944 s2 -90 "Vita faran!"
- bergodalvana
- Addict
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- bergodalvana
- Addict
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Tux
- Carrera-Poster
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
Sanden-Gembellan är numera vit!
Om några timmar när den har torkat till så att man vågar transportera den skall den skruvas på plats igen. Kanske går det lite fortare denna gången när det är 3:e gången den skall på plats.
/P
Om några timmar när den har torkat till så att man vågar transportera den skall den skruvas på plats igen. Kanske går det lite fortare denna gången när det är 3:e gången den skall på plats.

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
- Tux
- Carrera-Poster

Så, Monterad och klar.
Mängden svordomar som gick åt för att få dit den var inte ringa.
Slutligen gav jag upp och gjorde ett av hålen ovala och då helt plötsligt gick det jättebra att fastna...
Men nu sitter den där!
Bergodalvana: Tack!
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Mårten
- Addict
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
Har för mig att jag hört flera personer på detta forum använda kraftuttryck för att få den lilla läppen på plats. Vad är det som djä...las vid monteringen?
Snyggt blev det iaf!
/Okunnig Mårten
Snyggt blev det iaf!
/Okunnig Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Tux
- Carrera-Poster
Tack!Mårten wrote:Har för mig att jag hört flera personer på detta forum använda kraftuttryck för att få den lilla läppen på plats. Vad är det som djä...las vid monteringen?
Snyggt blev det iaf!
/Okunnig Mårten
Orsaken till svordomar är att den inte är konstruerad för att monteras. och skall den väl monteras önskar man sig specialverktyg och skruvar som är magnetiska.
För när (Observera när, inte om...) man tappar en skruv är det ofta lögn i helvete att få ur den. Sen har iaf jag svårt att se vart man är och skruvar. Jag skall visa nästa gång vi ses.
Bilen överlevde pcs-banmötet på mantorp med bravur. De nya däcken kändes riktigt stadiga och bra. Enda tillfället då de inte betedde sig som tänkt var när chaufförseländet inte hade bromsat klart innan kurva, men den betedde sig fortfarande odramatiskt och tryggt.
Den nya ratten fick också med beröm godkänt.
Slalomsäsongen drar ju snart igång och alla tecken lovar gott för iår.

