931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

Re: 931 -80 Kullenpremiär överlevd..

#541 Post by gegge »

Mycket spännade att se din körning, härligt "tyst" med! Fint flyt måste jag säga. Hotar svansmotorbilarna rejält :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#542 Post by Cédric »

Mer film från pass 3. Här får vi ett varv bakom ErikDs gröna 924 också. Huj va det går!

http://www.youtube.com/watch?v=drylZuyfRws" onclick="window.open(this.href);return false;

Ang. handskar så har jag faktiskt köpt riktiga skor och handskar från rallyimport till tjejen redan, av någon anledning hamnar jag nedanför på priolistan. Märkligt, ung och odödlig fortfarande kanske ;)

Förresten gegge så har nu wurren hamnat på plats. Hinner jag så blir det provgasande imorgon :#944burn:

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#543 Post by patand »

Cédric wrote:Om jag minns rätt ligger dom i ungefär samma prisklass som omp-handskarna, eller vad kostar dom nu för tiden.
Tror det stod typ €120 på hemsidan deras (porschevarianten). Jag tror jag gav ca 1000 eller 1100 för mina för ett par år sedan och då fick jag lite rabatt från Stand21.se (som inte verkar finnas kvar längre?).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej

#544 Post by Rikard »

patand wrote:
Cédric wrote:Om jag minns rätt ligger dom i ungefär samma prisklass som omp-handskarna, eller vad kostar dom nu för tiden.
Tror det stod typ €120 på hemsidan deras (porschevarianten). Jag tror jag gav ca 1000 eller 1100 för mina för ett par år sedan och då fick jag lite rabatt från Stand21.se (som inte verkar finnas kvar längre?).
Köpte mina Stand21-handskar förra året och med Porsche-brodyr kostade de 1600:-

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Cédric
Addict

#545 Post by Cédric »

Vi får se var vi landar handskmässigt. Först ska jag se till att jobba lite så pengarna börjar trilla in :).

Rikard, bortsett från tvkrönet som jag ändrade på hur ser det ut i min körning? Du har ju bevisligen kört rätt så raskt runt kullen så det hade varit intressant att höra din åsikt.

Rikard
Addict
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej

#546 Post by Rikard »

Cédric wrote:Vi får se var vi landar handskmässigt. Först ska jag se till att jobba lite så pengarna börjar trilla in :).

Rikard, bortsett från tvkrönet som jag ändrade på hur ser det ut i min körning? Du har ju bevisligen kört rätt så raskt runt kullen så det hade varit intressant att höra din åsikt.
Generellt ser det bra ut och jag vet inte hur din bil är att köra men jag skulle rekommendera betydligt tajtare spår och på en del ställen utnyttjar du inte hela banbredden i utgångarna så du har en del du kan prova och se vad som passar dig bäst.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Cédric
Addict

#547 Post by Cédric »

Hoppsan, va har jag gjort nu. Skulle köpa 6 beggade MPSC, men det råkade bli 12 st. Köptes från ginetta cup förare som verkar ha den dyra vanan att skrubba in däcken och sen byta. Numera kör dom på toyo istället mao finns det fina beggade kvar till mig. Galet nog har jag dessutom 4 st aldrig använda till på väg in. Nu kan jag iaf gasa av mig utan att oroa mig för däckskontot. Kanske får sälja av ett set om det blir för trångt i garaget :D Det som är lite oroande är att dom verkar vara klart smalate än toyosarna (fast båda är 205or), men dom ska klara hettan bra och har riktiga stommar, ska bli kul att testa med min klumpeduns till bil.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Cédric
Addict

Re: 931 -80 MPSC-berg i garaget..

#548 Post by Cédric »

Vad har hänt sen sist förutom ytterliigare tillökning av mpsc däck?

