931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#421 Post by Cédric »

Fram med tandborste+avfettning, slipverktyg och färg så är du snart klar :)

Det är ju inte på något sätt en putsbil men det är klart enklare att mecka med när det ser vettigt ut. Tyvärr är ju mitt svarta får bakvagnen, men man kan ju inte göra allt med en gång. Måste ju spara lite till framtiden :D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#422 Post by patand »

Den mystiska nätet du hittade i tanken är någon form av grovfilter till förpumpen. Hade likadant i min tank och kan tänka mig att meningen är att förpumpen skall ligga på det så att den inte ligger och suger riktigt ända ner i botten på tanken då det ju kan samla lite avlagringar där.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#423 Post by Cédric »

Det blir dock lite svårt att peta tillbaka:) Så fort man petade på det så blev det bara damm. Det sitter ju dessutom en filter på förpumpen så jag får klara mig utan.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#424 Post by patand »

Tror du klarar dig utmärkt utan det. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#425 Post by Cédric »

Sådär ja, nu är jag igång med tankbravaderna. Har varit på tur runt staden och köpt på mig lite slanga frå pc,swedol. Apple racing dämpare och "slutrör" från Hansen racing och POR15 från en märklig "butik" i sollentuna. Det ska bli väldigt intressant att se resultatet. Har aldrig provat sån färg man målar på rost förut. Men det är många som kör på det i usa med goda resultat. Så jag får hoppas det blir bra.

Det verkar som jag måste ta isär och rengöra min tankarmatur, resistansen är för stor så jag ska försöka torka av kontakttrådarna. Har läst att det ska fungera..

Nu när årets körkalender för PCS dykt upp så blir man inte lite stressad, hur ska jag hinna fixa allt?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#426 Post by patand »

Hammarlack som du målade på rosten?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#427 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Sådär ja, nu är jag igång med tankbravaderna. Har varit på tur runt staden och köpt på mig lite slanga frå pc,swedol. Apple racing dämpare och "slutrör" från Hansen racing och POR15 från en märklig "butik" i sollentuna. Det ska bli väldigt intressant att se resultatet. Har aldrig provat sån färg man målar på rost förut. Men det är många som kör på det i usa med goda resultat. Så jag får hoppas det blir bra.

Det verkar som jag måste ta isär och rengöra min tankarmatur, resistansen är för stor så jag ska försöka torka av kontakttrådarna. Har läst att det ska fungera..

Nu när årets körkalender för PCS dykt upp så blir man inte lite stressad, hur ska jag hinna fixa allt?
Fin tank!

Det ser ut som ett 3" är det trim på gång :D

/Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#428 Post by Cédric »

patand wrote:Hammarlack som du målade på rosten?
POR15, först är ytan behandlad med metal ready som verkar vara någon form av syra som gör att färgen fäster bättre på metaller. Googla på por15 så finns det mycket att läsa :)

Röret är faktiskt bara 2.5", jag tror det räcker för mina behov, kan behöva korta slutröret lite dock :).

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#429 Post by Cédric »

Sådär jag, dags att uppdatera här ser jag. Tanken är klar och monterad, alla nya slangar monterade och ny "mutter" ditlödd för soppapimpen. Det var ett h*** att få upp den igen men nu är den iaf på plats.

Har också fått ut motorn, det tog ett tag med nermonteringen av allt runt om kring men nu står den där på golvet :). Dessutom har jag fått en hel del att fundera över. mycket pilligt att få av grejerna, särskilt när låsbulten som håller axeln till kopplingsarmen var helt sönderdragen, det tog sitt lilla tag. Nu till funderingarna:

1. Turbon..Det rinner olja som ser ut att komma från skarven mot turbinhuset. Rätt kleggigt, i övrigt är turbon inte glapp. Ibland blåryker bilen efter den har stått still ett tag men den har inte dragit mätbart med olja under den gågna säsongen. Ska jag lämna in den (vilket lär vara dyrt!) eller tuta å köra? Turbon har ju inte så många mil på sig efter renovering.

2. Grenröret, grenröret visade sig vara sprucket och lagat och nu sprucket igen. Jag har ju ett fint grenrör men eftersom en av bultarna i toppen är bytt till en jättefet en så måste grenröret borras upp i ett av hålen. Det känns inte kul.

