931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 931 -80 Meckvinter..

#571 Post by Cédric »

maxcarlsson wrote:Jag måste bara kommentera den balla uppallningen av bakvagnen medelst isracingdäck till gokart. :)
Det är dock bara oket som håll uppe av min fina hög. Är det inte fullt normalt att använda det man hittar som pallbock, du skulle se karten dom hör till, skulle inte våga sitte i en sådan med 40+ hästar bakom ryggen med några ynka rör under stjärten. :) Gokart var en intressant sport för i tiden ...

Provade dra åt mitt styrrack ända tills det låstes fast, det glappar lika mycket ändå. Har inte lyckats hitta något om styrracksrenovering, går det att göra, sitter det någon form av styrning eller bussning där inne? Har redan kollat inre knuten och det är inte den som glappar..

maxcarlsson
S2-Poster
Bilmodell: -

#572 Post by maxcarlsson »

Hjulupphängning menade jag förstås - jag skulle ju aldrig tro att du skulle palla upp bilen med gokartdäck :P
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#573 Post by gegge »

Något att fundera på?

Image

Skönt att se att ingen postat sedan november(Även om du garanterat haft högre aktivitet i garaget än jag haft denna vinter).

ikke beskuren: http://i225.photobucket.com/albums/dd25 ... 0097-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#574 Post by Cédric »

De vette F-n omd et varit särskilt aktivt i garaget. Har bytt handbromsbackar och gjort en allmän uppfräschning på den fronten. Nu är styrracket nere för en eventuell minirenovering för att eliminera glapp. Har köpt en shortshift spak som jag nu ska försöka anpassa till orginalknopp med nytt läder på.

Den där klossen ser nästan smidig ut måste jag säga, kanske man ska fundera på vattenkyld IC igen. Skulle du kunna skicka över någon form av måttsatt ritning så man kan se hur den skulle kunna passa?

Va tror du om kyleffekten i en sådan? Hur mycket pulver ska den "klara". Hur farligt tror du det är med heat soak? vattenkylare är ju också frågan hur stor man klarar sig på. Vill ju inte ha en till lika stor.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#575 Post by gegge »

Jag har ett riktigt bra program som räknar ut effektiviteten beroende på massor av parametrar. Lite summering:

Att gå från en turbo med 60% verkningsgrad till en 70% ger 182hk och sänker lufttempen från ca 98° till 87°. Räknat vid 10 psi och S2 motor.

Med 20° i luften och samma temp i kylvattnet får du 202hk och insugstempen hamnar på 44° med IC. (När vattnet blivit uppvärmt till 40° sjunker effekten till 195hk och insugstempen stiger till 56°) Höjer du trycket till 12psi får du 214hk och 50° jämfört med 191hk och 98° utan IC. Ställer du upp trycker till 15psi får du 228hk och 63° med IC men då har jag räknat med att effektiviten på din turbo säkert gått ner till 60%.

Alla effekter är vid 5500 varv för jämförelsen skull, varva till 6000varv ger ca 10% mer effekt. Att öka pumpen från 10l/min till 20l/ ger ytterligare ett par hästar. Problemet är i första hand att få ner tempen på vattnet, 20° har man inte länge och 40° kräver en vettig kylare och spolartanken som behållare.

Jämfört med en 951 intercooler är den vattenkylda vid 20° något bättre och då har jag inte tagit hänsyn till tryckfallet som är rätt stort, vill minnas 1,35psi från Linsays hemsida. Nu vet jag inte riktigt hur mycket luft som passerar igenom utan har räknat på 10kg/min i bägge fallen. 10kg luft är ändå 10 kubik som ska igenom en 4" tjock mindre genomsläpplig kärna. Heatsoak tror jag inte är ett problem, även om det skulle vara 80° under huven tar det lång tid att värma den extra mängden vatten som du har.

EDIT: Kom på ett par saker nu när jag tog en kaffe i stan. Kylaren kan i stort sett sitta var som helst, tex vid reservhjulsbaljan med ett par små fläktar. Vattnet leds i kylslingor i stjärnprofil gjorda i alu under bilen. Ger någon liter extra med vikt långt ner/bak. En större oljekyl eller tom motorcykelkyl vore perfekt. Eller varför inte koppla om värmepaketet, det sitter i en kall högtryckszon med fläkt? (Varmt på sommaren och kallt på vintern :roll: :? )
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#576 Post by Cédric »

Undra om jag nånsin blir klar i den här takten. Skulle justera ventilspelet vilket inte riktigt blev som önskat eftersom en av nockarna var rejält nött och tryckaren slut (borde kanske ha kollat spelet innan..). Som tur var hade jag ju en extra kam liggandes på vinden tillsammans med sina respektive tryckare (passade även på att byta plastvinkeln till oljepåfyllningsröret, litar inte på gammal plast). Surt nog så krävs dock utmontering av halva motorrummet för att få bort kamkåpan m.m. Nu är nästan bitarna ihopskruvade, fastnade dock på samma j*** tryckrör (en korta stumpen som sitter i anslutning till turbon) som bråkade med mig förra året. Det blir till att skicka den till farsans jobb så ska dom försöka lösa det med antingen en insats eller ett nytt försök med helicoil. Hade ju egentligen tänkt lägga tiden på att måtta dit en eventuell intercoolerdragning men den fick lämna över lite budgeterad tid till tråkmeck istället :).

