Skulle börjat min semester i fredags... men som alltid hinner man inte färdrigt med pappersexercisen. Körde ett rejält pass på jobbet idag, men framemot seneftermiddagen ville inte hjärnan mer = läge att skruva lite grand. Fick ur den gamla motorn häromdagen och nu var det dags att montera den nya. Innan dess flyttades insuget och fuelrailen komplett med alla vakumslangar över från den gamla motorn. Skiljde en hel del jfr den nya. Annars verkar allt annat passa. Den nya motorn kommer från en 924S från -88, beteckning M44/09. Fördelen med just den här motorn är att det är en av de sista 8 V som tillverkades samt att den inte är kompsänkt vilket 2,5 det var i 924 mellan -85 - 87. 160 hk ska den ge enl specen. Skiljer alltså bara 3 hk jfr orginalmotorn. Inga större bekymmer att få i motorn efter att framvagnsbalken demonterats. Men det är klart... utan Gorans motorlyft och lite hjälp från Trolle ( STORT TACK TILL ER BÅDA )hade det varit betydligt svårare. Nöjde mig i kväll med att sätta tillbaka balken och skruva fast motorn i den samt bulta fast motorn i transaxelröret. Blir det tid över i morgon bultar jag fast bärarmarna och styrningen också, därefter kan vi ta tag i plåtarbetet. Kamrem & balansrem ska jag också försöka hinna med att byta ut. Det är ju lätt att komma åt nu utan front Träffade Bear hemma hos Trolle också. Hans lilla grå fick ett nytt bakhjulslager ( andra sidan på G ). Bara ett problem tycker jag. Hans bil har inte fått något namn än ( hittar han inte på något tänker jag kalla den för Sälen eftersom den är grå ) och det skrivs allt för lite om den på forumet !!
Ytteligare en dag på jobbet som avslutades i garaget, dock inte förrän datasystemen slängde ut mig vid ca 23.30. Kan tyckas tokigt men en tur till garaget så sent är perfekt nervarvning. Började med att kolla spänning på bultarna till motorfäste och balk. Kopplade bort motorlyften. Därefter fortsatte jag med att återmontera styrning, triangellänkar samt krängningshämmare. Den senare " hoppade ur " bussningen på ena sidan i samband med att vi vinchade upp bilen på släpet. Även ett av stagen kröktes. Ganska lätt att räta ut staget. Själva bussningen krängdes på igen med hjälp av hjullagerfett. Sista arbetet som utfördes var att montera hydraulcylindern till kopplingen. När det var klart kvittrade fåglarna utanför garaget. Vad som återstår nu är att koppla alla vakumslangar, samt elanslutningar och bränsleledningar. Återmontera startmotorn, generatorn och avgassystemet. Därefter ska vätskor fyllas på och motorn tesköras. Ska bli spännande. Byte av kamrem och balansaxelrem står på att göra listan, men det känns som att plåten får komma först nu ett tag framöver så att Linéa återfår sitt ansikte. Nu ska det målas på huset om det inte kommer en regnskur. 27 grader varmt och kvavt = åska? Svensk sommar hur som helst och semester !!
Loggade in i garaget strax efter 21.00 i gårkväll. Började med återmontering av startmotorn. Avgassystemet lyftes på plats. Infästning till grenrör fick dock anstå, nya bultar måsta införskaffas först ( en tur till Hornbach ). Påbörjade återmontering av bränsleledningar och vacumslangar. Satte kylaren provisoriskt på plats. Luftrenare lika så. Inte så mycket kvar nu mao innan provstart. Lite orolig dock för att jag inte ska hitta rätt med koppling av kablaget till insprutningen. Bilderna från mobilkameran är tyvärr inte av bästa kvallitet. Om någon här på forumet har bra bilder på hur det ska sitta tas de tacksamt emot i tråden.
Har du sökt på http://www.clarks-garage.com/shop-manua ... index3.htm
Där finns mycket matnyttigt.
Eller så finns det hjälpsamma medlemmar här som säkert kan bistå med bilder du behöver. Tyvärr så är min en 16V så där kan jag inte bistå med bilder.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Mats Jacobsson wrote:Har du sökt på http://www.clarks-garage.com/shop-manua ... index3.htm
Där finns mycket matnyttigt.
Eller så finns det hjälpsamma medlemmar här som säkert kan bistå med bilder du behöver. Tyvärr så är min en 16V så där kan jag inte bistå med bilder.
