924 -76 Kompressor

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#46 Post by JDr »

Gulen wrote:Idag har jag börjat att skruva ihop bilen. Oljetråget har hamnat på plats, framvagnsbalken, insug och spridare, vevhusventilation är tillbaka och hann även med att plugga gamla oljestickshålet i motorblocket.

Gjorde om kabelhärvan till generator/ oljetryck-och oljetempgivarna för att få lite mindre slack på kablarna.

Hann med ungefär det ja tänkt mig.
Inte dåligt om du hann med allt det där på en dag!
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#47 Post by Gulen »

Flödestest av vattenpumpar.

Dagens arbete bestod av att bestämma vilken vattenpump/ pumpkombination som gav det högsta flödet genom IC kylvattenkretsen.

Tre kandidater med respektive spec:
Johnsson pump 25W / 22,7 liter/ min (12V) 0,15 bar
Johnsson pump 25W / 23,4 liter/ min (12V) 0,15 bar
Webasto pump 104W / 86 liter/ min (24V) 0,20 bar

Tidigare har jag kört med de båda Johnsson pumparna i serie.
Jag tänkte mig Webasto pumpen som självklar segrare, då specen på den är så pass mycket högre än de andra och att den skulle trots allt flöda bra med bara 12V matning.

Setupen var följande:

Stor balja med vatten, vattennivån vid start 20 mm under övre anslutningen på Golf1 kylare ( stående bredvid baljan). 40mm slang från baljan in i övre anslutningen på Golf1 kylare. Undre anslutningen till vattenpump. Från vattenpump till IC. Från IC-utgången, genom en slang ner i en 13 liters hink.
Pumparna matades med 12V bilbatteri och batteriladdare, varje test startades med 13,3 V över polerna.
Ström sätts till pumparna samtidigt som en klocka startas, när hinken nästan är full, bryts strömmen och klockan stannas. Vattenvolymen mäts därefter i hinken. Noggranheten är inte den högsta, men som jämförande test så duger det bra.

Började med att köra de båda Johnsson pumparna i serie. Resultat efter 2 körningar:

28 liter/ minut

Tog bort en av pumparna. Pumpen med 23,4 liter/ minut som spec testas. Resultat:

21,7 liter / minut ( stämmer bra med specen)

Småpumparna skruvas bort och den stora Webastopumpen monteras.

Provar att strömsätta motorn, och förväntar mig en kaskad av vatten som sprutar åt alla håll. Men kaskaden uteblir.
Det tar en evighet att fylla hinken. Resultatet blir pinsamma 16 liter / minut. Jag hittar inga uppenbara fel på pumpen och drar slutsatsen att den behöver 24V för att komma in i rätt varvtalsområde för en bra verkningsgrad på vattenpumpsdelen, med den setup som jag kör. Kommer inte att ha tillgång till 24V i bilen, så pumpen förpassas till ett mörkt hörn i garaget där den får ligga och skämmas.

Monterar tillbaka Johnssonpumparna, denna gång parallellt och förväntar mig åtminstone 35 liter / minut. Men det blir ytterligare en besvikelse: 23 liter/ minut. Antagligen så är det för stort tryckfall i kylsystemet så mottrycket med pumparna kopplade parallellt gör att de inte orkar flöda mer.

Slutsats: Om det inte är trasigt, laga det inte. Mesta delen av dan gick åt för att komma fram till att det var redan bäst som det var. Men nu så vet jag ju det :roll:



Hann med att montera ett nytt bälte på passagerarsidan, och skruva fast IC:n på motorn, så lite nytta blev det.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#48 Post by patand »

Kul med sådana tester! :) 24V borde ju inte vara omöjligt att få fram i bilen. En transformator som dubblar spänningen bara så är det fixat. Men det kanske är mer jobb än det ger i form av ökad effekt iof. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Svart944S2
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2007-07-12 09:30:33
Contact:

#49 Post by Svart944S2 »

Skulle jag sälja bilen min eller blir det ett turboprojekt av den snart? Du vet att jag skyller allt som har med den här bilen att göra, på dig! Turbo eller sälja? Ska vi förresten köra lite LMM och skriva lite ECU någon dag? :P

User avatar
Svart944S2
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2007-07-12 09:30:33
Contact:

#50 Post by Svart944S2 »

Eftersom man inte kan ta bort sina egna inlägg så skriver vi ett nytt här! Men se, nu skiner solen och Grabben jobbar nog för fullt med med hybriden!

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#51 Post by JBlom »

Att jag missat att denna fanns i en projekttråd här. :P
Såg OCH hörde denna på Mittsverigebanan för 1-2år sedan, sånt sjuukt skönt ljud.
Har funderat sen dess vad det satt för motor i den, hade för mig att det var M20 å det var det ju nu visade det sig. =)

Film för er som gillar sånt. :)
http://video.tinypic.com/player.php?v=53affr6
PMa om du vill att jag tar ner den...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#52 Post by patand »

JBlom wrote:Film för er som gillar sånt. :)
http://video.tinypic.com/player.php?v=53affr6
PMa om du vill att jag tar ner den...
:shock: Oooo vilket härligt ljud! Det ÄR skön sång i BMWs sexor! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#53 Post by JBlom »

Kan säga att kompressorvinet när man stog efter depåvallen var ÄNNU skönare. :P
Ståpäls direkt...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#54 Post by Gulen »

Patand: Har sökt efter 12 till 24V omvandlare men ej hittat någon som klarar 104W kontinuerligt.

