931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 931 -80 Meckvinter..

#586 Post by Cédric »

patand wrote:Grattis! :D En enkel ombesiktning bara att göra nu så är det fritt fram att köra?
Elen är nu fixad, allts funkar prima. Även räserratten är tillbaka tillsammans med en vårstädning. Nu är det beställning av styrled, skulle behöva göra en toeinställning men det är ju lönslöst med glapp led. Sen är det ut å åka. Var ute och provsladdade bilen igår kväll, lite oroande att knacklampan blinkade när man var ute på sladd, klart om mätare kanske får problem när det dunkar och slår av hjulspinn, men när jag körde vanlig fullgas gick det bra. Ska försöka hitta tid (igen efter misslyckade försök i höstas)för dyno/bredbandslambda, men det är riktigt knöligt att få till..

Dags att börja planera in en bankörning, ska ta en titt i PCS kalendern och se vad man kan hitta!

notetoself
Addict
Bilmodell: Porschelös

#587 Post by notetoself »

Cédric wrote:Var ute och provsladdade bilen igår kväll, lite oroande att knacklampan blinkade när man var ute på sladd, klart om mätare kanske får problem när det dunkar och slår av hjulspinn, men när jag körde vanlig fullgas gick det bra.
Kan det inte bero på att K-jeten ger olika mycket bränsle när man svänger? Utzon vände väl sin 90 gr om jag inte minns fel just pga detta.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#588 Post by makkanftw »

notetoself wrote:
Cédric wrote:Var ute och provsladdade bilen igår kväll, lite oroande att knacklampan blinkade när man var ute på sladd, klart om mätare kanske får problem när det dunkar och slår av hjulspinn, men när jag körde vanlig fullgas gick det bra.
Kan det inte bero på att K-jeten ger olika mycket bränsle när man svänger? Utzon vände väl sin 90 gr om jag inte minns fel just pga detta.
http://utzon.se/gamla/My931/My931.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stycket om G-sensitive air flow meter.
- Marcus

Cédric
Addict

#589 Post by Cédric »

Jag kommer ihåg den "artikeln", ett klart märkligt fenomen. Har dock inte haft något problem med det tidigare, körde med bredbandslambda ett tag utan att hitta nåt sånt. Hade ej heller några blinkningar eller dylikt förra säsongen. Nånting har kanske ärgat eller nåt under vintern, trots att den stått i garage. Jag måste ta en rejälare koll, svårt att köra steady state kurvor i ett industriområde :)

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#590 Post by patand »

Bara en fundering men hur mycket soppa hade du i tanken?

Har man lite för lite soppa så kan det hända att pumpen inte lyckas suga ordentligt med soppa i tvära svängar med mycket G krafter och resultatet kan bli lite "knack" markering. Detta har jag råkat ut för några gånger i torparen på Sviestad ( (gula lampor på Knock-Linken, inte rött som tur var), då vet man att det är dags att tanka. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#591 Post by Cédric »

patand wrote:Bara en fundering men hur mycket soppa hade du i tanken?

Har man lite för lite soppa så kan det hända att pumpen inte lyckas suga ordentligt med soppa i tvära svängar med mycket G krafter och resultatet kan bli lite "knack" markering. Detta har jag råkat ut för några gånger i torparen på Sviestad ( (gula lampor på Knock-Linken, inte rött som tur var), då vet man att det är dags att tanka. :)

Det kan ju vara en tanke, men tanken var nästan full, dock gammal bensin från i höstas, vilket inte är något positivt. På bana har jag kört ända ner till lysande gul lampa (tanklampa) utan några problem förra året. Men bra tips hur som helst, saker som dyker upp från en säsong till en annan ogillar jag skarpt, det brukar ju sällan vara ett designfel utan snarare nånting som hänt med bilen..

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#592 Post by gegge »

Blir lite nyfiken på din styrled då jag är tvungen att byta min(den "gamla" är perfekt). Hör till saken att den är drygt 12 månader och bilen har som bekant inte gått speciellt långt. I mitt fall har gummit spruckit hela vägen runt, ska kontakta säljaren och höra efter.
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#593 Post by Cédric »

Intressant, jag ska ta en närmare titt när jag har plockat av den. Mycket möjligt att det är samma leverantör som spridit ut dåliga styrleder. Var köpte du din ?

Cédric
Addict

#594 Post by Cédric »

Självklart upptäcktes det på återbesöket hos SBP att även andra styrleden var kass, suck, men han släppte mig eftersom jag inte kört mer än 3 km mellan besiktnignarna. Jag såg nog ut som en meckarkille :)

Har köpt på mig ett par beggade och billiga toyo T1r i 225/40 16" att kränga på d90 fälgarna, motsvarande fram måste jag nu köpa, 205/45 16". Kommer det se för blingit ut med så låg profil? Det är ju bara ett tejpvarv runt fälagrna jämfört med orginal :).

Har även köpt på mig en beggad turbo som tipsades om här på forumet, snodde den framför näsan på gegge visade det sig eftersom killen inte orkade skicka den (han bodde i sthlmstraketen). Den kom i en fin porsche orginalkartong, har legat där sen 1989! Dock verkar den lite mer glapp än vad jag skulle tro att en "ny" turbo som gått ca 20 mil är. Turbon byttes på Porschecenter då bilen kom in på verkstad och rykte, men det visade sig vara kolvringarna (Amatörmässigt av PC måste jag säga..:) ), så dom tog tillbaka turbon, men jag tror att det kan ha varit extremt mycket skit i oljan vilket kanske slet ut lagrena i den med en gång. Dock är impellrar och avgashus top notch !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#595 Post by makkanftw »

Bilen ser finfin ut! Saknar sommarturerna i min vita..
Tror däckdimensionerna blir super! Blir det tunt får du väl sänka lite till :)

Tur det finns vänliga själar som lägger in tips :#cheers:
- Marcus

Cédric
Addict

#596 Post by Cédric »

Köpmanin slår till. Har gått och dragit på den här nödvändiga investeringen i över ett år, så nu blev det äntligen av. Beställde en innovate Lm-2 bredbandslambdalogger, kan även logga RPM och ett antal analoga ingångar, OBD loggning mm direkt ner på SD-kort. Så om någon behöver veta hur bilen går eller justera mappar osv så vet ni var jag finns :)

Image

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990

Re: 931 -80 Köpaköpaköpa..

#597 Post by Björn Nilsson »

Ser bra ut Cedric! Men att intercoolern är för stor är för att du inte använt tigersågen ännu :wink: :mrgreen:

Ha det bra

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Cédric
Addict

#598 Post by Cédric »

Björn Nilsson wrote:Ser bra ut Cedric! Men att intercoolern är för stor är för att du inte använt tigersågen ännu :wink: :mrgreen:

Ha det bra

/Björn
Jag har inte hittat tigersågen i garaget än, måste nog vara därför :). Har en annan IC på gång som jag hoppas kräver lite tigersåg men inte så blodigt. HAde ju varit trevligt med en rakt igenom flödande IC men då måste jag offra oljekylaren, det känns inte aktuellt. Jag undrar hur den kommer påverka kylningen...

Image

Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#599 Post by Karl Birgander »

Du behöver väl inte ta bort oljekylaren för att få till bättre ic?
Kan du inte bara flytta den lite? framför/bakom ic kanske funkar om du styr luften bra?

Saab 9-3 har lång smala som kanske funkar utan kapande.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Cédric
Addict

#600 Post by Cédric »

Karl Birgander wrote:Du behöver väl inte ta bort oljekylaren för att få till bättre ic?
Kan du inte bara flytta den lite? framför/bakom ic kanske funkar om du styr luften bra?

Saab 9-3 har lång smala som kanske funkar utan kapande.

Nä, den måste ju inte bort, men däremot så måste den byta plats och få nya ledningar. Svårt när man både vill ha den skyddad och ha bra luftflöde. Som det är idag så kan den absolut inte hamna på ett sämre ställe, oljekylningen är redan i underkant en riktigt varm dag. Har gjort lite bafflar kring oljekylaren i aluplåt för att styra luften dessutom, gjorde lite skillnad men fortfarande inte hundra. Som det ser ut idag så fyller ju kylaren i princip det utrymme som finns mellan vätskekylaren och kaross. Framför allt är jag också rätt sugen på att kapa bort så lite orginalgrejer som möjligt.

Med inlopp på samma sida kan jag göra plats där tutorna sitter, vilket är ett klart okritiskt ställe med "mycket" plats..Men vi får se, inget är bestämt :)

Post Reply