Cédric wrote:När du körde senast så tror jag inte att det var bågekrav heller. aja, nog gaggat om reglemente..
Nja, efter att ha skummat igenom valda delar i länken så kan jag konstatera att det är rätt mycket brus... T.ex. varför krav på dubbla yttre backspeglar när ett antal modeller (min inkluderat) bara var utrustade med en från frabrik, går ju inte i linje med klassens syfte? Verkar som att man får hålla sig till banträffar och tighta omkörningar till och från jobbet. Tråkigt när det blir en vetenskap...
Så där. Var riktigt orolig en stund medan forumet låg nere. Vad skulle man göra då? Fick faktisk en del gjort på huset och min fästmö uppskattade att jag har umgåtts med henne istället för Porschen, inget ont som inte har något gott med sig.
Det andra onda som hänt var att jag (eller min bror beroende på vem av oss ni frågar) knäckte vindrutan när vi skulle få ur den. Skulle ner till Göteborg och hämta en växellåda hos Gassman. Slutade med att jag fick med mig en hel reservdelsbil hem. Nu är ju bara frågan om den skall bli reservdelar eller renoveras. Till en början blir det i alla fall felkoncentrering så jag får den andra komplett. Den är utan targa och redan påbörjad... Tyvärr fick jag inte "reservdelsbilen" att gå på alla 4, bara 2 faktiskt. Antar att det är Hall-givaren. Finns det några andra delar i det tändsystemet som brukar strula (är en 82:a)?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Har nu bytt alltihop. Konstaterade dock att det antagligen var en dålig anslutning till Hall-givaren som var grunden till problemet.
Det underliga (säkert enkelt men jag har inte stött på det) är att den fortfarande inte vill riktigt. När jag drar på startmotorn vill den starta (och gör så ibland, verkar då gå på 3 - 3½ cylinder)) men sedan "låser sig" motorn (eller går väldigt tungt). När den är igång hörs inget ventilknack men att den går så tungt torde väl betyda att någon cylinder inte tömmer? Jag har testat att ställa om tändningen fram och tillbaka (med i- och urkopplad slang till vakuumjusteringen). Tyvärr har jag ingen fungerande tändlampa just nu (den hamnade halvvägs under en huv nyligen) men om det var tändningen som var toktidig/sen så borde det i alla fall ändras. Eller?
Får nog lyfta på ventlikåpan och kika i helgen. BEHÖVER inte ha den motorn fungerande men tänkte ha den som reserv medan jag konverterar den andra. Vill ju inte heller skrota reservdelsbilen i nuläget - kan vara bra/kul att ha...
Nyfiken fråga: kommer bilen någonstans från Norrland?,såg en annons på blocket med en bil som påminner om din... skärmar o.dyl.. Det var den bilen som väckte mitt 924-intresse! Lycka till med iordning-ställandet ! Hoppas på mer bilder allteftersom: Pentti.
PV60 wrote:Nyfiken fråga: kommer bilen någonstans från Norrland?,såg en annons på blocket med en bil som påminner om din... skärmar o.dyl.. Det var den bilen som väckte mitt 924-intresse! Lycka till med iordning-ställandet ! Hoppas på mer bilder allteftersom: Pentti.
Hämtade den i Sura Hammar. Om den hållit till i Norrland eller om din tolkning är som min (norr om Örebro =Norrland) och gör att Sura Hammar är Norrland får du tolka själv.
Bilder kommer. Just nu vill jag ha igång reservdelsbilen så att jag har en annan motor att nyttja om det skulle dra ut på tiden med ombyggnad av den första. Planen är att lyfta ur huvuddelen av drivlinan i helgen. Efter det så blir det lack. Målsättningen är att få rulla den här säsongen, med rätt eller fel motor. Inredningen tänkte jag ha som vinterprojekt (omklädnad av stolar o.s.v.).
WOW! Det var ungefär 10 år sedan jag körde en Porsche 024 senast (och då ett väldigt fint exemplar med en försiktig ägare - jag körde därefter). Idag startade min "reservdelsbil". WOW (igen) vilken bil! 125 hp räcker långt. Den är ju underbar (tycker den är roligare än 911 som var den senastre Porschen jag körde). När man provocerar den i kurvorna (på grusväg) ställer den upp snällt och att få den tillbaka var ännu enklare - bara ställ framhjulen i rätt riktning, släpp ratten och gasa! Den är helt enkelt underbar.
Nu blir det nog inte att se den brune som reservdelsbil längre utan snarare som fästmöns Porsche (hon blev lika såld hon när hon fick testa). Dubbelt arbete men det kan man väl ta...
Felet på bilen tycks ha legat i (tok)felställd tändning och kanske en kärvande spridare - eftersom den först gick på 2, sedan 3 och nu 4 cylindrar utan någon egentlig åtgärd.