931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: 931 -80 Köpaköpaköpa..

#601 Post by Karl Birgander »

Intercooler från 9-3 finns i två utföranden: http://www.ericsaabsite.com/Upgrades/St ... ooler.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Viggen har genomlopp, medans vanliga verkar ha på samma sida. Kanske du kan ta den som har på samma sida?
Ser större ut än den du har, och kanske lite mer lättplacerad?

Du har inte funderat på att göra som Edwin gjort i sin 944 och bygga hål framför höger framhjul för att få flöde genom oljekylaren?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#602 Post by Cédric »

Karl Birgander wrote:Intercooler från 9-3 finns i två utföranden: http://www.ericsaabsite.com/Upgrades/St ... ooler.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Viggen har genomlopp, medans vanliga verkar ha på samma sida. Kanske du kan ta den som har på samma sida?
Ser större ut än den du har, och kanske lite mer lättplacerad?

Du har inte funderat på att göra som Edwin gjort i sin 944 och bygga hål framför höger framhjul för att få flöde genom oljekylaren?

Jag har faktiskt haft ett öga på den ett tag, men problemet är att bilen är på tok för liten, nästan alla intercoolers man hittar är större än dom ca 50x30cm som kylaren är ( inte ens den rätt lilla passat ICn gick in). En fördel med att bygga på en BMW eller annan sedan är ju att man slipper detta lilla problem. Eller om man hade en helt annan fronspoiler förstås. Har klurat på det här, men sågar man inte sönder hela bilen finns inga bra lösningar :)

Cédric
Addict

#603 Post by Cédric »

Dags att friska upp tråden med lite körande, det har det ju blivit på tok för lite denna säsong. Vi tog ner bilen och hyvlade lite däck på PCS konbanekörning på bromma. Kul att få gasa av sig och se att bitarna funkar, inga problem bortsett från urladdat batteri på morgonen efter att bilen stått ett par veckor, inte kul. Båda jag å Carro hade iaf kul men varmt, måste ju varit minst 30 grader där ute på asfalten :) Mina MPSC fattade dock inte att det var varmt utan va rätt halkiga. Hade iaf inga blinkande varningar eller dylikt utan allt löpte på, bådar gått för kommande körningar. Har ju även gått upp i fjädserstyvhet fram från ~43 N/mm till 60, justerade krängaren på känsla och det verkar ha blivit kalas, mycket nöjd med farten och balansen i bilen. Vi siktar på G-åsen i Augusti med PCS och sen bär det av till dûskland om allt håller fram tills dess.

Men det var rätt skralt med frontmotorbilar, var va ni någonstans?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Cédric
Addict

Re: 931 -80

#604 Post by Cédric »

Påååwerslajd.. Kul när laddtrycket kommer på tvåan, då är det bara hålla stumt om man ska hänga med dom stora pojkarna :)

Image

Image

edit: grr, den beskär mina bilder..

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990

Re: 931 -80 Äntligen gasa..

#605 Post by Björn Nilsson »

Härliga bilder Cedric! Nästa gång du är i Skåne så får vi ta en :#cheers: å snacka Porsche. Ska vi köra så får det ske innan ölen :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Cédric
Addict

Re: 931 -80 Äntligen gasa..

#606 Post by Cédric »

Björn Nilsson wrote:Härliga bilder Cedric! Nästa gång du är i Skåne så får vi ta en :#cheers: å snacka Porsche. Ska vi köra så får det ske innan ölen :mrgreen:

/Björn
Det ska vi nog se till, dom gångerna jag är nere har vi ju jagat livet ur varandra på en gokartbana :D, så det kanske vore på sin plats med lite lugnare aktivitet :)

Fick mina toyo T1r monterade på fälg nu, 225 bak och 205 fram. Ska bli intressant att prova bilen med bra gatdäck, har inte hänt förut. Hade tänkt försöka höja ribban lite i classic om det blir nån mer konbana i år.

Nu blire paus från garaget och 2v bilsemester med cupran i Italien ! :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Cédric
Addict

Re: 931 -80 Förberedelser inför ringen

#607 Post by Cédric »

Nu så är förberedelserna i full gång inför den stora resan. Började med en dag på Gelleråsen med PCS, körde med classic vilket var ett av de bästa uppläggen hittils med PCS. Grymt kul och det gick rätt skapligt bra, blev knappt omkörd under dagen och när man ville om så flyttade folk sig, klart jämnare tempo än tex R1. Hur som helst så var det en bra shakedown inför ringen i september. Fick en trevlig todo-lista att jobba av.

