931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Re: 931 -80 Bredbandslambdaskoj!

#616 Post by emm »

Cedric!
http://www.blocket.se/lund/Porsche_inre ... =23_11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#617 Post by Cédric »

emm wrote:Cedric!
http://www.blocket.se/lund/Porsche_inre ... =23_11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Grymt bra tips! Vilken hjälp man får :)

Har hört av mig nu så jag hoppas kunna lösa det hela, vi får väl se.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#618 Post by patand »

Kul med bredbandslambda och att du får så fina värden! :D

Man undrar ju hur ens egen 931 funkar...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#619 Post by Cédric »

patand wrote:Kul med bredbandslambda och att du får så fina värden! :D

Man undrar ju hur ens egen 931 funkar...

Du är välkommen att prova, nu när jag har en egen så är det klart enklare att få till en sån tillställning. Fast det är ju inte varje dag du har vägarna förbi :)

Cédric
Addict

#620 Post by Cédric »

Hej på er!

Så var årets andra ringenresa avklarad, denna gång med PCS och allra viktigast att 931an var med !!
En väldigt kul helg med trevligt sällskap och strålande väder, mycket bilsnackande med alla möjliga människor man stötte på. Området var översvämmat med svenska porscheägare :)

Har bara kört moderna bilar innan så att köra porschen var att uppleva ringen i en ny dimension, så sjukt kul att pressa bilen på ringen när man verkligen känner minsta sladd och knöl i marken, lära sig hur man kan bromsa på ringen osv. Sen att farten känns så mycket är ju en bonus. Med ET23 fälgar blir det ju dock en del kickback i styrningen i karusellen, nästan så jag bröt tummarna där nere :) I övrigt gick dagen fint förutom i slutet av dagen, hade tänkt hinna ett varv till, men det sista varvet blev inte av. Efter att ha skakat runt i karusellen så var allt laddtryck borta när jag kom ut, visade sig att skruven som håller tryckröret mot spjället hade studsat ut så allt pyste ut där. Rätt billigt att laga med tanke på vad som kan hända på banan, det blev att skippa sista varvet och putra försiktigt upp till biltransporten.

Totalt blev det nog strax under 15 varv, mer än så orkade jag inte riktigt. Det är rätt mentalt påfrestande att köra på gränsen, tänker man på något annat en millisekund finns en stor risk att smaka räcke i nästa kurva. Värmen var dessutom väldigt påtaglig i kupen med balaklava på :)

Hur som helst så måste jag göra detta igen nån gång i framtiden, galet bra, men nästa gång känns det som att en 20-30 hästar till inte hade skadat, vi får väl se ;) Det var bra arrangerat och bra ordning som det brukar vara med PCS, men en aningens för mycket trafik och bilar (förutom på R passet på morgonen där jag fick några kusligt fina varv ensam i dimman :) )

http://www.youtube.com/watch?v=4TqVkuua ... ideo_title" onclick="window.open(this.href);return false; (Tror detta är snabbaste varvet, fast ändå en del stopp)

http://www.youtube.com/watch?v=nkqD6gV5 ... ideo_title" onclick="window.open(this.href);return false; (Här var det en del trafik, vilket det tyvärr va då ochd å på banan.)

Bilen står redo vid hotellet i adenau:
Image

Skönt med trailer måste jag säga, det bästa jag kunde gjort för att njuta av körningen !
Image

Rakan var parkering som förra gången.
Image

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

Re: 931 -80 Hemma från ringen [med film!]

#621 Post by [Bobo] »

Nice!
Sitter här och kommer på mig själv med att bli lite avis....
Verkar som att det är ganska bra drag i 931:an! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#622 Post by Joakim.S »

Hej Cedric!

Kul att se att din bil hänger med så pass bra, fast och andra sidan åkte jag samma bana med en nybörjare på ringen och 545hk och vi blev i frånåkta av 122hk MB 190, fast när det blev rakt så var det lite annorlunda.
MVH Joakim

JohnC
S2-Poster
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91

#623 Post by JohnC »

Man för känslan av att du kan din bil innan och utan. Bra tempo! Häng på i PCSR och kör lite funkiskörning med det tempot lär du inte ha några problem. :#cheers:

Cédric
Addict

#624 Post by Cédric »

JohnC wrote:Man för känslan av att du kan din bil innan och utan. Bra tempo! Häng på i PCSR och kör lite funkiskörning med det tempot lär du inte ha några problem. :#cheers:
Det vat det som va så skönt, att få köra en bil man faktiskt kan (även om jag inte provat den i 200+ förut :)) Jag har funderat PCSR funkis ett tag, vi får se om det blir det nästa säsong. Verkar ju vara en hel del körning med vettiga människor.