Svart944s2: Grejerna ligger och väntar på dig, men ska du sälja så är det ju ingen ide? Du får ta och starta din egen projekttråd och göra ett projekt av den!

JBlom: Har sökt efter en sån filmsnutt, tack!

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#55 Post by johan944 »

Den låter riktigt fint men känns lite fel med en BMW spis i en porsche :P :P

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Svart944S2
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2007-07-12 09:30:33
Contact:

#56 Post by Svart944S2 »

Morning!
Jag har blivit erbjuden 68' :evil: så den här försäljningen kan nog vänta tills jag hittar något att ersätta den med! Nej, fika nu tror jag...

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#57 Post by Gulen »

Idag har jag dragit slangar: bränsleslangar till och från fuelrail, vatten från värmepaket till motor, vatten till IC och en bit vevhusventilation. Tog halva dan att fixa fem små slangar.

Provmonterade kompressor/ kompressorinlopp på motorn för att se i vilken ordning de ska skruvas ihop för att komma åt att dra alla skruvar. Det börjar bli trångt om utrymme.

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#58 Post by Gulen »

Igår monterades kompressor, inlopp till kompressor, gasspjäll, gaswire, bypassventil och oljematning, oljeretur samt ventilation till kompressorn.

Började även titta på rem/ remspännaren till kompressorremmen. Förra spännaren kom från Volvo 850, men denna är numera såld ( tillsammans med en kompressor och gamla IC:n). En spännare från Audi kommer att ersätta den gamla.

923 mm var förra multirib-remmen, 905 mm verkar vara ett lämpligt mått på nya, men remmarna fanns endast i 915 mm och 894 mm. Valet blev svårt, en för kort rem eller en för lång? Tog den längre remmen och anpassar installationen efter den.

Inte så mycket jobb kvar på själva motorn: Fixa remspännaren, strippa fast några kablar, anpassa oljestickan efter dess nya placering, fylla på olja, kolla ventilspelet och kolla timingen på kamaxeln. Jag misstänker att jag ställt kammen något fel sist jag justerade. Tanken var att ställa den med 1,3mm lyft på avgasventilen vid 0,20mm ventilspel och vid ÖD. Nästa besök i garaget kommer jag kolla kammen och därefter eventuellt justera.

Kvar i övrigt på bilen innan provstart: Svetsa ihop motorvattenkylaren (som numera har anpassats efter karossen för lite mer frigång), montera tillbaka kylarna (IC vattenkyl + motorvattenkyl), elfläkt (som troligtvis kommer att styras mha PWM-signal från MBE:t, har inte verifierat att det fungerar än), diverse slangdragning (vatten till IC samt vatten till motor och slang mellan luftfilter-gasspjäll), tillbaka med fronten och bukplåt.

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#59 Post by Gulen »

Kollade timingen på kamaxeln idag.

Började med att montera fast en gradskiva på vevaxeln, tog sedan bort alla tändstift (för att det ska bli lättare att dra runt motorn) och skruvade fast en stoppskruv i ettans tändstiftshål.
Böjde till en bit svetstråd och skruvade fast den i en skruv på kamremskåpan, andra ändan på tråden gjorde jag spetsig och riktade in den mot gradskivan.
Vred runt motorn medsols tills dess att ettans kolv låg an mot stoppskruven, läste av gradskivan. Vred sedan runt motorn motsols till dess att kolven passerat UD och sedan kommit tillbaka upp till stoppskruven, läste av gradskivan och tog ur stoppskruven.

Räknade ut vilken vinkel som skulle motsvara mitt emellan de båda avläsningarna, detta är då ÖD. Vred motorn till det uträknade värdet och justerade gradskivan så att den nu visade 0°.
Verifierade att 0° verkligen var ÖD, genom att återigen vrida motorn medsols och motsols (med stoppskruven i tändstiftshålet). I detta fall blev de båda avläsningarna 27,5° åt båda hållen, och gradskivan var därmed rätt inställd. Tog bort stoppskruven. Kul notering: orginalmärkningen på remskivan för ÖD och märkningen på kamremskåpan stämde väldigt bra.

Tog bort ventilkåpan och kollade ventilspelet med bladmått och indikatorklocka, kändes hyffsat bra med bladmåttet och indikatorklockan sa 0,26 mm ( var justerat med 0,25 mm bladmått senast). M20:in har vipparmar för de som ej vet det. Justerade ner ventilspelet till 0,20 mm (enligt kamaxeltillverkarens rekomendation) och monterade indikatorklockan så att jag kunde mäta ventillyftet.

Drog runt motorn i dess rotationsrikting och avläste ventillyftet vid ÖD. Upprepade mätningen två gånger till för att få repeterbarhet på avläsningarna: 1,08 mm lyft på 1:ans avgasventil vid ÖD. Målet var 1,3 mm vid ÖD, så skruvarna på det justerbara kamdrevet lossades och jag vred drevet en aning, drog åt och kollade lyftet. Blev ett antal upprepningar innan jag var nöjd. Vred runt motorn några varv och kollade lyftet igen. Justerade sedan övriga ventilspel till 0,20 mm och avslutade med att verifiera ventillyftet på ettans cylinder en sista gång.

Monterade sedan tillbaka ventilkåpan, tändstift och kamremskåpor. Hann med att svetsa fast en avluftningsnippel på termostathuset idag också, som jag hade glömt att göra tidigare.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#60 Post by patand »

Trevlig läsning! Blev ju som en instruktion i hur man gör för att ställa ventillyftet! Om man har så man kan ställa det vill säga. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users