931 -79 (etanol) Roadsport - (Såld)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#46 Post by Maxx »

Peter Olesen wrote:Har för mig att allt som kommer från 911 kostar multum bara för att det kommer från 911... :?
Jo, men vad är alternativet? Om det nu är samma så lär den kosta men vill man ha en så är det ju bara att betala. Tyvärr så sätter huvmärket priset ibland.

I luftburken hittade jag detta "sportluftfilter"... :shock:
Undra hur den personen har tänkt :roll:

Image
Tänkt undvika småfåglar i turbon? :roll:  ...  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#47 Post by patand »

Maxx wrote:
Peter Olesen wrote:Har för mig att allt som kommer från 911 kostar multum bara för att det kommer från 911... :?
Jo, men vad är alternativet? Om det nu är samma så lär den kosta men vill man ha en så är det ju bara att betala. Tyvärr så sätter huvmärket priset ibland.
Vore kul att veta vad för pris vi pratar om ungefär... kanske kan man få diff på bilen och sätta tillbaka bakre kränghämmaren... (dock inte till årets säsong för min del)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#48 Post by Maxx »

patand wrote:
Maxx wrote: Jo, men vad är alternativet? Om det nu är samma så lär den kosta men vill man ha en så är det ju bara att betala. Tyvärr så sätter huvmärket priset ibland.
Vore kul att veta vad för pris vi pratar om ungefär... kanske kan man få diff på bilen och sätta tillbaka bakre kränghämmaren... (dock inte till årets säsong för min del)
Kanske fråga på rejsa.nu? Borde väl finnas någon där som har koll? Eller något annat Porsche-forum med 911-ägare?

Instämmer att det vore intressant att veta vilka summor vi pratar om. Quaifes diffbroms kostade ju £750, vilket blir ca 10.500,- kr. Å andra sidan är den ny, fast jag antar att det kostar några kronor till innan man har den i handen s a s.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Jarmo
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2004-12-17 22:33:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#49 Post by Jarmo »

Hej Peter!
Jag kommer gärna och tittar till ditt bygge och snackar lite skit, bor i Älvängen.
Jag har gt bakskärmar och glasfiber huv med gt scoop om du är intresserad Mvh Jarmo

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#50 Post by Bathory »

Jarmo. Jag är intresserad av dom. Jag ringer dig imorgon.
Förresten.
Det är grönt med rutan.
Kommer nästa vecka.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#51 Post by Peter Olesen »

Jarmo wrote:Hej Peter!
Jag kommer gärna och tittar till ditt bygge och snackar lite skit, bor i Älvängen.
Jag har gt bakskärmar och glasfiber huv med gt scoop om du är intresserad Mvh Jarmo
Du är välkommen, kommer troligen att försöka meka lite i helgen eftersom frugan jobbar då, skulle passa fint för mig...

Verkade som fler var intresserade i dina glasfiber grejer :)

I övrigt så är luftfilter och oljefilter inhandlade så det finns kanske möjlighet att försöka dra runt motorn i helgen... :twisted:
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#52 Post by Pär Hylander »

Ang det där med diffbromsen, Porsche (liksom andra bilfabrikanter) återanvänder ju delar och ändrar inte på dom om det inte behövs, så i dessa diffbromsar har själva lamellerna 917-artikelnummer! Man känner liksom riktigt historiens vingslag :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#53 Post by Peter Olesen »

Fast det verkar som man kan köra duktigt fort utan diff-broms också, men det hade varit kul om man hade haft en, verkar vara lite ovanlig...

På tal om historiens vingslag:
Jag körde med 917/30KL kaross när jag körde spårstyrd miniracing när man var yngre :D
Skala 1:24, bilen vägde 100g och gjorde 0 - 100km/h - 0 på 3-4 m med coboltmotor :twisted:
52 m kingtrack med grupp 30 motor på ca 4 sek och under 3 sek med coboltmotor...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#54 Post by Chaan »

Kul bil, kul projekt. Det ser ut som att du vet vad du gör på bilderna.

Kör själv min året runt-924 på etanol. Fått upp efekten en del, ja. Inte bromsat än...

Hurra för det där "luftfiltret" förresten :mrgreen:

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#55 Post by Peter Olesen »

Vet vad jag gör, vet inte det jag... :wink:

Har du gjort något speciellet med din för att kunna köra på etanol?
Har du några problem med att starta när det är kallt?
Några andra tips just när det gäller etanolen?

Har lite bilder till liggande från förra helgen då jag gjorde kompprov på motorn... hoppas få tid att lägga upp dom... :oops:
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#56 Post by Tomas »

Peter Olesen wrote:Några andra tips just när det gäller etanolen?
Drick inte så mycket av den, speciellt om den är blandad med bensin.........
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#57 Post by Peter Olesen »

Så får man försöka minska sin "Killer Backlogg" lite.
Här kommer en del bilder från när vi gjorde kompprov på motorn...

Fick börja med att hänga tillbaka instrumenten lite provisoriskt
Image

Tändstiften såg inte så roliga ut, framför allt inte den från cyl 4, högst upp:
Image

En hel del pyssel med att få av kamremskåpan, blev tvungen att lossa insprutningen bl a ... :evil:
Image

Sedan blev det provning:
Image

Resultatet:
cyl 1: drygt 10
cyl 2: ca 11
cyl 3: ca 10.5
cyl 4: ca 5

Jag misstänkte ju starkt att det var svårt att få tätt när det hade rostat så i cyl fyra så jag gav mig på att försöka rensa... Här är en bild som kanske ger lite ledning på hur skitigt det är i cyl 4, man ser också att fästet till fördelarlocket råkade hamna i fördelaren och böjt en del... :evil:

Efter rensningen fick jag upp kompet till ca 8.5...

Image

Sedan hade jag lovat mevert931 en bild men mått på min växelspak:
Image
Last edited by Peter Olesen on 2007-10-02 15:56:55, edited 1 time in total.
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#58 Post by Goran »

Hej hjälten

Ett tips är att du lusläser reglementet för Roadsport C så du inte tar bort för mycket och köper på dig saker som inte är godkända. Tänkte på Pärs olycksaliga modifiering av innerdörrarna som orsakade lite gnäll på Knutstorp senast. Instrumentbrädan måste också vara av säkerhetsmässigt utförande. Det brukar betyda mjuka och eftergivliga material. Detta som kommentar till att du skulle köpa dyra glasfiberdelar från USA.

http://www.sbf.se/pdf/regler/RA_Sportvagnsregl.pdf

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#59 Post by Goran »

Hej igen

Diffbromsarna till Porsche är, som ni klurat ut, väldigt eftertraktade, sällsynta och därför svindyra. Begagnade går för nästan samma pris som nya. Var beredda på ca 10-15000 kr. Själv fick jag erbjudande om att köpa en G31(931) låda med diffbroms för endast 14000 kr... :cry:
Jag köpte en begagnad låda utan diffbroms på tyska E-bay för 3000 kr inklusive frakt.
Per-Olof Håkansson(MGCC) har en 931 -81'a med diffbroms...fast det hjälpte inte honom att klå mig ändå. :lol: :lol: :lol:
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#60 Post by Peter Olesen »

Tack för tipsen Goran.
Jag har under resans gång ändrat på många av tankarna flera gånger, så vi får se vad det blir i slutet. Mycket tack vare många synpunkter här och på rejsa. Alltid trevligt när folk angagerar sig :D

Som det ligger nu är målet att få igång motorn och att försöka använda så mycket av det som satt på bilen som möjligt. Sedan får förändringarna komma under hand. Tror det kallas evolution :wink:
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users