931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#436 Post by patand »

gegge wrote:Du behöver inte besiktiga på två år så du har tid på dig att lösa det.
Han borde behöva besikta bilen i år? Sen är det 2 år till nästa besiktning pga bilen blev veteranbil i år. Så har iaf jag tolkat det men jag kan såklart ha fel! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#437 Post by Cédric »

Besiktiade i januari 09 om jag minns rätt. Nästa bes 10-12-31, kul besiktningstid :) Men det blir två körsäsonger på en besiktning, det är ju bra.

Visa ord..Det är inte (längre) någon olja i kompressorhuset (de va de när jag hade problem med blårök), så jag får väl rengöra och se glad ut.

Grenröret är största problemet, jag vill inte slipa upp mitt fina grenrör. Det sitter något i m10 storlek just nu. Mao mycket större än orginal, så det blir ju lite svårt med helicoil när det redan är sabbat...Ska se vad svetsaren säger om grenröret...

Det lagret som sitter på är definitivt slut, det hör man när man rullar det. Grejerna i påsen hör till det nya lagret. Så det och svänghjulslagret byter jag. Men jag fattar inte riktigt hur alla dom "brickorna" ska sitta. Men det kanske är uppenbart ?

Lutar åt att dra ihop grejerna och fxa de som går att fixa. Har ju en del planer om vad som skulle kunna hända med bottendelen. Mer om det en annan gång :)

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#438 Post by gegge »

Ledsen fick för mig att bilen var en -79, borde läste rubriken.

Svetsa igen hålet för pinnbulten och gänga det på nytt. Vet inte om man klarar det själv med en MIG eller om man måste lämna in det.

Urtrampningslaget är slitagevara. Trist att det är så dyrt. Kommer inte ihåg hur brickorna ska ligga tyvärr. Ska kolla om jag har någon tryckplatta med lagret kvar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#439 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Sådär jag, dags att uppdatera här ser jag. Tanken är klar och monterad, alla nya slangar monterade och ny "mutter" ditlödd för soppapimpen. Det var ett h*** att få upp den igen men nu är den iaf på plats.

Har också fått ut motorn, det tog ett tag med nermonteringen av allt runt om kring men nu står den där på golvet :). Dessutom har jag fått en hel del att fundera över. mycket pilligt att få av grejerna, särskilt när låsbulten som håller axeln till kopplingsarmen var helt sönderdragen, det tog sitt lilla tag. Nu till funderingarna:

1. Turbon..Det rinner olja som ser ut att komma från skarven mot turbinhuset. Rätt kleggigt, i övrigt är turbon inte glapp. Ibland blåryker bilen efter den har stått still ett tag men den har inte dragit mätbart med olja under den gågna säsongen. Ska jag lämna in den (vilket lär vara dyrt!) eller tuta å köra? Turbon har ju inte så många mil på sig efter renovering.

2. Grenröret, grenröret visade sig vara sprucket och lagat och nu sprucket igen. Jag har ju ett fint grenrör men eftersom en av bultarna i toppen är bytt till en jättefet en så måste grenröret borras upp i ett av hålen. Det känns inte kul.

3. Toppen verkar läcka lite olja, där finns det bara två alternativ, av med toppen eller låt det vara. Det var lite klet när man kollade på styrnigen i 4ans avgasport, inte mycket men man undrar ju.

4. "Bytt koppling" visade sig vara bytt lamell och resten är gammla grejer. Urtrampningslagret låter inte fint men slitytorna verkar vara fina. Här kommer vi till ännu ett val, fixa ny tryckplatta eller byta urtrampnings/svänghjulslager och dra ihop grejerna (Har på hyllan från min andra kopplingssats)? Det hade ju varit schysst med en platta från 911sc i aluminium men då börjar pengarna dra iväg..

Så nu kommer frågan, ska jag få grenröret svetsat,planat och sedan dra ihop grejerna som det är? Alternativet är att dra dit min andra topp, men då måste ventilstyrningar svarvas/monteras, säten slipas om, monteras ihop o.s.v. Jag känner att det är många riskmoment som kan ta tid. Ventiljusteringar som visar sig inte räcka till o.s.v. Då kan jag visserligen köra på det fina grenröret. Men då kanske man ska fundera över att köra 5 lagers stålpackning och sådant. Så då drar det iväg iaf :).

Alternativet jag tänkt mig är att göra i ordning toppen samt bottendelen jag har på vinden (kanske med smidda kolvar:)) och sedan kasta över insug och runtomkringgrejer nästa vinter istället. Men det är ju lite pengar i ett sådant projekt.

Så vad säger ni, vad ska jag ta mig till ? Vill ju inte hamna i det läget så många projekt hamnar i (på pallbockar igen)..
1. byta packningarna och titta om det koksat i lagringar och gör rent.

2. Jag har för mig att helicoil m8 är just m10 på utsidan så det är nog bara att dra i en sådan, alternativt svarva ner bulten så att den är m10 i toppen och m8 i grenrör så kan du använda vilket grenrör du vill.

3. Ta av toppen och ordna till det jag har sleeves i styrningnarna i min topp ser ut som en gänga, oljan ligger kvar och smörjer skall tydligen vara bättre än org :?: kostar ca 200kr per styrning

4. Dra ihop grejorna om nu inte tryckplattan är jättesliten.

/Joakim

johan944
Addict
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981

#440 Post by johan944 »

Ringarna till urtrampningslagret är för att schims för att få rätt avstånd.

När jag bytte på 944ab så satte jag helt sonika i dem gammla ringarna med den nya låsringen (tandad).
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Cédric
Addict

#441 Post by Cédric »

Hur vet man vad som är "rätt" avstånd ? Finns det nåt specat nånstans?

