931 -80 | Testkörning pågår
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 931 -80 Köpaköpaköpa..
Intercooler från 9-3 finns i två utföranden: http://www.ericsaabsite.com/Upgrades/St ... ooler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viggen har genomlopp, medans vanliga verkar ha på samma sida. Kanske du kan ta den som har på samma sida?
Ser större ut än den du har, och kanske lite mer lättplacerad?
Du har inte funderat på att göra som Edwin gjort i sin 944 och bygga hål framför höger framhjul för att få flöde genom oljekylaren?
Viggen har genomlopp, medans vanliga verkar ha på samma sida. Kanske du kan ta den som har på samma sida?
Ser större ut än den du har, och kanske lite mer lättplacerad?
Du har inte funderat på att göra som Edwin gjort i sin 944 och bygga hål framför höger framhjul för att få flöde genom oljekylaren?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 Köpaköpaköpa..
Karl Birgander wrote:Intercooler från 9-3 finns i två utföranden: http://www.ericsaabsite.com/Upgrades/St ... ooler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viggen har genomlopp, medans vanliga verkar ha på samma sida. Kanske du kan ta den som har på samma sida?
Ser större ut än den du har, och kanske lite mer lättplacerad?
Du har inte funderat på att göra som Edwin gjort i sin 944 och bygga hål framför höger framhjul för att få flöde genom oljekylaren?
Jag har faktiskt haft ett öga på den ett tag, men problemet är att bilen är på tok för liten, nästan alla intercoolers man hittar är större än dom ca 50x30cm som kylaren är ( inte ens den rätt lilla passat ICn gick in). En fördel med att bygga på en BMW eller annan sedan är ju att man slipper detta lilla problem. Eller om man hade en helt annan fronspoiler förstås. Har klurat på det här, men sågar man inte sönder hela bilen finns inga bra lösningar

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 Köpaköpaköpa..
Dags att friska upp tråden med lite körande, det har det ju blivit på tok för lite denna säsong. Vi tog ner bilen och hyvlade lite däck på PCS konbanekörning på bromma. Kul att få gasa av sig och se att bitarna funkar, inga problem bortsett från urladdat batteri på morgonen efter att bilen stått ett par veckor, inte kul. Båda jag å Carro hade iaf kul men varmt, måste ju varit minst 30 grader där ute på asfalten
Mina MPSC fattade dock inte att det var varmt utan va rätt halkiga. Hade iaf inga blinkande varningar eller dylikt utan allt löpte på, bådar gått för kommande körningar. Har ju även gått upp i fjädserstyvhet fram från ~43 N/mm till 60, justerade krängaren på känsla och det verkar ha blivit kalas, mycket nöjd med farten och balansen i bilen. Vi siktar på G-åsen i Augusti med PCS och sen bär det av till dûskland om allt håller fram tills dess.
Men det var rätt skralt med frontmotorbilar, var va ni någonstans?

Men det var rätt skralt med frontmotorbilar, var va ni någonstans?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80
Påååwerslajd.. Kul när laddtrycket kommer på tvåan, då är det bara hålla stumt om man ska hänga med dom stora pojkarna 


edit: grr, den beskär mina bilder..



edit: grr, den beskär mina bilder..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 931 -80 Äntligen gasa..
Härliga bilder Cedric! Nästa gång du är i Skåne så får vi ta en
å snacka Porsche. Ska vi köra så får det ske innan ölen
/Björn


/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 Äntligen gasa..
Det ska vi nog se till, dom gångerna jag är nere har vi ju jagat livet ur varandra på en gokartbanaBjörn Nilsson wrote:Härliga bilder Cedric! Nästa gång du är i Skåne så får vi ta enå snacka Porsche. Ska vi köra så får det ske innan ölen
![]()
/Björn


Fick mina toyo T1r monterade på fälg nu, 225 bak och 205 fram. Ska bli intressant att prova bilen med bra gatdäck, har inte hänt förut. Hade tänkt försöka höja ribban lite i classic om det blir nån mer konbana i år.
Nu blire paus från garaget och 2v bilsemester med cupran i Italien !

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 Förberedelser inför ringen
Nu så är förberedelserna i full gång inför den stora resan. Började med en dag på Gelleråsen med PCS, körde med classic vilket var ett av de bästa uppläggen hittils med PCS. Grymt kul och det gick rätt skapligt bra, blev knappt omkörd under dagen och när man ville om så flyttade folk sig, klart jämnare tempo än tex R1. Hur som helst så var det en bra shakedown inför ringen i september. Fick en trevlig todo-lista att jobba av.
Största problemet var att bromsarna vibrerar rätt saftigt, hade även det problemet förra året, misstänker att mina snikbelägg (kostade kring 38$) inte orkade med och har kletat av sig med skivan, men efter ~7 banmöten och några konbanor så får dom nog pensionera sig. Hade även tänkt svarva om skivorna för att få dom plana men den planen sket sig. Ett par nya skivor med lackade centrum för 450 kr ink frakt var helt enkelt för billigt (bra med usabeställning ibland
), håller dom inte så har jag kvar mina gamla skivor, vi får väl se, det blir en chansning. Min bredbandslambdalogger Innovate LM-2 anlände också, så nu ska jag snart sätta igång att börja logga lite körningar för att se att allt är i sin ordning. Ska bara kitta upp med lite kontakter från ELFA så jag kan logga laddtryck och varvtal sen blir det skojskoj
Passar även på att slänga på mina nya MPSC som jag köpte begagnade men oanvända, ska bli kul att se hur ett part nya känns när dom beggade var såpass trevliga! Ett fantastiskt däck, synd att dom är så hopplöst dyra att köpa nya, skulle aldrig falla mig in.
Listan fortsätter inför ringen, lite nervöst det här, ska även se över lite tändprylar. Bilen kommer få åka biltransport ner och hem. Priskillnaden jämfört med att köra på släp blev helt enkelt för liten/ingen alls. Köra ner är uteslutet om jag ska kunna njuta av bilen på ringen på det sättet jag tänkt.
Jobba på så blir det nog bra det här !
Största problemet var att bromsarna vibrerar rätt saftigt, hade även det problemet förra året, misstänker att mina snikbelägg (kostade kring 38$) inte orkade med och har kletat av sig med skivan, men efter ~7 banmöten och några konbanor så får dom nog pensionera sig. Hade även tänkt svarva om skivorna för att få dom plana men den planen sket sig. Ett par nya skivor med lackade centrum för 450 kr ink frakt var helt enkelt för billigt (bra med usabeställning ibland


Passar även på att slänga på mina nya MPSC som jag köpte begagnade men oanvända, ska bli kul att se hur ett part nya känns när dom beggade var såpass trevliga! Ett fantastiskt däck, synd att dom är så hopplöst dyra att köpa nya, skulle aldrig falla mig in.
Listan fortsätter inför ringen, lite nervöst det här, ska även se över lite tändprylar. Bilen kommer få åka biltransport ner och hem. Priskillnaden jämfört med att köra på släp blev helt enkelt för liten/ingen alls. Köra ner är uteslutet om jag ska kunna njuta av bilen på ringen på det sättet jag tänkt.
Jobba på så blir det nog bra det här !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 931 -80 Förberedelser för ringen
Helt OT, men var det inte du som letade stolar/inredning i pasha(?) tyg?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74518" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74518" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 Förberedelser för ringen
emm wrote:Helt OT, men var det inte du som letade stolar/inredning i pasha(?) tyg?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74518" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tipset, har tjongat iväg ett PM till honom så vi får väl se

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -80 Förberedelser för ringen
Jag ska upp till Klippan på söndag för gokart, säg till om jag ska hämta stolen åt dig. De där sportstolarna är både hyggligt lätta, sköna och greppiga! Borde komma från en 911SC.
EDIT: Det är den tidiga sportstolen, har bara sett dem i första generationens 911 turbo. Inte samma stol som senare kom i 924. Rätt ovanliga.
EDIT: Det är den tidiga sportstolen, har bara sett dem i första generationens 911 turbo. Inte samma stol som senare kom i 924. Rätt ovanliga.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 Förberedelser för ringen
Blir nog ingen stol, buden drar iväg..
Har meckat ihop bromsarna med nya grejerna, fint med bett igen, samt även monterat på mina oanvända MPSC, riktigt knivksarpa vid en första provkörning. Roligast av allt är att jag börjat logga lite, än så länge så ser det faktiskt riktigtr ba ut, så jämn och fin AFR-kurva trodde jag inte att jag skulle få. Ska bara mecka in min MAP-sensor som jag köpt på elfa så ska det snart bli seriös loggning !!
Fortsätter även småpillandet för att se till att allt är i skick inför stora banan, upptäckte att min bälg jag svetsat fast på downpipen har blivit rejält uppskrapad, den får sig en hasplåt nästa garagevända. Har nån annan problem med att avgassystemet tar emot? Kan inte minnas att jag skrapat nånstans, skulle vara curbs på Gelleråsen i så fall. Så jäkla låg är den ändå inte.
Har meckat ihop bromsarna med nya grejerna, fint med bett igen, samt även monterat på mina oanvända MPSC, riktigt knivksarpa vid en första provkörning. Roligast av allt är att jag börjat logga lite, än så länge så ser det faktiskt riktigtr ba ut, så jämn och fin AFR-kurva trodde jag inte att jag skulle få. Ska bara mecka in min MAP-sensor som jag köpt på elfa så ska det snart bli seriös loggning !!
Fortsätter även småpillandet för att se till att allt är i skick inför stora banan, upptäckte att min bälg jag svetsat fast på downpipen har blivit rejält uppskrapad, den får sig en hasplåt nästa garagevända. Har nån annan problem med att avgassystemet tar emot? Kan inte minnas att jag skrapat nånstans, skulle vara curbs på Gelleråsen i så fall. Så jäkla låg är den ändå inte.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -80 Bredbandslambdaskoj!
Snygg kurva! Den är svår att återskapa med EFI.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 Bredbandslambdaskoj!
Oväntat bra med tanke på hur min förra (dessutom renoverade) S1 vurre uppförde sig, där dök ju AFR stadigt ända till varvstoppet, lite konstigt borde inte skilja på den fronten. Din wurre verkar du ha matat med nåt riktigt bra för grafen är ju verkligen spikrak (iaf med lite lågpassfiltreringgegge wrote:Snygg kurva! Den är svår att återskapa med EFI.

Provade även leka med att lägga in effektkurva framtagen från varvtalskurvan (med massa bilparametrar inprogrammerade såklart), ska provköra på plant underlag nån gång för att se om man kan få fram en lite mer konstant siffra, under mina körningar skilde sig lutningen ganska mycket.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -80 Bredbandslambdaskoj!
Kul sak den där loggern, nu får du höja trycket liiite, 0,1-0,2 bar borde väl gå nu när du har full koll på vad dom Tyska ingenjörerna presterade på 70 talet.
Man blir faktiskt lite imponerad att det är en så pass bra kurva, lycka till på slingan i skogen.
MVH Joakim
Man blir faktiskt lite imponerad att det är en så pass bra kurva, lycka till på slingan i skogen.
MVH Joakim
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Re: 931 -80 Bredbandslambdaskoj!
Skönt att det ser ut som det ska, så att du vet att du kan lita på grejerna på ringen. Jäklar vad avundsjuk jag är...
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]