993 C2 -94 "Badankan"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#61 Post by Highway »

FredrikÅ wrote:
Highway wrote: 17500 är ju ett kanonpris men sen kan man nog räkna på att lägga runt 100K till på grejjer så frågan är om det inte är bättre att köpa en "färdig bil"
Neeej, låt mig ha mina glädjekalkyler i fred! :wink:
Kollade på Pistonheads och det såg ju ut att ha varit bra spec på den och dessutom rätt färg :shock:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#62 Post by Highway »

Huu långt mellan uppdateringarna :)

Jag har fått grym hjälp av Karl Birgander :)

Så nu är vi klara med min bil och istället för att uppgradera hjulupphängningen allt efter som så har vi nu bytt det mesta.

På min bil satt standarddämpare från Boge och några sänkfjädrar från gemballa samt standard krängare som inte är ställbara eller speciellt grova så nu skall det bli grymt kul att se hur bilen kommer att fungera.

Nya/nyservade 2-vägs dämpare från Racing Dynamics där det mesta är ställbart i 24 klick,, jag hade lite farhågor om att jag hade köpt för korta fjädrar men när vi skruvat klart så var det mesta perfekt och det går inte att höja bilen nu men den känns lagom hög med 62,5-63 till överkant av skärmen.

Fjädersättning 220 N/mm bak och 160 N/mm fram
Krängare bak och fram från The Racers group som är 25 mm fram och ställbara i 5 steg och bak 22 mm ställbara i 3 steg samt ”plast” bussningar.

Camberplates från FVD utan något gummi som i originalen så nu känns bilen riktigt stum och svarar på minsta lilla rattutslag.

Vi ställde camber till -3 fram och -2,5 bak och det tror jag kommer att göra rejäl nytta för tidigare så har yttersidorna på däcken gåtts ganska hårt åt.

Sen har vi ställt alla inställningarna typiskt svenskt lagom alltså i mitten på allt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#63 Post by patand »

Rejäla uppdateringar helt enkelt! :D Det kan ju vara så att du inte behöver ha så mycket camber längre när du fått på rejält hårdare chassie så lär ju bilen kränga mindre också. :)

220N/mm fram, är det mycket på en 911? Jag har 124N/mm (700lb/in) fram på min 931a, 220N/mm skulle vara mycket hårt på min bil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#64 Post by FekZen »

Jävlar va snygg den är! Fanns 993 redan 94? är det då gränsåret är mellan 964 och 993? vore ju drömmen att få tag i en fräsh 993a.. är det så att dem stiger i pris nu för tiden?

Mvh
A. Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#65 Post by Anders Larsson »

patand wrote: 220N/mm fram, är det mycket på en 911?
Förmodligen...du råkade nog vända på bak-o-framvärdena :wink: :wink:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#66 Post by Highway »

patand wrote:Rejäla uppdateringar helt enkelt! :D Det kan ju vara så att du inte behöver ha så mycket camber längre när du fått på rejält hårdare chassie så lär ju bilen kränga mindre också. :)

220N/mm fram, är det mycket på en 911? Jag har 124N/mm (700lb/in) fram på min 931a, 220N/mm skulle vara mycket hårt på min bil.

Jag har 160 fram och 220 bak och det är mycket för en 911 men det känns inte sjukligt hårt men visst man känner dom mesta ojämnheter.

2,5-3 grader är nog vad Michelin däcken kräver för att inte käka upp utsidorna på däcken,, men visst som du säger så kommer krängningarna i bilen inte vara så stora
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#67 Post by Highway »

FekZen wrote:Jävlar va snygg den är! Fanns 993 redan 94? är det då gränsåret är mellan 964 och 993? vore ju drömmen att få tag i en fräsh 993a.. är det så att dem stiger i pris nu för tiden?

Mvh
A. Fekzen
Ja -94 är första året för 993,, var inte -93 sista året för 964:orna?

Jag tycker nog att priserna har stigit lite de sista året och kollar man på priserna på mobile.de så är dom högre där än i sverige.

Kollar man priser på RS modellerna så är dom ju helt sjuka både på 964 och 993
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#68 Post by Spånet »

Highway wrote:
patand wrote:Rejäla uppdateringar helt enkelt! :D Det kan ju vara så att du inte behöver ha så mycket camber längre när du fått på rejält hårdare chassie så lär ju bilen kränga mindre också. :)

220N/mm fram, är det mycket på en 911? Jag har 124N/mm (700lb/in) fram på min 931a, 220N/mm skulle vara mycket hårt på min bil.

Jag har 160 fram och 220 bak och det är mycket för en 911 men det känns inte sjukligt hårt men visst man känner dom mesta ojämnheter.

2,5-3 grader är nog vad Michelin däcken kräver för att inte käka upp utsidorna på däcken,, men visst som du säger så kommer krängningarna i bilen inte vara så stora
Det är nog mest kompressionen i däcken som gör att det kränger nu :wink:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#69 Post by patand »

Anders Larsson wrote:
patand wrote: 220N/mm fram, är det mycket på en 911?
Förmodligen...du råkade nog vända på bak-o-framvärdena :wink: :wink:
:oops: det gjorde jag visst... :lol:

160 på en 911 som är lite tyngre än min 924 är kanske motsvarande hårt eller möjligen lite hårdare än min 924 med 124 då... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#70 Post by Karl Birgander »

Spånet wrote:Det är nog mest kompressionen i däcken som gör att det kränger nu :wink:
Jo, så är det! :D

Man kan säga som det så fint heter i motortidningar: Man blir ett med vägen och bilen följer vägen som ett strykjärn! :D

ALLT känns, absolut med till det positiva, ingen fördröjning när man vrider ratt, chassit svarar mycket fint på allt!

Denna bil kommer nog Magnus kunna framföra FORT på bana.

Sen finns ju ett antal rattar och vred och hål i krängare att justera mer på...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#71 Post by Karl Birgander »

Lite OT, men bilen kan (kunde...) även brukas som "glassbil":

Tack Magnus! :racesmile :up: :wave:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

Mycket klänning i Racestolen! :D

Fin bil, fint brudpar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#73 Post by Karl Birgander »

patand wrote:Mycket klänning i Racestolen! :D

Fin bil, fint brudpar!
Halva klänningen fick jag lägga ihop över henne! :D

Synnerligen passande blev det! :D

Så hård som bilen numera är skulle jag tveka till att göra om det. :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#74 Post by Highway »

Man skall inte underskatta dekaltrimmning,, inget RS tjafs här
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#75 Post by snugge »

Highway wrote:Man skall inte underskatta dekaltrimmning,, inget RS tjafs här
hahaha, åfyfan va fett! :D :d=:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users