Han borde behöva besikta bilen i år? Sen är det 2 år till nästa besiktning pga bilen blev veteranbil i år. Så har iaf jag tolkat det men jag kan såklart ha fel!gegge wrote:Du behöver inte besiktiga på två år så du har tid på dig att lösa det.

Han borde behöva besikta bilen i år? Sen är det 2 år till nästa besiktning pga bilen blev veteranbil i år. Så har iaf jag tolkat det men jag kan såklart ha fel!gegge wrote:Du behöver inte besiktiga på två år så du har tid på dig att lösa det.
1. byta packningarna och titta om det koksat i lagringar och gör rent.Cédric wrote:Sådär jag, dags att uppdatera här ser jag. Tanken är klar och monterad, alla nya slangar monterade och ny "mutter" ditlödd för soppapimpen. Det var ett h*** att få upp den igen men nu är den iaf på plats.
Har också fått ut motorn, det tog ett tag med nermonteringen av allt runt om kring men nu står den där på golvet. Dessutom har jag fått en hel del att fundera över. mycket pilligt att få av grejerna, särskilt när låsbulten som håller axeln till kopplingsarmen var helt sönderdragen, det tog sitt lilla tag. Nu till funderingarna:
1. Turbon..Det rinner olja som ser ut att komma från skarven mot turbinhuset. Rätt kleggigt, i övrigt är turbon inte glapp. Ibland blåryker bilen efter den har stått still ett tag men den har inte dragit mätbart med olja under den gågna säsongen. Ska jag lämna in den (vilket lär vara dyrt!) eller tuta å köra? Turbon har ju inte så många mil på sig efter renovering.
2. Grenröret, grenröret visade sig vara sprucket och lagat och nu sprucket igen. Jag har ju ett fint grenrör men eftersom en av bultarna i toppen är bytt till en jättefet en så måste grenröret borras upp i ett av hålen. Det känns inte kul.
3. Toppen verkar läcka lite olja, där finns det bara två alternativ, av med toppen eller låt det vara. Det var lite klet när man kollade på styrnigen i 4ans avgasport, inte mycket men man undrar ju.
4. "Bytt koppling" visade sig vara bytt lamell och resten är gammla grejer. Urtrampningslagret låter inte fint men slitytorna verkar vara fina. Här kommer vi till ännu ett val, fixa ny tryckplatta eller byta urtrampnings/svänghjulslager och dra ihop grejerna (Har på hyllan från min andra kopplingssats)? Det hade ju varit schysst med en platta från 911sc i aluminium men då börjar pengarna dra iväg..
Så nu kommer frågan, ska jag få grenröret svetsat,planat och sedan dra ihop grejerna som det är? Alternativet är att dra dit min andra topp, men då måste ventilstyrningar svarvas/monteras, säten slipas om, monteras ihop o.s.v. Jag känner att det är många riskmoment som kan ta tid. Ventiljusteringar som visar sig inte räcka till o.s.v. Då kan jag visserligen köra på det fina grenröret. Men då kanske man ska fundera över att köra 5 lagers stålpackning och sådant. Så då drar det iväg iaf.
Alternativet jag tänkt mig är att göra i ordning toppen samt bottendelen jag har på vinden (kanske med smidda kolvar:)) och sedan kasta över insug och runtomkringgrejer nästa vinter istället. Men det är ju lite pengar i ett sådant projekt.
Så vad säger ni, vad ska jag ta mig till ? Vill ju inte hamna i det läget så många projekt hamnar i (på pallbockar igen)..
Jag kan kolla jag har insatsgängor bilen.Cédric wrote:Hur vet man vad som är "rätt" avstånd ? Finns det nåt specat nånstans?
Angåene bulten, är inte helicoil m8 något mindre än en m10 på utsidan? Nånting liknande würth timeserts fast med m10 på utsidan hade ju varit perfekt, kan man hitta det?
http://images.marketworks.com/hi/55/551 ... insert.jpg
M10 hålet var lite trängre än heli coilen men det kanske lätt går att gänga upp?Cédric wrote:Hur vet man vad som är "rätt" avstånd ? Finns det nåt specat nånstans?
Angåene bulten, är inte helicoil m8 något mindre än en m10 på utsidan? Nånting liknande würth timeserts fast med m10 på utsidan hade ju varit perfekt, kan man hitta det?
http://images.marketworks.com/hi/55/551 ... insert.jpg
Hej.Cédric wrote:Besiktiade i januari 09 om jag minns rätt. Nästa bes 10-12-31, kul besiktningstidMen det blir två körsäsonger på en besiktning, det är ju bra.
Då är vi två:)Erik D wrote:Snyggt jobbat.
Jag tror till och med jag kommer att sova bättre om nätterna nu när motorblocket inte längre är rött.
Hojta till om du behöver ett par extra händer när motorn ska hissas tillbaka på sin plats.
Vibratechics heter dom va? Engelsmänn. Hoppas dom blev lite mjukare denna vända, men vill ju inte förlora den supertajta känslan dom gav till upphängningen. Vi får väl se.Joakim.S wrote:Hej Cedric!
Jag ser att du är på språng och det börjar se riktigt trevligt ut, men vad är det för motorfästen du har?
Förresten så gör en borrhylsa M10 utvändigt med ett 3,5 mm hål i mitten så är det lite lättare att borra ut den gamla bulten.
/Joakim
Users browsing this forum: No registered users