till lite. Nu funkar det varje gång man drar i spaken!
Bromstrummorna fick en skvätt mattsvart färg och jag var ju givetvis tvungen att kontrollera att bromsarna tog, så det blev en sväng runt stan i solnedgången...
IMG_3814 - Copy.JPG
IMG_3815 - Copy.JPG
IMG_3816 - Copy.JPG
Jag hann dessutom slipa ner det mesta av det resterande zinkkladdet och Samuel lyckades hitta en lös slangklämma, så nu läcker den inte kylarvatten heller!
Dagens framsteg innebär att bilen är redo för ombesiktning!

Ska försöka komma iväg till bilprovningen på tisdag...
Stort tack till Samuel och Erik (fälgen) för hjälpen med bromsrören och spolningen!
Hade det inte varit för er, hade jag fortfarande varit kvar i garaget och svurit...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.