924 -77 ser dagens ljus efter tolv år i ett garage. SÄLJES

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#61 Post by Cédric »

Hur ser ratten ut ?

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#62 Post by Goran »

För övrigt så står jag i valet och kvalet om jag ska montera originalratten eller köra vidare med Momostyret som sitter i nu. Momoratten är trevligare på alla sätt förutom att den inte satt där när bilen var ny.

Kör original, för fina 924or är inte såå vanliga nuförtiden. Är originalratten sliten och/eller ful, skaffa en finare. Det finns säkert i gömmorna hos folket på forumet. Det ska väl vara tvåekrad ratt på din årsmodell? Jag skulle själv kunna acceptera den senare årsmodellens treekrade ratt också. Jag tycker den är lite fräckare. :D
Lycka till med valet. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#63 Post by Mattias 924 »

Jag rullade ut bilen och tog några bilder med mobilkameran igår efter att jag bytt olja. Det känns lite tungt att börja plocka isär den nu när den fungerar bra och ser hyffsad ut.

Det blir nog så att jag sätter tillbaka orginalratten. Jag monterade nya gasfjädrar till bagageluckan i fredags och de nya leder inste strömmen till bakrutevärmen fast det finns kabelanslutningar, jag ska gå över och reklamera dom på lunchen idag.


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#64 Post by Mattias 924 »

Hade bilen på en våg idag. 560 kg fram och 620 kg bak med trekvarts tank och 90 kilo gubbe bakom styret.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Adolfsson
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2008-10-23 19:41:22
Bilmodell: Cayenne Turbo
Årsmodell: Vet ej
Location: Habo
Contact:

#65 Post by Adolfsson »

Mycket trevlig tråd att läsa detta!
Bra jobbat älskar när folk gör bilar till original skick!
Calle Linnér (fdAdolfsson)
Porsche Cayenne Turbo
Förr: Porsche 944 S2-91
www.attitudemotorclub.com

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#66 Post by Mattias 924 »

Orginalratten monterad. Ful som stryk och stor som i en buss men den satt där när bilen var ny. Jag får se om den får sitta kvar men troligtvis så blir det så.

Image

I morse var det 12 grader kallt och när jag tittade ut på gatan så såg det halt ut så jag gjorde ett ryck innan jag åkte till jobbet och skruvade på vinterdäcken igen. Om jag hade tittat längre än till brevlådan så hade jag sett att det var onödigt för det var torr och fin vägbana hela vägen. Möjligen är jag den sista som satte på vinterdäcken för den här säsongen? När jag stängde garageporten så såg jag att vänster bakljus och positionsljus inte lös så lunchrasten är bokad för felsökning.

Jag fyller år idag och fick boken "Tidernas Sämsta Bilar" i present av mina hånflinande barn.
-Slå upp sidan elva sa dom.

Ni får själva gissa vilken bil det var på den sidan...
Image

"Detta är en annorlunda topplista över de bilar som är trista, fula, långsamma eller bara rätt och slätt dåliga. 50 av dessa tidernas sämsta bilar visas med bilder och beskrivs i bitska ordalag av den engelske TV-journalisten Richard Porter. Här finns till exempel Porschen som råkade få en Volkswagen-motor, Lancian som bromsade in i sidled och Forden som var bättre på att skrämma barn än att transportera folk. Sverige är representerat med två riktigt usla Volvobilar...Och den bil som Richard Porter utnämner till den allra sämsta alla kategorier är så vanlig att alla har åkt i den...
Det här är inte enbart en bok för den som är bilintresserad. Det är också ett stycke kulturhistoria och framför allt - oerhört underhållande läsning. "
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#67 Post by Mattias 924 »

Nu har jag anmält mig till Såtenästräffen och kommer att åka ner den 1/5 tillsammans med äldste sonen. Jag har också insett att tillsammans med hus, båt, skidsemester och familj så hinner jag inte lacka om bilen innan så jag kommer som den är.

