håller tummarnaRikard wrote:Tror att boven i dramat kan vara att kamaxeln står fel och påverkar vacuumet så att laddtrycket blir knas.
Imorgon skall kammen justeras så då får vi se!
Rikard
944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Står kammen fel så lär det nog vara bra mycket annat som påverkas förutom laddtrycket. Vad mer är det som känns galet? Jag skulle nog inte ens våga dra runt en motorn som jag visste att kammen stod fel på!Rikard wrote:Tror att boven i dramat kan vara att kamaxeln står fel och påverkar vacuumet så att laddtrycket blir knas.
Imorgon skall kammen justeras så då får vi se!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Tobias H
- S-Poster
- Posts: 116
- Joined: 2006-10-25 17:19:54
- Bilmodell: 944 S2 PCSR 8A, 968 CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Lidköping
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Då ses vi!Tobias H wrote:Kul att det börjar rulla igen Rikard! Såg att ssj hyrt kullen på lördag, ses vi där?
Har två tavlor som det börjar bli på tiden att du får snart känner jag:)
Jag kommer inte att köra pga oljeläckage men tittar upp i alla fall.
Tavlorna hade jag helt glömt, hur mycket är jag skyldig?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Tobias H
- S-Poster
- Posts: 116
- Joined: 2006-10-25 17:19:54
- Bilmodell: 944 S2 PCSR 8A, 968 CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Lidköping
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Dags för en uppdatering.
Problemen med motorn har tyvärr fortsatt i år igen. Den gick väldigt konstigt och på Mantorp var det tydligt att effekt saknades, trots högt laddtryck. Dessutom började motorn trycka ur sig vatten - dags för en ny topplockspackning, IGEN!!!
Monterade en lambdamätare och upptäckte att bilen gick fett ibland och magert ibland. Efter kontakt med Civinco bestämdes att, istället för att felsöka och mappa om så skulle ett nytt stand-alonesprut monteras.
Det blev lite stressmekande för Civinco som upptäckte att dumpventilen var trasig och det spökade till vacuumet som i sin tur gjorde att både bränsletryck och laddtryck varierade. Bilen var klar 2 dagar innan slalompremiären. Bilen mappades med lågt laddtryck för att jag skulle kunna köra några veckor trots trasig topplockspackning. Med lägre effekt blev bilen betydligt mera lättkörd i slalom och jag var överlägsen i första tävlingen. Även i slalomtävlingen under Såtenästräffen gick det bra och jag hade dagens snabbaste tid!
Nu står bilen hos Jon på JE Racing dynamix för byte av topllockspackning. Sedan skall den mappas av Peter Arkblad, som är mycket duktig inom området. Min bil har visat sig vara känslig för spikar och jag funderar på att montera någon övervakningsutrustning. Någon som har några tips?
Ett stort tack till JERD och Civinco för all support!!!!!!!
Rikard
Problemen med motorn har tyvärr fortsatt i år igen. Den gick väldigt konstigt och på Mantorp var det tydligt att effekt saknades, trots högt laddtryck. Dessutom började motorn trycka ur sig vatten - dags för en ny topplockspackning, IGEN!!!
Monterade en lambdamätare och upptäckte att bilen gick fett ibland och magert ibland. Efter kontakt med Civinco bestämdes att, istället för att felsöka och mappa om så skulle ett nytt stand-alonesprut monteras.
Det blev lite stressmekande för Civinco som upptäckte att dumpventilen var trasig och det spökade till vacuumet som i sin tur gjorde att både bränsletryck och laddtryck varierade. Bilen var klar 2 dagar innan slalompremiären. Bilen mappades med lågt laddtryck för att jag skulle kunna köra några veckor trots trasig topplockspackning. Med lägre effekt blev bilen betydligt mera lättkörd i slalom och jag var överlägsen i första tävlingen. Även i slalomtävlingen under Såtenästräffen gick det bra och jag hade dagens snabbaste tid!
Nu står bilen hos Jon på JE Racing dynamix för byte av topllockspackning. Sedan skall den mappas av Peter Arkblad, som är mycket duktig inom området. Min bil har visat sig vara känslig för spikar och jag funderar på att montera någon övervakningsutrustning. Någon som har några tips?
Ett stort tack till JERD och Civinco för all support!!!!!!!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag kör med Knock-Link finns att köpa på www.motornord.se.Rikard wrote:Min bil har visat sig vara känslig för spikar och jag funderar på att montera någon övervakningsutrustning. Någon som har några tips?
Förutom Knock-Link så har jag en smalbandslambda, oljetempmätare och turbotrycksmätare som mina "varningsklockor".