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Sen sist så har bilen fått ny drivknut vänster inner. Mycket lätt och smidigt meckande. Dock är fettet väldigt kletigt att fixa med.
Söndagens körning på Kinnekulle resulterade dels i att jag äntligen fick lite fart i bilen och att jag på grund av farten även lyckades övervärma bromsskivorna så att den nu durrar lite vid inbromsning.
Efter mätning av skivorna konstaterade jag att de i bästa fall är 25mm tjocka varpå svarvning inte är aktuellt då de skall vara minst 26mm.
Stort tack till PCS-instruktören på 2meter som vek ihop sig i passagerarsätet och fick mig att hitta både spår och en massa fart!!!
med instruktör i bilen så lyckades jag köra om en gt3:a och en 911carrera.
Pass 3 så hade jag ingen som ville om utan det var jag som körde om folk istället.
En gt3:a, en 911turbo, en boxster med stor körafort-vinge samt en 911carrera igen...
Det var spännande när man insåg att min relativt motorsvaga bil kunde gå fortare än betydligt mer potenta maskiner.
Torsdag eller fredag kommer mina nya skivor från utzon så helgen är räddad med mera mekande.
/P
Söndagens körning på Kinnekulle resulterade dels i att jag äntligen fick lite fart i bilen och att jag på grund av farten även lyckades övervärma bromsskivorna så att den nu durrar lite vid inbromsning.
Efter mätning av skivorna konstaterade jag att de i bästa fall är 25mm tjocka varpå svarvning inte är aktuellt då de skall vara minst 26mm.
Stort tack till PCS-instruktören på 2meter som vek ihop sig i passagerarsätet och fick mig att hitta både spår och en massa fart!!!
med instruktör i bilen så lyckades jag köra om en gt3:a och en 911carrera.
Pass 3 så hade jag ingen som ville om utan det var jag som körde om folk istället.
En gt3:a, en 911turbo, en boxster med stor körafort-vinge samt en 911carrera igen...
Det var spännande när man insåg att min relativt motorsvaga bil kunde gå fortare än betydligt mer potenta maskiner.
Torsdag eller fredag kommer mina nya skivor från utzon så helgen är räddad med mera mekande.
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Idag precis innan regnskurarna drog in fick Vita faran nya bromsskivor fram.
Detta meket var precis snäppet krångligare än att byta drivknut men bara precis.
Det hade reducerats ner till drivknuts-lättmekat-certifikat om jag hade haft ett bromskolvsverktyg till hands.
Nu durrar den inte längre vid bromsning.
Dock upptäckte jag ett nytt vattenläckage via takluckan när jag satte mig i bilen och skulle köra hemåt...
Men det skall väl gå att lirka ordning på också. nu vet jag ju vart vattnet kom ifrån!
/P
Detta meket var precis snäppet krångligare än att byta drivknut men bara precis.
Det hade reducerats ner till drivknuts-lättmekat-certifikat om jag hade haft ett bromskolvsverktyg till hands.
Nu durrar den inte längre vid bromsning.
Dock upptäckte jag ett nytt vattenläckage via takluckan när jag satte mig i bilen och skulle köra hemåt...
Men det skall väl gå att lirka ordning på också. nu vet jag ju vart vattnet kom ifrån!
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Numera har Vita faran fått sig en justering av kam- och balansaxelremmarna.
Min vana trogen så strular det alltid när man skall till verkstad.
Denna gången var batteriet ganska dött efter att ha stått ett par veckor utan att köras, och sen efter tankning så gick den inte på alla burkar. Efter en gäng svordomar och att ha knackat på lmm, gasspjället och tändkablarna så gick den alldeles galant igen. Skumt beteende om jag får säga så själv.
/P
Min vana trogen så strular det alltid när man skall till verkstad.
Denna gången var batteriet ganska dött efter att ha stått ett par veckor utan att köras, och sen efter tankning så gick den inte på alla burkar. Efter en gäng svordomar och att ha knackat på lmm, gasspjället och tändkablarna så gick den alldeles galant igen. Skumt beteende om jag får säga så själv.
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Tux
- Carrera-Poster
-
- Addict
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Tux wrote:Nytt batteri är inhandlat för att försöka blidka henne.
Vi får se om det hjälper eller om pms-mode har slagit in...
/P
Hoppas att det löser sig - det är ju snart slalomdags igen!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Tux
- Carrera-Poster
Hade jag bara haft en 15 hylsa med mig och ett spärrskaft så hade jag vetat betydligt mer om det nu... men det får vänta tills imorgon.Rikard wrote:Tux wrote:Nytt batteri är inhandlat för att försöka blidka henne.
Vi får se om det hjälper eller om pms-mode har slagit in...
/P
Hoppas att det löser sig - det är ju snart slalomdags igen!
Rikard
Slalom skall det allt bli.

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Efter 2 veckors dvala på föräldrarnas garageuppfart är det numera åter ryt i maskinen och oumpf i generatorn.
Mitt skumma elfel har hitills lyst med sin frånvaro.
Auto4stad fixade generatorn till ett pris av facila 1125kr och då byttes lager, statorn svarvades ner samt ny regulator monterades. Kan verkligen rekommendera dem om generatorn är trött.
Stereon låter numera även i baksätet då jag bakom sidopanelerna hittade fulkoppling som använts för att spela på större doningar i skuffen tidigare under bilens liv.
Takluckelisten som sitter i karossen är limmad mot karossen numera för att undvika att vatten går under den och in i bilen. Dock är det fortfarande strypning ungefär vid expansionskärlet i cstolpen, men det skall jag väl vid tillfället plocka loss ordentligt och kika på. Nu fungerar den iaf drägligt.
Imorgon blire slalom igen!
/P
Mitt skumma elfel har hitills lyst med sin frånvaro.

Auto4stad fixade generatorn till ett pris av facila 1125kr och då byttes lager, statorn svarvades ner samt ny regulator monterades. Kan verkligen rekommendera dem om generatorn är trött.
Stereon låter numera även i baksätet då jag bakom sidopanelerna hittade fulkoppling som använts för att spela på större doningar i skuffen tidigare under bilens liv.
Takluckelisten som sitter i karossen är limmad mot karossen numera för att undvika att vatten går under den och in i bilen. Dock är det fortfarande strypning ungefär vid expansionskärlet i cstolpen, men det skall jag väl vid tillfället plocka loss ordentligt och kika på. Nu fungerar den iaf drägligt.
Imorgon blire slalom igen!
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Hmm, kom ju på att jag har monterat på telefonfäljarna fram igen med bridgestonedäcken och de är helt ok balanserade trots att ena är ganska knäckt om man ser den i innerkant.
/P
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06