Först ut var Gelleråsen, en stekande varm dag med PCS. Var riktigt kul att köra gåsen igen, hade
lite trubbel att hitta tillbaka i spåret men i slutet av dagen började det gå riktigt bra. Men däckslitaget var lite snett och vint, innerbakhjulets insida var klart misshandlad. Detta fick bli sista stöten för toyomackorna. Någon som behöver ett r888 205 15" med skapligt mönster (det enda som verkar ha överlevt) ?. Lite trubbel dock då bilen gick rätt varmt, något jag inte varit med om förut. Bådande inte gott inför Knutan.

Bilen fick därimellan en hjulinställning hos Skanstullls däck, klart intressant att veta vad för
hjulvinklar man har, bakcambern blev minskad och toe in var också lite väl tilltagen. Hade inte tid
att fixa själv, bakvagnen är dessutom ett jäkla gissel att hålla på med. Däcken blev också bytta
till MPSC, var lite orolig för deras prestanda då dom är cm smalare än toyodäcken trots samma bredd
på pappret.

Sedan bar det av till knutan för att köra med TPC, kul att få klocka sin körning !. Lång och varm
resa ner matchades av ännu varmare väder på banan, en bit över 30C och stekande sol. Efter
vansinnigt hala första varv så blev däcken bara bättre och bättre, vilket lyft på däcksidan!
Stommen är verkligen långt mycket bättre än trippelåttorna och ingen sladdrighet upptäcktes trots
hård körning och hetta. Inget märkligt slitage upptäcktes heller. Kul träff med nytt rekord i 924or
på plats (4st !!!!!). Bilen gick dock ruskigt varmt och kändes lite seg, dessutom läckte soppa ut
genom avluftningen, som trots nya slangar överallt inte fungerar. Med pluggad slang och
megaövertryck i tanken kunde resten av dagen avverkas. Klart nöjd att bilen höll ihop trots maxade
tempmätare men det är en del kvar att fixa innan jag är nöjd. Bilen passade fint på knutan bortsett
från utväxlingen som inte alls passade i hårnålen. Där blev det skit hur jag än gjorde. Snabbast
tid låg på 1.16.0, men just det varvet släppte jag av för avkylning sista biten, pusslar man dit
ett segment från ett annat varv hamnar jag kring 1.15.4 nånting. Efter lite studerande av loggarna
så är målet satt på 1.14 tider nästa gång (blir väl nästa år med TPC, dom godkänner ju tidagning)
vilket borde vara klart lösbart med lite mer träning och helst under 30 grader C.

Så att fixa listan är rätt lång tyvärr.

Tankluftning:
Har monterat en ventil fårn merlin motorsport med flytkula och stålkula som förhoppningsvis ska
hålla soppan i tanken, också vid rundslagning. Hoppas bara den funkar som den ska och gaserna
släpps ut.

Oljetemp:
Har gjort ett rejält försök till att styra luften kring oljekylaren, istället för att luften ska
kunna fly runt om kring kylaren så ska den nu tvingas ta vägen igenom. En del aluplåt och ett antal
vinklar senare så är arbetet klart. Hoppas det funkar! Det jag var mest nöjd med var att jag
använde enbart befintliga hål. Kan lägga upp bilder på konstruktionen om någon är intresserad..

Kyltemp:
Fläkten är rätt trött, den går men inte alls så fort som den borde. Planen är att sätta dit en stor
Spalfläkt för att hålla koll på tempen och få klart mer utrymme i motorrummet. Termostaten har jag
också köpt ny från utzon då den var seg på att öppna när jag testkokade den, lite orosmoln här dock
så den nya temostaten ser mycket snikigare ut och har mindre öppningsarea.

Passade också på att köpa hem hjälpfjädrar från merlin motorsport eftersom det är så rackarns dyrt
här. Till vintern blir det hårdare fjädrar fram på ställbara säten. Kände också att IC hade varit
förbaskat bra att ha då motorn känns lite seg när värmen stiger, så beroende på tid så kanske det
blir av i vinter. Måste också byta hjullager bak som glappar lite och se över styrracket som
glappar en del, vibrationerna vid bromsning som jag haft problem med försvann på knutan men kom
tillbaka igen, har ingen aning om hur jag ska lösa den biten..