Är det någon/några mer som kommer att åka i lagligt tempo från Örebrotrakten till Såtenästräffen så är jag gärna med och tar sällskap.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#68 Post by Patrik Börjesson »

Mattias 924 wrote:Nu har jag anmält mig till Såtenästräffen och kommer att åka ner den 1/5 tillsammans med äldste sonen. Jag har också insett att tillsammans med hus, båt, skidsemester och familj så hinner jag inte lacka om bilen innan så jag kommer som den är.

Är det någon/några mer som kommer att åka i lagligt tempo från Örebrotrakten till Såtenästräffen så är jag gärna med och tar sällskap.
Jag åker! Är inte helt 100 på om jag kör bilen eller lastar på trailer än. Men vilket som så kan vi slå följe!

Min bil är absolut ingen skönhet den heller så du kommer inte behöva skämmas! Jag kör med Mottot att helldre kul än snyggt. :wink: :roll:

Edit; Kanske ska ta trailern, så får vi hoppas att iaf en av bilarna håller så vi kommer hem... :lol:

Hur gammal är äldsta sonen?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#69 Post by Cédric »

Jag hinner nog inte heller fixa till lacken på min kärra, så länge jag kommer så slipper nån annan ha fulast lack :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#70 Post by patand »

Lack? Det har jag nog ingen... eller är det det där silveraktiga under smutsen? ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#71 Post by Mattias 924 »

Verkar som om lacken kanske inte är någon stor grej då. Jag hade visualiserat träffen som massor av blanka fina bilar tillsammans med min faluröda 924.
Patrik Börjesson wrote:Hur gammal är äldsta sonen?
10år.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

Mattias 924 wrote:Verkar som om lacken kanske inte är någon stor grej då. Jag hade visualiserat träffen som massor av blanka fina bilar tillsammans med min faluröda 924.
Allvarligt talat... jag kommer nog försöka hinna putsa av lite skit från min bil. Men det kommer garanterat vara väldigt blandat skick på bilarna, vissa kommer se som nya ut medan andra faktiskt syns att de använts i 30 år på svenska vägar... :)

Det viktigaste är inte putsen utan resultatet i slalomen! :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#73 Post by Cédric »

patand wrote:...

Det viktigaste är inte putsen utan resultatet i slalomen! :wink:
Tur för mig :)

Fast det viktigaste på den träffen är väl inte resultatet i utan mest att träffa andra likasinnande och ha det allmänt trevligt och såklart få pressa sin bil :)

nu ska jag sluta tramsa i tråden :)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3332
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 ser dagens ljus efter tolv år i ett garage.

#74 Post by johan944 »

Hur har det gått????

Lever bilen fortfarande????
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -77 ser dagens ljus efter tolv år i ett garage.

#75 Post by Mattias 924 »

Bilen lever och mår fint, det är bara jag som inte håller tråden igång. En orginalrenovering är kanske mer Motorhistoriska riksförbundet än 944sverige.
Renoveringen har i alla fall fortskridigt som jag tänkt ungefär. Under det senast året så har "funktion och bekvämlighet legat i focus. ALLA funktioner i bilen fungerar som de skall och ljudnivån är numera dräglig. Bl.a. så har jag bytt alla bussningar i hjulupphängningarna samt bytt stötdämparna och gjort en hjulinställning. Det var väl investerade pengar och arbete.
Några nya tätningslister har det blivit samt renoverade dörrlås, fönsterhissar och dörrsidor. Mekaniskt så är den utan tvekan redo för en Europasemester.

Den väntar fortfarande på lack eftersom det alltid kommer någonting före och jag känner också att kraven på lackjobbet skärps hela tiden när resten av bilen blir finare. Först så planerade jag att garagelacka den själv, senare så var jag inne på att en hyggligt rutinerad hobbylackare skulle få göra jobet men nu börjar det luta mot en proffslack. Renoveringsjävulen är svår att hålla borta.

Just nu så har mina föräldrar den eftersom de sålt sin bil och inte får den nya förrän den 20 maj. Själv åker jag Crescent 308 sport i brist på körkort.

/Mattias, bilens 24:e och sista ägare.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users