Hej Mats! Jag har sett och läst instruktionerna på Clarks och på några andra ställen också. Just när det gäller el och vacumslangar beskrivs det tyvärr aldrig i detalj. De förutsätter väl att man har koll. Trode jag hade det , ska aldrig lita på mobilkameran igen. Så... någon som har bra bilder att bistå med? Hade varit mycket tacksam
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Mycket bra Mats, den hittade jag inte i min enfald. Ger en klar överblick över bränsleledningar och vacumanslutningar. Då ska nog den bite bli rätt. Återstår kablaget. Någon idé?
Det brukar bara gå att stoppa kontakterna på ett sett. Om jag mins rätt så är alla mer eller mindre olika i stiftantal. Tror nog du kan lös det mesta
Om inte får du lägga upp bilder så löser det sej här på forumet
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Mats Jacobsson wrote:Det brukar bara gå att stoppa kontakterna på ett sett. Om jag mins rätt så är alla mer eller mindre olika i stiftantal. Tror nog du kan lös det mesta
Om inte får du lägga upp bilder så löser det sej här på forumet
Du har så rätt så Mats. Efter lite kikande från olika vinklar tror jag att jag har fått rätt på det mesta vad det gäller elen. Bestämde mig innan jag åkte i väg att det inte fick bli allt för sent den här kvällen, men det verkar som att timmarna flyger i väg i ett garage. Lyckade dock hejda mig själv strax efter 01.00 i kväll men till priset av att jag får vänta någon dag innan jag kan provstarta. Ska bli spännande att se om allt funkar som det ska.
Jahapp, då har det hänt!! Var hos Trolle idag och kopplade in de sista kontakterna samt vacumslangarna, slängde på batterikablarna. Därefter äntrades kupén, nyckeln i rattlåset...... tre varv på startmotorn och sen......Wrooooom !!!!!! Den nya motorn gick i gång på första försöket. Så länge motorn var kall fanns ett tydligt tick från ventilerna. Behövde de ställas tro? In och låna Trolles datorn för en snabb sökning av sprängskiss på topplocket för att kolla hur ventilmekanismen är konstruerad. Började med Patands hemsida för att kolla manualen men.... länken funkade inte ! ( frustration ) hittade den dock ganska snabbt via Pelican parts sida. Väl där konstaterades att lyftarna är hydrauliska = går inte att ställa. Vad göra? Vi chansar på att varmköra motorn tycker Trolle. Sagt och gjort. Motorn varmkördes och då försvann även tickandet. Kan ha varit en del skit i kanalerna som ska leverera oljan till lyftarna trodde Trolle = dags att byta oljan direkt. Alternativt tar det kanske en stund innan oljan hittar till alla vrår på en motor om stått ett tag ( egen reflektion ) Vi kunde dock konstatera att motorn gick oförskämt bra. Ingen tillstymelse till missljud när den väl blev varm. Generatorn som tidigare fört ett förfärligt väsen har också tystnat. Har varit för hårt spänd trodde Trolle. Vad som återstår är att flytta över vattenpumpen från den gamla motorn ( ny sedan i vintras ) samt utföra kamrems och balansaxelremsbyte på den. Det senare får dock anstå tills den nya fronten är påsvetsad och jag kan jobba med det i mitt eget garage. Med den nya motorn följde även koppling. En kort provtur visade att den var betydligt frächare än den gamla. Känns som om motorn jag fått tag i är rena BINGO lotten. Inte bara jag som skruvade bil i kväll dock. En 928 med en trasig luftkonditionering fanns i krokarna. När den väl var i funktion måste ju bilen bara ut på en kvällstur. Jag och Bear fick vars en stund bakom ratten. Lika välbalanserad som 944 och 924 men med mycket mer punch när man trycker på gasen. En fantastisk bil helt enkelt!!! Framgångarna firades med Norrlands Guld 2,8. Vilken känsla!!!!
Jomp wrote:Började med Patands hemsida för att kolla manualen men.... länken funkade inte !
Ber om ursäkt! Tyvärr har jag bytt bredbandsleverantör och måste pga detta flytta dokumenten från min server till någon annanstans (har inte statisk IP längre och orkar inte hålla på med dyndns igen...). Jobbar på att hitta en lösning.
Jomp wrote:Började med Patands hemsida för att kolla manualen men.... länken funkade inte !
Ber om ursäkt! Tyvärr har jag bytt bredbandsleverantör och måste pga detta flytta dokumenten från min server till någon annanstans (har inte statisk IP längre och orkar inte hålla på med dyndns igen...). Jobbar på att hitta en lösning.
Inget att be om ursäkt för. Det är väl en kvallitetsmärkning att jag började med din utmärkta hemsida.