944 Turbo -86 | Gamle svarten
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Kanske är dags att göra en uppdatering efter sommaren
Har inte gjort så mycket med bilen i sommar utan har fokuserat på att köra så mycket som möjligt, eftersom bilen stod still så mycket förra sommaren. Har hunnit med lite kortare semesterresor, finåkning och en bankörning till och bilen har fungerat bra.
Inför senaste bankörningen(som jag avstod) upptäckte jag att mina framhjul glappar, se tråden http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=26710" onclick="window.open(this.href);return false;.
Tror och hoppas att problemet är att dämparna är slut. Hade mer eller mindre bestämt mig för att lämna bilen till Sandén för hans bilsteinkit, men när jag sökte här på forumet så hittade jag ett par bättre begagnade som jag köpte i veckan. Ska beställa nya fjäderbenslagringar eller om det räcker med någon bussning, sen får se om jag monterar innan avställning eller om jag kör några veckor till och byter i vinter. Det verkar visserligen vara ett ganska enkelt jobb?
Har inte gjort så mycket med bilen i sommar utan har fokuserat på att köra så mycket som möjligt, eftersom bilen stod still så mycket förra sommaren. Har hunnit med lite kortare semesterresor, finåkning och en bankörning till och bilen har fungerat bra.
Inför senaste bankörningen(som jag avstod) upptäckte jag att mina framhjul glappar, se tråden http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=26710" onclick="window.open(this.href);return false;.
Tror och hoppas att problemet är att dämparna är slut. Hade mer eller mindre bestämt mig för att lämna bilen till Sandén för hans bilsteinkit, men när jag sökte här på forumet så hittade jag ett par bättre begagnade som jag köpte i veckan. Ska beställa nya fjäderbenslagringar eller om det räcker med någon bussning, sen får se om jag monterar innan avställning eller om jag kör några veckor till och byter i vinter. Det verkar visserligen vara ett ganska enkelt jobb?
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Köpte en fjäderspännare idag på Biltema och lossade topplagringarna för att vara säker på vilken del som behöver bytas. Man (åtminstone jag) är inte särskilt kaxig när man står med en komprimerad bilfjäder i handen, men det gick utan problem
Nu vet jag iaf i vilken del som lagret sitter i och det var inte den del som Porschecenter trodde när jag var där. Skönt att jag bestämde mig för att vänta. Problemet nu är att träffpunkt 80 är om två veckor och jag behöver beställa grejer, montera och göra hjulinställning. Dessutom är jag upptagen nästa helg... Får kanske vänta tills efter träffen och köra dit med glapp.
Nu vet jag iaf i vilken del som lagret sitter i och det var inte den del som Porschecenter trodde när jag var där. Skönt att jag bestämde mig för att vänta. Problemet nu är att träffpunkt 80 är om två veckor och jag behöver beställa grejer, montera och göra hjulinställning. Dessutom är jag upptagen nästa helg... Får kanske vänta tills efter träffen och köra dit med glapp.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Bilen står avställd sen flera veckor tillbaka. Kommer inte göra något med den på ett tag, men väntar på nya topplagringar. De har blivit ordentligt dyra, omkring 800-900kr styck, plus några hundralappar till för övriga smådelar som behövs. Övervägde att köpa något häftigare, men tror jag kommer rätt långt med fräscha originaldelar. Metalldelarna är tvättade och lackade i väntan på delarna..
Vinterns eller vårens att-göra-lista:
-Byta dämpare och fjädrar
-Lämna in bromsskivorna på svarvning(vet inte om de är skeva eller om det är glapp i dämparna som ger vibrationer, men det är lika bra att göra)
-Se över bromsoken igen så de inte kärvar (annars tycker jag inte de nya skivorna borde slagit sig)
-Fixa blinkersen, pinnen som slår till så den stängs av när man svänger tillbaka är nött så man får stänga av blinkersen manuellt.
-Byta växellådsolja
-Byta bränslefilter(hoppas på att inte behöva byta slangar, men vi får väl se..)
-Kolla i förardörren varför rutan inte sitter fast ordentligt(den skallrar lite), antar att nån list lossnat. Skraplisten har jag redan köpt och den ska bytas samtidigt.
-Eventuellt en polering innan den tas ut
Tvättad inför avställning.
Vinterns eller vårens att-göra-lista:
-Byta dämpare och fjädrar
-Lämna in bromsskivorna på svarvning(vet inte om de är skeva eller om det är glapp i dämparna som ger vibrationer, men det är lika bra att göra)
-Se över bromsoken igen så de inte kärvar (annars tycker jag inte de nya skivorna borde slagit sig)
-Fixa blinkersen, pinnen som slår till så den stängs av när man svänger tillbaka är nött så man får stänga av blinkersen manuellt.
-Byta växellådsolja
-Byta bränslefilter(hoppas på att inte behöva byta slangar, men vi får väl se..)
-Kolla i förardörren varför rutan inte sitter fast ordentligt(den skallrar lite), antar att nån list lossnat. Skraplisten har jag redan köpt och den ska bytas samtidigt.
-Eventuellt en polering innan den tas ut
Tvättad inför avställning.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Fick hem delarna till topplagringarna och monterade dem i helgen. Tyvärr gick det kanske lite snabbt verkar det som, sprängskissen som jag kollar på nu stämmer inte med hur jag monterade.
Nummer 9 och 10 vände jag på. Hade jag monterad 9an under så hade den blivit en distans, dvs inte suttit inuti 10 och den passade nästan lite för bra på ovansidan för att det inte ska vara så
Nån som gjort detta nyligen och kommer ihåg hur det ska vara? Kan det vara så att topplagringen (10) ser annorlunda ut jämfört med sprängskissen?
Ny och gammal topplagring. Det var en del glapp i lagret också, så bytet känns motiverat.
Två färdiga fjäderben som väntar på att monteras i vår. Alternativt plocka isär och göra om..
Hur är det med åtdragningsmoment förresten? Jag körde med en hylsa som jag drog med polygrip, medan jag höll emot med en insexnyckel. Drog rätt hårt med det blev aldrig stumt, lagom?
Nummer 9 och 10 vände jag på. Hade jag monterad 9an under så hade den blivit en distans, dvs inte suttit inuti 10 och den passade nästan lite för bra på ovansidan för att det inte ska vara så
Nån som gjort detta nyligen och kommer ihåg hur det ska vara? Kan det vara så att topplagringen (10) ser annorlunda ut jämfört med sprängskissen?
Ny och gammal topplagring. Det var en del glapp i lagret också, så bytet känns motiverat.
Två färdiga fjäderben som väntar på att monteras i vår. Alternativt plocka isär och göra om..
Hur är det med åtdragningsmoment förresten? Jag körde med en hylsa som jag drog med polygrip, medan jag höll emot med en insexnyckel. Drog rätt hårt med det blev aldrig stumt, lagom?
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Har inte gjort så mycket som jag tänkt mig i vinter, men det är lättare att drömma på sommaren än att ge sig ut i mörkret och kylan på vintern och faktiskt göra något..
Har iallafall bytt stötdämpare fram och bak, trodde ju de gamla var dåliga, men herregud vad dåliga de var! Kan enkelt trycka ihop de gamla bakdämparna mellan händerna och sen går de knappt ut igen. Fattar knappt att det gick att köra med, och jag som ändå tyckte att bilen kändes rätt bra Men det bådar ju gott inför sommaren, ska bli spännande att provköra snart
De nya är Sandéns bilstein clubsport kit, hoppas det blir lagom för mig. Fjädrarna är ifrån forza och det verkar som att det var forza-fjädrar som satt på bilen innan också. Bilen blev lite högre med fräscha dämpare, vilket passar mig perfekt.
Gamla dämparen
Bort med den
Nya och gamla i en väldigt låg vintersol
Hade lite problem med krängninsghämmaren, eftersom jag lyfte en sida i taget så var det svårt att få i de nya fjäderbenen fram. Det gick till slut, men jag antar att det går enklare om man tar bort krängningshämmaren först eller lyfter båda framhjulen samtidigt.
Luftsköldarna till bromskylningen passade inte på de nya fjäderbenen, hoppas det går lika bra utan. Nån som har en åsikt?
Har iallafall bytt stötdämpare fram och bak, trodde ju de gamla var dåliga, men herregud vad dåliga de var! Kan enkelt trycka ihop de gamla bakdämparna mellan händerna och sen går de knappt ut igen. Fattar knappt att det gick att köra med, och jag som ändå tyckte att bilen kändes rätt bra Men det bådar ju gott inför sommaren, ska bli spännande att provköra snart
De nya är Sandéns bilstein clubsport kit, hoppas det blir lagom för mig. Fjädrarna är ifrån forza och det verkar som att det var forza-fjädrar som satt på bilen innan också. Bilen blev lite högre med fräscha dämpare, vilket passar mig perfekt.
Gamla dämparen
Bort med den
Nya och gamla i en väldigt låg vintersol
Hade lite problem med krängninsghämmaren, eftersom jag lyfte en sida i taget så var det svårt att få i de nya fjäderbenen fram. Det gick till slut, men jag antar att det går enklare om man tar bort krängningshämmaren först eller lyfter båda framhjulen samtidigt.