I övrigt åker faktiskt fler saker ihop än isär vilket är positivt. Ny redlineolja till växelklumpen, avgassystem och drivaxlar är tillbaka. Nu är det mest fokus på att få ihop styrningen igen och pilla ihop lite runtomkring krafs runt motorn. Även shortshiftern måste fixas klart, har lite problem med spakens nya beklädnad som behöver modifieras lite.

Nu är planen iaf att få bilen på banan till såtenästräffen, borde ju vara möjligt även om man har lite ont om tid...

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#577 Post by patand »

Du jobbar på du Cédric! :)

Nästa vinter kanske du kan låta bilen vara och sen bara ta fram den på våren och köra?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#578 Post by Cédric »

patand wrote:Du jobbar på du Cédric! :)

Nästa vinter kanske du kan låta bilen vara och sen bara ta fram den på våren och köra?

Några sådana planer har jag inte för den här bilen :). En del av det roliga är ju att hela tiden utveckla bilen. Det är dock inte lika kul att laga saker som är tråkiga som när arbetet är klart inte ger mer än vad som fanns innan. Hade jag inte varit så petig hade jag ju kunnat köra såsom den ställdes av i höstas, snudd på iaf. Ju mer man skruvar desto mer får man skruva :). Vi får ju vår nya bruksbils snart, hoppas den inte snor meckarmotivation (Ibiza cupra -11), får hoppas på det bästa.

Cédric
Addict

#579 Post by Cédric »

Hoppsan, nya glassätarfälgar inhandlade från Gurra. D90 6" fram och 8" bak, båda med et 55 eller var det kanske 52. Var riktigt osäker på om 8" passar bak men det verkar funka. Får väl se hur det blir med bilen på backen men än så länge ser det bra ut. Vintermackorna som sitter på nu ska få lämna plats för lite sportigare doningar. Kan bli nåt för standardklassen i PCS konbana kanske :). Eventuellt blir det också ny lack på fälgarna, men jag är osäker på färg, nånting mattare blir det i så fall.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#580 Post by gurra »

Ser rentav maffiga ut på din bil :)
Du vet var bra däck för gatbilsklassen finns att hämta - du får alla fyra för 800kr!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Hasse
S2-Poster
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986

#581 Post by Hasse »

Jag har D90 8" med 225 både fram och bak på min 924S, funkar kanon.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

Cédric
Addict

#582 Post by Cédric »

Problemet är i mitt fall negativ camber, det käkar upp nästan allt utrymme hjulhusen. Är en knapp centimeter mellan orginalfälg och fjäder (innan jag bytte till "rejsfjädrar" som är smalare) fram., hur mycket har du?
Så vi får se vad som händer när bilen hamnar på backen. Förhoppningsvis inga problem.

205or på 8" fälg kan bli lite väl strech, :). Ska leta lite på camskill och se vad jag hittar, men det är onekligen schysst pris, vet du vad modellen heter, är det evo1? Finns i flera gummiblandingar också kan jag se. Nästan värt att prova vingla lite bland konerna med .

Hasse
S2-Poster
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986

#583 Post by Hasse »

Fram har jag original liknade fjädrar och ca 3 mm mellan däck och fjäder vid -2 grader camber lite
väl tajt kanske.
Har nu monterat sande'n toplagringar för att få lite mer negativ camber och lite mer plats mellan
däck och fjäder.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

Cédric
Addict

#584 Post by Cédric »

Här va det öde, i erkligheten lever faktiskt bilen, har monterat klart allt udner huven och gett den lite underhuvsputs. Nu är det bara resten av bilen kvar :/. Nummer ett var ju att få bilen besiktiad, eftersom jag inte hade varit så förutseende så fanns det inga tider förrän i sommar, därför såg jag utvägen att åka till entusiastbesiktningen som årligen dyker upp hos SBP. Tyvärr var det ju inte bara jag som var i samma sits, så när vi kom dit var det enbart 100 bilar före oss i kön. 4-5 timmar senare rullade bilen ur bilprovningens lokaler med ett elfel och en glapp styrled på åtgärdslistan. Det var inte så fasligt att vänta, kul blandnin av bilar och korv till förtäring :)

Min nya styrled som gått 1,5 säsong blir det att kasta, snacka dom risig kvalitet. Ska försöka köpa en på något ställe där man har lite koll på vilken tillverkare det är.

Elfelet visade sig när man blinkade och bromsade samtidigt, då ballade allting ur, hade ju itne testa det innan tyvärr. Men efter att ha uteslutit det mesta i blinkerssystemet visade sig den tjocka runda kontakten vid baklampan vara boven i dramat. Blir ett jobb att lösa denna söndag.

I övrig sa besiktningen ingenting om några andra modifieringar, skönt. Klart vettig besiktning måste jag säga, kändes som man hade kunnat komma in med lite vaf.. som helst. Så länge man hade koll på att alla "vanliga" besiktningspunkter var OK. Vettigt måste jag säga :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#585 Post by patand »

Grattis! :D En enkel ombesiktning bara att göra nu så är det fritt fram att köra?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply