Nu är man på banan (!) igen...
Som en del kanske såg i min köpes annons så rasade min växellåda på Anderstorp för några veckor sedan. Trodde först att det var en drivknut, (det sade alla andra oxå...) så jag köpte 2 nya kompletta drivaxlar med knutar från en skrotad S2. Men efter att ha bytt på den sida jag misstänkte och konstaterat att så inte var fallet så körde vi ner den till Sanden i förra veckan (på trailer). Peter konstaterade att det var slutväxeln, en stor, fet kugge (grov som ett lillfinger) var helt av!
Jag bad Peter fixa lådan + en hel del annat så nu är den i bättre form än på länge, följande är nu åtgärdat:
-Ny växellåda från en S2, d v s med lägre utväxling = bättre acc! Nya lådan har ett nytt bakre växelkors + givetvis ny olja.
-Ny (Sandenmodifierad) växelspak fram så nu är växlingen HELT glappfri!
-Nya kompletta drivaxlar + knutar på båda sidorna
-Bytt ett av motorfästena
-Bytt bränslefilter
-Bytt generatorrem
-Kollat & justerat remmarna
-Fixat ett läckage på en slang från turbon = snabbare spool-up
-Nytt mellanrör från downpipe till bakre ljuddämpare utan kat (från Gurra på Revline) = ännu snabbare spool-up. Gurras åsikt är att denna åtgärd ger en större flödesförbättring än det skulle vara att byta till 3" avgassystem...
Kan inte låta bli att citera Peter Sanden "Din bil går riktigt bra..."!
