Jag har ett riktigt bra program som räknar ut effektiviteten beroende på massor av parametrar. Lite summering:
Att gå från en turbo med 60% verkningsgrad till en 70% ger 182hk och sänker lufttempen från ca 98° till 87°. Räknat vid 10 psi och S2 motor.
Med 20° i luften och samma temp i kylvattnet får du 202hk och insugstempen hamnar på 44° med IC. (När vattnet blivit uppvärmt till 40° sjunker effekten till 195hk och insugstempen stiger till 56°) Höjer du trycket till 12psi får du 214hk och 50° jämfört med 191hk och 98° utan IC. Ställer du upp trycker till 15psi får du 228hk och 63° med IC men då har jag räknat med att effektiviten på din turbo säkert gått ner till 60%.
Alla effekter är vid 5500 varv för jämförelsen skull, varva till 6000varv ger ca 10% mer effekt. Att öka pumpen från 10l/min till 20l/ ger ytterligare ett par hästar. Problemet är i första hand att få ner tempen på vattnet, 20° har man inte länge och 40° kräver en vettig kylare och spolartanken som behållare.
Jämfört med en 951 intercooler är den vattenkylda vid 20° något bättre och då har jag inte tagit hänsyn till tryckfallet som är rätt stort, vill minnas 1,35psi från Linsays hemsida. Nu vet jag inte riktigt hur mycket luft som passerar igenom utan har räknat på 10kg/min i bägge fallen. 10kg luft är ändå 10 kubik som ska igenom en 4" tjock mindre genomsläpplig kärna. Heatsoak tror jag inte är ett problem, även om det skulle vara 80° under huven tar det lång tid att värma den extra mängden vatten som du har.
EDIT: Kom på ett par saker nu när jag tog en kaffe i stan. Kylaren kan i stort sett sitta var som helst, tex vid reservhjulsbaljan med ett par små fläktar. Vattnet leds i kylslingor i stjärnprofil gjorda i alu under bilen. Ger någon liter extra med vikt långt ner/bak. En större oljekyl eller tom motorcykelkyl vore perfekt. Eller varför inte koppla om värmepaketet, det sitter i en kall högtryckszon med fläkt? (Varmt på sommaren och kallt på vintern

)