JohnC
S2-Poster
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91

#625 Post by JohnC »

Cédric wrote:
JohnC wrote:Man för känslan av att du kan din bil innan och utan. Bra tempo! Häng på i PCSR och kör lite funkiskörning med det tempot lär du inte ha några problem. :#cheers:
Det vat det som va så skönt, att få köra en bil man faktiskt kan (även om jag inte provat den i 200+ förut :)) Jag har funderat PCSR funkis ett tag, vi får se om det blir det nästa säsong. Verkar ju vara en hel del körning med vettiga människor.
Inget fel med PCS och särskilt inte klassik gruppen. Tempot är dock betydligt högre i PCSR och dessutom ger däcksparkandet lite mer eftesom bilarna är preparerade och förarna oftast lite mer kunniga när det gäller praktik och inte bara i teori, vilket lätt blir på andra träffar och på diverse forum. :roll:

Att du dessutom får mer än dubbelt så mycket körtid kan du se som en bonus :#cheers:

Cédric
Addict

#626 Post by Cédric »

Kryddar med lite bilder !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Cédric
Addict

#627 Post by Cédric »

Oj, här har det hän ugnefär lika mycket osm i garaget :)

Efter diverse brasilienutlandsjobb och annat så är jag tillbaka i form igen. Det har jag firat med att kasta in bilen i garaget och sätta igång med det rätt så mödosamma arbetet att plocka ner lådan. Prio är att fixa växellänkaget som legat risigt till, prio två täta lådan så den slutar läcka olja och prio3 är att eventuellt byta ingreppsring/synkring på 1ans vxl.

Efter många om och men så är nu lådan nere på marken och på väg att åka i bitar. Ska försöka konstatera skicket på prylarna, hoppas på hjälp från JockeS under processen då jag inte har så mycket erfarenheter av G31 meck.

Bifogar lite bilder på kalaset, lådan ska sedan iväg på isblästring så att den ser ut som ny. Nya packboxar, tätningar och kanske lite hårdvara. Nya bussningar i länkagen blir nog också suveränt.

Nästa helg, då blir det påt igen!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Cédric
Addict

Re: 931 -80 Växellådsmeck

#628 Post by Cédric »

Sådär så var lådan nu ytterligare isärplockad. Vad jag kan se så ser det mesta riktigt scysst ut. Synkringarna ser inte blankslitna ut alls, dogtänderna till övriga växlar ser också bra ut. Har egentligen inte haft något skrapproblem men passar på när jag ändå är här.

Hur ser en riktigt risig synkring ut? Nån som har bild?

Planen är nu iaf att byta:
1 växel: ingrepp+synk
2 växel: synk.

Har kikat på ideolas garage rebuild kit, det innehåller följande:

first gear synchro ring
second gear synchro ring
anchor blocks for 1st & 2nd gear synchros (vilka är dessa?)
input shaft radial seal
(2) stub axle radial seals
shift selector radial seal
differential cover o-ring
(2) transaxle fill plugs
(2) rear shifter coupling bushes (plastic)
ball cup shifter joint

Kommer inte behöva alla ovanstående delar, men det är ju ett bra utgångsläge..

Bussningarna håller på att bytas, som ni ser på bilden nedan så existerade inte koppbussningen, en ny är ipressad och jag hoppas det gör stor skillnad. Passar även på att pressa i mässingsbussningar i växelkorset som jag köpt sen tidigare. Kommer nog bli ett trevligt lyft det här.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#629 Post by gegge »

En ny synkring ser ut som sandpapper med lite grov yta. En halvsliten har ofta blanka ränder eller ser putsad ut och en helsliten är bara blank. Kolla insidan på gaffelringen med. Kolla minimått och testa hur väl växlarna "klickar" i. Kan ta bilder, men frågan är om det fångas väl på bild.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#630 Post by Cédric »

gegge wrote:En ny synkring ser ut som sandpapper med lite grov yta. En halvsliten har ofta blanka ränder eller ser putsad ut och en helsliten är bara blank. Kolla insidan på gaffelringen med. Kolla minimått och testa hur väl växlarna "klickar" i. Kan ta bilder, men frågan är om det fångas väl på bild.
Synkringarna känns väldigt sträva och har inga blanka ränder, så dom verkar ok i skicket, men som sagt jag byter nog 1+2 när jag ändå är här.

När du menar gaffelringen menar du själva gaffeln som flyttar växeln? vad finns för minimått? hur ska jag mäta? Såg att en hade får lite grader på en kant som vi tog bort. Men den kan ju vara sliten, svårt att veta när man inte har några specifikationer att gå efter.

Post Reply