Sen kan det ju vara bra att övervaka annat också som avgastemp osv. Ska man övervaka många grejer så är nog någon sorts multiinstrument det bästa alternativet där man kan ta in flera mätvärden och bläddra mellan dem.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Rikards bil rullar igen, topplockspackningen var bränd på ettan och fyran pga spikningar då bilen gått snålt.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Har det varit något problem med Civinco installationen eller har den haft något annat som orsakat att den gått snålt?Jon80 wrote:Rikards bil rullar igen, topplockspackningen var bränd på ettan och fyran pga spikningar då bilen gått snålt.
Ren nyfikenhet får mig att undra...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Patrikpatand wrote:Har det varit något problem med Civinco installationen eller har den haft något annat som orsakat att den gått snålt?Jon80 wrote:Rikards bil rullar igen, topplockspackningen var bränd på ettan och fyran pga spikningar då bilen gått snålt.
Ren nyfikenhet får mig att undra...
Det var nog en rad orsaker som fick bilen att spika:
- Antagligen fel tändkurva
- För högt laddtryck
- Trasig dumpventil
- En tändhatt var inte ordentligt påsatt
- Felmonterad bränsleregulator
m.m., m.m
Min sjukdom har tyvärr gjort att jag inte orkat ta hand om bilen i den omfattning som behövts. Skulle naturligtvis mappat om bilen efter portningen och topprenoveringen i vintras men det blev inte av.
Nu skall bilen mappas om nästa onsdag så att jag kan få upp effekten lite. Tråkigt att köra med "fegtändning" och lågt laddtryck när man blivit van vid mer effekt.
Fortsättning följer..............
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Så där kan det ju bli ibland, man hinner/orkar inte allt man skulle vilja.Rikard wrote:Patrik
Det var nog en rad orsaker som fick bilen att spika:
- Antagligen fel tändkurva
- För högt laddtryck
- Trasig dumpventil
- En tändhatt var inte ordentligt påsatt
- Felmonterad bränsleregulator
m.m., m.m
Min sjukdom har tyvärr gjort att jag inte orkat ta hand om bilen i den omfattning som behövts. Skulle naturligtvis mappat om bilen efter portningen och topprenoveringen i vintras men det blev inte av.
Nu skall bilen mappas om nästa onsdag så att jag kan få upp effekten lite. Tråkigt att köra med "fegtändning" och lågt laddtryck när man blivit van vid mer effekt.
Fortsättning följer..............
Rikard
Hälsan måste självklart alltid stå i första rummet! Hoppas du mår så bra du kan nu (blir ju lite orolig nu)!
Lycka till med mappningen!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Det överjävligaste är väl att Rikard sopade banan i slalomen med sänkt laddtryck och sänkt tändkurva
.. låt se, runt 250 kusar har han nog i bilen som den är nu före mappning. Vi andra borde skämmas *fniss*

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
I onsdags var det dags för mappnng. Fick hjälp av Peter Arkblad (POA här på forumet) och vi började ändra tändkurvan som såg helt fel ut. Ställde upp tändningen rejält men den effektökning som vi hoppats på uteblev helt.
Enligt Peter så är det troligtvis kammen som är helt felställd, något som jag inte riktigt tror på då det är "professor" Sandén som ställt in den. Dessutom gick ju bilen betydligt bättre med Piggy-backsprutet så jag tror att det har blivit något fel vid monteringen av nya sprutet.
Jag har i alla fall beställt tid för inställning av kammen i slutet av veckan och om inte det hjälper får jag be Civinco hjälpa mig med felsökningen.
Tråkigt att jag inte kan åka på några banmöten nu så här mitt i högsäsongen. Får trösta mig med att jag vann slalomen i Vårgårda med cirka 11 sekunder!!!
Fortsättning följer..........
Rikard
Enligt Peter så är det troligtvis kammen som är helt felställd, något som jag inte riktigt tror på då det är "professor" Sandén som ställt in den. Dessutom gick ju bilen betydligt bättre med Piggy-backsprutet så jag tror att det har blivit något fel vid monteringen av nya sprutet.
Jag har i alla fall beställt tid för inställning av kammen i slutet av veckan och om inte det hjälper får jag be Civinco hjälpa mig med felsökningen.
Tråkigt att jag inte kan åka på några banmöten nu så här mitt i högsäsongen. Får trösta mig med att jag vann slalomen i Vårgårda med cirka 11 sekunder!!!
Fortsättning följer..........
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Det är imponerande!Rikard wrote:Får trösta mig med att jag vann slalomen i Vårgårda med cirka 11 sekunder!!!
Fortsättning följer..........
Rikard


Mycket bra jobbat!
Vi håller våra tummar för din välgång!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users