944 turbo -91 | Djungeltrucken

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#46 Post by DLS »

tack :)
jag måste få åka med dig i din sen när den är färdig, fast då kommer väl trimdjävulen att ta mig ordentligt också :twisted:
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#47 Post by djungel-Jim »

IT'S ALIIIIVE!!!

Eller ja, halvt vid liv åtminstone! Glädjen var rätt så kortlivad efter jag fått igång motorn; Efter en stund började det nämligen ryka !! Ack! Det såg ut att komma från avgassystemet. Första fasan var att turbon spillde ut olja på downpipen eller liknande.. Men efter lite krypande under bilen o spanande avfärdade jag halvt den hypotesen...

Vid nästa uppstart hade jag lite bättre koll under bilen och försökte se vart röken kom ifrån.. Jag visste att det var i krokarna kring "cross over röret".. Nu såg ut som röken kom ifrån skarven mellan flänsarna från crossover-röret till wastegaten! Det är väldigt mystiskt för röken kommer först när man kört med bilen på tomgång ett tag och motorn blir varm... första tanken var att avgaserna läcker ut - men då borde det ju ryka hela tiden! Det ser också mer ut som det pyr rök än att det trycks ut avgaser. Och så tycker jag att det borde låta en massa om det smiter ut avgaser innan ljuddämparen. Så förhoppningsvis är det inte avgaser som bildar röken (pallar inte att skruva isär hela systemet igen!).. Men vad kan det annars vara? Jag tänkte att den speciella lite frasiga ringpackningen som kläms ihop mellan flänsarna där kanske grillas och det är därifrån röken kommer..? Någon som bytt avgassystem o alla packningar o känner igen det här?

Mitt andra problem jag stötte på var att när jag gick från tomgång och gasade så stannade nästan motorn! Men det har troligtvis/förhoppningsvis att göra på min MAF-piggyback som jag inte ställt in något.. jag antar att på tomgång sköts luft/bränsleblandningen mha tomgångsstabilisatorn och att så fort man rör på gasen sköts luft/bränsleblandningen av MAFkitet i mitt fall och iom att det inte är mappat för fem öre blir det kajko och motorn stallar... eller?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#48 Post by gurra »

Det är fullt normalt att det ryker vid uppstart när man haft av grenrör och annat. Det rinner alltid olja o som bränns av vid uppstart (det är därför det börjar ryka först när grejerna blir varma).
Inte ovanligt att det luktar lite sunk i samband med detta också.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#49 Post by djungel-Jim »

Woah inte bara jag som är en nattuggla ;) Tack för svaret Gurra! Röken hade en speciell lukt så förhoppningsvis var det olja som du säger då! Då kanske jag ska låta den gå en lite längre stund och se om röken slutar.. Går det i regel rätt snabbt eller?

Äsch hade kanske inte behövt skriva mitt långa inlägg på rennlist och gått o lagt mig istället då ju. heh
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#50 Post by patand »

djungel-Jim wrote:Då kanske jag ska låta den gå en lite längre stund och se om röken slutar.. Går det i regel rätt snabbt eller?
Gör det! På min tog det 5-10 minuter (efter att den blivit varm alltså) innan det slutade ryka från turbons lagerhus. Gjutjärn som turbon är gjord av suger ju upp olja rätt bra så det tar ett tag innan den dunstar bort i form av rök.

Jag hade dock samma funderingar som du att det kunde vara något fel... men det var det inte i mitt fall iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#51 Post by djungel-Jim »

Spännande! Då ska jag låta bilen stå o bolma ett par minuter så får jag se om det slutar ;) Vid närmare eftertanke vill jag minnas att avgasrören var inoljade när jag köpte dem - det kan ju vara det som dunstar och söker sig upp mot crossoverröret o tränger ut där.. Tack för tipsen!!
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#52 Post by patand »

Lycka till! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#53 Post by djungel-Jim »

Felsökningsdags nul!

Läs om mina problem här:
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... p?t=282657

Stäm hemskt gärna in i kören om ni har några idéer på vad som kan vara problemet.. Nu vill jag fasen få bilen rullandes!! Någon här som är bra på felsökande som jag kan anlita på konsultbasis? ;)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#54 Post by DLS »

har du 11 i A/F på tomgång? är inte det väldigt fet blandning?

jag har snål blandning på tomgång.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#55 Post by djungel-Jim »

DLS wrote:har du 11 i A/F på tomgång? är inte det väldigt fet blandning?

jag har snål blandning på tomgång.
Jupp den är grymt fet.. Jag såg att den t.om ligger på 10 A/F nu när jag tittade ännu en gång i loggen! Jag vill ha den runt 14.. Problemen jag har just nu är att lista ut varför den ligger på 10 - antingen problem med min MAF/piggybacken eller någonting annat..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#56 Post by gurra »

Det låter som normal A/F med större spridare i kombination med chip gjorda för originalspridare. Hur länge har du låtit motorn gå innan du stänger av den? Det tar en liten stund innan den går ur kallstartsprogrammet där den brukar ligga på runt 12:1.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#57 Post by djungel-Jim »

gurra wrote:Det låter som normal A/F med större spridare i kombination med chip gjorda för originalspridare. Hur länge har du låtit motorn gå innan du stänger av den? Det tar en liten stund innan den går ur kallstartsprogrammet där den brukar ligga på runt 12:1.
Ah känns skönt att höra att originalchipen (jag har cupchip a'la sandén i min bil) kan få A/F:en att bli så pass låg - det stärker lite min förhoppning att det bara är MAF:en eller piggybacken som har problem med inkopplingen! Jag ska ut till garaget och mäta idag och förhoppningsvis hittar jag något fel då..

Kallstartsprogrammet körs väl bara i tomgång så om jag trycker på gasen ska väl piggybacken ta över så att säga? Känns som jag inte bör ha motorn igång i allt för långa omgångar med A/F på 10!? :)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#58 Post by djungel-Jim »

Tjoho! Idag fick jag pli på bilen och A/F:en började bli som den ska! Jag tror mina problem berodde på en blanding av dåliga kontakter mot MAF:en och att jag skruvade Volten åt fel håll på piggybacken! Tack för hjälpen! Jag trodde jag skulle höja volten, men jag skulle tydligen sänka... Imorgon bär det av för lite mappning o förhoppningsvis ska jag kunna åka hem med bilen från garaget ute i ingemansland till garaget här hemma! Nu krävs det bara lite fyrhjulsinställning då mina däck står helt åt h-vete fel! :D
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#59 Post by gurra »

Härligt!

Ps. Ja precis... mer volt = mer bränsle!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#60 Post by djungel-Jim »

Fasen! Mappandet med piggybacken gick inge vidare idag.. Vi lyckades mappa in A/F:en utan "load", men när jag sedan gasade på med mer "load" så "stallade" nästan motorn (svengelska!).. Inte ens med Sweanders som lyckoamulett gick det bra! Jag hoppas nissarna på rennlist kan förklara för mig vad jag gjorde för fel med piggybacken eller vad det var..

Om jag inte löser det här snart kan du vänta vid telefonen på att jag ringer in en beställning på ett customchip till min MAF från er Gurra ;)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users