Nu i mitten på veckan blir det lite panikmekande inför kullen, har varit riktigt slappande med
floridaresa och nu skärgården. Börjar bli dags att ta sig i kragen snart :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

Re: 931 -80 Körsommaren..

#549 Post by Eddie Varvstopp »

Kul att sed dig på Knutan :D . Ser ut som du får igen tiden i garaget med bilen med alla körningar.

Intressant att läsa dina kommentarer om MPSC. Om jag får min vagnbok snart blir det MPSC för mig nästa år. Trippelåttorna som jag åker på nu är för veka för min smak så det verkar som ett byte som passar mig :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

patand
Moderator & Raceputte

#550 Post by patand »

Kanonkul att du får köra så mycket med bilen nu Cédric! :)

Säger som Eddie, intressant med MPSC upplevelsen. När mina trippelåttor är slut ska jag nog fundera på MPSC, speciellt om man kan få tag i några för bra pris... :)
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Cédric
Addict

#551 Post by Cédric »

Patand, försök snacka med ginettateamen mesans dom har kvar däck billigt. Skulle varit intressant att göra varvtidsjämförelse med tanke på att dom är såpass mycket smalare. Men uppe i temp nämndes greppet fint . Blir kul att testa på kullen i helgen med lite mer sansad temp. Dock märkte jag att man faktiskt måste värma däcken innan dom greppar, inget man behövde med toyo. Max i sin s2a verkar ha samma upplevelser efter bytet på sin bil.

patand
Moderator & Raceputte

#552 Post by patand »

Ska bara hitta ett Ginetta team i närheten då.. ;)

Men först ska det bytas hjullager!
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Cédric
Addict

#553 Post by Cédric »

Här kommer två risiga mobilbilder på oljekylarductingen v 1.0. Vi får se hur det funkar. Skulle egentligen vilja ha mer area men det är troligtvis långt bättre än utan då luften far ut i innerskärmen eller under kylaren istället.
olkyler1.jpg
olkyler2.jpg
Största problemet just nu är att jag inte får fläkten att gå på mer än 6v. Den funkar som den ska i övrigt och startar och stannar när den borde. Men den går aldrig in i full snurr (12v) trots att tändingen är på. Reläet bytt ytan framgång och jordkontakterna bakom relädosan är alla rengjorda. Några ideer?

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

Re: 931 -80 Körsommaren..(fläkttrubbel)

#554 Post by gegge »

Tycker ducten ser bra ut och är övertygad om att det är en förbättring!

Har du kollat termoswitchen? Kortslut kontakten om se om den snurrar bättre.

Har du mätt upp spänningen i kontakten till fläkten? Snurrar den lätt? (Vänta har inte du en ny SPAL?)

Utan tändning gäller väl 6v och med tänding 12v?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

Re: 931 -80 Körsommaren..(fläkttrubbel)

#555 Post by Cédric »

Här kommer det en bättre uppdatering, körde ju på kullen med PCS och allt fungerade klockrent. Dock så fulkopplade jag i relät för att få den att gå 12v (drog en tråd mellan två ben på relät) när tändingen slås på, bytte relät utan framgång så nånting är inte korrekt. I övrigt fungerade fläkten som den skulle, startade när det blev varmt och stängde av efter ett tag. Tempmätaren rubbades inte från mittenpositionen under hela dagen, känns bra. Oljetempen fortfarande lite hög med stabil. Termoswitchen funkar mao som den ska. Kan vara nån dålig kontakt i relädosan eller något dylikt som spökar.

Jag tror att största förbättringen var att fläktkåpan försvan, det måste göra flödet genom kylaren enormt mycket bättre. Sen bytte jag ju även termostat då den gamla öppnade någon grad senare än den borde. Men nu verkar allt funka. Sen att man numera får plats med en rak åtta under huven då fläkten blev platt är en annan femma, kan komma lägligt när det ska byggas tryckrör :)

Post Reply