Största problemet var att bromsarna vibrerar rätt saftigt, hade även det problemet förra året, misstänker att mina snikbelägg (kostade kring 38$) inte orkade med och har kletat av sig med skivan, men efter ~7 banmöten och några konbanor så får dom nog pensionera sig. Hade även tänkt svarva om skivorna för att få dom plana men den planen sket sig. Ett par nya skivor med lackade centrum för 450 kr ink frakt var helt enkelt för billigt (bra med usabeställning ibland :)), håller dom inte så har jag kvar mina gamla skivor, vi får väl se, det blir en chansning. Min bredbandslambdalogger Innovate LM-2 anlände också, så nu ska jag snart sätta igång att börja logga lite körningar för att se att allt är i sin ordning. Ska bara kitta upp med lite kontakter från ELFA så jag kan logga laddtryck och varvtal sen blir det skojskoj :#944burn:

Passar även på att slänga på mina nya MPSC som jag köpte begagnade men oanvända, ska bli kul att se hur ett part nya känns när dom beggade var såpass trevliga! Ett fantastiskt däck, synd att dom är så hopplöst dyra att köpa nya, skulle aldrig falla mig in.

Listan fortsätter inför ringen, lite nervöst det här, ska även se över lite tändprylar. Bilen kommer få åka biltransport ner och hem. Priskillnaden jämfört med att köra på släp blev helt enkelt för liten/ingen alls. Köra ner är uteslutet om jag ska kunna njuta av bilen på ringen på det sättet jag tänkt.

Jobba på så blir det nog bra det här !

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Re: 931 -80 Förberedelser för ringen

#608 Post by emm »

Helt OT, men var det inte du som letade stolar/inredning i pasha(?) tyg?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74518" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Cédric
Addict

#609 Post by Cédric »

emm wrote:Helt OT, men var det inte du som letade stolar/inredning i pasha(?) tyg?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74518" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack för tipset, har tjongat iväg ett PM till honom så vi får väl se :). Hade passat riktigt bra brevid skalstolen, hade ju tänkt klä om passagerarstolen men detta är ju ett lite sportigare alternativ !

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#610 Post by gegge »

Jag ska upp till Klippan på söndag för gokart, säg till om jag ska hämta stolen åt dig. De där sportstolarna är både hyggligt lätta, sköna och greppiga! Borde komma från en 911SC.

EDIT: Det är den tidiga sportstolen, har bara sett dem i första generationens 911 turbo. Inte samma stol som senare kom i 924. Rätt ovanliga.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#611 Post by Cédric »

Blir nog ingen stol, buden drar iväg..

Har meckat ihop bromsarna med nya grejerna, fint med bett igen, samt även monterat på mina oanvända MPSC, riktigt knivksarpa vid en första provkörning. Roligast av allt är att jag börjat logga lite, än så länge så ser det faktiskt riktigtr ba ut, så jämn och fin AFR-kurva trodde jag inte att jag skulle få. Ska bara mecka in min MAP-sensor som jag köpt på elfa så ska det snart bli seriös loggning !!

Fortsätter även småpillandet för att se till att allt är i skick inför stora banan, upptäckte att min bälg jag svetsat fast på downpipen har blivit rejält uppskrapad, den får sig en hasplåt nästa garagevända. Har nån annan problem med att avgassystemet tar emot? Kan inte minnas att jag skrapat nånstans, skulle vara curbs på Gelleråsen i så fall. Så jäkla låg är den ändå inte.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

Re: 931 -80 Bredbandslambdaskoj!

#612 Post by gegge »

Snygg kurva! Den är svår att återskapa med EFI.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#613 Post by Cédric »

gegge wrote:Snygg kurva! Den är svår att återskapa med EFI.
Oväntat bra med tanke på hur min förra (dessutom renoverade) S1 vurre uppförde sig, där dök ju AFR stadigt ända till varvstoppet, lite konstigt borde inte skilja på den fronten. Din wurre verkar du ha matat med nåt riktigt bra för grafen är ju verkligen spikrak (iaf med lite lågpassfiltrering :))

Provade även leka med att lägga in effektkurva framtagen från varvtalskurvan (med massa bilparametrar inprogrammerade såklart), ska provköra på plant underlag nån gång för att se om man kan få fram en lite mer konstant siffra, under mina körningar skilde sig lutningen ganska mycket.

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#614 Post by Joakim.S »

Kul sak den där loggern, nu får du höja trycket liiite, 0,1-0,2 bar borde väl gå nu när du har full koll på vad dom Tyska ingenjörerna presterade på 70 talet.

Man blir faktiskt lite imponerad att det är en så pass bra kurva, lycka till på slingan i skogen.

MVH Joakim

maxcarlsson
S2-Poster
Bilmodell: -

#615 Post by maxcarlsson »

Skönt att det ser ut som det ska, så att du vet att du kan lita på grejerna på ringen. Jäklar vad avundsjuk jag är...
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Post Reply