924S -88 | Janne J

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#406 Post by Janne J »

knekten wrote:Är du vid garaget någon dag här närmast tro?

/ Micke
Helt säkert, fixar en liten oljeläcka på S2:an ( nu ljög jag, den läcker som satan...)
Slår en signal när jag är på gång!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#407 Post by Janne J »

Ytterligare en film från Knutstorp, Erik och s99kalle finns med.

https://youtu.be/x0VWy5Duue8" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#408 Post by Erik D »

Janne J wrote:Ytterligare en film från Knutstorp, Erik och s99kalle finns med.

https://youtu.be/x0VWy5Duue8" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul att se :d=:
Erik Danielsson

knekten
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2013-06-03 23:20:15
Telefon: 0737000160
Bilmodell: Porsche 996 / 924S
Årsmodell: 1995
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#409 Post by knekten »

Såg att. Du ringt Janne..

Va på jobbet ringde upp senare :D

Är du där nu i helgen ?

/ Micke

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#410 Post by Janne J »

knekten wrote:Såg att. Du ringt Janne..

Va på jobbet ringde upp senare :D

Är du där nu i helgen ?

/ Micke
Jag var där större delen av torsdagen, tänkte bara kolla om du hade tid då.

Kommer antagligen inte att vara där förrän i slutet på veckan, är borta på jobb mån-tis.

Hör av mig :#cheers:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#411 Post by Janne J »

Jag har länge tänkt på att uppgradera bromsarna, egentligen finns det inget logiskt skäl för detta mer än att jag vill.
Hur som helst dök det upp ett set med bakre bromsok från en Turbo och riktigt fräscha 24 mm tjocka borrade skivor på annons på Rejsa.
Nu passar inte turbobromsar tillsammans med 15" Fuchsfälgar, och det är just Fuchsfälgar jag vill köra med.,
Skälet är att Fuchsfälgarna har en gjutning som gör att innerdiametern blir mindre precis vid ekrarna, här är en bild på Fuchs till vänster och en telefonfälg till höger:
Image

Hade det inte varit enklare att köra med telefonfälgar eller gå upp på 16" D90 fälgar som jag ändå har liggande? Jo det hade det...

Men jag vill ha mina Fuchs!

OK, lös problemet.

Lite filande här och lite där på bromsoket ger 2mm + 2mm+ 2mm och plötsligt passar det om jag samtidigt lägger på en 3mm spacer mellan fälg och skiva. Vi får se om däcket klarar sig mot skärmkanten annars får det bli lite massage av den också.

Image

Nu ser det ut att fungera, den omöjliga kombinationen av 15" Fuchs och Turbobromsar.

Image

För er andra som funderar på detta måste jag säga att en telefonfälg är ett bättre val, då behövs bara 4 planbrickor till bromsoket sedan är det bolt-on.

Fram har jag vissa planer, återkommer om detta :D
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#412 Post by toyrace »

Sicken envis gubbe, men det blev ju bra! Fyller verkligen upp i fälgen :#pray:
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#413 Post by Janne J »

toyrace wrote:Sicken envis gubbe, men det blev ju bra! Fyller verkligen upp i fälgen :#pray:
Lite lagom envis kan vara en tillgång när man gör projekt av den här typen :wink:
Platsen är begränsad, som det är nu har jag ca 5 mm frigång där det är som minst.

Frambromsarna står på tur, har beställt lite grejor som borde dyka upp under morgondagen. Där finns det också lite farhågor angående storleken på bromsoken, har letat mycket på nätet men inte hittat någon som gjort exakt samma.

Köpte den här igår på Speeding ( smidigt att ha dem nästgårds )
obp_bromsreducering_2.jpg

Har räknat en hel del på kolvstorlek, vill helst inte öka den totala kolvytan då det i så fall kommer att innebära att antingen: slaglängden på pedalen ökar eller att jag måste byta huvudcylinder.
Därför kommer det om jag lyckas att bli en lösning där den totala kolvytan i stort sett blir densamma men att jag kommer att behöva reducera trycket till bakbromsarna för att förhindra att de låser innan frambromsarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#414 Post by Ragnar Joensen »

Om jag har förstått rätt, så är dessa bilar redan från början överbromsade bak. Jag hade även en och annan låsning bak, särskilt på blöt bana. Så mer tryck fram kan vara bra, särskilt om det finns däck och grepp, som kan ta det.

En annan sak, som många glömmer, är betydelsen av en bra cornerweight, särskilt om bilen är lättad och har fått lite hårdare undervagn. Risken är att den bliver som en stol, som bara vilar på tre ben, och då låser det minst belastade hjulet mycket lättare.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#415 Post by Janne J »

Idag dök dessa upp:

Image

Väger inte jättemycket:

Image

Går nog plats i fälgen:

Image
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#416 Post by toyrace »

2,5kg är väldigt bra! Nu kan du bromsa dej förbi dem du inte kunnat axxa ifrån :#944burn:
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#417 Post by patand »

Vad är det för "Turbo" du hänvisar till angående bakbromsarna? 944 Turbo? För det är ju inte 924 Turbo bromsar iaf.

Vad är det för bromsok fram? Skivan fram ser inte ut att passa på original nav (iaf inte om det är likadant på 924S som på 931), hur löser du det? :)

Nyfiken då det verkar gå att få in större bromsar i 15"fälgar än man kan ana. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#418 Post by Janne J »

patand wrote:Vad är det för "Turbo" du hänvisar till angående bakbromsarna? 944 Turbo? För det är ju inte 924 Turbo bromsar iaf.

Vad är det för bromsok fram? Skivan fram ser inte ut att passa på original nav (iaf inte om det är likadant på 924S som på 931), hur löser du det? :)

Nyfiken då det verkar gå att få in större bromsar i 15"fälgar än man kan ana. :)
Bromsarna bak kommer från 944 turbo/S2

Fram är det ok från Boxster, de första modellerna med 2,5 motorn hade ok med samma kolvdiameter som 996 ( 40+36 ) men där oket är det fysiskt minsta som har funnits på en modern porsche.
Skivan i fälgen är inte rätt, det kommer att bli skivor från 911 carrera 3,2, samma diameter som 924S skivorna men 24 mm tjocka ( perfekt i Boxsteroken ) och samma ET som 924S skivorna.
En adapter till oket måste jag fixa då det är radiell montering.

Mycket av anledningen till bytet ligger i att tillgängligheten på roliga belägg ökar ordentligt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#419 Post by Janne J »

Hade vägarna förbi Utzon idag och hämtade mina skivor:

Image

Tjocklek 24mm istället för 20mm

Image
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -88 | Janne J

#420 Post by patand »

Verkar vara en ganska smidig konvertering! :D Blir intressant att höra hur bromsbalansen blir, om du kommer behöva reduceringsventilen eller inte.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users