Luftsköldarna till bromskylningen passade inte på de nya fjäderbenen, hoppas det går lika bra utan. Nån som har en åsikt?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Ska du köra bana så är det bra med så mycket kylning till bromsarna som möjligt. Kör du bara gata och/eller slalom kan det kvitta.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Tanken är att köra lite bana också. Kör ju på amatörnivå och är inte snabb, men har dålig bromsteknik
Tänkte mest om någon hade erfarenhet av hur mycket kylning man förlorar på att plocka bort luftsköldarna, för jag antar att de flesta kör med andra fjäderben och därmed kör utan dessa.
Tänkte mest om någon hade erfarenhet av hur mycket kylning man förlorar på att plocka bort luftsköldarna, för jag antar att de flesta kör med andra fjäderben och därmed kör utan dessa.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Då behöver du så bra kylning som möjligt! Sätt dit ett par slangar från fronten som blåser luft till insidan på centrum av bromsskivan istället för originalet.fälgen wrote:har dålig bromsteknik
Och/eller gå en förarkurs så du lär dig bromsa...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2007-08-19 22:25:08
- Bilmodell: 924 -78
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
patand wrote:Då behöver du så bra kylning som möjligt! Sätt dit ett par slangar från fronten som blåser luft till insidan på centrum av bromsskivan istället för originalet.fälgen wrote:har dålig bromsteknik
Bromskylning, bra belägg och bra vätska gör galet stor skillnad. Bara att leda in luft i hjulhuset gör nytta. Att ytterligare rikta in mot centrum på luftkylda bromsskivor blir kanon...
Min vinter-924: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=25373
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Samuel... är det fälgen eller jag som är dum? Eller kanske båda?
Tycker iof du verkar hålla med mig rätt bra, så jag får väl anta det är något otalt du har med fälgen.
Tycker iof du verkar hålla med mig rätt bra, så jag får väl anta det är något otalt du har med fälgen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2007-08-19 22:25:08
- Bilmodell: 924 -78
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Jag har nog inget otalt med nån av er? =Dpatand wrote:Samuel... är det fälgen eller jag som är dum? Eller kanske båda?
Tycker iof du verkar hålla med mig rätt bra, så jag får väl anta det är något otalt du har med fälgen.
Jag använder "I'm with stupid" som "Jag håller med föregående talare" vilket jag alltid antagit (och fortfarande tänker anta) är dess korrekta tolkning... =D
Muppar är vi dock hela bunten, så där får ni snällt ta åt er.
Min vinter-924: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=25373
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Samuelf wrote:Muppar är vi dock hela bunten, så där får ni snällt ta åt er.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Förarkurs ja..vilket år som helst. Har tänkt/försökt gå "din" kurs men den går alltid innan jag fått ordning på bilen inför sommaren.patand wrote:Då behöver du så bra kylning som möjligt! Sätt dit ett par slangar från fronten som blåser luft till insidan på centrum av bromsskivan istället för originalet.fälgen wrote:har dålig bromsteknik
Och/eller gå en förarkurs så du lär dig bromsa...
Jag har ett par luftintag som ersätter lysena liggandes, men vill inte åka runt med dem hela tiden och har inte kollat hur mycket jobb det är att byta.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Har bytt till en entusiastförsäkring som hade krav på brandsläckare och dold strömbrytare, så det monterades under påskhelgen.
Funderade en stund över vart man skulle fästa brandsläckaren, under/framför förarstolen så var den i vägen och samma sak gäller väl rimligtvis på passagerarstolen, ville inte heller ha den vid passagerarens ben för där känns det också som att den stör. Ville inte heller borra eller förstöra inredningen..
Fäste den i de befintliga hål som fäster täcklocket som är på baksidan av förarstolen. Var precis att brandsläckaren fick plats, men millimeterna var på rätt sida. Det går även att ha stolen i det bakersta läget. Fördelen är att man når den från förarplatsen oavsett hur man har stolen. Infästningen blev kanske lite klen, men får förbättras sen om det behövs.
Hade bara mobilkameran med mig, men det går kanske att se ändå..
Bilen kommer förhoppningsvis att plockas ut under helgen
Funderade en stund över vart man skulle fästa brandsläckaren, under/framför förarstolen så var den i vägen och samma sak gäller väl rimligtvis på passagerarstolen, ville inte heller ha den vid passagerarens ben för där känns det också som att den stör. Ville inte heller borra eller förstöra inredningen..
Fäste den i de befintliga hål som fäster täcklocket som är på baksidan av förarstolen. Var precis att brandsläckaren fick plats, men millimeterna var på rätt sida. Det går även att ha stolen i det bakersta läget. Fördelen är att man når den från förarplatsen oavsett hur man har stolen. Infästningen blev kanske lite klen, men får förbättras sen om det behövs.
Hade bara mobilkameran med mig, men det går kanske att se ändå..
Bilen kommer förhoppningsvis att plockas ut under helgen
Who is online
Users browsing this forum: No registered users