makkanftw wrote:exakt samma symptom jag fick innan mitt haveri. Hål i kolv för mig
Fast min gick fint ett tag efter den fått kallna lite ijfs.
Syntes direkt på komptest.
Nu har man mekat lite igen..
Skiftade tändkablar, kollade så de inte hade blivit förväxlade i misstag sen sist.
Tvåans tändkabel hade jag inte fått lös, så den satt som den skulle den med.
Startade motorn, och den gick som en kratta både kall och varm.
Försökte kolla efter spädd olja, eller metallspånor i oljan, lukta efter bensinlukt osv.
Lyfte ventilkåpan, för att se om det syntes något konstigt, men allt såg normalt ut, vad jag kunde se
Lyfte på locket till expansionskärlet, och det svämmade över lite, men det var precis innan fläkten startade.
Det bubblar inget, ryker inget speciellt, och blir inte högre tryck om man sätter på locket.
Ingen oljehinna på kylarvätskan heller.
Tänkte kolla efter symptom för om topplockspackningen kunde ha gått..
Stod och pratade med en granne om möjliga fel, och han kunde inte heller komma på annat än att kolla kompressionen.
Har ingen mätare så jag tänkte plocka ihop.
Då kom nästa granne och sa att han hade en mätare som jag kunde låna.
Han hämtade mätaren, men sa att jag fick mäta själv, för han skulle bort.
Har en extrasladd till startmotorn som jag drog när tändningslåset strulade som jag kunde utnyttja nu.
Tog bort alla tändstift, kollade
1- ca 1100 kPA.
2- ca 300 kPa.

3- ca 400 kPa.

4- ca 1200 kPa.
Bytte till nya stift, de ser idag ut som bild 2.
Syns tydligt vilka cylindrar motorn inte gått på.
Frågan är vad som gett sig? Ventiler eller kolvar? Bägge?
Så blir min sommar, ett växellådsbyte och en motorrenovering..
Tur man har en moppe (tills den rasar?)

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.