Angåene bulten, är inte helicoil m8 något mindre än en m10 på utsidan? Nånting liknande würth timeserts fast med m10 på utsidan hade ju varit perfekt, kan man hitta det?

http://images.marketworks.com/hi/55/551 ... insert.jpg

Joakim.S
Turbo-Poster

#442 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Hur vet man vad som är "rätt" avstånd ? Finns det nåt specat nånstans?

Angåene bulten, är inte helicoil m8 något mindre än en m10 på utsidan? Nånting liknande würth timeserts fast med m10 på utsidan hade ju varit perfekt, kan man hitta det?

Jag kan kolla jag har insatsgängor bilen.

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster

#443 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Hur vet man vad som är "rätt" avstånd ? Finns det nåt specat nånstans?

M10 hålet var lite trängre än heli coilen men det kanske lätt går att gänga upp?

Det kan vara värt att gänga M10 på en löst bit bara för att prova ut en bra metod.

/Joakim

Amoz
Turbo-Poster
Bilmodell: 924

Besiktning Veteranfordon..

#444 Post by Amoz »

Cédric wrote:Besiktiade i januari 09 om jag minns rätt. Nästa bes 10-12-31, kul besiktningstid :) Men det blir två körsäsonger på en besiktning, det är ju bra.
Hej.
Angående besiktning när fordonet är äldre än 30 år, så kan du justera besiktningsmånaden själv, Om du inte använder bilen under vintern och besiktar i April 2011, så får du April som inställelsemånad 2 år efter.
Jag besiktade min i Maj 2009, och har inställelsemånad Maj 2011.

Ett tips :)
Mvh
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

Cédric
Addict

Re: 931 -80 På väg ihop?

#445 Post by Cédric »

Kanske borde skriva lite här så det inte ser så dött ut :). Tyvärr blir det ju inte ringen med PCS, men nåt kul får ja hitta på istället. Har fått en m10 skruv borrad och gängad i m8 så det borde gå bra nu. Problemet är att toppen är så taskigt moddad att gängan bara är en cm djup, sen sitter en trasig m8 längs in :? Men det ska nog bli bra det här till slut. Grenröret är på väg till planslipning för att få det så tätt som möjligt. Grenrörsbulten köpte jag från vag med mutter för 17kr, porsche center skulle ha en bit mer för den varan :)

Här syns också spår på framtida fix, dock är det en lite variant av IC på bilden, vi får se om den får plats där jag tror. Kan bli kul :D
2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Cédric
Addict

Re: 931 -80 På väg ihop..

#446 Post by Cédric »

Dags att dra in lite mer här så tråden inte glider allt för långt ner :)

Jobbet forsätter i prepareringen av motorn för ihopmontering,. Mitt fina grenrör är planat och redo, blocket är rengjort och målat. Håller även på och målar lite runt om kring prylar. Blir iaf bättre än att sätta tillbaka grejerna skitiga :). Lagret i svänghjulet är också bytt, så nu är kopplingen klar för återmontering. Vägde in svänghjulet till 5kg, det är väldigt lätt måste jag säga..

Hade en hel del bataljer med cupéfläkten, men nu är den på plats med lite pl400 och plåtklämmor. Även locket fick en uppdaterad infästntning. Allt man rör på som är i plast spricker sönder, plast från 70talet är verkligen inte bra :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Erik D
S-Poster
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976

#447 Post by Erik D »

Snyggt jobbat.

Jag tror till och med jag kommer att sova bättre om nätterna nu när motorblocket inte längre är rött.

Hojta till om du behöver ett par extra händer när motorn ska hissas tillbaka på sin plats.
Erik Danielsson

Cédric
Addict

#448 Post by Cédric »

Erik D wrote:Snyggt jobbat.

Jag tror till och med jag kommer att sova bättre om nätterna nu när motorblocket inte längre är rött.

Hojta till om du behöver ett par extra händer när motorn ska hissas tillbaka på sin plats.
Då är vi två:)

När motorn ska i behövs sisådär 7-10 händer :) Om man inte är helt jäkla orädd för rejäla repor, då kan man nog göra det själv :D Hur går det med din biltråd :wink:

Joakim.S
Turbo-Poster

#449 Post by Joakim.S »

Hej Cedric!

Jag ser att du är på språng och det börjar se riktigt trevligt ut, men vad är det för motorfästen du har?

Förresten så gör en borrhylsa M10 utvändigt med ett 3,5 mm hål i mitten så är det lite lättare att borra ut den gamla bulten.

/Joakim

Cédric
Addict

#450 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Hej Cedric!

Jag ser att du är på språng och det börjar se riktigt trevligt ut, men vad är det för motorfästen du har?

Förresten så gör en borrhylsa M10 utvändigt med ett 3,5 mm hål i mitten så är det lite lättare att borra ut den gamla bulten.

/Joakim
Vibratechics heter dom va? Engelsmänn. Hoppas dom blev lite mjukare denna vända, men vill ju inte förlora den supertajta känslan dom gav till upphängningen. Vi får väl se.

Hur som helst så står det inte still i garaget. målade andra sidan av motorblocket vilket tog djävulskt lång tide eftersm det var så trångt, men det blev ju kalrt finare än innan iaf. Blir aningens mer ambitiösare vinterservice än vad jag räknat med :) Fläkten klarmonterad och fungerande, ska bli najs med fläkt i år. Min far var snäll och putsade till min adapter medans jag höll på med annat, så m10/m8 problemet är i princip ur världen. Nu är det mesta rövjobbet klart, montering av pusslet kan mao börja, det får bli nästa vecka nu är det slapparhleg i skärgården som gäller :)

Post Reply