3. Toppen verkar läcka lite olja, där finns det bara två alternativ, av med toppen eller låt det vara. Det var lite klet när man kollade på styrnigen i 4ans avgasport, inte mycket men man undrar ju.

4. "Bytt koppling" visade sig vara bytt lamell och resten är gammla grejer. Urtrampningslagret låter inte fint men slitytorna verkar vara fina. Här kommer vi till ännu ett val, fixa ny tryckplatta eller byta urtrampnings/svänghjulslager och dra ihop grejerna (Har på hyllan från min andra kopplingssats)? Det hade ju varit schysst med en platta från 911sc i aluminium men då börjar pengarna dra iväg..

Så nu kommer frågan, ska jag få grenröret svetsat,planat och sedan dra ihop grejerna som det är? Alternativet är att dra dit min andra topp, men då måste ventilstyrningar svarvas/monteras, säten slipas om, monteras ihop o.s.v. Jag känner att det är många riskmoment som kan ta tid. Ventiljusteringar som visar sig inte räcka till o.s.v. Då kan jag visserligen köra på det fina grenröret. Men då kanske man ska fundera över att köra 5 lagers stålpackning och sådant. Så då drar det iväg iaf :).

Alternativet jag tänkt mig är att göra i ordning toppen samt bottendelen jag har på vinden (kanske med smidda kolvar:)) och sedan kasta över insug och runtomkringgrejer nästa vinter istället. Men det är ju lite pengar i ett sådant projekt.

Så vad säger ni, vad ska jag ta mig till ? Vill ju inte hamna i det läget så många projekt hamnar i (på pallbockar igen)..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#430 Post by patand »

Sätt tillbaka motorn och kör!

Under tiden kan du bygga en motor vid sidan av med nya kopplingsdelar o allt det andra du funderar på att byta på denna motor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#431 Post by Cédric »

Lite bilder..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#432 Post by patand »

Angående bilden på turbon... ser ju bara ut att vara lite kladdig undertill? Det är inte så att den bara läckt lite i packningen mellan lagerhuset och nedre oljeanslutningen? Menar att det inte ser ut som att det läcker från själva turbon.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#433 Post by Cédric »

patand wrote:Angående bilden på turbon... ser ju bara ut att vara lite kladdig undertill? Det är inte så att den bara läckt lite i packningen mellan lagerhuset och nedre oljeanslutningen? Menar att det inte ser ut som att det läcker från själva turbon.
Det ser så ut men kladdet verkar komma krypande från kompressorhuset när man kollar ett dygn efter körning. Men givetvis ska jag byta O-ringarna som ligger där i anslutningarna, dom verkar dessutom inte vara riktigt 100% rätt storlek..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#434 Post by patand »

Cédric wrote:Det ser så ut men kladdet verkar komma krypande från kompressorhuset när man kollar ett dygn efter körning.
Där ser man. :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#435 Post by gegge »

Delikat problemställning Cédric! När ska man stanna - vilken nivå är den rätta?

1. Turbon. Verkar ganska vanligt att olja lägger sig i kompressorhuset. Vet inte om det beror på kombinationen högt oljetryck och "tunn" syntetolja? Möjligen kan det vara vevhusventilationen som blåser olja i insuget - kolla det. Sedan rinner det från 1:ans runner ner till turbons dumpventil. Oavsett vilket, låt turbon vara. Renovera först när det ryker mycket.
2. Grenröret. Svårt att svetsa gjutgods som bekant. Borra upp det nya eller sätt helicoil i toppen.
3. Toppen. Lite olja får man nog leva med. Skit i det. För mycket jobb att riva plus nya delar. Kolla i Haynes hur stort spelet får vara på avgasventilen...
4. Kopplingen. Packningarna i påsen ska sitta på urtrapningslagret. Kan vara därför det låter? Svänghjulslagret borde vara ok, inga krafter bara centrering. Tryckplattan är i stål och lamellen mjukt organiskt material. Så den slits inte. Är den rak, utan värmeskador som småsprickor eller lustiga färger - behåll den.

Beroende på hur mycket som läcker och ryker montera tillbaks det mesta. Du behöver inte besiktiga på två år så du har tid på dig att lösa det.

När tid, pengar och vilja finns - bygg ny bottendel/motor parallellt. Under tiden gör du lite research och passar på när det dyker upp billiga delar. Frågan är hur omfattande det bygget ska bli...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users